גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלקין עוקץ: "לא בטוח שמערכת החינוך שלנו נמצאת במיטבה"

השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת מספר במדור "פורטפוליו" על התחנות בחייו ומשגר עקיצות לגורם מאוד ספציפי בממשלה: "אני עדיין לא מרגיש בשל לתפקיד רה"מ, ואני מופתע מקולגות שבטוחים לחלוטין שהם מוכנים לו"

זאב אלקין / צילום: רפי קוץ
זאב אלקין / צילום: רפי קוץ

אני: מצד אחד מאוד לוגי, שחמטאי, מנתח את המצב ומחשב את הצעדים קדימה; מצד שני, את ההחלטות הכי חשובות בחיים קיבלתי באופן אינטואיטיבי.

משפחה: אבי הביולוגי ז"ל הגיע ממשפחה חרדית בדרום אוקראינה. מוצא המשפחה של אמא בעיירה יהודית קטנה באוקראינה. אמא הכירה את אבי הביולוגי בחרקוב. הוא היה אלוף תחרויות במתמטיקה ופיזיקה ולמד מתמטיקה באוניברסיטת חרקוב, אחת הטובות ברוסיה. אמא רצתה ללמוד רפואה, אבל כיוון שלא קיבלו יהודים לפקולטה, פנתה לביולוגיה והייתה חוקרת באקדמיה למדעים. הם התגרשו כשהייתי בן שבע.

ילדות 1: חרקוב, כשנחשבה למרכז אקדמי חשוב עם קהילה יהודית גדולה. היינו חילוניים גמורים, אבל ראו עליי שאני יהודי וסבלתי מהצקות, מכות וקריאות "ז'יד", למרות שחיבבו אותי. בנעוריי שיחקתי שחמט מקצועני, בשלב מסוים גם נגד מבוגרים, עם אימונים של כמה שעות כל יום, תחרויות, ומתח גדול שגרמו לטרום אולקוס, חודשיים אשפוז ופרישה כפויה במצוות הרופאים לשנה, שגרמה לי לאבד את המומנטום.

ילדות 2: אחרי השחמט התחלתי ללמוד בכיתת מחוננים במתמטיקה ובפיזיקה, בדיוק אותו התחום שבו הצטיין אבא, שאיתו שמרתי על קשר קרוב. אמא הכירה את אבי השני במכון המחקר שבו עבדה. היום הוא עובד במפעל תרופות בארץ. בתיכון היו הרבה תלמידים יהודים ודרכם נחשפתי לעברית. בטיול ללנינגרד ברחתי יום אחד ונפגשתי עם מסורבי עלייה, קיבלתי כמה ספרים בעברית, נמשכתי לזה והתחלתי ללמוד, אבל המתמטיקה והפיזיקה דחקו אותה לצד.

עברית: בשנה ב' בלימודי המתמטיקה, אמא התחילה ללמוד יידיש, וכשסוף-סוף אפשר היה ללמוד עברית בגלוי, היא שאלה אם ארצה להצטרף אליה והתוודיתי שכבר למדתי עברית והזהרתי אותה שאני עלול להישאב לזה, וזה יגרום לי לוותר על החיים האקדמיים ולשנות את חיי. וזה קרה. מהר מאוד נסעתי לקורס הכשרת מורים, התחלתי ללמד מורים, נסעתי לסמינר בלטביה, שם גם שיניתי את שמי מוולדימיר לזאב. לאט-לאט הלימודים באוניברסיטה הפכו למשניים והשיא היה קורס במוסקבה. את הקבוצה המתקדמת לימד אבשלום קור ושם קיבלתי תעודה מהאקדמיה ללשון בארץ והכרתי את אשתי הראשונה, שלימדה עברית מגיל 14, ורק היא ואני עברנו את הבחינות האלה.

יהדות: זו הייתה התקופה שבה התחלתי לחזור בתשובה. באחד הסמינרים, השליחים מהארץ נתנו לי טלית ותפילין והתחלתי להניח. זה היה משבר לא פשוט להורים. כשחזרתי מהסמינר הגדול ב-89', הקמתי ארגון למורים שלימד 3,000 תלמידים, והפכתי למאוד פעיל בקהילה ולמזכ"ל בני עקיבא הראשון ברוסיה. ואז החלטתי לעלות לארץ.

עלייה: ההורים ניסו לשכנע אותי לסיים את הלימודים באוניברסיטה וסירבתי. עליתי בסוף שנת 90', אחרי שניסו לעצור אותי בגלל בית כנסת שהסתרתי מהשלטונות ושהמאפיה המקומית ניסתה להשתלט עליו. בעקבות הפרשה, ואחרי שהסתובבתי עם שומרי ראש לתקופה, קיבלתי הנחיה לעזוב באופן מיידי כי יש סכנה לחיי. הגענו לכפר עציון עם ילדה בבטן. ביום למדתי בישיבת ההסדר ובערב עבדתי בלול ובמטבח. משם עברנו לאלון שבות. סיימתי את התואר במתמטיקה ונכנסתי לחוג להיסטוריה יהודית.

פוליטיקה: תמיד הייתי מעורה במה שקורה. תמכתי בישראל ביתנו, הייתי יועץ למנכ"ל בסוכנות היהודית, ואחרי בחירות 96' הקמתי מרכז למדעי היהדות לדוברי רוסית. עסקתי בזה עשור, גייסתי תקציבים, הייתי בהשקה עם פוליטיקאים. בהמשך חזרתי לחיים האקדמיים שלי ולדוקטורט בהיסטוריה של היהודים במדינות ערב, וכבר סגרתי פוסט דוקטורט בפילדלפיה. כשהפסיקו את לימודי העברית בברית המועצות התפטרתי, וכשאריאל שרון חיפש דם חדש ודוברי רוסית למפלגת "קדימה", הצטרפתי אליו. בשנה הראשונה בפוליטיקה התגרשתי מאשתי הראשונה.

מריה: אשתי, עוסקת בתחום התקשורת. סיימה בצלאל, עשתה הסבה לטלוויזיה, עברה לדוברות והייתה, בין היתר, הדוברת שלי. היא הייתה הדוברת של המשרד לפיתוח הנגב והגליל ובלשכת העיתונות. יש לנו שני ילדים שלי מנישואים ראשונים, שניים שלה, ושלושה משותפים.

קריירה פוליטית: נבחרתי לראשונה לכנסת ה-17 ומאז מילאתי שורה של תפקידים, בהם יו"ר סיעת הליכוד, יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, יו"ר הקואליציה, סגן שר במשרד החוץ, שר העלייה והקליטה, ועכשיו השר להגנת הסביבה והשר לירושלים ולמורשת.

ניר ברקת: ראש עיריית ירושלים. איש מאוד מעניין, אנחנו מכירים הרבה שנים. היה מתח בינינו בתחילת הקדנציה, התגברנו עליו ואנחנו עובדים יחד בכבוד הדדי.

ולדימיר פוטין: יש לי הרבה שעות איתו בזכות ראש הממשלה. הייתה תחושה מיוחדת לחזור לרוסיה בכובע הזה, אבל סגירת המעגל מבחינתי הייתה כשחתמתי על ההסכם ללימוד עברית מול הקרמלין כנציג האוניברסיטה העברית. אני לא נמנה עם חסידיו, כי יש מחיר למדיניות שלו, אבל בנושאים שלנו ושל יהודים בכלל הוא מאוד בעדנו, גם בזכות היחסים המאוד מיוחדים שלו עם ראש הממשלה נתניהו. מה עם חיסול המרגל בבריטניה? יש לנו מספיק צרות משלנו.

הגנת הסביבה: לאלה שטוענים שאני עמוס בעניינים אחרים ולא בקיא בפרטים, אני יכול לומר שרמת השליטה שלי בכל מה שקשור למשרד היא הרבה מעל לממוצע. נכון שיש לי בעיות של לו"ז, גם בגלל הקבינט הביטחוני ואחריות על כמה מדינות מטעם הממשלה, מה שמייצר עומסי זמן, שנוספים לאלה שיש לי כאבא לילדים קטנים - אבל השליטה שלי בהגנת הסביבה גבוהה, לפי אנשי המקצוע במשרד.

מועצות תעשייתיות: אני מתנגד להן. אומנם הסמכות היא של משרד הפנים, אבל מדובר בנזק סביבתי גדול. בנאות חובב היה נכון להקים מועצה כזו, בחיפה ממש לא.

ראשות ממשלה: מי שבא לפוליטיקה שואף לפסגה. יחד עם זה, אני ליד נתניהו כבר הרבה שנים, ולמרות הניסיון הרב שיש לי בכנסת, אני עדיין לא מרגיש בשל לתפקיד רה"מ. אני מופתע מקולגות שבטוחים לחלוטין שהם מוכנים לו.

פנאי: יש לי כל-כך מעט, שאני מבלה אותו עם המשפחה. בשישי-שבת אני איתם ויומיים בשבוע אני בא מוקדם לקלח את הילדים.

תפיסת עתיד: אי-אפשר באמת לדעת מה יהיה, אבל כרגע אני שואף לתיק החינוך, כמי שבא מהחינוך והאקדמיה, כי זה האיום האסטרטגי האמיתי על מדינת ישראל, ואני לא בטוח שמערכת החינוך שלנו נמצאת במיטבה.

עוד כתבות

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"