גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם חקירתו של בני שטיינמץ תקועה בלי "ראיית זהב"?

איש העסקים המיליארדר יקבל חזרה 40 מיליון שקל שהפקיד לטובת הבטחת התייצבותו לחקירה, וכל התנאים המגבילים על שחרורו בוטלו ■ המדינה מנסה ללחוץ על אנשי העסקים מיכאל נוי ואברהם לב רן להעיד נגדו, אך טרם נרשמה התקדמות, מאחר שהשניים שוהים בחו"ל

בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף
בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף

איש העסקים המיליארדר בני שטיינמץ קיבל השבוע את מתנת חג הפסח שלו מהמדינה, מעין "שחרור מעבדות לחירות": הבוקר (א') הוגשה לבית המשפט המחוזי בקשה משותפת למדינה ולשטיינמץ, שבמסגרתה הוסכם על ביטול כל התנאים המגבילים שהוטלו עליו במסגרת חקירות השוחד והלבנת ההון לכאורה, בגינאה וברומניה, והשבת 40 מיליון שקל במזומן שהפקיד לטובת הבטחת התייצבותו לחקירה. בית המשפט קיבל את הבקשה והורה על ביטול ההגבלות שהוטלו על המיליארדר והשבת 40 מיליון השקל לשטיינמץ.

מעל המהלך של הסרת כל המגבלות על שטיינמץ, מרחפת כעת השאלה האם החקירה "תקועה". מדוע המשטרה לא ביקשה להטיל מגבלות חדשות על שטיינמץ? האם לפתע פתאום רוחשת המשטרה אמון לשטיינמץ שיתייצב לכל החקירות ולא יברח מאימת הדין או שכרגע לא ברור עד מתי עוד תימשך החקירה? כל צד מספק תשובה שונה לשאלות הללו, ובינתיים החקירה נגד שטיינמץ עדיין מתנהלת.

הבקשה הוגשה לאחר שפג תוקפם של הערבויות והתנאים שנקבעו, אולם ברקע ממשיכה המדינה לנסות לחקור עדים וחשודים בפרשה השוהים בחו"ל, ולנסות להשיג את "ראיית זהב" נגד שטיינמץ.

החשדות של המשטרה והפרקליטות נגד שטיינמץ, יהלומן, נדל"ניסט ואחד הישראלים העשירים בעולם, נוגעים למעשים שנעשו בשלוש יבשות. שטיינמץ נעצר לראשונה בדצמבר 2016, ונחקר בחשד כי נתן שוחד של עשרות-מיליוני דולרים לנשיא גינאה שבאפריקה, אלפא קונדה, ולרעייתו. זאת, בתמורה לרישיונות לכריית ברזל שהניבו לו רווחים של מאות-מיליוני דולרים בשנים 2006-2012.

יצוין כי העבירה המרכזית שבה חשוד שטיינמץ - מתן שוחד לעובד ציבור במדינה זרה - נכנסה לחוק העונשין הישראלי ב-2008.

באוגוסט 2017, רגע לפני שיצא לחו"ל, נעצר שטיינמץ בשנית. הפעם נחקר בחשד כי יחד עם אחרים ביצע בשנת 2009 עסקה פיקטיבית ברומניה, שכללה כסף שהועבר לטובת תשלומי שוחד. לפי החשד, העסקה הפיקטיבית כללה רכישת קרקע ששווייה היה 3 מיליון אירו, תמורת סכום גבוה בהרבה, של 9 מיליון אירו.

המשטרה חושדת כי 6 מיליון האירו שנשארו נכנסו ל"קופה קטנה", ששימשה לצורך העברת כספי שוחד לגורמים שונים בעולם - בין השאר, 1.5 מיליון אירו שהועברו לאשתו של נשיא גינאה לשעבר.

שטיינמץ מצדו מכחיש את כל הנטען נגדו, וטוען שהעסקאות ברומניה היו כשרות ובאשר לתיק גיניאה, לטענתו, תפרו לו תיק וכל ההליך שמתנהל נגדו הוא מיחזור של הליך ישן, שמובילה ממשלת גינאה מאז עלייתו לשלטון של אלפא קונדה, במטרה להפקיע שלא כדין את זכויות הכרייה של החברות של שטיינמץ.

עיקולים על בתים

לאחר מעצרו הראשון בדצמבר 2016, שוחרר שטיינמץ לביתו בתנאים מגבילים, ובהם מעצר-בית מלא, בביתו ברחוב מול הים בארסוף, הרחקה ואיסור יצירת קשר עם המעורבים בפרשה, הרחקה ממשרדו בהרצליה, צו עיכוב יציאה מן הארץ, והפקדת דרכון. להבטחת קיום התנאים הללו נקבעה הפקדה כספית בסך 50 מיליון שקל במזומן, ועוד 50 מיליון שקל בנכסים.

בהמשך להסכמה על העמדת הנכסים, נקבע כי יוטלו עיקולים על שני בתים בבעלותו של שטיינמץ בארסוף, המוערכים בשווי של 150 מיליון שקל. בנוסף, נתפסו לצורכי חילוט עתידי גם חפצי אמנות של שטיינמץ בשווי עשרות-מיליוני שקלים. שטיינמץ הפקיד כ-55 מיליון שקל במזומן.

כשנה לאחר מכן, בדצמבר 2017, הוארכו התנאים המגבילים שהוטלו על שטיינמץ, וכן הוסכם כי הפקדה של כ-40 מיליון שקל מתוך הסכום שהופקד במזומן, תוארך ב-90 ימים (10 מיליון שקל הוחזרו לשטיינמץ באותו מועד), וכלל הנכסים שנתפסו במסגרת החקירה לצורכי חילוט עתידי, ישמשו גם לצורך הבטחת התייצבותו של שטיינמץ, למשך 90 ימים.

מועד הערבויות ותנאי זה פקעו לפני כעשרה ימים. על הרקע הזה הוגשה הבוקר הבקשה להשבת 40 מיליון השקלים שהופקדו במזומן, ולביטול התנאי על העמדת כלל הנכסים לטובת הבטחת תנאי שחרורו של שטיימץ ממעצרו.

סנגוריו של שטיינמץ, עורכי הדין נתי שמחוני ורונן רוזנבלום, הגישו הבוקר לבית משפט השלום בראשון-לציון את הבקשה, בהסכמת יאח"ה-לה"ב 433 של משטרת ישראל, לביטול כל התנאים המגבילים שהוטלו על שטיינמץ במסגרת חקירתו, והשבת כל הערבויות, בהן הפקדה כספית בסך 40 מיליון שקל, וביטול התנאי המתייחס להעמדת כלל הנכסים שנתפסו בחקירה לצורכי חילוט, ואשר שימשו להבטחת התייצבותו של שטיינמץ לצורכי חקירה.

כלל הנכסים שהיו תפוסים עד עתה לצורך הבטחת התייצבותו ולצורך הבטחת חילוט עתידי - ובהם שתי הווילות בארסוף, ופריטי האמנות בשווי עשרות-מיליוני שקלים - יישארו תפוסים על-ידי המשטרה לצורכי החילוט העתידי בלבד, אם יוגש נגש שטיינמץ כתב אישום, והוא יורשע בעבירות המיוחסות לו. "בשורה התחתונה, הכסף הגדול תפוס עד להכרעה בתיק הזה", אומר גורם המכיר את פרטי התיק.

המשטרה מחכה ששותפו לשעבר של שטיינמץ וחשוד נוסף יישברו

לשאלה מתי תהיה הכרעה בתיק הזה - אין תשובה ברורה. להערכת גורמים המכירים את הפרשה, המשטרה מחכה שאחד משני החשודים האחרים בפרשות המיוחסות לשטיינמץ - איש העסקים מיכאל נוי, שותפו לשעבר של שטיינמץ; או איש העסקים אברהם לב רן - יישברו. "הם החוליה החלשה", אומר גורם המכיר את התיק.

איש העסקים מיכאל נוי, שותפו לשעבר של המיליארדר בני שטיינמץ, חשוד עימו בביצוע עבירות במסגרת פרשת השוחד לכאורה שנתנה החברה שבשליטתו לנשיא גינאה, בתמורה לרישיונות כרייה במדינה. נוי שוהה כיום בצרפת, ונחקר שם בחשד לתיווך בשוחד, הן על-ידי האינטרפול והן על-ידי נציגי המשטרה בישראל, שטסים לצרפת מעת לעת.

לעמדת המשטרה, נוי - אזרח ותושב חוץ הדרוש לחקירה בישראל, ואחד החשודים המרכזיים בפרשה - נמלט מישראל עם פתיחת החקירה הגלויה בעניין השוחד לכאורה, בדצמבר אשתקד. בדיון בעניינו שנערך לאחרונה, טענה עו"דית טפת מויאל-רוטשילד, שייצגה את המדינה יחד עם רפ"ק יניב שמול, כי "לפני למעלה משנה הוא זומן לחקירה", אך השופט אייל כהן שדן בתיק, העיר: "אני יוצא מנקודת הנחה שהוא לא ברח מהארץ". בהמשך הדיון נקב, כי המשטרה תוכל להגיש חומר סודי לעיני השופט בלבד להוכחת הטענה הזו.

במהלך הדיון עלתה האפשרות מצד באי-כוחו של נוי, עורכי הדין קובי ואורי גולדמן, להביא לכך שנוי יגיע לארץ לשם חקירה, הגעה שתקל הן על המשטרה כאן והן על מסעותיו שלו בחו"ל, אך עורכי הדין ביקשו התחייבות מצד המשטרה שלא תעצור את נוי אם יגיע לארץ להיחקר. בתחילה הביעו נציגי המשטרה באופן חלקי את הסכמתם המסויגת - לא להתחייב, אך להצהיר על "ברירת מחדל" שלא לעצור.

"חזרו בידיים ריקות"

אולם לבסוף נקבע כי "בשים לב לכך כי מעורבים אחרים בפרשה כבר משוחררים, הרי שאין כל כוונת מכוון דווקא לעצור את המשיב (נוי, א' ל"ו).

ברירת המחדל היא שלא לעוצרו, אלא אם כן יהיה טעם חקירתי של ממש לעשות כן". אך ברירת מחדל מעין זו הציתה חשש לתקדים רוחבי, בעייתי מאוד מבחינת הפרקליטות.

נזכיר כי מיכאל נוי, המיוצג על-ידי עו"ד אורי גולדמן, נחקר באוקטובר אשתקד בצרפת. אז גם נאמר לו כי אם יעיד נגד שטיינמץ, הדבר לא ישמש נגדו (נגד נוי). אולם מאז חלה הפסקה בחקירותיו, וגם המו"מ על עדות מדינה מצידו לא נידונה שוב. בינתיים, נוי נשאר בצרפת, ולא מתכוון לחזור.

יצוין כי שטיינמץ עצמו לא נחקר בישראל בחודשים החולפים, גם לא לאחר חקירתו של נוי.

בכיוון השני, ניסתה המשטרה לחקור באפריקה חשוד נוסף בפרשות האופפות את שטיינמץ, את איש העסקים אברהם לב רן, המקורב לשטיינמץ. החשדות סביב לב רן דומים לחשדות המיוחסים למיכאל נוי, ולפיהם לב רן שימש כ"צינור" להעברת תשלומי שוחד מהחברה שבבעלות שטיינמץ, נשיא חברת הכרייה BSGR, לפקידי ממשל בכירים בגינאה. לב רן שוהה בימים אלה באפריקה, לאחר שלטענת המשטרה נמלט מאימת הדין עם הפתיחה בחקירה, והוא אף מסרב לשוב לארץ. לאחרונה נסעו נציגי הפרקליטות בישראל וחוקרי לה"ב-433 לאפריקה, והגישו לרשויות במדינה האפריקאית בקשה לחיקור דין. הרשויות בדרום אפריקה זימנו את לב רן לחקירה, אך ערעור שהוא הגיש על ההחלטה התקבל, והוא לא נחקר לבסוף.

לדברי גורם המכיר את התיק, "החוקרים נסעו לאפריקה לחקור אותו באזהרה, אבל בית המשפט קבע כי הם לא יוכלו לחקור אותו, והם חזרו בידיים ריקות". הגורם הוסיף כי "בכך הם פספסו את אפקט ההרתעה כלפי לב רן".

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה