גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חלל תקשורת לא מחכה למשקיע: הודיעה על הנפקות הון וחוב

חברת הלוויינים מתכוונת לגייס עד 110 מיליון דולר באג"ח ובאופציות ● פקעה הצעת דסק"ש לרכוש השליטה בחלל אך היא ממשיכה לבחון ההשקעה

דירקטוריון חברת חלל תקשורת לא מחכה למשקיע חדש שירכוש את השליטה בחברה מידי הבנקים. אתמול (א') דיווחה חלל תקשורת כי הדירקטוריון שלה החליט לפרסם דוח הצעת מדף לקראת גיוסי כספים בדרך של הנפקות הון וחוב. הכספים שיגויסו ישמשו לחיזוק ההון העצמי של החברה ולמימון רכישת הלוויין החדש עמוס 8, עליה הוחלט לאחרונה.

מהודעת החברה לבורסה עולה כי בכוונתה לגייס כ-50 מיליון דולר באמצעות הנפקת סדרת אג"ח חדשה, שתובטח בשעבוד על הלוויין עמוס 8 ונכסיו. בנוסף מתכננת החברה לגייס כ-60 מיליון דולר (כ-210 מיליון שקל) בדרך של הנפקת זכויות לרכישת כתבי אופציה הניתנים למימוש למניות החברה.

כתבי האופציה יחולקו לשלוש סדרות. הסדרה הראשונה תהיה ניתנת למימוש למניות במשך שלושה חודשים במחיר של 13 שקל למניה, הסדרה השניה תהיה ניתנת למימוש במשך שישה חודשים במחיר של 15 שקל למניה, ואילו הסדרה השלישית תהיה ניתנת למימוש במשך 12 חודשים במחיר של 17 שקל למניה. היום נסחרה מניית חלל תקשורת סביב מחיר של 16 שקל למניה, כך ששתיים מהסדרות מונפקות בתוך הכסף, בעוד שהשלישית תונפק מחוץ לכסף.

מניית חלל בשלוש השנים האחרונות

מספר המניות יגדל ב-64%

יש לציין כי חלל תקשורת נסחרת כיום בשווי של כ-330 מיליון שקל, כך שגיוס הון בהיקף כזה יגדיל את מספר המניות של החברה בכ-64%. כך שהשלמה מוצלחת של ההנפקה יחד עם מימוש מלא של כתבי האופציה, יביאו לדילול חד בשיעור של כ-39% לבעלי המניות הקיימים שיבחרו למכור את זכויותיהם בבורסה.

עניין זה רלוונטי בעיקר למניות השליטה (54.7%) בחלל תקשורת, שמוחזקות בידי קבוצת ירוקום של שאול אלוביץ' ושמשועבדות לבנקים. במקרה שיורוקום תבחר שלא לממש את זכויותיה, הרי שהחזקתה בחלל תקשורת תדולל לכ-33.4% בלבד.

יורוקום נמצאת במצב של חדלות פירעון והבנקים מחפשים רוכשים לנכסיה השונים. בין השאר, קיבלו הבנקים בחודש שעבר הצעה למכור את מניות השליטה לחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) של אדוארדו אלשטיין בתמורה ל-160 מיליון שקל, כאשר הרוכשת אף התחייבה להזרים עוד 40 מיליון שקל לחלל תקשורת במסגרת הנפקת זכויות. אלא שהבנקים העריכו כי יקבלו הצעות טובות יותר ובינתיים פקעה הצעתה של דסק"ש. עם זאת דסק"ש הבהירה כי היא "ממשיכה לבחון ביצועה של השקעה בקשר עם חלל".

מקרה דומה אירע לבנק לאומי לפני יותר משנתיים, בקשר עם מכירת גרעין השליטה בקבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים. גם אז השתהה הבנק במכירת מניות השליטה כמקשה אחת, ונאלץ לבסוף למכור אותן למשקיעים רבים, לאחר שמהלכים לגיוסי הון שהובילו דירקטוריון החברה והנהלתה גרמו לדילול חד של גרעין השליטה. כיום מתנהלת כלכלית ירושלים ללא גרעין שליטה, ולא מן הנמנע כי גם חלל תקשורת תנוהל לבסוף באופן דומה. זאת כמובן, בהנחה שעסקה עם דסק"ש לא תיסגר כבר בזמן הקרוב.

חלל תקשורת עוסקת בשיווק שירותי תקשורת על-ידי לווייני "עמוס". בשלוש השנים האחרונות איבדה החברה כ-70% מערכה, כתוצאה משתי מכות קשות שניחתו עליה בתוך פחות משנה. הראשונה שבהן הייתה איבוד הקשר בחלל עם הלוויין עמוס 5 בנובמבר 2015, והשנייה הייתה התפוצצותו בספטמבר 2016 של הלוויין עמוס 6, בעת הניסיון לשגרו לחלל.

חלל מפעילה כיום את לווייני התקשורת "עמוס 3" ו"עמוס 4" שבבעלותה. כמו כן, מפעילה החברה את לוויין "עמוס 7", שאותו היא שוכרת מחברת אסיה-סאט בעלות גבוהה, שפוגעת בתוצאותיה.

ב-2017 צמחו הכנסותיה של חלל ב-9% ל-74 מיליון דולר, בזכות הרחבת השירותים לממשלת ישראל והנחת המחיר שהוענקה שנה קודם לכן ל-yes, ושפגעה בהכנסות 2016. עם זאת, עלות ההכנסות זינקה ב-2017 בשיעור חד הרבה יותר, של 32%, בשל תשלומי השכירות המשולמים על "עמוס 7". לפיכך, הרווח הגולמי נשחק ב-2017 ב-26%, ל-20 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם הפסד שנתי של 14 מיליון דולר.

כדי לפצות על אובדן שני הלוויינים חתמה חלל על שני הסכמים לרכישת לוויינים חדשים. הראשון מביניהם נחתם עוד בדצמבר 2016, ובו סוכם על רכישת הלוויין עמוס 17 מחברת בואינג האמריקאית תמורת כ-153 מיליון דולר (העלות הכוללת של הפרויקט עבור חלל עמדה עד כה על 192 מיליון דולר). הלוויין צפוי להיות מוכן לשיגור ברבעון השני של 2019, ואמור לספק שירותי תקשורת לאפריקה, למזרח התיכון ולאירופה.

בסוף מארס האחרון הודיעה חלל תקשורת על חתימת החוזה השני, שבמסגרתו היא בחרה בחברה אמריקאית אחרת - לוראל - לבנות לה את הלוויין עמוס 8, תמורת 112 מיליון דולר. שיגור עמוס 8 מתוכנן לקיץ 2020, ולשם כך כבר נשכרו שירותי השיגור של חברת SpaceX (שהייתה אחראית לשיגור הכושל של עמוס 6), ואף שולמו לה אשתקד 9.5 מיליון דולר לשם כך.

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת