גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתמן: אגד ייפסל ממכרז קווי הרכבת הקלה בירושלים

כך ממליצה ועדת המכרזים לממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין ● הסיבה: ניגוד עניינים בין הפעלת הרכבת הקלה לקווי האוטובוס שבשליטת אגד וחסימת האפשרות להכניס מתחרה ● כל המתמודדות עברו את שלב המיון המוקדם במרכז, שהיקפו נאמד ב-10 מיליארד שקל

אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת
אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת

קואופרטיב אגד לא יורשה להפעיל את רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים - כך ממליצה ועדת המכרזים הבינמשרדית בראשות סגן החשב הכללי באוצר, נחמיה קינד. ל"גלובס" נודע כי הוועדה פנתה אתמול (ב') לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, וביקשה את הכרעתה בנושא.

הפנייה להלפרין נעשתה על-פי חוק הריכוזיות, בהיותה האחראית על תחרות ענפית. הנימוק המרכזי לפסילה הוא ניגודי העניינים בין הפעלת הרכבת הקלה לקווי אוטובוס. כך למשל, עלה חשש תיאורטי כי במקרה של מחסור בנהגים יבחר אגד לצמצם שירות בקווים שבהם יוטל עליו קנס נמוך יותר.

אם אכן תתקבל החלטה כזו, אגד יאלץ לבחור באם לצאת מתחום ההפעלה ולהישאר בעל מניות בקבוצה המתמודדת במכרז, או לפרוש כליל מהמכרז. אגד מתמודד בהליך המכרזי בקבוצה עם שיכון ובינוי וקרן מרידיאם הצרפתית.

נציין כי להחלטה לפסול את אגד, אם תתקבל, יכולות להיות השלכות גם על מכרזי קווי הרכבת העתידיים בגוש דן. זאת, לאחר שהקואופרטיב זכה באוגוסט האחרון במכרז להפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן - הקו האדום.

מי ישלוט על התנועה בירושלים? תוואי הרכבת הקלה

במסגרת המכרזים, שהיקפם הכספי מוערך ב-10 מיליארד שקל, צפויה המדינה להציע זיכיון להפעלת קו הרכבת הקלה הקיים ולארבעה קווי רכבת קלה עתידיים באזור מטרופולין ירושלים. המועד האחרון להגשת ההצעות יהיה בינואר 2019 והדרישות יפורסמו בחודש הבא.

חברות-בנות לא יכולות להתמודד

ל"גלובס" נודע עוד כי ועדת המכרזים החליטה לאשר את כל שבע הקבוצות שניגשו להליך המיון המוקדם (PQ) של קווי הרכבת הקלה בירושלים. זאת, לאחר שקבוצה שמינית בהשתתפות חברה סינית, הכשרת היישוב וקרן נוי, הודיעה על פרישתה מהמכרז על רקע הכלל שאינו מאפשר לבעל שליטה אחד להחזיק בחברות המתמודדות ביותר מקבוצה אחת. כך שלפי כלל זה חברות-בנות לא יכולות לגשת לאותו מכרז. אישור הקבוצות הוא בכפוף להחלטת הממונה על ההגבלים בנושא אגד.

לאחרונה פנתה התאחדות בוני הארץ לרשות ההגבלים העסקיים בדרישה להשוות את התנאים החלים על חברות ישראליות גם על החברות הסיניות בכל מה שקשור להגדרת גורם ריכוזי. ברשות ההגבלים אישרו את קבלת הפנייה ואמרו כי הנושא נמצא בבדיקה.

בנוסף קבעה ועדת המכרזים כי סימנס ואלסטום הנמצאות בשלבים מתקדמים של שיחות על מיזוג ביניהן לא יורשו להתמודד במכרז בשתי קבוצות נפרדות. סימנס הגרמנית מתמודדת בהליך המכרזי בקבוצה עם אשטרום והראל (בעלי זכיינית הקו האדום סיטיפס) ומפעילת תחבורה צבורית מרוסיה. אלסטום הצרפתית, שהייתה שותפה בסיטיפס ומכרה את חלקה, מתמודדת עם אלקטרה וחברת דן כמפעילה. 

7 קבוצות עמדו בתנאי הסף

בהמשך לידיעת "גלובס" הודיעה היום (ג') דוברת האוצר כי "7 קבוצות קיבלו היום הודעות על עמידתן בתנאי הסף של המכרז להרחבת הרכבת הקלה בירושלים. ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים, בראשות סגן החשב הכללי, נחמיה קינד, השלימה הליך מורכב של בחינת הצעות המיון המוקדם שהוגשו בחודש דצמבר האחרון. בהליך המיון המוקדם השתתפו 8 קבוצות, מספר שיא של קבוצות המשתתפות בהליך מסוג זה, כאשר בחודש האחרון קבוצה אחת פרשה מההליך.

"החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, בירך על היקף הקבוצות הרב והמגוון אשר לוקח חלק בהליך המיון המוקדם, ואמר כי 'המשך פיתוח יעיל של תשתיות וביצוען, בין היתר, בשיטת PPP, הוא בין יעדיו הבולטים של אגף החשב הכללי, אשר יביא לשיפור רווחת אזרחי מדינת ישראל, להגדלת התוצר המקומי ולהתחזקותה של כלכלת ישראל'".

להלן הרכב הקבוצות אשר עמדו בתנאי הסף של המכרז:

שפיר הנדסה וחברת CAF
שיכון ובינוי, אגד החזקות ו-Meridiam infrastructure
אשטרום, קרן תשתיות לישראל וחברת הראל
Ansaldo, Hitachi, מנרב וקבוצת מאיר
IDT Corporation, Pangea Israel, GEK Terna
אלקטרה ודן תחבורה ציבורית
Bombardier, קבוצת אורון, לסיכו , Macquarie ומטרופולין תחבורה ציבורית

הקבוצות חברו לקבלני משנה בתחומים שונים, וכוללות חברות הפעלת רכבות בעלות ניסיון ממדינות שונות בעולם כמו ספרד, יוון, אוסטריה, רוסיה, פולין, איטליה ורומניה. כמו כן, בקרב החברות צפויות לקחת חלק מהחברות המובילות בעולם בתחום הרכבות והמערכות.

הפרויקט, המשותף למשרדי האוצר והתחבורה, עיריית ירושלים, וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, המשמש גורם הייעוץ המקצועי בפרויקט, מבוצע בשיטת PPP, כולל הקמה של מסילות באורך כ-27 ק"מ. זאת, במסגרת הארכות " הקו האדום " הנוכחי לבית חולים הדסה עין כרם ונווה יעקב ובניית הקו הירוק מהר הצופים ועד למלחה ולגילה, עם שלוחה לגבעת רם. כמו כן, הפרויקט כולל הפעלה של רשת ה-JNET במסגרתה יופעלו 5 קווי רכבת באופן מדורג, ששיאו צפוי החל משנת 2024, עם הערכה של כחצי מיליון נוסעים ביממה. עבודות ההכנה לקראת הנחת המסילות כבר החלו, כאמצעי לקידום הפרויקט וצמצום ההפרעה לציבור בזמן העבודות. 

הרחבה משמעותית של הפרויקט

ועדת המכרזים הבינמשרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ולעיריית ירושלים בראשות קינד, פרסמה את מסמכי המיון המוקדם באפריל 2017. מדובר בהרחבה משמעותית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים באמצעות הקמה והפעלה של הקו הירוק מהר הצופים לשכונות גיל*ה ומלחה; וכן, הפעלת רשת קווי הרכבת העתידית הכוללת את הקו האדום הקיים והקו הירוק, בכפוף למימוש זכות המדינה החוזית לרכישת הפרויקט מידי הזכיין (Buy Back).

המסמכים כוללים אופציה לבצע את הקמת הארכות הקו לביה"ח הדסה, נווה יעקב וגבעת רם, המתוכננות להתבצע ע"י חברת סיטיפס, זכיינית הקו האדום. הפרויקט, שיבוצע בשיטת PPP (Public Private Partnership, יכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי הרכבת הקלה בירושלים.

הקו הירוק של הרכבת בבירה מתוכנן להתפרש על פני כ-18 ק"מ ו-33 תחנות מהר הצופים לשכונת גילה, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הפרויקט יכלול הקמה של מוסך (דיפו) במתחם קריית הממשלה בעיר בהיקף של כ-50 רכבות. תקופת התפעול של המיזם צפויה לעמוד על כ-20-15 שנה מתום הקמת הקו הירוק, כאשר בסיום התקופה יועבר הפרויקט לידי המדינה.

במסגרת פרויקט זה ובשונה מהקו הקיים, תתאפשר הפעלת אוטובוסים במקביל לקווי הרכבת הקלה. רשת הקווים החדשה הכוללת את הקווים הירוק והאדום ומכונה J-NET, צפויה להפעיל 5 קווים תפעוליים שיעניקו שירות למעל 350 אלף נוסעים מדי יום. 

הקו הירוק

פרשנות: שירות גרוע וחסימת מתחרים | עמירם ברקת

ההחלטה לפסול את אגד מהתמודדות על הפעלת קווי הרכבת בירושלים הועברה להכרעתה של הממונה על ההגבלים, אבל כבר היום אפשר לנחש, ניחוש מושכל, מה תהיה החלטתה. אם אגד יורשה לזכות בהפעלת קווי הרכבת תונחת מכת מוות על הסיכוי להכניס אי-פעם תחרות על הפעלת תחבורה ציבורית בעיר הבירה. אם יפסל - יוכל אגד לבוא בטענות בעיקר לעצמו. במשך שנים הצליח אגד לחסום ניסיונות להכניס מפעילים אחרים לבירה, לא מעט הודות לסיוע שקיבל מצד גורמים בתוך משרד התחבורה. הפעם, אגב, הפתיע משרד התחבורה לטובה כשהתייצב לצד האוצר בוועדת המכרזים בהמלצה לפסול את אגד מהפעלת הקווים.

מעבר למישור המקומי, יש להחלטת הלפרין חשיבות גם במישור הארצי. אגד ישיג יתרון מוחץ בהתמודדות במכרזים על הפעלת קווי רכבת קלה עתידיים במטרופולינים בארץ אם לא יפסל ויזכה במכרז, זאת לאחר שכבר זכה במכרז להפעלת קו הרכבת הקלה הראשון בתל-אביב.

אגד, נציין, נמצא בימים אלה לקראת חתימת הסכם סובסידיה חדש עם האוצר. המו"מ מולו מתנהל כבר שנתיים, בין היתר משום שיש לאגד הרבה מה להפסיד. בשנים האחרונות הוא מקבל מהאוצר סובסידיה בגובה של כמעט מיליארד שקל לשנה. מה יוצא לצרכן מהסיוע הממשלתי הנדיב הזה? קווי האוטובוס בירושלים הם דוגמה מצויינת למה שקורה בשוק ללא תחרות. אגד שולט בירושלים שליטה מלאה: כמעט מאה אחוז מנסיעות הקווים העירוניים בעיר נמצאים בידי הקאופרטיב הוותיק.

מנגד, רמת שביעות-הרצון של תושבי ירושלים מהשירות שמספק להם אגד נמוכה במיוחד. בסקר השוואתי בינלאומי שממצאיו מצוטטים בדוח בנק ישראל הקרוב, דורגה ירושלים באחד המקומות האחרונים באירופה ברמת שביעות-הרצון של תושביה מהתחבורה הציבורית, כשרק נאפולי ורומא מקדימות אותה. בדיקות שערכו ארגוני צרכנים כמו "15 דקות" הראו ששיעור הנסיעות המבוטלות בירושלים הוא מהגבוהים בארץ. על רקע הממצאים האלה נערך לאגד בשנה שעברה שימוע במשרד התחבורה ובו הוזהר כי יוטלו עליו סנקציות אם לא יפעל לשיפור רמת השירות. 

עוד כתבות

דוד (דדי) ברנע, ראש המוסד / צילום: יח''צ

דיווחים מטורקיה: המודיעין המקומי עלה על חוליה של המוסד שעקבה אחרי אנשי חמאס

תפקיד החוליה היה לעקוב אחרי מתנגדים למדינת ישראל ● לפי הדיווח מדובר ב-15 אנשים, כולם ממוצע ערבי, שהיו מחולקים לחמישה תאי ריגול

נובי, הארנק הדיגיטלי של פייסבוק / צילום: Shutterstock

מודל הארנק הדיגיטלי של פייסבוק: לצרכנים בחינם, לקמעונאים בתשלום

ענקית הטק הכריזה על השקת נובי, ארנק דיגיטלי עם מטבע הצמוד לדולר, אחרי שנתיים של עבודה ● פייסבוק רצתה להשיק גם מטבע קריפטו, אבל הרגולטורים שחוששים מהתנהלות החברה טרפדו ● ראש הפרויקט: "נשנה את המשחק עבור האנשים שהבנקים השאירו מאחור"

שכונת נווה זמר רעננה / צילום: שלומי יוסף

סבך השומות בשכונה ברעננה, וההחלטה הנדירה שעשתה סדר

שומות רבות של היטלי השבחה הוצאו לאחר הקמת שכונת נווה זמר ● אלא שתפיסות שונות הובילו את השמאים להעריך אחרת את השווי החדש ● בצעד יוצא דופן ועדת הערר המחוזית מרכז עשתה סדר ועתה חלק מבעלי הדירות ייאלצו לשלם יותר, והעירייה תיאלץ להשיב כספים ששולמו לה

השנה האחרונה של אלדד פרי / צילום: איל יצהר, מד''א, בר-אל

לימוד תורה וניסיונות חילוץ: איך נראו חייו של אלדד פרי מהקריסה המהדהדת ועד שנרצח

מאז שהחברה שלו התרסקה, נטש יזם הנדל"ן אלדד פרי את המטוסים הפרטיים והמשרדים הנוצצים, התמקד בדת - וחיפש דרך להחזיר את הכסף לנושים ● אבל שום דבר לא הפחיד אותו: "אדם שיש עליו איומים בודק את הרכב לפני שהוא נוסע", מספרים מקורבים. "אצל אלדד השער של הבית לא נטרק אפילו"

הדיון בוועדת הכלכלה, מוקדם יותר היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדרך לקריאה שנייה ושלישית: הרפורמה ביבוא אושרה בוועדת הכלכלה

פרק המזון ופרק התמרוקים ברפורמת היבוא אושרו ביממה האחרונה ● במסגרת הרפורמה נקבע כי עובדי מכון התקנים מעל גיל 40 שיאבדו את עבודתם כתוצאה מהפעלתה, יוכלו לגשת למשרות פיקוח בפטור ממכרז ● עפ"י תחשיבי האוצר, הרפורמה תחסוך מיליארדי שקלים לציבור

זוכה פרס נובל דניאל כהנמן / איור: גיל ג'יבלי

איך מגייסים עובדים טובים? לזוכה פרס נובל יש כמה עצות בשבילכם

פרופ' דניאל כהנמן מסביר מדוע מעסיקים צריכים לשאול את כולם אותן שאלות בראיונות עבודה, ומדוע הם צריכים להפסיק לחפש את המועמד הכי מתאים למשרה ולבחור ב"מועמד מספק" ● ניהול וקריירה

תיירים בחוף ים בת''א / צילום: עינת לברון

מ-1 בנובמבר תותר כניסת תיירים לישראל; מי זכאי ובאילו תנאים?

המתווה לפתיחת ישראל לתיירים, שגובש ע"י רה"מ ומשרדי הבריאות והתיירות, יעלה לאישור הממשלה ו"יעודכן בהתאם להתפתחויות ולגילוי וריאנטים חדשים" ● ומה הבשורה לקבוצות המאורגנות?

קני רוזנברג / צילום: יוסי זמיר

"ההתייעלות תהיה כואבת, אבל אל על תהיה חברה רווחית"

לפני כשנה, כשהיא שקועה בחובות עתק ותחת שמיים סגורים, רכש איש העסקים האמריקאי קני רוזנברג את השליטה באל על, כי "רציתי להפוך את ישראל למקום טוב יותר" ● אלא שהענף כאן רחוק מהתאוששות, והחברה ניצבת בפני תכנית התייעלות משמעותית ● הוא עדיין אופטימי: "אני לא מתחרט לשנייה. אל על תהיה רווחית" ● ראיון ראשון ובלעדי

השופטת חנה פלינר. היעדר תום לב / צילום: שלומי יוסף

ביהמ"ש ביטל מכירת נכסים במיליונים של חדלת פירעון: התמורה לא ראויה

נקבע כי העסקאות שביצעה בילה קחטן, גרושתו של יעקב קחטן, למכירת וילה בסביון ושתי דירות בכ-3.5 מיליון שקל, בוצעו בהיותה חדלת פירעון, ולכן הנכסים יועברו לנאמנים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

שקד: "נכניס יועצים נוספים לוותמ"ל שיאפשרו לאשר תוכניות נוספות"

שרת הפנים בכנס של של ארגון הקבלנים והבונים: "יש הרבה דירות מתוכננות, אבל בפועל המון פרויקטים תקועים. בשנתיים שלא הייתה ממשלה שיווקו 50 אלף דירות בשנה - השנה נצליח לעבור 70 אלף" ● "נפיץ החלטת ממשלה על שני יישובים חדשים בגולן ו-10-15 יישובים חדשים בנגב"

מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות

כפי שנחשף בגלובס: נחתם ההסכם למכירת השליטה בעשות לקרן פימי

קרן פימי שבראשותו של ישי דוידי תשלם לאלביט מערכות 285 מיליון שקל תמורת כ-85% מהון המניות של עשות אשקלון ● מאז החשיפה בגלובס זינקה מניית עשות בכ-30%, ומחירה משקף לחברה שווי גבוה מ-335 מיליון שקל - שבו נוקב מחיר העסקה

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

חצי מיליון שקל, לציור אחד: אוסף האמנות של אליעזר פישמן מוצע למכירה במסגרת הליך פשיטת הרגל

במכירה פומבית יוצאו למכירה 5 ציורים שבהם החזיק הטייקון פושט הרגל, הצפויים להניב תמורה של כמה מאות אלפי שקלים ● אוספי אמנות גדולים בהרבה הניבו בעבר תמורות של מיליוני שקלים (אי.די.בי) ויותר מ-100 מיליון שקל (הפניקס)

נבות בר - קרן ריט למיזמי תשתיות / צילום: איל יצהר

קרן קיסטון קיבלה מסגרת אשראי של 500 מיליון שקל מהראל

מסגרת האשראי נושאת ריבית שנתית שווה לריבית בנק ישראל בתוספת מרווח בשיעור של 2.5%-3% לשנה ובשלב הראשון מיועדת לפירעון הלוואות בנקאיות בהיקף של 140 מיליון שקל

פינוי אום אל חיראן / צילום: Reuters, עמאר אווד

בג"ץ: לא תיפתח חקירה נגד השוטרים בפרשת אום אל חיראן

בינואר 2017 פתחו שוטרים באש לעבר יעקוב אבו אלקיעאן לאחר שרכבו נסע במהירות לעבר שוטרים שהיו באום אל חיראן ● היום דחה בית המשפט העליון את עתירת בני משפחתו שביקשו לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים באירוע

השקעות ספאק / צילום: Shutterstock

למה המניה הזאת מזנקת ב-160% בוול סטריט ומה הקשר לטראמפ?

הרשת החברתית החדשה שמתכנן טראמפ תיקרא "TRUTH social" ולדברי נשיא ארה"ב לשעבר "היא תעמוד בפני העריצות של חברות הביג-טק"

אנשי סולקולד: ירון שנהב, ד''ר צבי טמפלמן, ד''ר נועם רלבג וקריסטינה טרכטמן / צילום: יח''צ

פולקסווגן בוחרת בקירור הישראלי של סולקולד

ענקית הרכב תשלב את הפיתוח של סולקולד במכוניות שלה ● וגם: דורי מדיה מוכרת פורמטים לדובאי ● אירועים ומינויים

גוגל / צילום: Shutterstock, Asif Islam

בעקבות הלחצים: גוגל תוריד את העמלות בחנות האפליקציות

לאחר לחצים מצד מחוקקים ורגולטורים גוגל הודיעה כי תוריד את העמלות מחנות האפליקציות כדי להעניק יותר נגישות למפתחים ● לפי ההודעה לעיתונות של החברה, עמלות השירות על אפליקציות מנויים ירדו מ-30% ל-15%

תא''ל במיל' גל הירש / צילום: אזולאי

הוגש כתב אישום נגד גל הירש בגין עבירות מס בעשרות מיליוני שקלים

יחד עם הירש מואשמים גם עודד שכנאי ומיכאל בנימיני, שפעלו כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם ● כמו כן, הוגש כתב אישום נפרד נגד יניב אדם בגין עבירות מס במסגרת הסדר טיעון ● עורכי דינו של הירש: "כתב אישום רעוע"

מתקן מיחזורית / צילום: יח''צ

חוק הפיקדון עוד לא נכנס לתוקף, אבל העיריות כבר אוספות את המיחזוריות

חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים ייכנס לתוקף רק בעוד חודש וחצי, אבל ישנן עיריות שהחלו לפנות את כלובי הבקבוקים הגדולים כבר כעת, ובכך נותרים התושבים בלא כל פתרון ● עיריית ירושלים: "הכול תוך תיאום עם המשרד להגנת הסביבה"

דביר בנדק בקמפיין של מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

בזכות ההתמדה, גם קמפיינים קצרים מצליחים לכבוש את הברייק

בנק מזרחי טפחות ופריגת מצליחים להתברג בראש הטבלה גם בלי הפקה גדולה מדי, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● לעומתם, הפרסומת המושקעת במיוחד של אמדוקס מתקשה להיחרת בזיכרון