גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אאודי A3 פלאג-אין: ההפתעה בסיבובים

גרסת הפלאג-אין הנמרצת והנגישה יחסית של אאודי A3 ממחישה שטכנולוגיה סביבתית ומתקדמת אינה חייבת לבוא על חשבון הנאה מנהיגה ■ היא אמנם דורשת כמה פשרות באגף השימושיות, אבל מהווה קדימון חשוב למה שעתיד לבוא בתעשיית הרכב

Audi a3 / צילום: שאטרסטוק
Audi a3 / צילום: שאטרסטוק

חברת אאודי עסוקה בשנים האחרונות בדחיקת הגבולות הטכנולוגיים של תעשיית הרכב. אמנם את מרבית הכותרות מקבלת יצרנית הבוטיק טסלה, שעדיין לא למדה כיצד לייצר כסף מייצור סדרתי והמוני של מכוניות, אבל אאודי היא זו שלוקחת את תעשיית המיינסטרים למים העמוקים והבלתי מוכרים של טכנולוגיות העתיד.

אאודי היא היצרנית הראשונה בעולם עד כה שהעלתה על הכביש מכונית סדרתית בדרגת אוטונומיה 4 בסיוע דור חדש של מחשבי על לרכב. היא מפתחת כיום טכנולוגיות אינטליגנציה מלאכותית בעלות יכולת למידה עצמית, שנחשבת אקזוטיות אפילו בתעשיית ה-IT - ואלה רק כמה דוגמאות. אבל גם לאאודי, כמו לכל קבוצת פולקסווגן, היה בשנים האחרונות עקב אכילס טכנולוגי: ההתעלמות שלה מהטכנולוגיה היברידית בכלל ונטענת בפרט. ה"קונספציה", תוכנית האב של הקבוצה, התמקדה בפיתוח טכנולוגיות דיזל ירוקות כדי להשיג נתוני צריכה ופליטה מקבילים או טובים מאלה של היברידיות מבלי להיענש בעודף עלויות ומשקל.

כידוע לכל, הקונספציה הזו התנפצה לרסיסים וכיום החברה צריכה לסגור פיגור לא קטן בחזית ההיברידית. הצעד הראשון שלה היה נועז (בהתחשב בעלויות) ויוצא דופן בשוק הפרימיום: הטמעת הטכנולוגיה ההיברידית-נטענת במכונית מהפלח הקומפקטי הנגיש. התוצאה היא אאודי A3 E-TRON, מכונית הפלאג-אין הזולה והנגישה ביותר שמשווקת כיום בישראל.

חיצונית, זו A3 לכל דבר. יש לה מרכב חמש דלתות זורם ומוצק, שבחזיתו נמצא המערך הקוסמטי המוכר שכולל גריל ענק, פנסי LED צרים וסמל הטבעות המשולבות. יש גם כמה עזרים אווירודינמיים נאים, וברכב ההדגמה שלנו גם חישוקי 18 נאים ושמשות כהות, אך פרט לסימול מאחור אין כמעט הבדלים חזותיים בין הדגם הזה לאחיו הרגילים. אפילו הפתח לכבל ההטענה החשמלי חבוי מאחורי הסמל של אאודי בחזית, כאילו המעצבים ניסו להסתיר את זהות הדגם.

כמקובל בפלח רכבי הפלאג-אין שנהנים מהטבת מס, תא הנוסעים של ה-E-TRON מרגיש יוקרתי ומאובזר יותר מה-A3 התקנית וכולל לא מעט אופציות שעבורן נוהגת אאודי לדרוש תוספת מחיר. יש מושבים חשמליים עם ריפוד משובץ עור, מערכת קול משודרגת, דיפונים מפוארים, חבילה מקיפה של מערכות סיוע מתקדמות לנהג ועוד. מכיוון שהרגלים ישנים קשה לזנוח אאודי עדיין מציעה "חבילת פאר" אופציונלית שכוללת גג חשמלי ועוד כמה פריטים בתוספת לא צנועה של כ-15 אלף שקל. אפילו בגרסה הזו, ה-E-TRON עדיין לא כוללת את לוח המחוונים הדיגיטלי המרהיב של החברה אלא רק את הלוח האנלוגי התקני ומסך מולטימדיה קטן, שנראה קצת לא במקום בדגם כל כך מתוחכם.

כפי שניתן לצפות מאאודי, איכות הייצור והחומרים היא גבוהה ומעבירה היטב את תחושת הפרימיום המתבקשת. מרחב הפנים מקביל לזה של ה-A3 ומתאים לארבעה-חמישה נוסעים, אבל את מחיר הטכנולוגיה משלמים בתא המטען. בניגוד לרכבי SUV גדולים ונטענים, כאן הסוללה גוזלת נתח לא מבוטל מתא המטען הקטן מלכתחילה, שמסתפק כעת ב-280 ליטר בלבד.

בתא המנוע שוכנים להם יחדיו מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין בהספק 150 כ"ס ומנוע חשמלי, שיחד רושמים הספק של 204 כ"ס ומומנט של 36 קג"מ. סוללת ליתיום מסיבית מאחור אמורה לספק לרכב טווח נסיעה חשמלי "נטו" של עד 50 קילומטר אחרי טעינה מלאה מרשת החשמל, אבל בניגוד לרוב ההיברידיות הנטענות, אין כאן מצב "גנרטור", שטוען את הסוללה בעת נסיעה, אלא רק טעינה תוך כדי בלימה. כל העסק מעביר את הכוח לגלגלים דרך תיבה כפולת מצמדים שהותאמה במיוחד למשימה.

על הכביש התוצאה מרשימה ואפילו מפתיעה. בחירה במצב חשמלי מאפשרת להאיץ בזריזות ובחרישיות ולהגיע למהירויות בין עירוניות בטרם ייכנס מנוע הבנזין לפעולה, אך מובן שבקצב הזה יתקצר טווח הנסיעה החשמלי משמעותית. המצב ההיברידי האוטומטי מפקיד את המלאכה בידי המחשב, שמלהטט בין הנעה חשמלית להנעת בנזין במיומנות ובצורה כמעט לא מורגשת. קיים כמובן גם המצב הספורטיבי - שמופעל אוטומטית כאשר מעבירים את תיבת ההילוכים לספורט - ובו נרתמים הטורבו והמנוע החשמלי לייצור תאוצות מסיביות ומהנות מאוד.

דף הנתונים נוקב בתאוצה מאפס ל-100 של 7.6 שניות, אבל הזמינות המיידית של הדחף בהאצות ביניים וקצב צבירת המהירות גורמים למכונית להרגיש מהירה הרבה יותר. צריך להתרגל לנטיית המנוע לבלום את הרכב עם ההרפיה מהדוושה, לצורך מיחזור האנרגיה, אבל הבלמים עצמם מספקים תחושה טבעית.

אאודי נוקבת בצריכת דלק משוקללת של כמעט 60 קילומטר לליטר, אבל כמו בהרבה דגמי פלאג-אין אלה מספרים תיאורטיים. מי שינצל כהלכה את הפוטנציאל של מערכת ההנעה - והפיתוי לעשות את הוא גדול - יסיים די מהר את טעינת הסוללה וימצא את עצמו בטריטוריות של מנועי טורבו-בנזין מקובלים, בסביבות ה-14-15 קילומטר לליטר.

בפרק הדינמי לא היו לנו הרבה ציפיות: זו בכל זאת מכונית הנעה קדמית, ששוקלת קצת יותר מ-1.5 טונות ומכוונת בעיקר ללקוחות "ירוקים" ולציים שנהנים מהטבות מס. אבל הופתענו לחיוב. בסיוע חבילת מתלים ספורטיבית, זו אחת ממכוניות הנעה הקדמית המהנות ביותר שבהן נתקלנו לאחרונה. היא נכנסת לפניות הדוקות כמו רכבת חשמלית על מסילה, ללא שמץ של נטיית גוף או תנודות מיותרות. ההגה מהיר, ישיר ומחובר לגלגלים ברמה מרשימה של דיוק, חלוקת המשקל מושלמת - הודות למשקל הסוללה מאחור - ותוך זמן קצר אתה מוצא את עצמך מחפש כבישים צרים ומתפתלים. כל זה לא בא על חשבון נוחות הנסיעה, והמכונית עדיין מצליחה להחליק ביעילות את האספלט העירוני של ישראל.

אאודי E-TRON עולה בישראל כ-205 אלף שקל אחרי הטבת המס, מחיר כמעט זהה לגרסת ה-2 ליטר טורבו הרגילה, שמסתפקת ב-190 כ"ס אך מציגה ביצועים נמרצים יותר בזכות משקל נמוך בכ-200 קילו. ה- E-TRON אמנם מאובזרת יותר, אך תא המטען שלה פחות שימושי משל אחותה הרגילה.

בהתחשב בשמרנות המסורתית של לקוחות הפרימיום בישראל, ספק אם הגרסה הזו תהפוך ללהיט מכירות, אבל היא בהחלט הישג הנדסי מרשים, שלא זונח את ההנאה מהנהיגה. ובהתחשב בכיוון אליו צועדת כיום התקינה הסביבתית באירופה, מן הסתם עוד נראה הרבה מכוניות כאלה בעתיד.

אאודי E-TRON A3 פלאג אין

חלק מהמתחרות

הונדה קלאריטי

משפחתית הפלאג-אין החדשה, שנמכרת בארצות הברית תחת השם "קלאריטי", מציעה עיצוב מתקדם ותא נוסעים מרווח ועמוס טכנולוגיות. מנוע 1.5 בנזין ומנוע חשמלי חזק מייצרים 181 כ"ס וביצועים זריזים לצד טווח נסיעה חשמלי של מעל 60 קילומטר וצריכת דלק כמעט דמיונית. היא זמינה בינתיים ביבוא עקיף ועולה בארה"ב

קיה נירו פלאג-אין

ייתכן שעוד השנה תגיע אלינו גרסת הפלאג-אין של הנירו. המכונית שומרת על השימושיות של הנירו ההיברידית רגילה, למעט תא מטען שהתכווץ ל-324 ליטר. המנוע המשולב מייצר 141 כ"ס ומאיץ ל-100 בכ-10 שניות, אבל מסוגל לנוע על חשמל בלבד למרחק של עד כ-58 קילומטר ולהחזיר, על פי המוצהר, כ-70 קילומטר לליטר

מיני קאנטרימן 

במחיר שמתחיל ב-215 אלף, המיני קאנטרימן הנטענת מציעה ממדים ובסיס גלגלים גדולים מאלה של האאודי והנעה כפולה. יחידת ההנעה שלה כוללת מנוע 1.5 ליטר ומנוע חשמלי, מייצרת 224 כ"ס ויכולה להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 6.8 שניות למרות משקל עצמי נכבד של כ-1.66 טון

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו