גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ASL תפעיל קו מת"א לפריז: "טיסה סדירה במחיר לואו קוסט"

חברת התעופה הצרפתית תחל לפעול בישראל מתחילת יולי בתדירות של שתי טיסות שבועיות ● מנכ"ל החברה, ז'אן פרנסואה דומיניאק: "אני יודע שלמתחרים יש סלוטים טובים יותר, ולכן המחיר שלנו אגרסיבי"

מטוס חברת ASL / צילום: ASL
מטוס חברת ASL / צילום: ASL

חברת התעופה הצרפתית ASL תנסה לנגוס נתח משוק הטיסות הישירות לפריז בעזרת מחירי הטיסות שהיא תציע בקו: מ-275 דולר לטיסות סדירות (הלוך ושוב). ASL תחל לפעול בישראל מה-3 ביולי בתדירות של שתי טיסות שבועיות והיא מצטרפת לשורה של חברות המבצעות טיסות ישירות לפריז בהן אל-על, אייר פראנס, טראנסאוויה, XL, ארקיע ואיזי ג'ט.

תנועת הנוסעים בקו תל-אביב-פריז בשנת 2017 עמדה על יותר מ-855 אלף נוסעים (גידול של 4% ביחס לשנה קודמת). פריז היא היעד הראשון אליו טסו ישראלים, (אחרי איסטנבול ממנה יותר מ-85% ממשיכים ליעד אחר). 

"זהו קו עם ווליום גבוה ותנועה ערה ולמרות ריבוי החברות יש עדיין מחסור במושבים". אמר ל"גלובס" ז'אן פרנסואה דומיניאק, המכהן כמנכ"ל החברה מאז שנת 2000."התחרות היא מניע ולא משהו שמרתיע אותנו. ברור לנו שנוכל לנגוס מנתח השוק של אל-על שמוכרת במחיר כפול משלנו".

החברה משתייכת לקבוצת ASL שנוסדה באירלנד והמונה מספר חברות תעופה ממדינות שונות באירופה (בלגיה, ספרד, אירלנד ועוד). הקבוצה סיכמה את שנת 2017 עם מחזור של כמיליארד אירו. צי הקבוצה כולל 140 מטוסים ו-2,500 אנשי צוות מ-52 מדינות. ל-ASL צרפת צי של 15 מטוסים ומחזור של 150 מיליון אירו. החברה נמצאת בעיצומו של שינוי והתאמה לשוק המשתנה. "חברות הלואו קוסט גדלות גם בצרפת, כפי שקורה בכל העולם", אמר דומיניאק. ההתאמה כוללת הרחבת הפורטפוליו מטיסות צ'רטר לטיסות סדירות - בדומה לטיסה שתשמש בקו לישראל. החברה שהחלה את דרכה בעיקר בתחום הקרגו שמה דגש על טיסות נוסעים. כיום פעילותה מחלקת 50% לקרגו ו-50% לנוסעים. החברה אף פיתחה מטוס שבטווח של 20 דקות מבצע הסבה ממטוס קרגו למטוס נוסעים.

"אל מול התחרות הגוברת נקודת החוזק ששלנו היא בשירות וככה אנחנו רוצים שהנוסעים יבדלו אותנו. זה נשמע כמו סיסמה אבל זה משהו שאנחנו מיישמים בשטח". מטוסי החברה הם צרי-גוף, והם מונים 150 מושבים, מתוכם 14 במחלקת עסקים. "המטוס הקטן מאפשר לנו להגיע לתפוסה מלאה, והוא משקף מודל של התייעלות שבא לידי ביטוי במחיר הכרטיס".

למה לא בחרתם לפתח את תחום הקרגו, שגדל יחד עם הקניות המקוונות, ותופס נפח בקרב חברות התעופה?

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הדואר בצרפת. הנפח של משלוחי הדואר הרגילים דוגמת מכתבים הולך ופוחת. סגמנט האי-קומרס גדל, אבל מי שבעיקר משחקות בו הן חברות השילוח הפרטיות דוגמת פדקס או DHL. בנוסף, באירופה עיקר השילוח נעשה עם משאיות ופחות עם חברות תעופה בגלל עלויות. צרפתי שמזמין חבילה מפולין יעדיף לשלם פחות עבור השילוח ולקבל את החבילה תוך יומיים עם שינוע במשאית. החברות-האחיות שלנו בקבוצה גדלות הודות לקרגו לאור שיתופי-פעולה עם חברות השילוח. אנחנו בחרנו להתמקד בנוסעים שכיום טסים, תוך דגש על יעדים באירופה ובמזרח התיכון. מזה שנים שאנחנו עובדים עם קבוצת ישרוטל וישראם בחבילות הכוללות טיסות לעובדה ולתל-אביב. זיהינו את הפוטנציאל של השוק בישראל והחלטנו להפעיל טיסות עצמאית. בשלב זה לפריז (שארל דה גול) ובשלב הבא נבחן טיסות מיעדים נוספים בצרפת בהם טולוז, ניס, ליון ועוד".

"אנחנו לא מנסים לצמוח דרך פתיחת קווים ליעדים חדשים אלא דרך חיזוק הקווים הקיימים, שזיהינו שיש בהם ערך. זיהינו שמפריז יש תנועה למדינות בצפון אפריקה בעיקר מרוקו ואלג'יריה והחלטנו להיכנס ליעדים האלה תוך פוקוס על נוסעים ה-VFR, כלומר המבקרים מכרים ומשפחה. זה גם הפוטנציאל של הקו לתל-אביב - הן של ישראלים שנוסעים לצרפת והן של צרפתים שמגיעים לישראל". הנוסעים הצרפתים והישראלים משלמים תעריף זהה לטיסה.

"95% מהטיסות שלנו ממריאות בזמן", מוסיף דומיניאק. "זה הרגל שסיגלנו לעצמנו עוד משיתוף הפעולה עם דואר צרפת. וזה משהו שהנוסעים יודעים להעריף. המחיר חשוב לנוסעים אבל גם השירות וזה הקלף שלנו".

בשלב זה הטיסות בקו תל-אביב פריז רשומות לקיץ 2018 בלבד (יולי-אוגוסט). אולם דומיניאק מציין כי ככל הנראה שכבר כעת יורחבו הטיסות לשאר ימות השנה. "אנחנו מחכים לראות איך השוק יגיב לנו. בינתיים זה נראה מבטיח, וקצב ההזמנות גבוה מזה שהצבנו לעצמנו. במודל העסקי אנחנו יודעים שאפשר להרוויח רק מהשנה השלישית להפעלת הקו, ולכן המטרה בשלב זה היא לשמור על איזון. אם לא נצליח להגיע לשלב הזה אנחנו בצרה".

כאמור מחירי הטיסות של ASL מתחילים ב-275 דולר (הלוך ושוב) ללא מזוודה, ב-300 דולר כולל מזוודה ובמחיר של 620 דולר למחלקת העסקים. הטיסות כוללות ארוחה (כשרה). לשם השוואה, טיסות של החברות המתחרות לטיסה המיועדת ל-10 ביולי יעלו כ-380-390 דולר ב-XL ובטראנסאוויה וכ-530 דולר באל-על ובאייר פראנס (לפי אתר אשת טורס, נכון להיום). טיסה עם איזי ג'ט תעלה מ-285 אירו במועד הנקוב. עם זאת, נקודת התורפה של ASL היא בשעות ההמראה (סלוט) מישראל: 20:30 ונחיתה מעט אחר חצות בפריז.

דומיניאק מודע לבעייתיות שעלולה להרחיק חלק מהנוסעים, שיצטרכו לקחת בחשבון עוד לילה בבית מלון למשל. "הסלוטים משקפים את התחרות. אני יודע שלמתחרים יש טובים יותר, ולכן המחיר שלנו הוא אגרסיבי. הנחמה היא שבחזרה מפריז ממריאים בשעה 14:00 ומגיעים לישראל ב-19:30. לאנשי עסקים זו שעה נוחה ולמי שנוסע למספר שבועות לבקר את המשפחה שעת ההגעה ממילא לא קריטית. גם טיסת איזי ג'ט מישראל נוחת בפריז לקראת חצות והמטוסים שלה מלאים. אנשים מוכנים להתפשר על שעת הנחיתה ובתמורה לשלם הרבה פחות". באותה נשימה מדגיש דונימניאק כי "אולי ננסה להחליף את ימי הטיסה ואולי למצוא סלוטים טובים יותר בעתיד. וגם אם השעות לא הכי נוחות אתם תפגשו אצלנו שירות שאתם פחות מכירים. אני לא מתחרה בלואו קוסט כי המוצר שלי טוב יותר מצד שני החברות הסדירות שפועלות מכאן לא יכולות להתחרות במחיר שלי. אני מציע בעצם משהו שאין בקו לפריז: טיסה סדירה במחיר לואו קוסט".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד