גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השופט אורנשטיין הכריע: נתן צו פירוק לחברת יורוקום תקשורת

(עדכון) - צו הפירוק ליורוקום תקשורת ייכנס לתוקף בעוד 10 ימים, כפי שהבנקים ביקשו ● המנהלים המיוחדים יגישו דוח ראשון עד סוף מאי ● הסדרי הנושים של יורוקום לא אושרו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר

כצפוי, נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, העניק היום (א') בצהריים צו פירוק לקבוצת יורוקום, שייכנס לתוקף בעוד 10 ימים, ב-3 במאי, כפי שהבנקים ביקשו. הכנ"ר מונה כמפרק הזמני של יורוקום תקשורת, ועורכי הדין של הבנקים מונו כמנהלים מיוחדים של החברה. המנהלים המיוחדים יצטרכו להגיש דוח ראשון בנושא עד סוף חודש מאי.

עו"ד חגי אולמן, המייצג את קונסורציום הנושים ביורוקום נדל"ן בראשות מזרחי-טפחות, קיבל לידיו את נושא הכינוס בנכסים המשועבדים לקונסורציום - מניות בפרויקט מידטאון ומניות בחלל. 

באשר לחברת יורוקום די.בי.אס, שם מונה כמפרק עו"ד רונן מטרי, המייצג את בזק, לה חייבת יורוקום כספים בגין מקדמה ששולמה במסגרת העסקה למכירת yes. מטרי יצטרך גם כן להגיש דוח בנושא הפירוק עד סוף חודש מאי. 

הסדרי הנושים של חברות יורוקום לא אושרו. 

במתן צו הפירוק נענה השופט אורנשטיין, כאמור, לבקשת הבנקים, שביקשו צו פירוק ליורוקום שייכנס לתוקפו בעוד 10 ימים. במשך הזמן הזה ביקשו הבנקים לנסות להגיע להסכמות עם קונסורציום הנושים ביורוקום נדל"ן, המחזיק בשיעבוד על מניות חלל ומידטאון - כך עולה מהדיון בבית המשפט הבוקר.

מהדיון עולה אפוא כי על אף ההצעות שהגישו קבוצת סיידוף והאחים נוימן לרכישת אינטרנט זהב ביום שישי, הבנקים מעדיפים להמשיך בתהליך פירוק של החברה-האם יורוקום.

"התקבלו הצעות עם תנאים מתלים לא מעשיים או דברים התלויים בידינו. זה הצעות בכאילו. גם להעביר בשישי בצהריים ולתת לנו לעבור על זה בשבת זה ממש לא שעות הפעילות של הבנקים", אמר עו"ד אמנון לורך, המייצג את דיסקונט, הנושה הגדול של יורוקום.

לשאלת השופט איתן אורנשטיין אמר לורך כי בקשת הפירוק עדיין רלוונטית. עו"ד אמיר ברטוב, המייצג את נתי סיידוף, אמר: "התיאור אינו נכון. הגשנו את ההצעה ביום שישי ולא קיבלנו תשובה".

עו"ד נוימן ארז חבר, המייצג את הצעת האחים נוימן, הוסיף: "אנחנו מוכנים להוריד בתנאים מתלים, להיכנס למשא-ומתן מיידי. אם החברה תיכנס לפירוק, ערך מניות אינטרנט זהב ייפגע". 

השופט אורנשטיין אמר בהקשר זה: "אני ער למחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב, לא צריך להיבהל מזה". אורנשטיין נזף בנציגי הבנקים על כך שבמקביל לבקשת הפירוק הם מבקשים לכפות את הסדר הנושים המקורי על סיידוף.

"אמרתם שאתם עומדים על בקשת הפירוק, משמע שאין הסדר נושים. איך אפשר לאכוף הסדר נושים מקורי? איך אפשר לכפות על מישהו להביא מאות מיליוני שקלים, מה עוד שנושי יורוקום נדל"ן מתנגדים לו".

עוד הוא אמר לבנקים: " הייתם צריכים לעשות שיעורי בית קודם. כמו מגשר נתתי שוב ושוב הזדמנויות וזמן".

דיון מכריע

כ-4 חודשים לאחר שהוגשה בקשת הפירוק, ולאחר ניסיונות שונים להגיע להסדר, היום מתקיים הדיון בבקשת הפירוק של קבוצת יורוקום, שבשליטת שאול אלוביץ. קבוצת יורוקום צברה חוב של מעל 1.5 מיליארד שקל, בעיקר לבנקים: דיסקונט, פועלים והבינלאומי.

זה יותר משלוש שנים שיורוקום, השולטת בחברת בזק באמצעות אינטרנט זהב, אינה פורעת את חובותיה לבנקים. בעקבות זאת החליטו הבנקים בסוף השנה שעברה להגיש בקשת פירוק. יחד עם זאת, הוחלט כי בשלב ראשון ימונו ליורוקום משקיפים מטעם הבנקים, שינסו למכור את יורוקום לטובת פירעון לפחות חלק מהחוב של הבנקים.

לאורך מספר שבועות נעשה ניסיון לגבש הסדר שכזה, ובסופו אף נחתם הסדר למכירת יורוקום לפי שווי של כמיליארד שקל לנתי סיידוף. אלא שזמן קצר לאחר המכירה, נכנסה בזק לסערה, שהחלה עם פתיחת חקירת המשטרה בתיק 4000, והסתיימה עם עזיבת אלוביץ ובני משפחתו את דירקטוריון בזק, מה שהביא למאבקי שליטה בתוך הדירקטוריון. במקביל לכך הדירקטוריון גם הודיע על הפחתת חלוקת הדיבידנד. בקבוצת סיידוף ביקשו לבטל את ההסדר, לאחר שלדבריהם חלה הרעה משמעותית בנכס המרכזי שאותו התכוונו למכור.

כך חזרו כולם לנקודת ההתחלה. השופט איתן אורנשטיין, שדן בתיק יורוקום הפציר בצדדים לנסות ולהגיע להסדר חדש, אך הם לא הצליחו לגבש הסדר שכזה. מניית בזק איבדה באותה תקופה כ-20%, מה שמשך את שווי החברות בפירמידה של יורוקום כלפי מטה. סיידוף הגיש הצעה חדשה, אך כזו המתבססת על שווי השוק העדכני של אינטרנט זהב. בבנקים נרתעים מהצעה זו ומעדיפים ללכת למסלול של פירוק ולהעמיד את הנכסים למכירה במכרז.

בסוף השבוע הגישו גם האחים נוימן הצעה לרכישת אינטרנט זהב, אך גם היא מתבססת על שווי השוק הנוכחי הנמוך של אינטרנט זהב, ומבטיחה אפסייד רק במקרה שהמניה תעלה בצורה חדה במיוחד.

ההליכה במסלול של פירוק אינה בחירה טריוויאלית עבור הבנקים הנושים ביורוקום תקשורת. נכס מרכזי נוסף של יורוקום הוא השליטה בחברת חלל, כאשר מניות אלה משועבדות לקונסורציום נושים בראשות מזרחי טפחות, שהעניק הלוואה לחברה האחות- יורוקום נדל"ן. בתהליך של פירוק, צפוי הקונסורציום לקבל נכס זה לידיו ביחד עם מניות בפרויקט מידטאון.

במקביל לכך גם אינטרנט זהב עצמה מתאפיינת באתגרים פיננסיים לא פשוטים, וזאת לאור הירידה במניית בזק, המביאה לכך שהשווי הנכסי הנקי של החברה הוא כמעט אפסי. באינטרנט זהב דואגים לשרת את בעלי החוב, ואף הודיעו באחרונה כי ישכרו יועץ פיננסי שימצא להם פתרון שישפר את מצב הנזילות של החברה, כאשר אחת האופציות היא למכור את מניות חברת בי-קום (החברה השולטת בבזק).

במקביל גם לחברת חלל יש אתגרים פיננסיים במימון תוכניותיה לעתיד. גם חברה זו לא ממתינה שתיק יורוקום ייפתר, והודיעה שהיא מקדמת הנפקת זכויות, מה שעלול לדלל את בעלי המניות, ובראשם יורוקום אם לא תזרים לה כספים בהנפקה.

השופט אורנשטיין העניק לצדדים זמן לא מבוטל להגיע להסדר, ואף לחץ כדי שתרחיש זה יקרה. אולם למרות זאת נראה כי יורוקום הולכת במסלול של פירוק. עקב מצבה של יורוקום, ריבוי הנושים ומצב החברות הבנות, צפויה לשופט אורנשטיין עוד עבודה רבה בתיק זה.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר