גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני הרכב סוף-סוף יכולים לחצות את החומה הסינית הגדולה

אחרי שנים של אכזבה, הגיעו לארץ שני דגמי רכב הכביש-שטח הסיני RX5 לצורך תקינה - סימן לכך שהיבוא הסדיר של רכב סיני לישראל כנראה בלתי נמנע ● מה המוטיבציה של יצרני הרכב הסיניים להגיע לישראל ולמערב, איך תגבר המגמה במקביל ל"התחשמלות" שוק הרכב, ומה תפקידה של מובילאיי בסיפור?

מפעל של חברת סאייק בסין. תחרות פנימית אדירהצילום: רויטרס
מפעל של חברת סאייק בסין. תחרות פנימית אדירהצילום: רויטרס

יבוא כלי רכב סיניים פרטיים לישראל היה, ונותר, אחד ממוקדי התסכול הגדולים של ענף הרכב הישראלי. בשני העשורים האחרונים ראינו רמזים - הכרזות מפורשות של יבואנים אודות כוונות יבוא של רכב סיני ונציגות מכובדת מאוד של עולם העסקים הישראלי, מתוך ענף הרכב ומחוצה לו, שחרשה במהלך השנים את שוק הרכב הסיני לעומקו ולרוחבו וחזרה עם הסכמי ייצוג חתומים, שרובם מצהיבים כיום בכספות.

כמה מההסכמים הללו הבשילו לכדי יבוא ניסיוני, שלא נמשך, של כלי רכב ובחמש השנים האחרונות ראינו אפילו שני יבואנים סדירים ששיווקו כאן רכב מבית Saic ו-Great Wall. אבל למרות כל הניסיונות וההבטחות, ולמרות העובדה שאוטובוסים מתוצרת סין כבשו בינתיים את השוק המקומי ללא עוררין, שוק הרכב הפרטי בישראל נותר סגור בפני היבוא מסין.

אלא שכיום העניינים משתנים, ובשטח יש לכך אינדיקציות גלויות וסמויות. חברת לובינסקי צפויה להתחיל החודש בשיווק ג'יפונים מודרניים מבית סאייק, יצרנית הרכב הגדולה בסין, שאמורים להציע יחס גבוה של מפרט לכסף. במקביל נמצא בארץ, לצורך תקינה ובחינה, רכב כביש-שטח חשמלי של אותו יצרן. מכונית פאר של מותג מערבי בבעלות סינית (וולבו), שגם מיוצרת בסין, כבר נמכרת בישראל ובשנתיים הקרובות יצטרפו אליה עוד דגמים "מערביים" ממפעלי ייצור בסין. במקביל, מאות אלפי מנועים מתוצרת סין מגיעים כיום אל יצרני רכב מערביים, ודרכם גם אלינו, ומסחריות סיניות כבר מיובאות לישראל באופן סדיר.

גורמים בענף נוקבים בשנת 2019 כשנת המפנה, אבל למרות הקושי להתחייב לתאריך - המועד נדחה כבר פעמים רבות - נראה כי הפעם ההבטחה ריאלית ונובעת משלושת המ"מים היסודיים שדוחפים את היצוא למערב: מוטיבציה, מוצרים ומחיר.

מוטיבציה מחודשת ליצוא

הגורם המרכזי שמנע עד כה יצוא מאסיבי של כלי רכב סיניים פרטיים לאירופה ולארה"ב היה המוטיבציה - או למען הדיוק, היעדר מוטיבציה. בשעה שמכירות הרכב הפרטי במערב דשדשו או נסוגו בעשור האחרון, המכירות בשוק הרכב הסיני צמחו בין מכ-5 מיליון מכוניות ב-2005 לכמעט 25 מיליון ב-2015, והשנה המספר כבר נושק ל-30 מיליון. קצב הצמיחה המסחרר הואט בשנתיים האחרונות, אבל סין עדיין מהווה מקור מקומי ונגיש של הכנסות ורווחים ליצרנים המקומיים.

לפיכך, ולנוכח פוטנציאל מינוע מקומי גדול ובלתי ממוצה, לרוב יצרני הרכב הפרטי בסין לא הייתה עד כה מוטיבציה "לשבור את הראש" במערב: להשקיע השקעות אדירות כדי ליישר קו עם התקינה הסביבתית והבטיחותית שם, ולעבור השפלות תקשורתיות - כפי שקרה לחלוצי היצוא של רכב סיני למערב.

אבל השוק המקומי בסין הופך כיום להיות אזור בלתי יציב. הממשל המרכזי במדינה עדיין שולט בתעשיית הרכב ביד רמה ומנווטת את דרכה במישרין - באמצעות מתן רישיונות ייצור ואשראי מסחרי ממשלתי - או בעקיפין, באמצעות מערכת מורכבת של סובסידיות ממשלתיות והטבות מס.

כיום מנתב הממשל את תעשיית הרכב לשלושה כיוונים מרכזיים: קונסולידציה של חברות קטנות ובינוניות; דחיפה אדירה לפיתוח כלי רכב "חכמים" עם הנעה אלטרנטיבית, בעיקר חשמלית, במטרה להפחית את זיהום האוויר התחבורתי; ודחיפה סלקטיבית של מותגי רכב לשוקי המערב. הוסיפו לכך תחרות פנימית אדירה בתעשיית הרכב, ששוחקת את הרווחיות ומקשה על שחקנים חדשים - ע"ע הכישלון של קורוס - והון עצמי אדיר שנצבר בקופת השחקניות הגדולות בשנות הצמיחה, וקיבלתם מוטיבציה רצינית "לצאת החוצה".

במקום לנתח את המצב בעיניים מערביות, ניתן את רשות הדיבור לסינים. במסיבת עיתונאים של יצרנית הרכב הסינית Geely, שנערכה בשבוע שעבר לרגל פרסום הדוח השנתי שלה (בו רשמה רווח נקי של כ-1.67 מיליארד דולר), השמיעו בכירי גילי קולות אזהרה. נזכיר, שגילי היא אחד מראשי החץ של תעשיית הרכב הסינית במערב ומחזיקה בשליטה על יצרנית הרכב וולבו, בבעלות על המותגים לוטוס ופרוטון, והחל מהשנה גם ב-9.7% ממניות ענקית הרכב הגרמנית דיימלר-מרצדס. החברה מייצאת כיום מאירופה כלי רכב של וולבו ומתכוונת לייצר החל מהשנה הבאה כלי רכב של מותג יוקרה ירוק חדש במפעל של וולבו בבלגיה.

"למרות העלייה במכירות בסין", אמרו בכירי החברה באירוע, "התחרות בסין הולכת ומחריפה והשינויים בתקנות המס מכבידים על הביקוש. אנחנו נשארים אופטימיסטים לגבי סיכויי הצמיחה של שוק הרכב הפרטי בסין בטווח הארוך, אבל לביטול הסובסידיות במס הקנייה לכלי רכב חסכוניים החל מינואר 2018 תהיה השלכה שלילית על היקף המכירות והצמיחה של השוק... הרכישות השונות בסקטור הרכב של החברה האם שלנו בשנים האחרונות מספקות כיום לקבוצה הזדמנויות משמעותיות להצטייד בטכנולוגיות ולפזר עלויות בשווקים חדשים. בטווח הארוך הרכישות הללו יהוו מקור צמיחה נוסף לקבוצה".

במילים אחרות, החשיבה הפטריוטית-לוקאלית מוחלפת בנקודת מבט של יצרנית רכב גלובלית, שמתנתקת מהשוק המקומי ההפכפך שלה ורואה בפעילות במערב פוטנציאל לשיפור הרווחיות התוצאות העסקיות.

המוצרים: לא רק יישור קו

המרכיב השני שהופך כיום את יבוא הרכב מסין לישראל (ולאירופה) לריאלי בטווח הזמן הבינוני, ובוודאי הארוך, הוא קפיצת הדרך באיכות כלי הרכב. בעשור הקודם ואפילו בתחילת זה הנוכחי התבססו רבים מדגמי הרכב הפרטיים בסין על טכנולוגיות מערביות מיושנות או על שיתופי פעולה עם יצרנים מערביים, שהגבילו את העברת הטכנולוגיות המתקדמות. מותגים רבים לקו באיכותם והתקשו להציג ציוני ריסוק טובים או לעמוד בסטנדרטים המחמירים של תקינת האירו.

גם היום ניתן למצוא בסין כלי רכב כאלה, אבל הרבה יצרנים מינפו את רווחי העתק בשנים האחרונות כדי לרכוש בכסף קשה את מיטב הידע המערבי בעיצוב, הנדסה ושיווק - כולל העסקת בכירים מתעשיית הרכב האירופית והיפנית.

כל זה מהווה רק נקודת זינוק לשלב הבא, או כפי שהגדיר זאת השנה בכיר סיני בתערוכת CES: "עברנו מהשלב של מוצרים 'מיוצרים בסין' לשלב של מוצרים 'מפותחים בסין' ומשם לשלב של 'מומצאים בסין'". תוכנית החומש האחרונה של ממשלת סין הפכה את תעשיית הרכב המקומית למוקד מומחיות וייצור המוני של רכבי "הנעה אלטרנטיבית", וכיום תעשיית הרכב המערבית היא זו שמנסה ליישר קו עם הסינים ולהשלים פערים בתחום כלי הרכב החכמים והמחושמלים.

אבל למה לדבר בסיסמאות כשיש דוגמאות זמינות? רכב הכביש-שטח החשמלי של סאייק, ERX5, שנמצא כיום בישראל בשלבי תקינה וניסוי מתקדמים, הוא דגם פנאי מודרני למראה בגודל של מיצובישי אאוטלנדר, שמכיל מארז סוללות מתוצרת סינית, עומד בתקנים המערביים העדכניים ומספק טווח נסיעה של 425 קילומטרים בין טעינות (ריאלית בערך 320 ק"מ), עם אופציה לטעינה מהירה של 80% מהקיבולת תוך 40 דקות בלבד.

יש לו לוח מחוונים מבוסס מסך LCD, חבילת מערכות בטיחות וסיוע מתקדמת, לא מעט תוספות פאר וגולת הכותרת היא "מערכת הפעלה וקישוריות חכמה, פרי פיתוח משותף של סאייק ועליבאבא". "רכב ה-IOT החשמלי", כפי שהוא מכונה בסין, מספק קישוריות מלאה לענן ותומך ביישומים עתידניים כמו ניווט חכם עם הכוונה לעמדות טעינה, רכישות אונליין, שליטה בבית החכם ועוד, והכל באמצעות ממשק קולי.

אנחנו לא מדברים כאן על רכב תצוגה אלא על רכב סדרתי, שנמכר בכמויות נכבדות בשוק הסיני החל מהקיץ שעבר במחיר של כ-29 אלף דולר - זול דרמטית מהמחיר של כלי רכב חשמליים מערביים עם טווח ומפרט דומה (ואין הרבה כאלה במערב). וזו, כאמור, רק דוגמה אחת שכבר נמצאת בארץ.

כבר לא מחירי רצפה

הנקודה האחרונה היא המחיר, שהוא מה שעדיין ייקבע את סיכויי החדירה של כלי הרכב הסיניים לישראל ולמערב, לפחות בשלב הראשון, החדירה, שבו עדיין יצטרכו הסינים להציע ללקוחות תמריצים רציניים באגף התמורה לכסף כדי לפצות על החשדנות הבסיסית מפני מותגים לא מוכרים בכלל וסיניים בפרט.

בתחום הזה אין הפתעות: טכנולוגיות מערביות, ידע מערבי ואיכות ייצור מערבית הם דברים שעולים כסף ומי שמצפה למחירי רצפה, כאלה שחותכים בעשרות אחוזים את היצרנים הממוסדים, למשל החברות הקוריאניות, עתיד להתאכזב. אבל עדיין יש לתעשיית הרכב הסינית יתרונות לגודל (היקף הייצור) ולמחיר עבודה נמוך, ולפיכך אפשר לצפות לפחות בשלב הראשון למחירים בקצה התחתון של רף הדגמים הקוריאניים המקבילים, עם יתרון באגף האבזור התקני.

פער המחיר לטובת הסינים יגדל דרמטית ככל שהשוק המקומי ייטה לכיוון כלי רכב עם הנעה "אלטרנטיבית", שבו יש לתעשיית הרכב הסינית כבר היום יתרון ושליטה לא מבוטלת בייצור הסוללות ובזמינות של חומרי הגלם לייצורם.

כמובן, כל היתרונות הללו עדיין עשויים להתנפץ על מחסומי השמרנות, החשדנות כלפי חידושים והשאיפה לשמירה על סחירות של לקוחות הרכב בישראל, כפי שכבר קרה בעבר. אבל הכוח של הכלכלה הסינית הוא צונאמי שספק אם יהיה אפשר לעמוד בפניו. ואם לקוריאנים לקח כמעט עשור וחצי כדי לשלוט בשליש משוק הרכב הישראלי, הסינים עשויים לעשות זאת בתוך פחות מחמש שנים.

אפקט מובילאיי

כשבוחנים את סיכויי היבוא הסדיר של כלי רכב פרטיים מתוצרת סין לישראל צריך לקחת בחשבון "מ"ם" נוסף, מלבד השלושה שהוזכרו: מובילאיי, שההצלחה הפנומנלית שלה וחדירתה העמוקה לתעשיית הרכב לא נעלמו מעיני הסינים. יש לכך כמה תוצאות, ואחת מהן היא הצלחה מרשימה למובילאיי בתעשיית הרכב הסינית, כולל שת"פ אסטרטגי עם SAIC, שאף הצטרפה השנה רשמית לברית הטכנולוגית של אינטל-מובילאיי וב.מ.וו. על הדרך הפכה מובילאיי גם למודל שלפיו מנסה כיום מפלגת השלטון בסין לעצב את מפת החדשנות של האוטו-טק והרכב האוטונומי שלה.

תוצאה שנייה היא גל התעניינות של חברות רכב ו-IT סיניות בהשקעות בחברות אוטו-טק ישראליות. שתי המגמות הללו הביאו לכאן בשנים האחרונות נהר של מנהלים בכירים מאוד בתעשיית הרכב הסינית, שעל הדרך נחשפו לשוק הרכב הישראלי ולפוטנציאל העסקי שטמון בו. לא מן הנמנע, שחלק מהחברות הללו יסמנו את ישראל כאחד היעדים המועדפים לשיווק רכב במערב, ולו גם כדי לנעוץ כאן דגל ולהיות קרוב למוקד ההתרחשויות.

עוד כתבות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק