גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גלי התאונה של אובר עדיין לא הגיעו לאוטוטק בישראל

חיישנים חכמים לזיהוי דרך ותנועה, תוכנות AI לרכבים, תחום הסקיוריטי לרכבים האוטונומיים ותקשורת אוטומטית בין כלי רכב: בישראל מפתחים את המערכות שהיו יכולות למנוע את התאונה של אובר

מכונית וולבו אוטונומית / צילום: רויטרס
מכונית וולבו אוטונומית / צילום: רויטרס

בשנה שעברה נהרגו בכבישי אריזונה יותר מ-900 בני אדם, מתוכם כ-200 הולכי רגל. כשליש מהתאונות הקטלניות יוחסו לנהיגה בשכרות וחלק לא מבוטל מהן היו תאונות "פגע וברח". זו סטטיסטיקה עגומה ומטרידה מאוד, אך רק מעטים מחוץ לגבולות אריזונה מגלים בה עניין. אבל התאונה הבודדת שאירעה שם בחודש שעבר, ובה דרס רכב אוטונומי של אוב*ר הולכת רגל בשעת לילה, הפכה להיות סיפור חדשות גלובלי שמחק עשרות מיליארדי דולרים משווי הספרים של חברות האוטו-טק.

היחס הדו-ערכי שמפגינה דעת הקהל העולמית לגבי תאונות אנושיות מול "אוטונומיות", נובע מהחשדנות הפסיכולוגית המסורתית של המין האנושי כלפי מכונות, שמועצמת לא מעט מצפייה בסרטים הוליוודיים אפוקליפטיים. אבל האמת היא, ששוק הרכב האוטונומי כולו בנה את עצמו בשנים האחרונות על בסיס "הייפ" ציבורי אדיר עם הבטחה מרומזת לעתיד תחבורתי אוטופי. וכאשר מנפחים בלון אדיר כזה של ציפיות, אין זה מפתיע שהרבה אוויר יוצא כאשר נתקלים לראשונה בקוץ. אבל לא התכנסנו כדי לדון בפסיכולוגיית המונים וטקטיקות של משקיעים, וכאן רק ננסה להעריך את השפעת האירוע באריזונה על ענף האוטו-טק הישראלי המתפתח.

חיישנים חכמים, תקשורת אוטומטית וסייבר סקיוריטי

כלל הברזל הוא שככל שחברות וסטארט-אפים נמצאים רחוק יותר ממוקד ההתרחשות של הרכב האוטונומי, כך הם מרגישים פחות זעזועים. רוב השחקנים הישראלים באקו-סיסטם המקומי פועלים מול המעגלים השני והשלישי של תעשיית הרכב, כלומר מול ספקי העל (טיר1) וענקי ה-IT. וכפי שאמרנו לא פעם, "סכום החלקים גדול מהשלם". כלומר, גם אם יחול עיכוב משמעותית בלוח הזמנים לכניסת רכב אוטונומי מלא לשוק, רבות מהטכנולוגיות הישראליות ימשיכו להיות רלוונטיות וייצרו ערך רב לתעשיית הרכב. במובנים מסוימים, התקרית המצערת באריזונה עשויה אפילו להעניק דחיפה עסקית לאגפים מסוימים של אותו "אקו-סיסטם".

ניקח שלוש דוגמאות. הראשונה: חיישנים חכמים לזיהוי דרך ותנועה - חיישני לייזר (ליידאר), רדארים, מערכות אינפרה-אדום וכו'. לא מעט חברות ישראליות פועלות בתחום הזה ועיקר הביקוש למוצרים שלהן צפוי להגיע בשנים הקרובות ממערכות בטיחות לדגמי רכב קיימים ברמות אוטונומיה 2 ו-3. בכל הנוגע לרכב האוטונומי, התאונה הוכיחה את הצורך הדחוף בחיישנים מהירים יותר, שפועלים בטווחי זיהוי גדולים יותר וברזולוציה טובה יותר, גם בלילה ובמזג אוויר גרוע. אלה בדיוק המוצרים שנמצאים כיום בתהליכי פיתוח מתקדמים בישראל. בהקשר זה נציין, שהתאונה גם חשפה את הצורך בתוכנות AI לרכב בעלות יכולת חיזוי טובה ומהירה יותר, וגם כאן ישראל נחשבת אחת המובילות העולמיות.

הדוגמה השנייה היא תחום הסייבר סקיוריטי לרכב, שגם הוא הצמיח בשנים אחרונות לא מעט נציגים בישראל (הבולטת ביניהן היא ארגוס, שנמכרה אשתקד ב-400 מיליון דולר לחברת טיר1 גרמנית). זאת מכיוון שהתאונה באריזונה חשפה את הפוטנציאל הקטלני שיש לרכב אוטונומי על כביש ציבורי במקרה של שיבושי מערכת, ואת הסיכון - התיאורטי בינתיים - שטמון בניצול הפוטנציאל הזה על ידי גורמים זדוניים.

ההכרה הזו מחלחלת כיום גם לרגולטור, ועם או בלי קשר לאותה תאונה, הודיעה מדינת קליפורניה כי היא מכניסה לתוקף, החל מהשבוע, דרישות טכניות מחמירות מכלי רכב אוטונומיים שירצו לנוע בתחומה. אחת הדרישות היא, לראשונה, הטמעת מערכות הגנת סייבר כנגד פריצה חיצונית והשתלטות מרחוק על הרכב. קליפורניה היא אחת המדינות האקטיביות ביותר בתחום רגולציית הרכב בעולם ולא מן הנמנע שהמהלך יאומץ ברחבי ארה"ב ואולי גם מחוצה לה. מה שאומר עליית ערך משמעותית לחברות בתחום.

הדוגמה השלישית היא הטכנולוגיה שמכונה "V2X" - תקשורת אוטומטית בין כלי רכב ובינם לבין התשתית. אחת המובילות העולמיות בתחום היא "AUTOTALKS" הישראלית. גם הטכנולוגיה הזו מוסיפה רובד נוסף וחיוני של בטיחות לרכב אוטונומי, ולרכב בכלל, ומאפשרת לו קבלת מידע מוקדם על שיבושים, סיכונים והפרעות בדרך - עד לרזולוציה של הולכי רגל - ולהיערך לקראתם עוד כשהם רחוקים מטווח הגילוי והזיהוי של החיישנים.

הטכנולוגיה הזו ישימה גם לרכב מאויש בדרגות אוטונומיה נמוכות והיא חלק בלתי נפרד מחזון "הכבישים החכמים". גם בתחום הזה הרגולטור סוגר כיום את הפער, והאיחוד האירופי קיבל לאחרונה החלטה עקרונית לחייב הטמעה של מערכות כאלה בכלי רכב חדשים - מה שעשוי להקפיץ קדימה את התחום כולו, עם או בלי קשר לדחיות בלוח הזמנים של כניסת הרכב האוטונומי.

חשופות בחזית: ג'נרל מוטורס ומובילאיי

לצד חברות האוטו-טק הישראליות, שמפתחות רכיבים וטכנולוגיות עבור הספקים של תעשיית הרכב, יש בישראל גם שחקנים, שנמצאים הרבה יותר קרוב לחזית הסוערת של החדרת הרכב האוטונומי, ולפיכך הם גם חשופים יותר להשפעות של התאונה באריזונה וגרורותיה.

כך, למשל, מרכז הפיתוח הישראלי של ג'נרל מוטורס נחשב לאחד הקטליזטורים המרכזיים בהתפתחות האוטו-טק הישראלי בעשור האחרון, והוא נמצא כיום בעמדה פגיעה. מצד אחד מפותחות בו הרבה טכנולוגיות מתקדמות, שיהיה להן ביקוש נרחב אצל GM ובתעשיית הרכב בכלל ללא קשר ללוח הזמנים של רכב האוטונומי: מיזוג חיישנים, ממשקי אנוש מתקדמים, טכנולוגיות קישוריות, בינה מלאכותית ועוד.

אבל מצד שני, אי אפשר להתעלם מכך שג'נרל מוטורס שמה בשנתיים האחרונות הרבה מאוד ביצים בסל של הרכב האוטונומי, כולל הצגת לוח זמנים מואץ לניסויים רחבים והצגת אבטיפוסים של כלי רכב אוטונומיים, שמוכנים לייצור סדרתי ללא הגה או דוושות. אבל אם לפני כמה חודשים רכב כזה יצר אפקט "WOW" בקרב המשקיעים והציבור, אחרי התקרית באריזונה הוא גורם מן הסתם ללא מעט אנשים חוסר נוחות.

הממשל האמריקאי רגיש לדעת הקהל ואם בעקבות התאונה תחול תפנית לרעה בהתייחסותו לרכב אוטונומי, או אפילו עיכוב מהותי ברגולציה - טראמפ רק מחכה לתירוץ - תצטרך ג'נרל מוטורס לחשב מסלול מחדש, ולכך השפעה על כל שלוחותיה בעולם, כולל ישראל.

וכמובן, אי אפשר שלא להתייחס למובילאיי, "ספינת הדגל" של האוטו-טק הישראלי. מובילאיי מכירה אולי טוב יותר מכולם את הסיכונים הבלתי-נמנעים בשלב האימוץ המוקדם של הטכנולוגיה האוטונומית ואף התכוננה מבעוד מועד לתרחישים שליליים. בשנתיים האחרונות היא השקיעה לא מעט משאבים בניסיון לגבש נוסחה מתמטית-משפטית, שתבודד את חלקה של הטכנולוגיה בתאונות עתידיות בהן יהיו מעורבים כלי רכב אוטונומיים, ותפטור אותה מאחריות משפטית וציבורית. אלא שהתקרית באריזונה התרחשה מוקדם מדי ועוצמת התגובה הציבורית תפסה אותה, ואת אינטל, לא מוכנות. כיום נמצאות החברות במצב בקרת נזקים עם תגובות ראשוניות בנוסח "הזהרנו מראש שאסור לרוץ מהר מדי קדימה", ולאחר מכן כניסה לבונקר תקשורתי.

כרגע מוקדם מדי להעריך כיצד יושפעו אינטל/מובילאיי מהתקרית וכיצד תבוא תגובת הציבור לידי ביטוי במניית אינטל. בינתיים גם מבוצעים מאמצי הרגעה נרחבים של יצרני הרכב, חברות התחבורה השיתופית וחברות קשורות לענף, שרובם הודיעו כי ימשיכו בניסויים של רכב אוטונומי על כבישים ציבוריים. אבל הכל תלוי בכך, שתאונות נוספות לא יתרחשו. או כמו שאומרים האמריקאים, StrikeTwo and You're Oot"" (בפאשלה הבאה אתה בחוץ).

כניסת DENSO לישראל: הישג משמעותי לענף האוטו-טק המקומי

אם מישהו צריך עוד הוכחה שבענף האוטו-טק הישראלי העסקים כרגיל, ואפילו יותר מכך, הוא יכול למצוא אותה בהודאה של דנסו (DENSO) היפנית מהשבוע שעבר על כוונתה לפתוח בישראל יחידת לוויין למחקר ופיתוח בתחום האוטו-טק.

לא מדובר ב"עוד שחקנית" מתעשיית הרכב, שפותחת בישראל נציגות: דנסו, ש-22% ממניותיה נמצאות בשליטת טויוטה, היא ספקית הטיר1 הגדולה בעולם לתעשיית הרכב, עם 150 אלף עובדים, 200 חברות בנות ברחבי העולם ומחזור מכירות שנתי של כ-40 מיליארד דולר, שכ-9% ממנו מושקעים מחדש במחקר ופיתוח. אבל מה שחשוב כאן הוא לא רק פוטנציאל הרכש וההשקעה העצום של החברה, אלא העובדה, שמדובר בספינת הדגל של תעשיית הרכב היפנית - זו שנחשבה עד כה לאגוז קשה מאוד לפיצוח בכל הנוגע לפעילות ישירה בישראל.

יתר על כן, הכניסה של דנסו לא הייתה גחמה אופנתית. קדמו לה רכישות, שיתופי פעולה והשקעות בחברות אוטו-טק ושבבים ישראליות - כולל טאואר - ועבודת שטח ממושכת ויסודית מאוד של משלחות מהחברה בישראל. לפיכך, ובהתחשב בסטנדרטים הגבוהים של תעשיית הרכב היפנית, הקמת בסיס מו"פ של דנסו בישראל הוא גביע רציני לארון הפרסים המקומי, כזה שיביא בעקבותיו מן הסתם זרם חדש של משקיעים אסטרטגיים ופעילויות מו"פ יפניות ישירות נוספות. אולי אפילו של טויוטה.

עוד כתבות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.9% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח