גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מצא עצמו סמי קצב בפרשת השוחד של מספנות ישראל?

קצב המכהן כיו"ר חברת מספנות ישראל, המככבת בלב פרשת השוחד לכאורה באפריקה ■ הידיעה על עיכובו לחקירה הכתה בתדהמה רבים ממכריו במערכת הביטחון ובתעשיות הביטחוניות ■ מקורבי קצב: "הכל יתברר כלא היה. המדינה לא בכיוון"

חברת "מספנות ישראל" המוצאת את עצמה בימים אלה בלב ליבה של פרשיית השוחד לכאורה באפריקה, היא אחת מהחברות הבולטות והמובילות בתחום ייצור כלי השייט לצרכים אזרחיים וצבאיים. ביום ראשון פשטו חוקרי יחידת לה"ב 433 של המשטרה וחוקרי יחידת יהלום של רשות המסים על משרדי החברה ותפסו מסמכים וחומרי מחשב שנועדו לבסס את הראיות נגד החברה בפרשה. החשדות מתייחסים להסכם שהגיע לידי החוקרים, ושבו מפורטים תנאי עסקת מכירת כלי שיט לניגריה ב-2010, בסכום כולל של כ-25 מיליון שקל. מדובר בשתי ספינות "שלדג" שהתמורה ששולמה עליהן גבוהה משמעותית מערכן בשוק. על רקע המחיר המופרז, עלו חשדות לתשלום שוחד מצד קצב לפקיד ציבור בניגריה, וזאת תוך קביעת עמלות גבוהות שאינן פרופורציונאליות להיקפים הכספיים של העסקה. חשוד מרכזי נוסף בפרשה, ששמו נאסר לפרסום בינתיים, חשוד בתיווך לעסקה השוחדית לכאורה.

במסגרת יום החקירה הגלוי הראשון, הפשיטות למשרדים ועיכוב החשודים לחקירה, תפסה המשטרה כספים של החברה והקפיאה נכסים וחשבונות של מספנות ישראל המגיעים לסכום המוערך בכ-20-25 מיליון דולר. זאת, לצרכי חילוט עתידי.

חברת מספנות ישראל דיווחה אתמול (ג') לבורסה, כי רשות המסים והמשטרה הטילו על חלק מחשבונות הבנק שלה הגבלות שאינן מאפשרות את השימוש בהם. החברה - המיוצגת בידי עוה"ד נתי שמחוני ואסף קליין ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן - בוחנת כעת את צעדיה לשחרור חלק מהנכסים והכספים על-מנת לצמצם את הפגיעה בפעילותה השוטפת.

המאבק על רכישת תעש

בעלי השליטה המרכזיים במספנות ישראל הם איש העסקים שלומי פוגל ומשפחת שמלצר (באמצעות חברת "גולד בונד") ואיש העסקים סמי קצב, המכהן כיו"ר מספנות ישראל והוא החשוד בעל הפרופיל הגבוה ביותר בפרשת השוחד באפריקה לכאורה. קצב, כך אומרים מכריו, הוא "מלח הארץ", "איש של פעם".

קצב עוכב לחקירה ביום ראשון עם סמנכ"ל מספנות ישראל, עודד ברייר, וחשוד נוסף (ראו מסגרת). מקורב לקצב אמר היום ל"גלובס", כי "הכול יתברר כלא היה. קצב משתף פעולה בחקירה, עונה לכל השאלות ותוך זמן קצר הכול יתברר כלא נכון. העובדה היא שהוא שוחרר לביתו ללא מגבלות מיוחדות ולא עוקלו כספים שלו, מלמדת על חולשת הראיות, ולמעשה על כך שהמדינה לא בכיוון". עד כה, טרם זומן קצב לחקירה נוספת.

שמו של קצב עלה לאחרונה בעיקר סביב הליך מכירת התעשייה הצבאית (תעש). חלום חייו של קצב היה לרכוש את תעש מהמדינה. האיש שרכש ב-2004 את מפעל הנשק הקל של התעשייה הצבאית "מגן" במחיר נמוך - "בנזיד עדשים" כפי שנטען שנים אחר-כך - הצליח להפוך אותו לחברה משגשגת בשם IWI שמייצרת תתי-מקלע מסוג עוזי, המקלע נגב, רובי סער כמו תבור וגליל, אקדחי יריחו ועוד. על אותה חברה שילם קצב כ-2.5 מיליון דולר למדינה, ולימים הוא טען כי שילם עליה כ-10 מיליון דולר; בשנים האחרונות התברר כי שווי החברה הזאת נע בין 500 ל-600 מיליון דולר.

כדי לממש את חלומו לרכוש את תעש, השתתף נכס קצב לפני שלוש שנים להליך המכרז למכירת החברה באמצעות קבוצת "נסקא" המשותפת לו ולאיש העסקים, מאיר שמיר. לפני שבוע וחצי הודיע משרד האוצר, כי חברת אלביט מערכות - היחידה שהתמודדה במכרז עד לסיומו - היא שתרכוש מהמדינה את תעש בסכום של 1.7 מיליארד שקל תעש גורמים במשרדי הממשלה טענו, כי התרשמו שקצב מאד רוצה לרכוש את תעש, אך גם אמוד לא רצה לשלם עליה סכום גבוה. לדבריהם, ביחס להצעות שקצב "שם על השולחן", אלביט עקפה אותו בסיבוב.

קצב מצדו השיב מלחמה והלין על טיב תהליך קבלת ההחלטות במכרז זה, באופן שאפשר את הפיכת אלביט לשחקנית הרלוונטית היחידה לרכישת תעש. "הסיפור במקרה הזה פשוט", אמר אך לפני ימים אחדים גורם ממשלתי בכיר בשיחה עם "גלובס" בקשר לטענותיהם של מקורבי קצב בנושא זה, "קצב רצה לשלם על תעש 600 מיליון שקל, אלביט היתה מוכנה לשלם הרבה יותר, וחברות אחרות שהתעניינו, פשוט לא אהבו את הדי.אן.איי של תעש. זה כל הסיפור".

מאז שרכש את מפעל הנשק הקל של תעש, האימפריה שבנה על בסיסו של מפעל זה, ממשיכה לפעול, גם בימים אלה, מתוך מתחם תעש ברמת השרון. "מה קצב רצה לדעת על תעש ולא ידע עליה? הבן-אדם מכיר את תעש יותר טוב מהמנהלים שלה: הוא יושב באותו מתחם, העובדים שלו היו בעבר עובדים של תעש. הוא פשוט לא רצה לשלם עליה הרבה, חשב שיוכל לקנות את תעש מהמדינה באותו מחיר מצחיק שבו הוא קנה מהחברה את מפעל הנשק הקל שלה", אמר הגורם.

בנוסף לחברת "IWI", קבוצת "SK" שבראשה עומד קצב, כוללת חברות נוספות, שפועלות בתחום הפיתוח והיצור של אמצעי ראיית לילה, אלקטרו-אופטיקה, יצור של פריסקופים לטנקים, שותפות ביחד עם חברת רפאל בחברה שמפתחת טכנולוגיות לצילום מהאוויר ושותפות עם שלומי פוגל ואסי שמלצר בחברת מספנות ישראל, שבה מכהן קצב בתפקיד היו"ר.

גם על רקע מעורבותו העמוקה בתעשיות הביטחוניות המקומיות, קצב לא חשף מעולם את סך השווי של כל החברות שבבעלותו. בתחילת השנה הוא חזר בו מתוכנית שגיבש להנפקת קבוצת החברות שלו, SK בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל.

בהיותו דמות מרכזית בתעשיות הביטחוניות הישראליות, הידיעה על עיכובו של קצב לחקירה אתמול הכתה בתדהמה רבים ממכריו במערכת הביטחון ובתעשיות הביטחוניות. אף שבמשך שנים ארוכות הוא הקפיד לפעול מתחת לרדאר התקשורתי, המעיט במגע עם עיתונאים והתראיין לתקשורת לעתים נדירות, קצב נחשב לדמות מוכרת בעולם הביטחוני.

מי שבא איתו במגע מתרשם מהילוכיו המנומסים והמכבדים, אחרים מעידים עליו שהוא "איש חמים ולבבי" או כפי שהעיד עליו בימים האחרונים אחד ממקורביו: "הוא מהאנשים של פעם, כבר לא מייצרים כאלה".

קצב עצמו מסרב כבר שנים לדבר על השנים שבהן עשה את ההון ההתחלתי שלו, בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת מול השאה באיראן. בעבר יוחסו לו קשרים הדוקים וחמים עם השאה הפרסי, תוך מכירת פצצות ופגזים מתוצרת סולתם הישראלית (כיום בבעלות אלביט מערכות) לאיראן.

בלב הקלחת

בלב הקלחת החקירתית הפלילית בנוגע לעסקאות נשק עם מדינות באפריקה, נמצאת חברת מספנות ישראל. החברה הופרטה ב-1995, והיא עוסקת בפיתוח וביצור של כלי שייט לשוק האזרחי ולשוק הצבאי. עוד טרם התקבלה במערכת הביטחון ההחלטה לרכוש את ספינות המגן שעתידות לשמש את חיל הים למשימות ההגנה על המים הכלכליים של ישראל ועל אסדות הגז שלה בים התיכון - חברת מספנות ישראל הציעה לייצר אותן בעצמה. אולם, בסופו של דבר נבחרה חברה בת של טיסנקרופ הגרמנית - בחירה שנחקרת כעת במשטרה במסגרת פרשת "הצוללות וכלי השיט (תיק 3000)".

בד בבד מספנות ישראל המשיכה בפעילותה בתחום היצור של כלי שייט, ובספטמבר האחרון היא מסרה לחיל הים של קפריסין - בפרויקט הנאמד בכמה עשרות מיליוני אירו - ספינת מגן מתקדמת שיצרה עבורו ותפקידה להגן על המים הכלכליים של האי.

תגובות - "המשטרה בנתה תרחיש דמיוני"

עו"ד שחר מנדלמן, המייצג את ש', מסר: "המשטרה בנתה תרחיש דמיוני שאין בינו לבים המציאות כל קשר. העובדה כי כל המעורבים בפרשה משוחררים - מעידה יותר מכל על חולשת החשדות".

עו"ד ירון ליפשס וליה גוני, סנגוריו של עודד בריאר, מסרו: "העובדה שהמשטרה עצמה כלל לא ביקשה לעצור את בריאר, אלא שחררה אותו לביתו בסיום החקירה, מדברת בעד עצמה. בריאר פעל כראוי, לא נפל כל פגם במעשיו, ואנו משוכנעים שכך גם תקבע המשטרה בסיום החקירה".

מטעם סמי קצב, המיוצג על ידי עו"ד ז'ק חן, נמסר: "סמי קצב הינו איש עסקים מכובד שתרם ותורם רבות למשק הישראלי. החברות שבבעלותו מעסיקות אלפי עובדים הפועלות על-פי סטנדרטיים אתיים מחמירים ותכניות ציות ספציפיות. קצב ענה לכל שאלות החוקרים והוא בטוח כי בתום החקירה יתברר כי הוא התנהל ומתנהל בצורה חוקית, תקינה וראויה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים