גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כולם רוצים חנויות, אף אחד לא בודק ביקושים

המסחר הפך פתרון פלא לכל תחלואי התכנון העירוני, אבל הוא מפוזר בלי חשיבה ובמקומות לא נכונים, גם בלי קשר לזה שכולם עוברים לאינטרנט ● פרויקט מיוחד לרגל ועידת ישראל לנדל"ן

חנויות בתל אביב  / צילום: תמר מצפי
חנויות בתל אביב / צילום: תמר מצפי

עיר שיש בה מסחר היא עיר אמידה יותר, עיר חיה ומעניינת ועיר שמעודדת הליכתיות (walkability), ודאי בהשוואה לעיר דלה במסחר. תוספת שטחי המסחר הפכה בכל תוכנית לפתרון פלא, מבלי להבין שהיא לא באמת תפתור את כל תחלואי התכנון העירוני ועלולה לגרום לקניבליזם ולקריסת עסקים קטנים.
טרנד עירוב השימושים נמצא עכשיו בשיאו. כולם מייצרים עוד ועוד שכונות ועוד שטחי מסחר בתוכן, כולם מתהדרים בתכנון שטחים עסקיים שיוכלו לאזן תקציבית את שטחי המגורים החדשים, אולם כבר היום מזהירה ד"ר רינה דגני ממכון גיאוקרטוגרפיה מפני "רחובות נטושים" ותמיר בן שחר מחברת צ'מנסקי בן שחר מדבר על כך "שהרכבת דוהרת אל הקיר".

בתוכניות התמ"ליות (המקודמות על ידי הוותמ"ל - הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור, במסלול עוקף ועדות מחוזיות) ניתן לראות שטרנד עירוב השימושים מיושם כדרך שגרה: כך למשל בתמל/1019, "צריפין מתחם 2", בשטח שאמור להתפנות ולהסתפח לבאר יעקב, מתוכננים 3,200 יח"ד, 125,000 שטחי תעסוקה וכ-15,000 מ"ר שטחי מסחר. תמל/1011, המכונה גם "קרית גת מערב" ומתייחסת לשטח שמשמש היום לחקלאות ממערב לכביש 40, מציעה בינוי של 627,000 מ"ר למגורים, ועוד 23,479 מ"ר לייעוד מגורים/תעסוקה/מסחר.

המגמה ברורה: השכונות החדשות מציעות מערכות סמי אוטונומיות, שיהיה בהן כמעט הכל. אבל בכל הקשור להיקפי המסחר המוצעים בשכונות החדשות, מדגישה ד"ר דגני כי מחקרי מכון גיאוקרטוגרפיה מלמדים כי רק כ-20%-35% מההוצאה על מסחר היא בהיצעים שכונתיים - החנויות הקרובות לבית.

דגני מדגישה שמדובר בתופעה גורפת, ברמה ארצית: "אתה רואה שהיום האופנה היא לעשות רחובות מסחריים. השאלה היא לאיזה צורך? כי כמה כוח קנייה יש ביישוב קטן כמו תל מונד, בני עייש, או ישוב ערבי לא גדול ליד כרמיאל? בסופו של דבר, כשאתה לוקח את הרחוב ומחלק אותו בכמה כסף אפשר להוציא בו, אתה רואה שזה לא יצליח.

"קטעים בשולי הרחוב יהפכו לפיצוחיות"

"התוצאה יכולה ליצור רחובות ללא מסחר רציף. קטעים שלמים בשולי הרחוב יהפכו לפיצוחיות ולאזורים לא סימפטיים. על מנת למנוע מצבים אלה יש צורך בשלב התכנון לבחון את עוצמת כוח הקנייה הצפוי להגיע לאותם שטחי מסחר, ויש להבחין בין מסחר מקומי לבין מסחר עירוני ולבין מסחר אזורי".

תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר, מדגיש: "יש היום עודף היצע בשטחי מסחר, וזה קשור גם לעובדה שיותר כסף הולך לאונליין ויילך עוד יותר בגלל מדיניות השמיים הפתוחים והקניות בחו"ל. ברמת המיקרו, זה אומר שצריך לייצר כמות ואופי של שטחים מסחריים שונים. בכל מקרה, וזה קשור לכך שהכל פקוק, אנחנו נמצאים במצב שבו נגור, נעבוד ונעשה ספורט ברדיוס שהולך וקטן. זה מייצר סיטואציה שקרוב לבית צריכים להיות היצע שטחי מסחר שמספקים צרכים יומיומיים וצרכים חדשים, כמו שליחויות און ליין, או גידול מתעצם בשטחי הסעדה".

- אבל הערים מוסיפות עוד ועוד קניונים, ומצד שני הרחובות המסחריים חצי נטושים.

"זה נובע מכך שגופי התכנון בארץ לא מבינים מה זה מסחר קמעונאי ואת הטרנדים הקשורים אליו. היית מצפה שיהיו תוכניות סקטוריאליות ברמה של ערים ומרחבים תפקודיים, וזה לא קיים. כוח הקנייה לא קשור בהכרח לקו הכחול של גבולות העיר, או המחוז. המשמעות היחידה היא מרחבי הביקוש ומרחבי התחרות. אם אני גר בכפר סבא, מבחינתי, מרחב החיפוש שלי יכול להיות העיר שלי, אבל גם רעננה, הוד השרון, טירה או תל אביב. אני מצפה שתהיה הנחיה ברמה הלאומית ואחרי זה הנחיה ברמה של המרחבים התפקודיים. כנגד כל זה יש משהו שעושה בלבול לכולם: הנושא של המאזן הפיסקלי של הרשויות עושה בלגן, כי כל אחד רוצה שזה יקרה אצלו בעיר ולא מעניין אותו מה קורה מעבר לגדר.

"בתוכנית המתאר של חדרה (אושרה ב-2009) הקצו 700,000 מ"ר למסחר קמעונאי, שזה השטח שקיים היום בת"א. ברור לחלוטין שמישהו סתם משחק במספרים אקראיים, ואז מתכננים יותר מדי במקומות הלא נכונים. צריכים בעצם לייצר איזון בין מה שנכון בהיבט התכנוני ובין מה שהיזמים רוצים. ברור לך שהיזם שבונה מרכז מסחרי לא איכפת לו שהאחרים ימותו. בתכנון אורבני אתה צריך לייצר מצב שהמערכת תעבוד, ושהתושבים בעיר יקבלו מענה הולם.

"ברור לכולנו שאם רוצים שעיר או רחוב יתפקדו צריך לייצר מצב שבו יש חיים במפלס הרחוב, אחרת זה שכונה רגילה שבה אנשים יוצאים לחניה וחוזרים. צריך להבין שכוח הקנייה השכונתי הוא 20%. אם אתה מתכנן הרבה מדי, וחנויות בגדלים הלא נכונים, אז בסוף הם נשארים ריקים. אם אתה מתכנן פאוור סנטרים בישפרו, במודיעין ובשילת וגם את קניון עזריאלי, אתה לא יכול לתכנן בכל שכונה מרכז מסחרי של 6,000 מ"ר ולצפות שכל החנויות יהיו מאוכלסות. אף אחד לא מסתכל על המספרים. אין מתאם בין התכנון לכלכלה במדינת ישראל".

כפר סבא

כיום: קניונים בשטח כולל של 80,749 מ"ר
בעתיד: 109,000 מ"ר, שהם מטר לכל תושב

רחוב ויצמן בכפר סבא הוא הרחוב הראשי של העיר והציר המסחרי ההיסטורי שלה. ברחוב ממוקמים העירייה, המוזיאון העירוני, השוק, ששופץ לאחרונה, ולאורכו מבני מגורים ומתחתיהם חנויות רבות. לכאורה, מדובר בטיפולוגיה מנצחת, ואולם הרחוב הולך וקמל כי הקניונים "גנבו" את האנשים מהרחוב. בכפר סבא פועלים כמה קניונים בהיקף כולל של 80,749 מ"ר שטחי מסחר. בעתיד הקרוב השטח יגדל ל-109,000 מ"ר, מה שמייצר מצב של מטר רבוע לכל תושב.

כדאי לפרט: קניון G באיזור התעשייה (כ-32,000 מ"ר), קניון כפר סבא הירוקה (14,156 מ"ר) וה־B סנטר בשכונה הירוקה (כ-4,500 מ"ר), מתחם אושילנד באזור "עתיר ידע" (כ-17,000 מ"ר) וקניון ערים (כ-13,300 מ"ר). בתכנון נמצאים קניון צים סנטר באזור התעשייה החדש שבמזרח העיר ומרכז לוינשטיין, מתחם מסחרי גדול נוסף בשכונה הירוקה הדרומית.

עו"ד עילאי הרסגור, חבר מועצת העיר כפר סבא מטעם סיעת מר"צ: "טירוף הקמת הקניונים, בתקופה שבה נסגרים קניונים בעולם המערבי וגם בישראל, יגביר את התלות ברכב הפרטי, יביא לחיסול העסקים שעוד נותרו במרכז העיר, ובסופו של דבר יהפוך רבים מהקניונים לפילים לבנים לאחר שיקרסו כתוצאה מהתחרות הבלתי אפשרית ומהמסחר באינטרנט. במקום לעודד חברות הייטק להגיע ולאכלס משרדים מניבי ארנונה, כפי שעושות עיריות רעננה והוד השרון הסמוכות, בוחרת עיריית כפר סבא במדיניות מיושנת של הקמת קניונים ללא כל הבנה של המתרחש בארץ ובעולם".

המגלשה בקניון אושילנד  / צילום: איל יצהר

לה גוארדיה, תל אביב

כ-10,000 מ"ר שטחי מסחר בקילומטר וחצי

ההתחדשות העירונית של דרך לה גוארדיה בשכונת יד אליהו בת"א היא דוגמא נוספת לרחוב שמשנה את פניו והופך מדרך מעבר שבעורפה שיכונים, לרחוב שלאורכו חזית מסחרית ומעליו מגורים. על פי הפוטנציאל הגלום בתוכנית המתאר מדובר בהיקף אדיר של 2,124,700 מ"ר של מסחר ותעסוקה בכל רובע 9 - וכ-300 אלף מ"ר מגורים.

אדריכל אייל רונן, ממנהל ההנדסה בעיריית ת"א-יפו, מעריך שלאורך הרחוב ייתווספו כ-10,000 מ"ר שטחי מסחר: "במקום שבו הרציונל העירוני מניח עירוניות שבה יש עירוב שימושים, שבה הרחובות מוטים שימוש של הולכי רגל ורוכבי אופניים, אלה המקומות שבהם אנחנו מוצאים לנכון להפוך את הדרך לרחוב ולעשות עירוב שימושים. שמי שנסדק לו הטלפון יוכל לתקן אותו, ואחר יוכל לקנות בבוקר לחמניה".

- אבל 10,000 מ"ר זה לא מכולת וחנות לתיקון טלפון. מי ישתמש בכל השטח הזה?

"10,000 מ"ר נכנסים בבניין מגורים. כשהם פרושים על רחוב שלם זה אומר שהיחידות המסחריות הן בגודל של כ-100 מ"ר. בחנות כזו יכולה להיות חנות ספרים, בית קפה, או כל אחד מהשימושים שאנחנו עושים כל יום. השטח הזה מייצר תבנית חיים עירונית. שאתה יכול להישאר, לגור ולעבוד בשכונת המגורים שלך. המעבר ממרכז מסחרי מדולדל לפריסה לאורך רחובות עירוניים מאפשר מעבר לצורת חיים כפי שאנחנו רואים אותה היום".

ד"ר רינה דגני: "הבעיה היא מדובר בק"מ וחצי של התחדשות עירונית שמשלשת את הרחוב. היזמים אינם מתואמים אחד עם השני וכולם רוצים מסחר. אני מציעה שבמקום שיהיה רחוב אחד ענק שכולו יהיה מסחרי, להתאים את הביקושים לרחוב. לא לאורך כל הרחוב. צריך לעצור את זה". 

בת ים

עוד יותר מ-200,000 מ"ר

בשכונת המגדלים החדשה פארק הים הנבנית בימים אלה בדרומה של העיר ייבנו 10,000 מ"ר של מגורים ועשרות אלפי מטרים רבועים של שטחים מסחריים: בחלק הדרומי ייבנה מרכז מסחרי קטן בסדר גודל של 5,000 מ"ר. לאורך רחוב קוממיות תקום סדרה של שבעה מגדלים הכוללים 20,000 מ"ר למסחר ולמשרדים ובאזור התעסוקה הישן, האמור להפוך ל"אזור עסקים מטרופוליני", אמורים להיבנות כ-200,000 מ"ר שטחי מסחר.

- מי ישתמש בכל השטחים האלה ומה זה יעשה לאלפי החנויות הקטנות הפזורות כבר היום ברחבי העיר ומשוועות לקונים?

גורי נדלר, סגן מהנדס העיר בת ים: "בניתוח כלכלי שעשינו במסגרת העבודה על תוכנית המתאר ("בת ים 2035", עוד לא הופקדה בוועדה המחוזית. ג.נ) מצאנו שחסרים בעיר נכון להיום כ-120,000 מ"ר למסחר רק כדי לשרת את כוח הקנייה הקיים בעיר (כלומר תושבי בת ים צורכים שטחי מסחר בהיקף כזה מחוץ לבת ים כיום), וכמובן שעם תוספת התושבים הצפויה ברובע החדש הצורך הזה רק יגדל, כך שבסדרי גודל היקפי המסחר המתוכננים תואמים להיקף הביקושים הצפוי".

גני יהודה

כ-50 אלף מ"ר למסחר, 200 אלף מ"ר לתעסוקה

דוגמא מצוינת לתוספת שטחי מסחר מופלגת במקום שבו אין וכנראה שלא יהיה ביקוש היא תוכנית תמ"ל 1041 גני יהודה, הממוקמת בשטח שבין גני יהודה (סביון) ליהוד. בתוכנית כ-450 אלף מ"ר למגורים, דיור מוגן, וגם שטחי מסחר בהיקף של מעל 50 אלף מ"ר ושטחי תעסוקה בהיקף של למעלה מ-200 אלף מ"ר.

לדברי ד"ר רינה דגני ממכון גיאוקרטוגרפיה, לפי כל מדד שנבחן, היקף שטחי המסחר בתוכנית, וגם בתכניות אחרות בבקעת אונו, הוא בעודף מהותי. דגני מפקפקת ביחס לקביעה שיש צורך בייעוד של כ-50-77.8 אלף מ"ר עיקרי למסחר (גודל של שני קניונים גדולים במונחים של מדינת ישראל) בשוליים המערביים של המטרופולין, באזור שבו כבר קיים מסחר מודרני.

דגני: "במונחים של פיתוח היצעים לתושבים, מדובר על תכנון של קרוב ל-7 מ"ר מסחר לתושב! אם בתמ"ל 1041 נטען כי שטחי המסחר נועדו לשרת את תושבי השכונה, העיר והאזור הרי שאין בכך כל צורך. התוכניות המאושרות באזור נותנות מענה אזורי הרבה מעבר לנדרש באופן כזה שגם צפוי בהמשך לפגוע בתפקוד המסחר הקיים היום, בעיקר ביהוד ובאור יהודה".

שטח חקלאי בין יהוד לגני יהודה./ צילום: איל יצהר

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה