גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוכל | הרד בול של הטבע: סודות המאצ'ה, אבקת התה היפני

צירוף קולינרי מגה-טרנדי של אוכל יפני, קינוחים צבעוניים ואורח חיים בריא - ויש גם מתכונים

עוגת גבינה-מאצ'ה עם עם תותים / צילום: שאטרסטוק
עוגת גבינה-מאצ'ה עם עם תותים / צילום: שאטרסטוק

שני סוגי מדיה החליפו עבור מתבגרים ברחבי העולם את הטלוויזיה, קבע מחקר שיווק שפורסם לאחרונה. האחת היא יוטיוב, והשנייה - שאוחזת בזמן שהייה כמעט זהה לרעותה - היא אינסטגרם. בקרב קבוצת אוכלוסייה זו, זמן הבהייה בסרטוני חתולים, תמונות סלבריטאים, משפטי תובנות לחיים וכמובן אוכל - עומד על יותר משעה וחצי ביום. המצב חמור יותר במזרח הרחוק, שם, במקום לקרוא טקסטים שאורכם עובר את 160 התווים - או חס ושלום לדבר זה עם זה - מעדיפים מתבגרים לבהות מדי יום בשתי המדיות יחד במשך ארבע שעות לפחות.

לאור הממצאים, החלו בשנתיים האחרונות להתגבש טרנדים, שמעלתם הראשית היא פוטוגניות יוצאת דופן. גוצ'י מינו מעצב אופנה שזנח את השימוש של קודמתו בתפקיד בדגמי ארכיון וטקסטים על איכות בלתי מתפשרת (איך אומרים הילדים על דברים כאלה, כמו מלאכת מחשבת של אומני עור מפירנצה? "פיהוק!"). במקום זאת, מתמקדים שם כעת בצבעוניות מסחררת, שמביישת אפילו הרכבי סינטיסייזר מהאייטיז, תוך שימוש בדמויות מצוירות כמו דונלד דאק ומיקי מאוס על אביזרים ובגדים.

באינסטגרם צוחקים, ובפירנצה מתייפחים אומני העור שתופרים את פרצופה של מיני מאוס על תיקים בעשרות אלפי שקלים כל הדרך אל הבנק, שכן מעולם לא נראו אביזרי גוצ'י רבים כל-כך על כמות כזו של אנשים צעירים כל-כך. כמובן שהכול מקורי: ככה זה כשלתיכוניסטים יש אשראי, פייפאל והורים שיעשו עבורם הכול.

גלידה מאצ'ה / צילום: שאטרסטוק

אל תתנו לצבע לבלבל אתכם

בעולם של גירויים ויזואליים, לא מפתיע שקינוחים הם קטגוריית האוכל הפופולרית ביותר באינסטגרם. חלק מהטרנדים בתחום חייבים את התפשטותם לאפליקציה, ובראשם מאצ'ה, אבקת תה ירוק יפני בניחוח משכר וייחודי, שמובילי דעת הקהל בתחום משלבים ללא הרף בצילומיהם.

זה החל כהיסטריה אסיאתית בקרב מובילי דעת קהל בטייוואן, הונג קונג, בנגקוק וכמובן טוקיו, שהפכה בשנתיים האחרונות לסערה עולמית. טרנדים קולינריים מובילים כמו אוכל יפני, שנהנה מרנסנס בביקוש שלו ברחבי העולם, קינוחים צבעוניים ומלאי חיים (ע"ע עוגות רד וולווט) וכמובן אורח חיים בריא, כי בכל זאת מדובר באבקת תה - כולם חברו להם יחד לכדי ירוק זרחני אחד.

קונדיטורים (גם מקומיים, נגיע לזה מיד) מכינים עוגות קרפ עתירות שכבות של קרם פרש וקרם מאצ'ה לסירוגין, שזוכים לרבבות לייקים. חטיפים יפניים ירוקים חוזרים במזוודות אינספור הפוד'יז שמבקרים בטוקיו לקנאתם של חבריהם שנותרו מאחור - כך גם הפך קיט-קט בטעם שוקולד לבן ומאצ'ה לטובלרון החדש, מתנה משרדית שמביא עמו כמעט כל מי שביקר ביפן.

ומעל לכולם מנצח המאצ'ה לאטה - הגרסה הירוקה לקפוצ'ינו, שכבש אפילו את תפריטי סטארבאקס, שם מדווחים שהמכירות נושפות בעורפיהם של משקאות הקפה והחלב הקלאסיים.

אל תתנו לצבע הבוהק לבלבל אתכם: מאצ'ה, למרות הרושם העולץ והראשוני, וכמו שמעיד מחירה האסטרונומי של האבקה האמיתית (כ-1,000 דולר לקילו), היא הרבה יותר פירנצה מאשר דונלד דאק. בארץ מחירה 119 שקל לקופסת פח של 40 גרם (ניתן להשיג בחנות ויסוצקי בתל אביב).

חומר הגלם / צילום: אמיר מנחם

כמו הרבה מרכיבים אחרים שמזוהים בעולם עם המטבח היפני, גם הידע להכנת אבקת התה הירוק הגיע אל ארץ השמש העולה מסין, שם נכתשו עלי תה לכדי אבקה עוד בתחילת האלף הקודם.

"הצבע הירוק מסמל עושר ביפן, ומכיוון שכך, החל מהמאה ה-15 מפיקים מאצ'ה לצורך טקס התה היפני. שם, בעזרת כלים מיוחדים, מקציפים את האבקה לכדי משקה. יש יחסים מדויקים בין המרכיבים, ולרוב שותים את התוצר חם", מספרת לירון שגב, מנהלת פיתוח המוצרים של ויסוצקי וטכנולוגית ראשית.

"האבקה מיוצרת מטחינה של עלי התה הצעירים ביותר, שמקורם בשיחים שאותם מגדלים בצל. בשל כך צבע העלים ירוק ובוהק מאוד, כמו גם התוצר הסופי. אחרי הקטיף, מעבירים את העלים תחת אדי קיטור כדי לשמר את צבעם. מייבשים, מסננים וטוחנים בתהליך איטי והדרגתי על אבני ריחיים מסורתיות.

אז, כמו היום, אבן ריחיים מסורתית מייצרת את האבקה בדיוק באותו האופן - 40 גרם בלבד פר מכונה לשעה. מאוד לא תעשייתי ומודרני, בדומה להרבה מוטיבים אחרים במטבח היפני של לאט ונכון", מוסיפה שגב.

רד בול מהטבע

שגב הייתה אמונה השנה על השקת תה ירוק ראשון בישראל שלו נוספה אבקת מאצ'ה. "שקיקי התה מיועדים לחליטה ממוננת, שמעדנת את המרירות הטבעית של האבקה", היא מסבירה. "מלבד הטעם הייחודי (שכאמור, מריר מאוד בגרסתו הגולמית), יש למאצ'ה גם ערכים תזונתיים יוצאי דופן. מכיוון שמדובר בתה שבו אתה ממש שותה את העלים הטחונים בתוך המשקה, ולא רק את החליטה שלהם, יש בו שיעור גבוה מאוד של נוגדי חמצון, שמעמידים אותו בשורה אחת עם מזונות סופר-פוד כמו גוג'י ברי וצ'ייה וגם סלק וברוקולי - שקצת פחות סקסיים, אבל לא פחות טובים לגוף.

"המאצ'ה גם מסייע מאוד לערנות הודות לקפאין, ומשרה רוגע מחד ותחושת ריכוז מאידך. סוג של רד בול מהטבע לסטודנטים ביפן, ששותים תה מאצ'ה בתקופות המבחנים", היא אומרת וצוחקת (מתכון בהמשך).

את המאצ'ה אפשר למצוא במשקאות לאטה. ברשת "קפה גן סיפור", למשל, מגישים אותו בגרסה החמה, ובגזרת הקינוחים הוא מככב כמתבקש באסיאתיות וביפניות מובילות בתל אביב. כך, למשל, הגרסה המפורקת של מסעדת טאיזו לעוגת היער השחור, שעליה חתומה הקונדיטורית של המסעדה, אנה שפירו. קינוח טבעוני ונטול גלוטן (הידד!) של מוס שוקולד מצופה בשוקולד שחור, עם קרם ופתיתי קוקוס קפואים, קראמבל שוקולד ואבקת עוגיות מאצ'ה.

משקה מאצ'ה לאטו בקפה גן סיפור / צילום: דן פרץ

בדיינינגז יוצרים טירמיסו ירוק ומפואר, שבו עוגיות הסבויארד חלוטות במאצ'ה במקום באספרסו הקלאסי וב-TYO מוגש מיסטר בין, קינוח עוגת שעועית אזוקי, קציפת ארל גריי, גלידת מאצ'ה - תה ירוק, עם רוטב קרמל-נענע חם. בהרצל 16 החדשה (מקבוצת R2M) מגישים מאצ'ה בריי - ברד פודינג מקרואסון עם גלידת מאצ'ה שמכינים במקום (ובבוקר מוגשות אצבעות פיננסייר מאצ'ה-פטל).

במילים אחרות: תכונה סביב המאצ'ה קיימת, על היסטריה מקומית - אולי עוד מוקדם לדבר. "לישראלים יש טעם מאוד ספציפי, והמאצ'ה לא קולע לשם בול. זה היה ככה עם התה הירוק - שנתפס כמר מאוד כשהשקנו אותו לפני כ-20 שנה. פאסט פורוורד להיום - והתה הירוק בטעם לימונית לואיזה הוא אחד המוצרים הנמכרים בוויסוצקי, אומרת שגב, ומוסיפה:

"אני מאמינה שבסופו של דבר, גם המאצ'ה תהנה מהפופולריות הזו ושזה לא גימיק, אלא תחילתה של מערכת יחסים בתהליך בנייה. המודעות קיימת ועצומה, והעניין והביקוש רק ילכו ויגדלו".

מתכונים

מאצ'ה לאטה קר

לגרסה חמה ומענגת לא פחות, מוותרים על קוביות הקרח ומחליפים את המים הקרים והחלב ב-2/3 כוס חלב חם ומוקצף. מגישים בספל (200 מ"ל)

חומרים (לכוס גדולה, גבוהה ושקופה, 350 מ"ל):

2 שקיקי תה ירוק ואבקת מאצ'ה

2-1 כפיות סוכר

1/3 כוס חלב או חלב שקדים קר - רצוי בהקצפה קרה

לעיטור:

אבקת מאצ'ה - לא חובה

הכנה:

חולטים את שקיקי התה בשליש כוס מים רותחים למשך 3 דקות. מוסיפים סוכר, מערבבים עד להטמעה ומצרפים לכוס שליש כוס מים קרים מאוד, קוביות קרח וחלב (את הקצף, אם יש, שומרים להגשה). מערבבים.

הגשה: מכסים את הלאטה בשכבת קצף חלב סמיכה. מעטרים באבקת מאצה ומגישים מיד. ניתן להמתיק במידת הצורך והרצון.

מתכון של לירון שגב

פנקוטה מאצ'ה

חומרים (ל-8 מנות):

450 מ"ל (קצת יותר מכוס ו-3/4) חלב קר

10 גרם אבקת ג'לטין

200 מ"ל שמנת מתוקה 38%

70 גרם (1/2 כוס, 2 כפות שטוחות) סוכר לבן

2 כפות אבקת מאצ'ה (12 גרם)

הכנה:

מוזגים את החלב לקערה ומפזרים מעליו את הג'לטין.

בסיר טורפים את השמנת ואת הסוכר ומחממים לסף רתיחה, עד שהסוכר נמס לחלוטין.

מסירים מהאש, יוצקים את תערובת החלב והג'לטין אל תערובת השמנת וטורפים עד להמסה מלאה של הג'לטין.

בקערה נפרדת טורפים את אבקת המאצ'ה עם 4 כפות מתערובת השמנת, עד שנוצרת תערובת אחידה.

מוסיפים את המאצ'ה אל תערובת השמנת ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה.

מסננים את התערובת, מצננים קלות ומחלקים את הפנקוטה לכוסות אישיות. מכסים בניילון נצמד ומקררים במשך 4 שעות לפחות עד להתייצבות.

מתכון של נעמה גאון

עוד כתבות

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"