גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מצא עצמו סמי קצב בפרשת השוחד של מספנות ישראל?

קצב המכהן כיו"ר חברת מספנות ישראל, המככבת בלב פרשת השוחד לכאורה באפריקה ■ הידיעה על עיכובו לחקירה הכתה בתדהמה רבים ממכריו במערכת הביטחון ובתעשיות הביטחוניות ■ מקורבי קצב: "הכל יתברר כלא היה. המדינה לא בכיוון"

חברת "מספנות ישראל" המוצאת את עצמה בימים אלה בלב ליבה של פרשיית השוחד לכאורה באפריקה, היא אחת מהחברות הבולטות והמובילות בתחום ייצור כלי השייט לצרכים אזרחיים וצבאיים. ביום ראשון פשטו חוקרי יחידת לה"ב 433 של המשטרה וחוקרי יחידת יהלום של רשות המסים על משרדי החברה ותפסו מסמכים וחומרי מחשב שנועדו לבסס את הראיות נגד החברה בפרשה. החשדות מתייחסים להסכם שהגיע לידי החוקרים, ושבו מפורטים תנאי עסקת מכירת כלי שיט לניגריה ב-2010, בסכום כולל של כ-25 מיליון שקל. מדובר בשתי ספינות "שלדג" שהתמורה ששולמה עליהן גבוהה משמעותית מערכן בשוק. על רקע המחיר המופרז, עלו חשדות לתשלום שוחד מצד קצב לפקיד ציבור בניגריה, וזאת תוך קביעת עמלות גבוהות שאינן פרופורציונאליות להיקפים הכספיים של העסקה. חשוד מרכזי נוסף בפרשה, ששמו נאסר לפרסום בינתיים, חשוד בתיווך לעסקה השוחדית לכאורה.

במסגרת יום החקירה הגלוי הראשון, הפשיטות למשרדים ועיכוב החשודים לחקירה, תפסה המשטרה כספים של החברה והקפיאה נכסים וחשבונות של מספנות ישראל המגיעים לסכום המוערך בכ-20-25 מיליון דולר. זאת, לצרכי חילוט עתידי.

חברת מספנות ישראל דיווחה אתמול (ג') לבורסה, כי רשות המסים והמשטרה הטילו על חלק מחשבונות הבנק שלה הגבלות שאינן מאפשרות את השימוש בהם. החברה - המיוצגת בידי עוה"ד נתי שמחוני ואסף קליין ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן - בוחנת כעת את צעדיה לשחרור חלק מהנכסים והכספים על-מנת לצמצם את הפגיעה בפעילותה השוטפת.

המאבק על רכישת תעש

בעלי השליטה המרכזיים במספנות ישראל הם איש העסקים שלומי פוגל ומשפחת שמלצר (באמצעות חברת "גולד בונד") ואיש העסקים סמי קצב, המכהן כיו"ר מספנות ישראל והוא החשוד בעל הפרופיל הגבוה ביותר בפרשת השוחד באפריקה לכאורה. קצב, כך אומרים מכריו, הוא "מלח הארץ", "איש של פעם".

קצב עוכב לחקירה ביום ראשון עם סמנכ"ל מספנות ישראל, עודד ברייר, וחשוד נוסף (ראו מסגרת). מקורב לקצב אמר היום ל"גלובס", כי "הכול יתברר כלא היה. קצב משתף פעולה בחקירה, עונה לכל השאלות ותוך זמן קצר הכול יתברר כלא נכון. העובדה היא שהוא שוחרר לביתו ללא מגבלות מיוחדות ולא עוקלו כספים שלו, מלמדת על חולשת הראיות, ולמעשה על כך שהמדינה לא בכיוון". עד כה, טרם זומן קצב לחקירה נוספת.

שמו של קצב עלה לאחרונה בעיקר סביב הליך מכירת התעשייה הצבאית (תעש). חלום חייו של קצב היה לרכוש את תעש מהמדינה. האיש שרכש ב-2004 את מפעל הנשק הקל של התעשייה הצבאית "מגן" במחיר נמוך - "בנזיד עדשים" כפי שנטען שנים אחר-כך - הצליח להפוך אותו לחברה משגשגת בשם IWI שמייצרת תתי-מקלע מסוג עוזי, המקלע נגב, רובי סער כמו תבור וגליל, אקדחי יריחו ועוד. על אותה חברה שילם קצב כ-2.5 מיליון דולר למדינה, ולימים הוא טען כי שילם עליה כ-10 מיליון דולר; בשנים האחרונות התברר כי שווי החברה הזאת נע בין 500 ל-600 מיליון דולר.

כדי לממש את חלומו לרכוש את תעש, השתתף נכס קצב לפני שלוש שנים להליך המכרז למכירת החברה באמצעות קבוצת "נסקא" המשותפת לו ולאיש העסקים, מאיר שמיר. לפני שבוע וחצי הודיע משרד האוצר, כי חברת אלביט מערכות - היחידה שהתמודדה במכרז עד לסיומו - היא שתרכוש מהמדינה את תעש בסכום של 1.7 מיליארד שקל תעש גורמים במשרדי הממשלה טענו, כי התרשמו שקצב מאד רוצה לרכוש את תעש, אך גם אמוד לא רצה לשלם עליה סכום גבוה. לדבריהם, ביחס להצעות שקצב "שם על השולחן", אלביט עקפה אותו בסיבוב.

קצב מצדו השיב מלחמה והלין על טיב תהליך קבלת ההחלטות במכרז זה, באופן שאפשר את הפיכת אלביט לשחקנית הרלוונטית היחידה לרכישת תעש. "הסיפור במקרה הזה פשוט", אמר אך לפני ימים אחדים גורם ממשלתי בכיר בשיחה עם "גלובס" בקשר לטענותיהם של מקורבי קצב בנושא זה, "קצב רצה לשלם על תעש 600 מיליון שקל, אלביט היתה מוכנה לשלם הרבה יותר, וחברות אחרות שהתעניינו, פשוט לא אהבו את הדי.אן.איי של תעש. זה כל הסיפור".

מאז שרכש את מפעל הנשק הקל של תעש, האימפריה שבנה על בסיסו של מפעל זה, ממשיכה לפעול, גם בימים אלה, מתוך מתחם תעש ברמת השרון. "מה קצב רצה לדעת על תעש ולא ידע עליה? הבן-אדם מכיר את תעש יותר טוב מהמנהלים שלה: הוא יושב באותו מתחם, העובדים שלו היו בעבר עובדים של תעש. הוא פשוט לא רצה לשלם עליה הרבה, חשב שיוכל לקנות את תעש מהמדינה באותו מחיר מצחיק שבו הוא קנה מהחברה את מפעל הנשק הקל שלה", אמר הגורם.

בנוסף לחברת "IWI", קבוצת "SK" שבראשה עומד קצב, כוללת חברות נוספות, שפועלות בתחום הפיתוח והיצור של אמצעי ראיית לילה, אלקטרו-אופטיקה, יצור של פריסקופים לטנקים, שותפות ביחד עם חברת רפאל בחברה שמפתחת טכנולוגיות לצילום מהאוויר ושותפות עם שלומי פוגל ואסי שמלצר בחברת מספנות ישראל, שבה מכהן קצב בתפקיד היו"ר.

גם על רקע מעורבותו העמוקה בתעשיות הביטחוניות המקומיות, קצב לא חשף מעולם את סך השווי של כל החברות שבבעלותו. בתחילת השנה הוא חזר בו מתוכנית שגיבש להנפקת קבוצת החברות שלו, SK בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל.

בהיותו דמות מרכזית בתעשיות הביטחוניות הישראליות, הידיעה על עיכובו של קצב לחקירה אתמול הכתה בתדהמה רבים ממכריו במערכת הביטחון ובתעשיות הביטחוניות. אף שבמשך שנים ארוכות הוא הקפיד לפעול מתחת לרדאר התקשורתי, המעיט במגע עם עיתונאים והתראיין לתקשורת לעתים נדירות, קצב נחשב לדמות מוכרת בעולם הביטחוני.

מי שבא איתו במגע מתרשם מהילוכיו המנומסים והמכבדים, אחרים מעידים עליו שהוא "איש חמים ולבבי" או כפי שהעיד עליו בימים האחרונים אחד ממקורביו: "הוא מהאנשים של פעם, כבר לא מייצרים כאלה".

קצב עצמו מסרב כבר שנים לדבר על השנים שבהן עשה את ההון ההתחלתי שלו, בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת מול השאה באיראן. בעבר יוחסו לו קשרים הדוקים וחמים עם השאה הפרסי, תוך מכירת פצצות ופגזים מתוצרת סולתם הישראלית (כיום בבעלות אלביט מערכות) לאיראן.

בלב הקלחת

בלב הקלחת החקירתית הפלילית בנוגע לעסקאות נשק עם מדינות באפריקה, נמצאת חברת מספנות ישראל. החברה הופרטה ב-1995, והיא עוסקת בפיתוח וביצור של כלי שייט לשוק האזרחי ולשוק הצבאי. עוד טרם התקבלה במערכת הביטחון ההחלטה לרכוש את ספינות המגן שעתידות לשמש את חיל הים למשימות ההגנה על המים הכלכליים של ישראל ועל אסדות הגז שלה בים התיכון - חברת מספנות ישראל הציעה לייצר אותן בעצמה. אולם, בסופו של דבר נבחרה חברה בת של טיסנקרופ הגרמנית - בחירה שנחקרת כעת במשטרה במסגרת פרשת "הצוללות וכלי השיט (תיק 3000)".

בד בבד מספנות ישראל המשיכה בפעילותה בתחום היצור של כלי שייט, ובספטמבר האחרון היא מסרה לחיל הים של קפריסין - בפרויקט הנאמד בכמה עשרות מיליוני אירו - ספינת מגן מתקדמת שיצרה עבורו ותפקידה להגן על המים הכלכליים של האי.

תגובות - "המשטרה בנתה תרחיש דמיוני"

עו"ד שחר מנדלמן, המייצג את ש', מסר: "המשטרה בנתה תרחיש דמיוני שאין בינו לבים המציאות כל קשר. העובדה כי כל המעורבים בפרשה משוחררים - מעידה יותר מכל על חולשת החשדות".

עו"ד ירון ליפשס וליה גוני, סנגוריו של עודד בריאר, מסרו: "העובדה שהמשטרה עצמה כלל לא ביקשה לעצור את בריאר, אלא שחררה אותו לביתו בסיום החקירה, מדברת בעד עצמה. בריאר פעל כראוי, לא נפל כל פגם במעשיו, ואנו משוכנעים שכך גם תקבע המשטרה בסיום החקירה".

מטעם סמי קצב, המיוצג על ידי עו"ד ז'ק חן, נמסר: "סמי קצב הינו איש עסקים מכובד שתרם ותורם רבות למשק הישראלי. החברות שבבעלותו מעסיקות אלפי עובדים הפועלות על-פי סטנדרטיים אתיים מחמירים ותכניות ציות ספציפיות. קצב ענה לכל שאלות החוקרים והוא בטוח כי בתום החקירה יתברר כי הוא התנהל ומתנהל בצורה חוקית, תקינה וראויה".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים