גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישראל נמצאת בזמן פציעות בתחום ניהול התדרים"

מנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת, אשר ביטון, טוען כי אף שישראל נכנסה באיחור לדור הרביעי, בקרוב המדינה תוכל להקצות יותר תדרים משחברות הסלולר יוכלו לאמץ ● לדבריו, המדינה לא תעניק לחברות פיצוי כספי בעקבות המעבר לתקן האירופי, אך בהחלט תסייע בהקלות

אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק
אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק

הפיצוי שסלקום ופלאפון דורשות מהמדינה על כך שהן מחויבות לעבור להשתמש בתדרים אחרים, הוא הזדמנות לקבל תמונת מצב עדכנית של צרכי החברות הסלולריות והמדינה בכל הקשור להסדרת תחום התדרים בישראל. בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו בשנה שעברה, מסביר אשר ביטון, מנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת, כי בתוך חמש שנים ישראל תעמוד בקדמת הבמה העולמית בכל הקשור להקצאות תדרים, גם אם המשמעות של כך היא שישראל לא תהיה חלוצה בדור החמישי של תחום הסלולר.

בעבר ישראל נדרשה לפנות תדרים ולהקצות אחרים כדי להתאים את עצמה לתקינה האירופית. זאת לאחר שבמשך שנים בעקבות החרם הערבי, חברות אירופיות לא רצו למכור ציוד למדינת ישראל, ולכן המדינה נאלצה לקנות ציוד סלולר אמריקאי שעובד בתקינה אמריקאית. זאת, אף שלפי ארגון ה-ITU ישראל שייכת לגוש האירופי הכולל את כל המזרח התיכון.

השימוש בתקינה האמריקאית הוביל להפרעות תקשורת הדדיות בין ישראל לשכונותיה. בהמשך התקבלה בישראל החלטה למקם בתדרים האמריקאיים, בתחום ה-850 מגה הרץ, גם את משטרת ישראל. החלטה זו הובילה לכך שחלק מהתדרים בהם עובדת משטרת ישראל מופרעים עד כדי כך שלא ניתן להשתמש בהם.

מה גרם למדינה להבין שחייבים לתקן את המצב?

"ארגון ה-ITU אמר את זה כל השנים. הוא קובע את הכללים וישראל צריכה להתיישר לפיהם. ישראל ניסתה בשנים האחרונות למשוך זמן, כולל עבודה מול ה-ITU, כדי לראות אם אפשר בכל זאת לעבוד בלי להפריע. להגדיר הגדרות טכניות כאלה ואחרות בחסות הארגון, בעיקר בשביל משטרת ישראל, שיאפשרו את המשך המצב הקיים. זה הצליח זמנית אבל הזמן אזל. עכשיו אין ברירה".

למשרד התקשורת יש כנראה חלק לא מבוטל במצב, היינו צריכים לפעול מוקדם יותר.

"עובדתית אנחנו בזמן פציעות. לדבר הזה יש לא מעט אשמים, לא רק משרד התקשורת. צריך לזכור שהנושא נדון לפני מספר שנים בוועדה בין משרדית ממשלתית בהובלת רשות חירום לאומית (רח"ל) שקראו לה הרדיו הלאומי. בוועדה ניסו לבדוק, בעקבות אסון הכרמל, איך גורמים לגופי החירום לדבר ביניהם. הסוגיה הזו של משטרת ישראל וההפרעות לתדרים שלה עלתה שם ולא התקבלו החלטות שאומרות חד-משמעית צריך לזוז תוך פרק זמן.

"אני כרגולטור מביע את הצורך של המדינה לזוז בתדרים הרבה מאוד זמן, אבל אני לא יכול לעשות את זה לבד. אני יכול לבוא ולצעוק אבל צריך שמדינת ישראל תקצה כסף למהלך. צריך גם שחברות הסלולר ירצו לעשות את זה, ולהחליט האם מפצים את חברות הסלולר בצורה כזאת או אחרת.

"אתה צודק כשאתה אומר שמשרד התקשורת הוא פונקציונר ראשי בתחום הזה, אבל זה גדול על מידותיו מפני שמדובר בפרויקט שמעורבים בו הרבה משרדי ממשלה. זה שהגענו עד עצם היום הזה זה לא טוב לכולנו, אבל אנחנו נחושים לסדר את זה ולמזלי אנחנו נמצאים בתקופה שיש לנו שותפים טובים באוצר לפתרון הבעיה. אני לא רומז חלילה שמוכנים לשלם כסף לחברות הסלולר, אבל הפרויקט הזה הוא מורכב לא רק בגלל שמעורבות בו שתי חברות סלולר, פלאפון וסלקום, שנמצאות על התדרים וצריכות לזוז, אלא בגלל שגם משטרת ישראל משתמשת בתדרים וגם הוט מובייל וחברות נוספות. בשלב ראשון נפגש עם משטרת ישראל ונסכם כיצד נוביל תזוזה ראשונית שלהם מהתדרים. מאוחר יותר נמצא גם פתרון מלא לבעיה".

ומה לגבי החברות הסלולריות פלאפון וסלקום? למה הן צריכות לשלם על השינוי?

"מדובר בנושא מאוד מורכב, מעצם זה שאתה אומר לחברה לעבור תדר אבל להישאר באותה טכנולוגיה - דור 3. ניסינו למצוא פתרונות יצירתיים יותר של מעבר תדרים מדור 3 לדור 4 וכו'. טכנית הדבר לא אפשרי.

"יש בעיות שהמרכזית מביניהן היא שהדיבור (VOICE) של החברות האלה נשאר בדור השלישי והן לא יכולות עדיין לעבור לדיבור מבוסס דור 4. ויש גם את עניין המכשירים של הלקוחות, שחלק לא תומך בשינוי. חשבנו לתת לחברות תדרי 700 מגה הרץ אבל אז גם אז יש בעיה של מכשירים שלא תומכים בתדרים. בקיצור, אנחנו צריכים ללכת בדרך הברורה והמפרכת של לעבור מדור 3 ל-3 כלומר מתחום ה-800 לתחום ה-900 מגה הרץ.

"הכנו כבר מכתבים לחברות שמשרטטים את המתווה. החברות רוצות ודאות והן צריכות נייר להראות לדירקטוריונים שזה מה שהמדינה רוצה. לגבי העניין של הכנסת היד לכיס, יש פה עניין מהותי. האם מדינה צריכה לתת כסף לחברת סלולר - לדעתי לא, האם היא צריכה לסייע בהקלות - אני חושב שכן, ולשם הלכנו".

האם גם צה"ל צריך לתרום את תרומתו ולהזיז את רשת הסלולר שלו?

"צה"ל צריך ממילא לשנות את התדרים ואנחנו מנסים לבדוק האם אפשר להקדים את הפינוי שלו בתחום ה-900 מגה הרץ".

אתה מרוצה משיתוף-הפעולה עם הצבא, הוא מבין את הצרכים?

"בסך הכל כן. הצבא מבין, פועל, עובד, מקים משהו אחר, והוא גם מבקש מאיתנו עזרה בעניין הזה".

הצבא רוצה תדרים ב-700 מגה הרץ?

"הוא כבר עובד ב-1,800 מגה הרץ והוא רוצה גם 700 מגה הרץ כי הוא חייב תדר נמוך לצרכים המבצעיים שלו. אנחנו משתדלים לראות איך בכל זאת נענים לצרכים שלו ועדיין לא פוגעים ביכולת ובצרכי החברות הסלולריות".

אני שומע שייתכן שלראשונה יהיה שיתוף תדרים בין החברות הסלולריות לצה"ל?

"אנחנו בוחנים היום אפשרות לניסוי שיבדוק האם הם יודעים לעשות מעבר תדרים מגוף לגוף, הקצאה לגופי ביטחון בתיעדוף וכו'. אנחנו עוזרים לצבא להתארגן ועושים איתו את הדיונים המתאימים כדי לפנות מהר יותר את ורד הרים. הייתי רוצה שזה יקרה יותר מהר אבל זה בין משרדי הביטחון והאוצר. קשר טוב בין משרדי הביטחון והאוצר הוא מפתח חשוב לרווחת כולנו בעולם הטלקום, והיינו עדים לתוצאות לא טובות בעבר".

מדינת ישראל נכנסה באיחור רב לדור הרביעי והשאלה איך אתה רואה את נושא הדור החמישי?

אני מאמין שבמהלך של שנים בודדות אנחנו ניישר קו עם העולם. בקרוב לחברות יהיו יותר תדרים משהן צריכות. אגב, במידה מסוימת גם היום זה ככה. אם תגיד לחברות לקחת תדרים בתחום ה-2,600, הן לא ירצו ואני יודע כי יש לי תדרים זמינים.

"נושא אגרות התדרים זה אחד המפתחות ברצון של החברות להשקיע. אצל חלק מהחברות תשומת הלב מופנית כרגע לתחום הטלוויזיה ולהשקעות במיזמים OTT, והדור החמישי זה משהו שיצריך הרבה כסף והשקעות שכרגע אין להן. החברות לומדות את הדור החמישי אבל יש להן דברים אחרים על הראש כרגע".

ומבחינת המשרד, איך הוא עם הדור החמישי?

"לומדים ומנסים לא לדרוך על מוקשים. עשינו מהפיכה אדירה בתחום התאים הזעירים שבלעדיהם אין דור חמישי (הכוונה היא לפטור מהצורך ברישוי אתרים קטנים - ג.פ.). אני מקווה שהמשרד ידביק את הקצב, ושהרגולציה תחכה לתקינה ולא ההיפך".

עוד כתבות

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● שווי השוק של טסלה ירד מתחת ל-500 מיליון דולר, נחתכה ב-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות, G42 ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"