גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית בלוקצ'יין כריה ממשיכה לרדת למרות המיזוג עם בקבון

חצי שנה אחרי שהחברה של רועי סבג הודיעה על כוונתה להפוך לחברת בלוקצ'יין, אישור המיזוג עם בקבון בשבוע שעבר אמור לאפשר לה להוציא לפועל את תוכניותיה ● עכשיו היא צריכה להתמודד עם אתגרים חדשים, כמו המגמה השלילית בשוק הקריפטו או עליית מחירי החשמל בקוויבק

חוות הכרייה של בקבון (Bitfarms) בקוויבק /  צילום: קריסטינ מוסצ'י, רויטרס
חוות הכרייה של בקבון (Bitfarms) בקוויבק / צילום: קריסטינ מוסצ'י, רויטרס

באסיפה כללית מיוחדת שהתקיימה ביום חמישי האחרון, אישרו בעלי המניות של חברת בלוקצ'יין כריה  את המיזוג עם חברת בקבון הוסטינג הקנדית, הפועלת תחת השם המסחרי Bitfarms בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים בקוויבק. אף שהאישור נתפס כמהלך חיובי מבחינת החברה, שנמצאת בשליטתו של רועי סבג, מניית בלוקצ'יין כריה הגיבה בירידה של 18% בשבוע האחרון. היום ירדה המניה ב-7.5% והשלימה צניחה של 52% מתחילת השנה, כשהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-268 מיליון שקל.

בהתאם לדיווח של החברה ב-14 בינואר, בלוקצ'יין כריה (לשעבר משאבי טבע) חתמה על הסכם החלפת מניות סופי, שבמסגרתו תרכוש 60.7% מהמניות המונפקות של בקבון בשלב הראשון של העסקה. לדברי החברה, העסקה תיכנס לתוקפה במהלך אפריל, והיא כפופה לתנאי הסגירה המקובלים. בעלי המניות אישרו גם את מינויים של מייסדי חברת בקבון, ניקולה בונטה, אמיליאנו גרוצקי, פייר לוק קווימפר ורודריגו סבסטיין מננדז, לדירקטוריון בלוקצ'יין כריה. בונטה מונה ליו"ר הדירקטוריון של החברה.

בעקבות אישור המיזוג הודיע סבג, המכהן גם כמנכ"ל בלוקצ'יין כריה: "בקרוב תצא Bitfarms לדרך חדשה כחברה ציבורית בעלת גישה לשוקי ההון ותוכל לקדם את משימתה להניע את מערכות הבלוקצ'יין בעולם באנרגיה בת-קיימא. בעקבות סגירת העסקה, אני אפרוש באופן רשמי ממועצת המנהלים עם סיום מסע של שמונה שנים בשוקי ההון של ישראל". עם השלמת המיזוג יחליף את סבג בתפקיד המנכ"ל ווס פולפורד, שמונה באחרונה לתפקיד מנכ"ל בקבון.

בלוקצ'יין כריה סיכמה את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017 עם רווח נקי של כ-7.7 מיליון שקל (0.57 שקלים למניה) - ירידה של כ-15% בהשוואה לרווח הנקי ב-2016. נכון לסוף 2017 היתה לחברה יתרת הפסדים צבורים בסך כ-14.5 מיליון דולר (כ-50 מיליון שקל) וכן תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך כ-412 אלף דולר (כ-1.4 מיליון שקל).

קוויבק לא מוצאת בכרייה ערך מוסף

עכשיו, עם השלמת השלב הראשון במיזוג בין החברות, צריכה בלוקצ'יין כריה להתמודד עם אתגרים חדשים, כמו המגמה השלילית בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים או העלייה הצפויה של מחירי החשמל בקוויבק, שעשויה לייקר את העלות התפעולית של כריית הביטקוין ומטבעות הקריפטו האחרים.

בחודש שעבר דיווחו סוכנויות הידיעות כי הידרו-קוויבק, חברת החשמל של קוויבק, הזהירה כי לא תספק חשמל זול לכל חברה שתרצה להקים חוות לכריית מטבעות דיגיטליים במחוז, וציינה כי היא שוקלת להעלות את תעריפי החשמל לכורים. תעריפי החשמל לעסקים גדולים בקוויבק הם הנמוכים ביותר בצפון אמריקה - מה שמושך למחוז את כורי הביטקוין, שההוצאה על חשמל היא המרכיב העיקרי בעלות התפעולית שלהם. הידרו-קוויבק ציינה בפברואר כי כבר יותר מ-100 חברות הביעו עניין באחרונה בכניסה לפעילות כרייה של מטבעות קריפטו בקוויבק.

במקביל, ממשלת מחוז קוויבק הודיעה כי היא תבחן את תרומתן של חברות כריית הביטקוין לכלכלת המחוז. בכנס שנערך במונטריאול בתחילת מארס, התייחס מושל קוויבק, פיליפ קויאר, לחברות שמעוניינות לפעול בתחום, ואמר: "אם אתם רוצים לבוא ולהתיישב כאן, לחבר את השרתים שלכם ולכרות ביטקוין, אנחנו לא באמת מעוניינים בכך. צריך להיות לפעילות ערך מוסף חברתי עבורנו. אם זה רק להפעיל שרתים כדי לכרות ביטקוין, אני לא רואה בכך ערך מוסף". קויאר הוסיף כי הוא פתוח יותר לחברות "שיסייעו ליצור אקו-סיסטם אמיתי או שינוי טכנולוגי אמיתי המתמקד בטכנולוגיית הבלוקצ'יין", גם אם הן משתמשות במטבעות קריפטוגרפיים כדי לממן את פעילותן.

אחת המועצות האזוריות בקוויבק, ברום-מיסיסקואה ( Brome-Missisquoi ), אף הלכה באחרונה צעד אחד קדימה והחליטה לאסור בשלושת החודשים הבאים הקמה של חוות לכריית מטבעות דיגיטליים בתחום השיפוט שלה.

"יחסים מעולים עם חברת החשמל"

בקבון הוסטינג התחילה להפעיל חוות לכריית מטבעות קריפטו בקוויבק בנובמבר. בחודש שעבר דיווחה החברה כי השלימה את התקנת החווה הרביעית שלה, בעיר סנט הייסינת, עם כושר ייצור מותקן של 10 מגוואט, וכי התחילה בהקמת התשתית לחווה חמישית, בעיר מגוג, עם כושר ייצור מותקן של עד 10 מגוואט. נוסף על כך, החברה הודיעה על תוכנית השקעות הדרגתית בהיקף של 250 מיליון דולר קנדי להקמת שלוש חוות כרייה חדשות בעיר שרברוק. כפי שפורסם ב"גלובס" בתחילת החודש שעבר, בקבון הודיעה כי התחילה לגייס הון באמצעות הנפקת אג"ח להמרה בסכום של עד 50 מיליון דולר קנדי.

אמיליאנו גרוצקי, מנהל האסטרטגיה הראשי של בקבון, אמר בשבוע שעבר: "אני מקווה שנגיע לכושר ייצור מותקן של קרוב ל-100 מגוואט עד סוף 2018 באמצעות שילוב של השקעה מחדש של תזרים מזומנים חופשי והגיוס הנוכחי שלנו בקנדה". פולפורד, מנכ"ל בקבון, הוסיף: "במהלך 56 הימים ב-2017 פעולותינו הניבו הכנסות יומיות של 200 אלף דולר, אם מביאים בחשבון את המטבעות הדיגיטליים במלאי. מאז הגדלנו את כושר הייצור המותקן, ומדי יום אנו עדים להזדמנויות נוספות לצמיחה ואינטגרציה".

בתגובה לדיווחים על מדיניות קוויבק ביחס לחברות הפועלות בתחום, נמסר מבלוקצ'יין כריה: "אין להחלטה של מחוז ברום-מיסיסקואה כל השפעה על ביטפארמס, מכיוון שהיא חלה רק על יוזמות חדשות במחוז. מוקד הפעילות החשוב ביותר בעבורנו בשנה הקרובה נמצא בעיר שרברוק, שם החברה זוכה לקבלת פנים חמה. נוסף על כך, הידרו-שרברוק, חברת החשמל העירונית, סיפקה לנו 98 מגוואט של חשמל הידרו-אלקטרי נקי". החברה הוסיפה כי "בתור חברת כריית המטבעות הדיגיטליים הוותיקה ביותר בקוויבק, ביטפארמס נהנית מיחסים מעולים עם חברת החשמל הידרו-קוויבק ואנו בטוחים כי נצליח לשתף פעולה לטובת כל הצדדים. נוסף על הידרו-קוויבק, יש חברות חשמל נוספות המציעות תעריפים דומים ואף נמוכים יותר".



עוד כתבות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה