גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך תאמנו את היכולות שלכם לצורכי שוק העבודה החדש

עובדים רבים מדי מנסים לחזור בכוח לשוק העבודה הישן והמוכר, בזמן שהוא דורש עמידות לשינויים ● מיזם של ארגון IFTF מסמן את חמשת התחומים שבהם נידרש לשפר את היכולות שלנו, בלי קשר למקצוע שבו אנחנו עוסקים

עובדים אמריקאים באתר בניה / צילום: שאטרסטוק
עובדים אמריקאים באתר בניה / צילום: שאטרסטוק

השבוע, באמצע הרצאה בפני מנהלים, תוך כדי שיחה על המשמעות של פיתוח עובדים בעולם החדש, הבנתי מדוע אני לא מצליחה לסיים לכתוב את הטור הזה - בדיוק מהסיבות שהטור הזה מדבר עליהן: היכולות החדשות שנדרשות לנו בעידן שבו העבודה נפרדת ממקומות פיזיים כמו מפעלים ומשרדים, ממשרות של 8:00-17:00; בעידן שבו הלמידה עוזבת את הכיתה ונפרדת מהגבולות של מקצועות ועיסוקים. רובנו גדלנו בעולם עבודה שמתחיל בלימודים, ולאורך כל שנות הלימוד - מבית הספר היסודי - מישהו הכין לנו את מערך השיעורים, העביר את התכנים, בחן אם הבנו את החומר, נתן לנו הסמכה. גם אחרי שהגענו לשוק העבודה, שלחנו אותנו לקורסים, וגם כאשר הבנו שעלינו לדאוג להתפתחות האישית שלנו, עשינו זאת באמצעות רישום לקורס, לסדנה, להרצאה וכדוה. ושם, שוב הייתה אג'נדה והתפקיד שלנו היה לעקוב אחריה.

עבודה של ארגון IFTF, שמחבר אנשים לצורכי חשיבה על העתיד, נותנת מבט קצת אחר על האתגר הזה, מבט שמרחיק אותנו מתוכניות מסודרות. הארגון זיהה חמישה סלים של יכולות בסיסיות שאינן תלויות במקצוע או בעולם תוכן, וזה מבט מעניין כי הוא מסתכל על האפשרות להכין את עצמנו לעתיד באמצעות זיהוי ואימון יכולות שיידרשנו לנו בכל דרך שבה נלך.

דווקא החופש הזה, להיות המורים והמנהלים של עצמנו, השאיר אותי בתחושה שהטור לא גמור. לא יכולתי לסכם ב"ככה עושים את זה", להפנות לכלים קיימים, לתוכניות, ליצור דרך. אבל זו בדיוק הפואנטה של העבודה שעשה הארגון - לעורר אצלנו את ההבנה שעלינו לשמור כל הזמן על כושר לקראת כלכלת המחר, המאופיינת בצורך ללמוד ולעבוד כל הזמן.

לפניכם חמשת התחומים שבהם עלינו לשפר את היכולות שלנו, לפי IFTF.

1. לנהל את המוניטין האישי

בעולם החדש נקודת המוצא למסע שלנו היא מי אנחנו ומה אנחנו רוצים להיות. כל אחד צריך לבנות את המותג האישי שלו כדי שיכירו אותו. יש כאלה שאנחנו מכירים בזכות היותם מפורסמים, אחרים בזכות הידע שלהם שמעניין אותנו או חשוב לעשייה שלנו. וגם אנחנו צריכים ללמוד את אמנות הניהול של המוניטין בבמה הדיגיטלית הגדולה.

בעולם שבו ניתוחי מידע מניעים תעשיות כמו פרסום, קמעונאות, עיצוב וחינוך, אחת היכולות הבסיסיות שאנחנו נדרשים לה היא היכולת לנהל את המידע על עצמנו: איך להגן, מה לשתף, איך למכור את הערך שנוצר מהמידע שנאסף עלינו. כיום, ללא כלים וחקיקה מתאימים, המידע שלנו פרוץ וגורמים שונים יכולים לעשות בו שימוש בלי שנרוויח מכך, ולכן בטווח הקצר חשוב שנבין לפחות איך ה"אני" הדיגיטלי שלנו נראה. עם הזמן נלמד לנהל את התמונה הזאת באופן רחב יותר, וזה כולל גם את היכולת לקבל קרדיט על מה שעשינו או מסוגלים לעשות. בעולם החדש החיים שלנו הם קורות החיים שלנו. כל מה שאנחנו עושים במהלך היום ולאורך זמן צריך להזין את המותג שלנו, לעזור לנו להבין במה אנחנו טובים, איזה ערך אנחנו מביאים, מי זקוק לו, היכן אנחנו רוצים לתרום אותו, איך נשמע הקול הייחודי שלנו. עלינו לעשות את זה לרוחב תרבויות, תעשיות, פלטפורמות. בעולם מרושת תמצאו את עצמכם בכל יום עובדים, חושבים, יוצרים וגם מבלים עם אנשים שונים, וזה דורש את היכולת לשנות גישה, להבין עולמות שונים - פיזיים, ארגוניים, חברתיים ודיגיטליים.

2. לשתף פעולה עם מכונות

בעולם שבו מכונות יהפכו חכמות יותר ויותר ויהיו חלק בלתי נפרד מחיינו, אנחנו צריכים ללמוד את השפה שלהן. גם אם אנחנו לאט לאט מלמדים אותן להתנהל בשפתנו, עדיין יש להן שפה משלהן. לא מדובר אך ורק בכתיבת קוד, אלא גם ביכולת לעבוד בצוותים מעורבים של בני אדם ומכונות, בוטים ושאר כלים טכנולוגיים שישתתפו בעשייה. כבר היום, כדי ליהנות מהיעילות ומהנוחות שמבטיחים העוזרים הווירטואליים שלנו צריך לדעת כיצד לנצל את האינטליגנציה שלהם.

ה-IQ הרלוונטי לעולם המכונות החכמות הוא הקרוא וכתוב של העולם החדש. בין שאנחנו עובדים במחסן ובין שבמשרד, נצטרך לדעת לעבוד איתן, לסמוך עליהן, לבחון אותן, לגבש צוותים איתן, לשאול אותן את השאלות הנכונות. בכל תפקיד, נצטרך לחשוב כמו מנהלים, כי הטכנולוגיה בעצם עובדת עבורנו, ולשם כך נדרשת שליטה בשפה הדיגיטלית. כמו האפליקציות בטלפון החכם, את היכולות האלה צריך לעדכן בתדירות הולכת וגוברת ולהתאימן לפלטפורמות שונות. אנחנו חייבים לאמץ אסטרטגיה שתאפשר לנו להישאר רלוונטיים ומעודכנים בסטנדרטים האחרונים של עולם התוכן שלנו ולרתום את הטכנולוגיה לעשייה בעולם הווירטואלי כמו זה הפיזי. השילוב ביניהם הוא העתיד, ונצטרך לבצע עבודה רבה בשני העולמות במקביל ולתקשר ביניהם. משהו כמו רגליים בקרקע המציאות והראש בענן, הדיגיטלי כמובן.

3. לבנות שבטים

היום אי אפשר לסמוך על כך שהמבנים הארגוניים, העסקיים או החברתיים שהתרגלנו אליהם יישארו. עדיף לסמוך על הרשת, על אנשים שעושים דברים יחד. בעולם הזה נצטרך ללמוד כל מיני צורות של שיתוף פעולה וסחר חליפין - של כסף, זמן, ידע, יכולת, השפעה ותובנות. נצטרך לבנות קהילות, לפעמים מההתחלה, לרתום את יכולת ההמון ולדעת לעבוד איתו ובתוכו.

בעולם שבו חוסר יציבות הוא הדבר היציב היחיד, נעבוד במבנים משתנים כל הזמן, ולכן אחת היכולות החשובות ביותר היא היכולת ליצור קהילה בהתאם לצורך, היכולת למצוא משאבים, לעבוד סביב רגולציה ולדעת לרתום את הכוחות שבשטח. בעולם הזה אנחנו נעצב מחדש מוצרים, שירותים וחוויות עם אנשים אחרים, אבל גם אלה ישרדו רק תקופה קצרה ויעוצבו מחדש עם אנשים אחרים. לכן אנחנו חייבים לפתח את היכולת לעצב לזמניות, לקחת מידע, לפעמים חלקי מידע קיים, כדי לפתור חלקים קטנים של בעיות גדולות, לשתף פעולה עם אנשים אחרים להתנסות בהמון פתרונות חדשים בעולמות שונים. כאן כנראה יצמחו גם רשתות הכסף החדש, אלה שיאפשרו לעבוד ברחבי העולם, בצורות סחר חדשות שיחברו עולמות פיזיים לרשת.

4. להבין מערכות מורכבות

ככל שהעולם נעשה מחובר, אנחנו צריכים לנווט את דרכנו במבוך של רשתות ומערכות באופן שייצור את השינויים הרצויים. בשביל זה צריך לפתח גמישות גוף ומחשבה, לחשוב מעבר למה שברור, לצבוע מחוץ לקווים. ליצור ולחלום ולרצות לדעת את מה שאנחנו לא יודעים. בעולם החדש אין פתרונות פשוטים או תשובות נכונות ואנחנו צריכים להיות מוכנים לחפש, למצוא ולפעול.

בני אדם מכוונים לסיפורים, ולכן בעולם עם כמויות מידע עצומות, עלינו לדעת כיצד לספר אותם במילים ובתמונות וכך לעודד אנשים לפעולה. הידע הזה יידרש לכל דבר - ממכירת מוצר ועד טיפול בלב שבור או בקהילה מפורקת. הסיפורים האלה גם צריכים לחשוב על העתיד - המשימה הזאת כבר אינה נחלתם של עתידנים במגדלי שן. זה אומר להבין את ההבדלים בין אפשרויות להסתברויות, לפתח תרחישים ולהפוך אותם לפתרונות. המורכבות בעולם החדש יכולה להיראות כמו כאוס, אבל מי שמסוגל לחבר את הנקודות יסלול שבילים חדשים וימצא את הכלים המתאימים לשינוי.

5. לדבוק בדרך

בתקופה הזאת, רבים מדי מנסים בכל כוחם לחזור למצב היציב, המוכר, אבל מה שדרוש עכשיו זה דווקא היכולת לפתח עמידות ולבנות את העולם החדש, שזקוק לא רק לפתרונות טכנולוגיים, אלא גם לחוכמה חברתית, אמפתיה, אינטליגנציה רגשית ואסטרטגיות ברורות לשילוב ידיים. למשל, כלי שיתוף לבנייה של "יחד" חדש, רשתות ביטחון. נדרשת לנו בהירות אתית בעולם שבו אנחנו משחקים לא רק עם העולם שמחוץ לנו, אלא גם עם זה שבתוך גופנו.

התרגלנו לעולם של עבודה שכירה, אבל בעולם העבודה החדש עבודה היא כבר לא מקום שהולכים אליו, היא משהו שאנחנו עושים, ואנחנו כבר לא תפקיד ומקצוע אלא סל של יכולות שצריכות לתת ערך למישהו כדי שנוכל לקבל תשלום עליהן. במסע הזה המפתח להצלחה הוא ללמוד כיצד ללמוד. אמנם מבטיחים לנו כלים מעולמות מדעי המוח, המציאות המדומה והמשחק שיעזרו לנו ללמוד ולהגיע להישגים, אבל בסופו של דבר, למידה היא מסע אישי, וכל אחד צריך להיות המנהל של עצמו ולשאול: מה הדבר הבא שעליי לדעת? כמה מהר אוכל לרכוש את היכולת הזאת? ואיך? בלי קשר למטרות האישיות או המיידיות שלנו, חדר הכושר הזה יכין אותנו להתמודד עם מה שיגיע בעתיד.

הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "עולם העבודה העתידי", www.niritcohen.com

עוד כתבות

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק