גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזדמנות הקנייה של חובבי רכבי האספנות הגיעה

אחרי רצף של עליות מחירים, עד כדי בועה, נראה ששוק רכבי האספנות מתחיל לחזור לגבולות ההיגיון ■ תמונת מצב

פורד THUNDERBIRD
פורד THUNDERBIRD

כל כלכלן ומשקיע ידעו לספר לכם, שהשווקים בעולם מתנהגים בצורה מחזורית. אחרי כל תקופה של עליות וגריפת רווחים, מגיעות בדרך כלל נפילות ותקופה ממושכת של שפל ושחיקת ערך. כלכלת ארצות הברית, למשל, נמצאת כרגע באחד המחזורים החיוביים הארוכים בתולדותיה. לאחרונה הורגשו כמה זעזועים, אבל האווירה הכללית בעידוד ממשל טראמפ נשמרת חיובית.

גם שוק רכבי האספנות האמריקאי נהנה ממחזור ממושך מאוד של ביקוש ועליות מחירים, עד כדי בועה, אם שואלים מומחים. תוכניות ריאליטי פופולריות על שיפוץ רכבים ליבו בשנים האחרונות את האווירה וגרמו לרבים לחשוב, שמדובר באפיק השקעה מדהים. כתוצאה מכך, עברו מכוניות שרירים אמריקאיות מיד ליד במחירים אסטרונומיים.

לא ברור אם שוק רכבי האספנות הוא אינדיקציה לכלל הכיוון שאליו צועד השוק, אבל נראה שהאוויר מתחיל לצאת מהבועה הזו. במכירה הפומבית הגדולה של בארט-ג'קסון בסקוטסדייל, אריזונה, שפתחה את השנה בינואר, הרוכשים לא מיהרו להכניס את היד לכיס, והמחירים של מכוניות רבות היו הגיוניים ונגישים הרבה יותר מאשר בשנים עברו. רק כלי רכב נדירים יחודיים באמת השיגו מחירי פרימיום, וזו תמיד בשורה טובה למי שרוצה להיכנס לשוק.

ספורט אמריקני קלאסי: המחירים חוזרים לשפיות

אחרי תקופה ארוכה שבה נסקו מחירי מכוניות ה"אמריקנה" האייקוניות לשמיים, נראה שהשוק מתחיל לחזור ולספק תמורה הגיונית לכסף. דוגמה אחת היא פורד THUNDERBIRD. לפני שנה-שנתיים, אקזמפלרים מוקדמים במצב טוב השיגו 60 עד 80 אלף דולר במכירות פומביות.

השנה, בסקוטסדייל הוצעה גרסה פתוחה מודל 1955 עם מרכב מקורי, מנוע V8 מקורי מפס הייצור, תיבה אוטומטית מקורית, לוח מחוונים מקורי ואפילו מושב קדמי חשמלי מבית החרושת. כל הטוב הזה עם 39 אלף מייל מקוריים בלבד על השעון, ולאחר שיפוץ מקיף למצב נסיעה מלא השיג במכירה השנה כ-33 אלף דולר בלבד. ת'אנדרבירד אחרת ממודל 1955, מגרסת ה-SS, לאחר שיפוץ מקיף מאוד, השיגה כ-40 אלף דולר. בערך המחיר של מאזדה 6 חדשה בישראל.

התקררות דומה מורגשת גם בזירת השברולט קמארו, שנהנתה עד לאחרונה מביקוש-על. כך, למשל, אקזמפלר במצב מקורי ושמור מגרסת ה-Z28 הקרבית, מודל 1977, שבילה את חייו באריזונה ומוצע ללא שום חלודה, החליף ידיים תמורת כ-14,300 דולר בלבד. דגמי קמארו משופצים ומושקעים משלהי שנות ה-60 החליפו ידיים סביב ה-40 אלף דולר, כאשר רק לפני שנה-שנתיים היה קשה למצוא כאלה בפחות מ-70 אלף. אפילו קורבט פתוחה מתחילת שנות ה-60, לשעבר "הגביע הקדוש" של האספנים, נמכרה סביב ה-50 אלף דולר.

מותגי הפאר: המחירים צונחים

מי שמתלונן על שחיקת הערך המואצת בשוק מכוניות היוקרה הישראלי, צריך לברך על כך שהוא לא חי בארצות הברית. ירידת המחירים של מכוניות יוקרה בעשר השנים הראשונות לחייהן היא אדירה, ואפילו מותגי סופר-פרימיום ודגמים בייצור מוגבל מתקשים לקבל סטטוס של "פריטים לאספנים".

קחו, למשל, יצירה קלאסית ועל-זמנית כמו בנטלי קונטיננטל GT. במכירה השנה הוצעה מכונית כזו מודל 2006, שמורה בקנאות, ללא תאונות, עם מנוע 12 צילינדרים טווין-טורבו ותיבה אוטומטית. המכונית הוזמנה במקור עם חבילת "מולינר" סופר-יוקרתית, שכוללת צביעה מיוחדת, חישוקי 22 אינץ' מיוצרים לפי הזמנה, מערכת קול מטורפת ועוד. כחדשות נמכרו מכוניות כאלה תמורת כ-300 אלף דולר אחרי התוספות. במכירה החליפה הבנטלי ידיים תמורת כ-60 אלף, מחיר של אודי Q3 בישראל.

יקר מדי? אז למה לא להשקיע במזראטי קוואטרופורטה V8 מודל 2005, עם תוספות אישיות בשפע, כולל דיפון עמדת פיקוד מסיבי פחמן, מפלט בהזמנה מיוחדת ופסי ספורט. בבארט-ג'קסון היא נמכרה בפחות מ-21 אלף דולר. סוזוקי משומשת בשבילכם. קוואטרופורטה דומה וחדישה יותר, מודל 2011, עם מנוע 4.7 ליטר, כ-60 אלף מייל על השעון והרבה מאוד תוספות, נמכרה ב-33 אלף דולר, כולל סטיקר המחיר המקורי על השמשה, שעומד על 136 אלף דולר במקור.

בנטלי קונטיננטל GT

פרארי: גם במודנה נפלה שלהבת?

אם תשאלו אספנים, הם יגידו לכם שפרארי היא תמיד ההשקעה הטובה ביותר בעולם הרכב המשומש. כמויות הייצור היו ונותרו מוגבלות, המותג מהלך קסמים על לקוחות בכל העולם, ובשנים האחרונות, מאז הנפקת פרארי, פקד את השוק "טירוף אדום" עם נסיקת מחירים חדה בכל הדגמים.

אבל אפילו האדום הלוהט מתחיל להתקרר כיום, לפחות יחסית. במכירה הפומבית החליפה ידיים 358TS טארגה קלאסית מודל 1990, עם מנוע 3.4 ליטר ותיבה ידנית. הצבע הוא "רוסו קורסה" המבוקש, מקורי מבית החרושת, ולדברי בעליה, המכונית נשמרה במוסך מוגן כשהיא מכוסה בכיסוי המקורי של פרארי. למכונית יש היסטוריה נקייה מתאונות, ספר טיפולים מלא ו-35 אלף מייל מקוריים בלבד. כל זה לא עזר הרבה, והיא נמכרה ב-55 אלף דולר בלבד.

פרארי F355 ספיידר אדומה, אוטומטית, מודל 1999 במצב כמעט חדש עם 18,400 קילומטרים על השעון, נמכרה ב-77 אלף דולר, ואילו קלאסיקה כמו 308GTS טארגה מודל 1984, שנחשבת בעיני רבים לאחת המכוניות היפות ביותר בעולם בשנות ה-80, נמכרה בכ-62 אלף דולר. מחיר צנוע בהחלט עבור כרטיס כניסה ל"ליגה של הגדולים".

פרארי

קאסטום והוט-רוד: כבר לא מכרה זהב?

מכוניות "קאסטום" מודרניות יחסית, שעברו טיפולים ושיפורים ייחודיים ויקרים מאוד בסדנאות נודעות, היו עד לאחרונה פריט מבוקש על-ידי פנסיונרים ובעלי ממון אמריקאים. כעת, השוק שלהן צונח. דוגמה אחת היא דודג' מאגנום RT מודל 2005, שעברה טיפול "הוט-רוד" מקיף בסדנת "בץ". הדגם הנדיר קיבל צביעה חד-פעמית, חרטום חדש, חישוקי 24 אינץ' בסגנון עדות הראפרים עם התאמות נלוות של המתלים, מנוע משודרג ותא נוסעים מרשים כולל מערכת קול אימתנית וריפוד עור דו-גווני בעבודת יד.

ברקורד של הרכב יש גם זכייה בתצוגה בקליפורניה, וכל זה עם כ-2,500 מייל מקוריים בלבד על השעון. במכירה הפומבית של בארט-ג'קסון הוא מצא בעלים חדש ששילם עבורו, נא לשבת, 7,700 דולר. בערך כמו קורולה חבוטה בת עשר אצלנו.

עוד דוגמה? פונטיאק קטלינה קופה, מודל 1968. המכונית עברה טיפול קאסטום שכולל צביעה ייחודית ומושקעת, דלתות "למבורגיני" מתרוממות אל-על, ריפוד עור מושקע ומנוע ששודרג ל-390 כ"ס. אבל היא כנראה לא הייתה לטעמו של כל אחד, ובמכירה היא קטפה 9,900 דולר בלבד.

דודג' מאגנום RT מודל 2005

אבות-טיפוס ייחודיים: עדיין מחירי פרימיום

סקוטסדייל, אריזונה, היא אולי המקום האחרון בעולם שבו הייתם מצפים למצוא פיז'ו 205 במכירה פומבית. במיוחד לאור העובדה, שלמותג אין בארצות הברית נוכחות זה עידן ועידנים. אבל מתברר שכאשר הדגם הוא נדיר מספיק וההיסטוריה שלו ייחודית מספיק, הלקוחות עומדים בתור. במקרה דנן, מדובר בדגם ה-T16 טורבו שיוצר באמצע שנות ה-80 ב-200 יחידות בלבד עבור הומולוגציה של דגם מירוצי הראלי המקצועי של פיז'ו מקבוצה B.

הרכב הזה חולק עם מכונית המירוץ זוכת הפרסים את ההנדסה הייחודית שלו, כולל מנוע מרכזי, מתלי מירוצים והנעה כפולה מתוצרת פרגוסון בעלת שלושה דיפרנציאלים. מנוע הטורבו של גרסת ההומולוגציה מסתפק ב-197 כו"ס, כמחצית מההספק של דגם המירוצים המקצועי דאז, אבל עדיין היה בכך די כדי להעניק למכונית הקטנה ביצועים מרשימים מאוד בזמנה.

המבנה ההנדסי הייחודי עורר את סקרנותה של ג'נרל מוטורס, שב-1985 בחנה את האפשרות להיכנס בעצמה לעולם הראלי. לפיכך, הזמין הקונצרן שתיים מבין ה-200 שיוצרו, ואלה נחתו במחלקת ההנדסה של החברה בארצות הברית לצורך "לימוד".

אחת המכוניות נותרה במצב המקורי והיא השיגה במכירה הפומבית - לא פחות מ-186 אלף דולר, אולי מכונית האספנות היקרה ביותר בהיסטוריה המודרנית של היצרן הצרפתי. אחותה, שעברה שינויים והתאמות בג'נרל מוטורס - כולל התקנת מתלים אקטיביים - מוגדרת בתור אב-טיפוס חד-פעמי, והיא השיגה במכירה כ-146 אלף דולר.

פיז'ו 205

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?