גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתמן: אגד ייפסל ממכרז קווי הרכבת הקלה בירושלים

כך ממליצה ועדת המכרזים לממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין ● הסיבה: ניגוד עניינים בין הפעלת הרכבת הקלה לקווי האוטובוס שבשליטת אגד וחסימת האפשרות להכניס מתחרה ● כל המתמודדות עברו את שלב המיון המוקדם במרכז, שהיקפו נאמד ב-10 מיליארד שקל

אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת
אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת

קואופרטיב אגד לא יורשה להפעיל את רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים - כך ממליצה ועדת המכרזים הבינמשרדית בראשות סגן החשב הכללי באוצר, נחמיה קינד. ל"גלובס" נודע כי הוועדה פנתה אתמול (ב') לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, וביקשה את הכרעתה בנושא.

הפנייה להלפרין נעשתה על-פי חוק הריכוזיות, בהיותה האחראית על תחרות ענפית. הנימוק המרכזי לפסילה הוא ניגודי העניינים בין הפעלת הרכבת הקלה לקווי אוטובוס. כך למשל, עלה חשש תיאורטי כי במקרה של מחסור בנהגים יבחר אגד לצמצם שירות בקווים שבהם יוטל עליו קנס נמוך יותר.

אם אכן תתקבל החלטה כזו, אגד יאלץ לבחור באם לצאת מתחום ההפעלה ולהישאר בעל מניות בקבוצה המתמודדת במכרז, או לפרוש כליל מהמכרז. אגד מתמודד בהליך המכרזי בקבוצה עם שיכון ובינוי וקרן מרידיאם הצרפתית.

נציין כי להחלטה לפסול את אגד, אם תתקבל, יכולות להיות השלכות גם על מכרזי קווי הרכבת העתידיים בגוש דן. זאת, לאחר שהקואופרטיב זכה באוגוסט האחרון במכרז להפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן - הקו האדום.

מי ישלוט על התנועה בירושלים? תוואי הרכבת הקלה

במסגרת המכרזים, שהיקפם הכספי מוערך ב-10 מיליארד שקל, צפויה המדינה להציע זיכיון להפעלת קו הרכבת הקלה הקיים ולארבעה קווי רכבת קלה עתידיים באזור מטרופולין ירושלים. המועד האחרון להגשת ההצעות יהיה בינואר 2019 והדרישות יפורסמו בחודש הבא.

חברות-בנות לא יכולות להתמודד

ל"גלובס" נודע עוד כי ועדת המכרזים החליטה לאשר את כל שבע הקבוצות שניגשו להליך המיון המוקדם (PQ) של קווי הרכבת הקלה בירושלים. זאת, לאחר שקבוצה שמינית בהשתתפות חברה סינית, הכשרת היישוב וקרן נוי, הודיעה על פרישתה מהמכרז על רקע הכלל שאינו מאפשר לבעל שליטה אחד להחזיק בחברות המתמודדות ביותר מקבוצה אחת. כך שלפי כלל זה חברות-בנות לא יכולות לגשת לאותו מכרז. אישור הקבוצות הוא בכפוף להחלטת הממונה על ההגבלים בנושא אגד.

לאחרונה פנתה התאחדות בוני הארץ לרשות ההגבלים העסקיים בדרישה להשוות את התנאים החלים על חברות ישראליות גם על החברות הסיניות בכל מה שקשור להגדרת גורם ריכוזי. ברשות ההגבלים אישרו את קבלת הפנייה ואמרו כי הנושא נמצא בבדיקה.

בנוסף קבעה ועדת המכרזים כי סימנס ואלסטום הנמצאות בשלבים מתקדמים של שיחות על מיזוג ביניהן לא יורשו להתמודד במכרז בשתי קבוצות נפרדות. סימנס הגרמנית מתמודדת בהליך המכרזי בקבוצה עם אשטרום והראל (בעלי זכיינית הקו האדום סיטיפס) ומפעילת תחבורה צבורית מרוסיה. אלסטום הצרפתית, שהייתה שותפה בסיטיפס ומכרה את חלקה, מתמודדת עם אלקטרה וחברת דן כמפעילה. 

7 קבוצות עמדו בתנאי הסף

בהמשך לידיעת "גלובס" הודיעה היום (ג') דוברת האוצר כי "7 קבוצות קיבלו היום הודעות על עמידתן בתנאי הסף של המכרז להרחבת הרכבת הקלה בירושלים. ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים, בראשות סגן החשב הכללי, נחמיה קינד, השלימה הליך מורכב של בחינת הצעות המיון המוקדם שהוגשו בחודש דצמבר האחרון. בהליך המיון המוקדם השתתפו 8 קבוצות, מספר שיא של קבוצות המשתתפות בהליך מסוג זה, כאשר בחודש האחרון קבוצה אחת פרשה מההליך.

"החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, בירך על היקף הקבוצות הרב והמגוון אשר לוקח חלק בהליך המיון המוקדם, ואמר כי 'המשך פיתוח יעיל של תשתיות וביצוען, בין היתר, בשיטת PPP, הוא בין יעדיו הבולטים של אגף החשב הכללי, אשר יביא לשיפור רווחת אזרחי מדינת ישראל, להגדלת התוצר המקומי ולהתחזקותה של כלכלת ישראל'".

להלן הרכב הקבוצות אשר עמדו בתנאי הסף של המכרז:

שפיר הנדסה וחברת CAF
שיכון ובינוי, אגד החזקות ו-Meridiam infrastructure
אשטרום, קרן תשתיות לישראל וחברת הראל
Ansaldo, Hitachi, מנרב וקבוצת מאיר
IDT Corporation, Pangea Israel, GEK Terna
אלקטרה ודן תחבורה ציבורית
Bombardier, קבוצת אורון, לסיכו , Macquarie ומטרופולין תחבורה ציבורית

הקבוצות חברו לקבלני משנה בתחומים שונים, וכוללות חברות הפעלת רכבות בעלות ניסיון ממדינות שונות בעולם כמו ספרד, יוון, אוסטריה, רוסיה, פולין, איטליה ורומניה. כמו כן, בקרב החברות צפויות לקחת חלק מהחברות המובילות בעולם בתחום הרכבות והמערכות.

הפרויקט, המשותף למשרדי האוצר והתחבורה, עיריית ירושלים, וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, המשמש גורם הייעוץ המקצועי בפרויקט, מבוצע בשיטת PPP, כולל הקמה של מסילות באורך כ-27 ק"מ. זאת, במסגרת הארכות " הקו האדום " הנוכחי לבית חולים הדסה עין כרם ונווה יעקב ובניית הקו הירוק מהר הצופים ועד למלחה ולגילה, עם שלוחה לגבעת רם. כמו כן, הפרויקט כולל הפעלה של רשת ה-JNET במסגרתה יופעלו 5 קווי רכבת באופן מדורג, ששיאו צפוי החל משנת 2024, עם הערכה של כחצי מיליון נוסעים ביממה. עבודות ההכנה לקראת הנחת המסילות כבר החלו, כאמצעי לקידום הפרויקט וצמצום ההפרעה לציבור בזמן העבודות. 

הרחבה משמעותית של הפרויקט

ועדת המכרזים הבינמשרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ולעיריית ירושלים בראשות קינד, פרסמה את מסמכי המיון המוקדם באפריל 2017. מדובר בהרחבה משמעותית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים באמצעות הקמה והפעלה של הקו הירוק מהר הצופים לשכונות גיל*ה ומלחה; וכן, הפעלת רשת קווי הרכבת העתידית הכוללת את הקו האדום הקיים והקו הירוק, בכפוף למימוש זכות המדינה החוזית לרכישת הפרויקט מידי הזכיין (Buy Back).

המסמכים כוללים אופציה לבצע את הקמת הארכות הקו לביה"ח הדסה, נווה יעקב וגבעת רם, המתוכננות להתבצע ע"י חברת סיטיפס, זכיינית הקו האדום. הפרויקט, שיבוצע בשיטת PPP (Public Private Partnership, יכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי הרכבת הקלה בירושלים.

הקו הירוק של הרכבת בבירה מתוכנן להתפרש על פני כ-18 ק"מ ו-33 תחנות מהר הצופים לשכונת גילה, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הפרויקט יכלול הקמה של מוסך (דיפו) במתחם קריית הממשלה בעיר בהיקף של כ-50 רכבות. תקופת התפעול של המיזם צפויה לעמוד על כ-20-15 שנה מתום הקמת הקו הירוק, כאשר בסיום התקופה יועבר הפרויקט לידי המדינה.

במסגרת פרויקט זה ובשונה מהקו הקיים, תתאפשר הפעלת אוטובוסים במקביל לקווי הרכבת הקלה. רשת הקווים החדשה הכוללת את הקווים הירוק והאדום ומכונה J-NET, צפויה להפעיל 5 קווים תפעוליים שיעניקו שירות למעל 350 אלף נוסעים מדי יום. 

הקו הירוק

פרשנות: שירות גרוע וחסימת מתחרים | עמירם ברקת

ההחלטה לפסול את אגד מהתמודדות על הפעלת קווי הרכבת בירושלים הועברה להכרעתה של הממונה על ההגבלים, אבל כבר היום אפשר לנחש, ניחוש מושכל, מה תהיה החלטתה. אם אגד יורשה לזכות בהפעלת קווי הרכבת תונחת מכת מוות על הסיכוי להכניס אי-פעם תחרות על הפעלת תחבורה ציבורית בעיר הבירה. אם יפסל - יוכל אגד לבוא בטענות בעיקר לעצמו. במשך שנים הצליח אגד לחסום ניסיונות להכניס מפעילים אחרים לבירה, לא מעט הודות לסיוע שקיבל מצד גורמים בתוך משרד התחבורה. הפעם, אגב, הפתיע משרד התחבורה לטובה כשהתייצב לצד האוצר בוועדת המכרזים בהמלצה לפסול את אגד מהפעלת הקווים.

מעבר למישור המקומי, יש להחלטת הלפרין חשיבות גם במישור הארצי. אגד ישיג יתרון מוחץ בהתמודדות במכרזים על הפעלת קווי רכבת קלה עתידיים במטרופולינים בארץ אם לא יפסל ויזכה במכרז, זאת לאחר שכבר זכה במכרז להפעלת קו הרכבת הקלה הראשון בתל-אביב.

אגד, נציין, נמצא בימים אלה לקראת חתימת הסכם סובסידיה חדש עם האוצר. המו"מ מולו מתנהל כבר שנתיים, בין היתר משום שיש לאגד הרבה מה להפסיד. בשנים האחרונות הוא מקבל מהאוצר סובסידיה בגובה של כמעט מיליארד שקל לשנה. מה יוצא לצרכן מהסיוע הממשלתי הנדיב הזה? קווי האוטובוס בירושלים הם דוגמה מצויינת למה שקורה בשוק ללא תחרות. אגד שולט בירושלים שליטה מלאה: כמעט מאה אחוז מנסיעות הקווים העירוניים בעיר נמצאים בידי הקאופרטיב הוותיק.

מנגד, רמת שביעות-הרצון של תושבי ירושלים מהשירות שמספק להם אגד נמוכה במיוחד. בסקר השוואתי בינלאומי שממצאיו מצוטטים בדוח בנק ישראל הקרוב, דורגה ירושלים באחד המקומות האחרונים באירופה ברמת שביעות-הרצון של תושביה מהתחבורה הציבורית, כשרק נאפולי ורומא מקדימות אותה. בדיקות שערכו ארגוני צרכנים כמו "15 דקות" הראו ששיעור הנסיעות המבוטלות בירושלים הוא מהגבוהים בארץ. על רקע הממצאים האלה נערך לאגד בשנה שעברה שימוע במשרד התחבורה ובו הוזהר כי יוטלו עליו סנקציות אם לא יפעל לשיפור רמת השירות. 

עוד כתבות

מיכה קאופמן מנכ"ל ומייסד פייבר / צילום: עומר הכהן

אפקט פוסט קורונה: אנשים מבלים פחות זמן מול המסכים, ופייבר מפחיתה את התחזית השנתית

החברה סיכמה רבעון שני חיובי עם צמיחה של כ-60% בהכנסות, אך הצמיחה צפויה להתמתן ברבעון הבא

אפרת רייטן ושמחה רוטמן / צילום: איל יצהר, יונתן בלום

הליכוד בחוץ: אפרת רייטן ושמחה רוטמן נבחרו לוועדה למינוי שופטים

מועמדת הליכוד אורלי לוי-אבקסיס לא נבחרה לוועדה באופן מפתיע, ונציג הציונות הדתית יכהן בוועדה כנציג האופוזיציה ● משה ארבל מש"ס, שהיה אמור לייצג את המפלגות החרדיות בוועדה למינוי בדיינים, לא נבחר בספו של דבר, ולוועדה מונו גילה גמליאל ושירלי פינטו

זאב אלקין / צילום: איל יצהר

האם השר לענייני ירושלים לא יודע כמה כסף מנהל המשרד שלו?

להעלות את ירושלים על ראש שמחתנו זה חשוב. אבל אלקין העלה אותה גבוה מדי • המשרוקית של גלובס

דורון בלשר - מנכל אורמת / צילום: יח"צ

אורמת סוגרת רבעון פושר אך מעדכנת כלפי מעלה את תחזית ההכנסות השנתית

הרבעון השני הסתיים עם הכנסות של כ-147 מיליון דולר, ירידה של 16% בהשוואה לרבעון המקביל

פרויקט תמ"א 38 / צילום: פאול אורלייב

מחלוקת של שנים הגיעה לסיומה: המחוזי משנה את כללי המשחק בתמ"א 38

בית המשפט המחוזי בחיפה פסק כי לא ניתן להתחשב בפוטנציאל זכויות של תמ"א 38 בעת חישוב היטל השבחה על פרויקט שלא נבנה לפי התמ"א ● במקום זאת, ביהמ"ש חייב בתשלום היטלי גבוה יזמי פרויקט, שערערו על גובה ההיטל שדרשה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה

בניין גלי צה"ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

מחלוקת בצמרת משרד המשפטים: מנדלבליט יכריע בקרוב בעניין סגירת גל"צ

לגלובס נודע כי היועמ"ש צפוי לפרסם בימים הקרובים את חוות דעתו האם סגירת התחנה הצבאית מחייבת חקיקה ● בשאלה זו נכתבו מספר חוות דעת מנוגדות במשרד המשפטים

משה ברקת - ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

מכרז קרנות ברירת המחדל החדש יצא לדרך: הפניקס לא תזכה להעדפה, יתכנו 5 זוכות

רשות שוק ההון רוצה למשוך שחקנים חדשים לעולם הפנסיוני ותעניק הגנת ינוקא לחברות חדשות שייכנסו לתחום והגנת חלקית לקרנות קיימות עם נתח שוק קטן • דמי הניהול המרביים מההפקדות לא יפחתו מ-0.5% ולא יעלו על 1%, שיעור דמי הניהול מהצבירה לא יפחת מ-0.15%

ביטוחי בריאות: איך לבחור נכון ואיך להימנע מכפילויות

ביטוחי בריאות: איך לבחור נכון ואיך להימנע מכפילויות

במקרים רבים אנחנו מסתמכים על סוכן הביטוח שלנו, וכעבור כמה שנים מתגלים ביטוחים שלא זכור לנו מתי רכשנו ולמה ● איך מחליפים פוליסה, איך מחשבים מחיר ובכלל - איך נבצע זאת בעצמנו?

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה; פרשמרקט מזנקת ב-8%, פז צונחת

מדד ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 90 רושם ירידה קלה ● עליות קלות בחוזים על מדדי וול סטריט לאחר סגירה מעורבת אתמול ● אורמת יורדת לאחר שפרסמה דוחות

מעמד החתימה על מכירת פסגות לאלטשולר שחם. בתמונה: רן שחם, יאיר לוינשטיין, גילעד אלטשולר, זהבית כהן ושי אבא / צילום: אלטשולר שחם

מכירת פעילויות לרני צים והראל החזירה לאלטשולר שחם כשני שלישים מההשקעה בפסגות

עבור ניהול כספי גמל ופנסיה של פסגות בהיקף של כ-50 מיליארד שקל שנותרו בידה, שילמה אלטשולר שחם לאייפקס כ-315 מיליון שקל בלבד

שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ / צילום: משרד החוץ

גנץ ולפיד חשפו את האיש שעומד מאחורי מתקפת הטרור במפרץ עומאן

שר הביטחון ושר החוץ כינסו את שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון לתדרוך מדיני-ביטחוני לאחר המתקפה שבוצעה על אוניית "מרסר סטריט" במפרץ עומאן ● השניים חשפו כי סעיד אראג'אני עומד בראש מערך הכטב"מים של איראן, וביקשו מהקהילה הבינלאומית לפעול נגד טהרן

דולר / צילום: Shutterstock

הדולר שבר רמה קריטית - האם בנק ישראל יתערב?

הדולר שבר את הרמה של 3.21 שקלים במהלך המסחר - לראשונה מאז השיק בנק ישראל את תוכנית רכישות המט"ח ● השער היציג ננעל מעל לרמה זו

שכונת המגורים נווה איילון / הדמיה: טוטם הדמיה ואנימציה

שיכון ובינוי תשלם 217 מיליון שקל על 9 דונם ותבנה פרוייקט שכירות ארוכת טווח באור יהודה

הפרוייקט בו זכתה חברת שיכון ובינוי יכלול 159 יח"ד להשכרה לטווח ארוך לתקופה של 20 שנה, כאשר מחצית מכלל יחידות הדיור בפרויקט ישווקו במסגרת הגרלה, במחיר מופחת לזכאים ● עלות הבנייה המוערכת היא 512 מיליון שקל

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

בשורה למשקיעים בשוק ההון: ביהמ"ש קבע כי אין מע"מ על פעילות בחשבון נוסטרו

בפסק הדין דחה השופט אבי גורמן את עמדת רשות המסים לפיה העיקרון שמחייב הטלת מס באופן רחב על כל הערך המוסף הנובע מפעילות עסקית במשק, מחייב הטלת מס גם על פעילות חברה העוסקת בהשקעות עצמיות בחשבון "נוסטרו"

ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף

כי נעליים קונים: בריל מספקת בדוחות הסבר לנסיקת המניה במאות אחוזים

חברת הנעליים מציגה קפיצה של יותר מ-50% בהכנסות הרבעוניות ושל כמעט פי שמונה ברווח הנקי, המוסברת בין היתר ב"רכישות נרחבות יותר של הקהל הישראלי מעסקים מקומיים" ● מניית בריל השלימה קפיצה של 500% מתחילת השנה, ואחד הנהנים העיקריים מכך הוא ג'קי בן זקן

לוגיסטיקר ממגורות / צילום: קוסטה ממן

למה בנמל אשדוד שולחים את התבואות לסוף התור

בחברת לוגיסטיקר, שמפעילה את  ממגורת התבואות שבעורף נמל אשדוד, טוענים כי במקום שהמפעל יהיה פעיל חמישה ימים בשבוע, הוא עובד רק יום אחד בממוצע ● הסיבה: העומסים הכבדים בנמל אשדוד

פרופ' ישי יפה, ראש הוועדה לבחינת ההוצאות הישירות בחסכונות הפנסיוניים / צילום: בן יוסטר

ועדת ההוצאות הישירות - מה יקרה אם התיאוריה תהפוך לפרקטיקה

בטור הקודם עסקנו בליקויים, להשקפתנו, בדוח הוועדה לבחינת ההוצאות הישירות בחסכונות הפנסיוניים ● הפעם נדון בנזקים הפוטנציאליים הצפויים מיישום הדוח, ונספק כמה המלצות שיוכלו להשיג את הדבר היחיד שבאמת חשוב בחיסכון הפנסיוני - תשואות גבוהות יותר בסיכון נמוך יותר ● כתבה שנייה משתיים

קידוח מאגר לוויתן / צילום: אלבטרוס

שינוי אופן המיסוי בשותפויות הגז: "לא צפוי להשפיע על גובה המס שישלמו מחזיקי היחידות"

תיקון בתקנות מס הכנסה קובע כי בשלב החיפושים, השותף הכללי יהיה אחראי על תשלום המס של כלל השותפים, וכשיגיע שלב ההפקה, והרווחים, השותפויות ימוסו  כחברה על הרווחים, ובעל היה"ש על חלקם בחלוקת הרווחים

אלי אברמוביץ' תושב איזור השרון, מנכ"ל ובעלים משותף מתחם הקרח One ice / צילום: תמונה פרטית

"אם המדינה קובעת סגר, ולא עבדתי, למה לא מגיע לנו משהו?"

אלי אברמוביץ', תושב איזור השרון, מנכ"ל ובעלים משותף במתחם הקרח One ice, המרכז קם ב-2019 ומעסיק 40-50 עובדים ● "לפחות הם יצאו לחל"ת. אם מתכננים סגר לחגי תשרי אני מקווה שהפעם פחות יחשבו טוב על ההשלכות לעסקים" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אבירם אלעד / צילום: יח"צ

המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל חדשות 13: אבירם אלעד

מנכ"ל רשת 13 אבי בן טל צפוי להגיש את מועמדותו של אלעד לאישור הדירקטוריון ביום ראשון הקרוב ● השבוע הודיע המנכ"ל הנוכחי ישראל טויטו כי הוא מסיים את תפקידו