גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיליארד שקל של משקיעי בזק התאדו בגלל הערכת שווי

דוחות בזק ל-2017 חשפו ירידה של מיליארד שקל בשווי הפעילות של פלאפון, אף שההנהלה הצהירה על התייצבות ● בזק היא דוגמה לרעה חולה שנוגעת ברבות מהחברות הציבוריות: הערכות שווי לא מדויקות שמפורסמות ללא פרטים ומשאירות את המשקיעים במצב של חוסר ודאות

מבין שלל האירועים בדוחות בזק ל-2017, שפורסמו ערב חג הפסח, נקודה מרכזית אחת לא זכתה לסיקור ולעניין רב, אף שהיא משמעותית מאוד. מדובר בהערכת שווי הפעילות המעודכנת שבצעה בזק לחברה-הבת פלאפון.

מבין החברות הסלולריות הוותיקות, דווקא פלאפון הציגה דוחות סבירים ל-2017. אך דווקא בשנה שבה הנהלת פלאפון מצהירה על התייצבות בעסקים ועל האטה בשחיקה מהכנסות משירותים, הערכת שווי הפעילות מראה על ירידה של מיליארד שקל בשווי החברה - מ-6.5 מיליארד שקל בשנים האחרונות ל-5.5 מיליארד שקל ב-2017.

נשאלת השאלה מה גילתה הנהלת פלאפון על עסקיה דווקא עכשיו שלא ידעה לפני כן? קשה לדעת כי בזק לא מפרסמת את פרטי הערכת הפעילות, אבל מעריכי השווי החדשים, חברת פרומתאוס, כנראה גילו משהו. אחרי שנים שחברת גיזה ביצעו את הערכת הפעילות של פלאפון, בזק נאלצה להחליף אותה בשל העובדה שגיזה מעורבת בהסדר החוב ביורוקום, החברה שמחזיקה בשרשור בבזק, ובחרו בפרומתאוס לבצע את העבודה.

שנת המהפך ממשיכה להידחות

הערכת שווי הפעילות של פלאפון היא דוגמה לאחת המחלות הכי קשות בעולם החברות הציבוריות. פלאפון היא כמובן לא היחידה וישנן עוד לא מעט חברות שהערכות שווי שלהן גובלות בהפקרות ואיש לא נותן את הדעת על כך. במלים פשוטות מדובר בסוג של הונאה של המשקיעים.

אם רוצים להבין עד כמה תחום הערכות השווי הוא בעייתי, צריך להסתכל על היסטורית הערכות שווי הפעילות של פלאפון. כך לדוגמה, הערכת שווי הפעילות שבוצעה ב-2015 ועמדה על 6.5 מיליארד שקל, קבעה כי 2017 צפויה להיות נקודת מפנה בשוק הסלולר, וכי נקודה זו היא הנקודה המהותית ביותר והמשפיעה ביותר בהערכת השווי.

בדוחות בזק ל-2015 באור 9 נכתב כך: "הנחה מרכזית בבסיס התחזית הינה התאוששות בפעילות העסקית של פלאפון החל מ-2017, על רקע הצפי להתייצבות השוק והתכנסות לשיווי משקל תחרותי. בנוסף, במסגרת הערכת השווי נכללו סינרגיות ברמת ההכנסות בקבוצה וזאת על רקע הוודאות הגבוהה לביטול ההפרדה המבנית בטווח ארוך".

שנה לאחר מכן, בסוף 2016, פורסמה הערכת שווי פעילות נוספת שעמדה על 6.5 מיליארד שקל, אלא שהפעם קבעו מעריכי שווי הפעילות כי דווקא 2018 צפויה להיות שנה המפנה בשוק הסלולר, ושוב ציינו כי מדובר בנקודה מכרעת על הערכת השווי.

בדוח בזק ל-2016 נכתב כך: "הנחה מרכזית בבסיס התחזית הינה התאוששות בפעילות העסקית של פלאפון החל מ-2018, על רקע הצפי להתייצבות השוק והתכנסות לשיווי משקל תחרותי. בנוסף, במסגרת הערכת השווי נכללו סינרגיות ברמת ההכנסות בקבוצה וזאת על רקע הוודאות הגבוהה לביטול ההפרדה המבנית בטווח ארוך". אותו הניסוח כמעט רק עם חילופי שנים.

והנה ב-2017 מתפרסמת הערכת שווי פעילות המעודכנת בה הוחלט על מחיקה של מיליארד שקל משוויה של פלאפון, אך גם הפעם משתמשים מעריכי השווי באותה שיטה וטוענים כי 2019 דווקא צפויה להיות שנת המהפך בתחום הסלולר.

היות ו-2017 לא הייתה שנת המהפך של תחום הסלולר וגם 2018 ו-2019 לא צפויות להיות שנות מהפך, נראה כי הערכות שווי הפעילות שפורסמו נשענות על משאלות לב ותחזיות מופרכות, שהופרכו שנה אחר שנה וכנראה גם יופרכו בעתיד. רק לאחרונה נכנס מפעיל שישי וחדש לענף - אקספון - שמציע מחיר קבוע לכל החיים בחבילה עתירת ג'יגות.

דרושה רגולציה להערכות שווי

שורש הבעיה נעוץ בעובדה שאין שום רגולציה שמעמתת את מעריכי השווי עם תוצאות עבודתם. כפי שכתבנו בעבר, הפעילות של פלאפון אינה שווה 6.5 מיליארד שקל והיא כנראה גם לא שווה 5.5 מיליארד שקל. אם מסתכלים על שווי הפעילות של המתחרות שנשחקות עוד ועוד, ומנסים לגזור ממנו את שווי הפעילות המשוער של פלאפון, מתקבל שווי פעילות נמוך משמעותית ממה שקבעו המעריכים.

שווי השוק של פרטנר עומד על 2.5 מיליארד שקל. נוסיף לכך את חוב החברה שעומד על 900 מיליון שקל, ואנחנו מקבלים שווי פעילות של 3.4 מיליארד שקל. שווי זה מתייחס גם לפעילות הסלולרית וגם לפעילות הקווית של פרטנר.

ה-EBITDA של פרטנר הוא יותר מכפול מה-EBITDA של פלאפון (למרות שהנתונים לא ברי-השוואה באופן מלא, בגלל הכנסות שפרטנר רשמה מפראנס טלקום ועוד, אבל על הנייר זה כפול), ולכן שווי הפעילות הנגזר של פלאפון הוא לכל היותר 2 מיליארד שקל.

אם רשות ניירות ערך הייתה מחייבת לפרסם את פרטי הערכות שווי הפעילות, היכולת של ציבור המשקיעים לנסות להבין עד כמה באמת הערכת שווי הפעילות משקפת שווי פעילות ריאלי, הייתה גוברת. במציאות הנוכחית המשקיעים בבזק גילו בוקר אחד בהיר שמיליארד שקל משווי הפעילות של החברה התאדה. זאת, באותה העת שבה מנהלי החברה דווקא מציינים ומצביעים על התייצבות בפעילות. המשקיע הסביר נותר מבולבל, ובצדק.

העיתוי הוא לא מקרי בכלל

גם פרטנר וגם סלקום מציגות הערכות שווי לפעילות הקווית שלהן שקשה מאוד להסכים להן. בפרטנר לדוגמה נשחק הרווח בפעילות הקווית בשנה האחרונה בלמעלה מ-40%. אולם החברה ציינה כי הערכת השווי של הפעילות הקווית נשארה דומה ולא ביצעה הפחתת ערך בעקבות השחיקה ברווחיות.

בסלקום במשך שנים מצדיקים מעריכי השווי את הפעילות הקווית שנרכשה מנטוויז'ן והחברה מעולם לא ביצעה הפחתה בשוויה בעקבות פעילות זו. זאת אף שכולם יודעים שהתוצאות של הפעילות הקווית, רחוקות שנות אור מאיפה שהן היו כשהחברה נרכשה.

דוגמה נוספת לעיוות דומה היא הערכת שווי הפעילות שמבצעת השקעות דיסקונט ביחס לשווי השוק של סלקום. שווי הפעילות סלקום הוא כ-5 מיליארד שקל, בהתבסס על שווי שוק של 2.6 מיליארד שקל וחוב של כ-2.5 מיליארד שקל. באופן לא מפתיע העריכו מעריכי השווי את שווי הפעילות של סלקום בכ-7.9 מיליארד שקל - למעלה מ-50% מעל השווי הנגזר ממחיר השוק של מניות סלקום.

הערכת שווי הפעילות של פלאפון נחתמה ב-28 למרץ, יום אחד בלבד לפני פרסום הדוחות. נראה כי בהנהלת החברה ובדירקטוריון ניהלו דיונים ארוכים וקשים לפני שההערכה נחתמה ונסגרה. העיתוי של ירידת הערך הוא לא מקרי. כל עוד בעל השליטה הקודם בבזק, שאול אלוביץ', שלט בחברה סיפקו לו מעריכי השווי והנהלת החברה את התחזיות והערכות שעזרו לו להתחמק מהפחתות הערך מהן ביקש להימנע.

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?