גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ ויפן: שותפות אסטרטגית או אופרטוניזם מסחרי?

נשיא אמריקאי חופשי מסנטימנטים מתכונן לפגישה עם רודן צפון קוריאה - האם יגן על האינטרסים של בעלות ברית ותיקות? ● ומה חשוב בעיניו יותר: שותפות בת 70 שנה או מאזן מסחרי שלילי?

הנשיא טראמפ וראש ממשלת יפן אבה / צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ וראש ממשלת יפן אבה / צילום: רויטרס

במרוצת השנה ורבע האחרונות עמדנו פחות או יותר על העיקרון המנחה של מדיניות החוץ האמריקאית תחת הנשיא דונלד טראמפ: השורה התחתונה. לא רק במובן המטאפורי של אינטרסים ושל טובות הנאה, כי אם מילולית - הכנסות לעומת הוצאות.

זו כמובן תוצאת הרקע העסקי של טראמפ, אבל זו גם תוצאה של חוסר עניין בצדדים אחרים של המערכת הבינלאומית. הוא חף בהחלט מסנטימנטים, אולי גם מפני שהוא ממעט לדעת. יש לו בוודאי הרבה מידות תרומיות, אבל סקרנות היסטורית ותרבותית כנראה אינה אחת מהן. הוא אינו נוח להתפעל משיקולים של בריתות היסטוריות, "יחסים מיוחדים", התחייבויות מוסריות.

עולם בטוח

בארה"ב מתפרסמת עכשיו ביוגרפיה של הנשיא וודרו וילסון, במלאות מאה שנה לכניסת ארה"ב למלחמת העולם הראשונה. שמה הוא "המורליסט", זאת אומרת איש המוסר. וילסון רצה כמובן לנצח במלחמה לטובת האינטרסים של ארה"ב, אבל הוא גם רצה לכונן סדר עולמי חדש על עקרונות של צדק ושל הגינות, עם מכניזמים ליישוב סכסוכים בדרכי שלום. הוא קיווה למנוע את הצורך במלחמת עולם נוספת. אנחנו יודעים את השיעור המבהיל של כישלונו - אבל הוא הכניס ממד חדש למדיניות החוץ של ארה"ב. 25 שנה אחריו, האיש שכיהן כסגן שר הצי בממשלו, פרנקלין רוזוולט, אמנם הניח את היסודות לסדר עולמי חדש.

אנחנו יודעים עד כמה הנשיא טראמפ ממעט להחשיב את הסדר הזה ואת יסודותיו. התיימרותם של הנשיאים וילסון ורוזוולט ליצור "עולם בטוח בשביל דמוקרטיה" אינה מדברת אל לבו, ואינה מדברת אל לבם של מיליוני אמריקאים. טראמפ מעורר לא פעם את הרושם שחברתם של דיקטטורים, או לפחות של מנהיגים בעלי נטיות סמכותניות (אותוריטריות), נעימה לו יותר מחברתם של מנהיגים דמוקרטיים ליברליים.

השבוע עומדים לסור אליו הקנצלרית של גרמניה ונשיא צרפת, כדי לדבר על עתיד הסדר העולמי. כלפי אנגלה מרקל הוא הפגין צינה גלויה בעבר. כימיה טובה יותר התפתחה בינו לעמנואל מקרון, אבל ברור למדי שהגלובליזם הליברלי של מקרון הוא לצנינים בעיניו.

הפסגה החשובה

הפסגה החשובה ביותר הממתינה לטראמפ, ומתיישבת עם הדרמה והפומפוזיות של אישיותו, היא זו שעדיין לא נקבע לה תאריך: עם רודן צפון קוריאה, קים ג'ונג און. הכוונה לערוך אותה הוכרזה לפני חודש וחצי. ספקות ליוו את ההכנות, ובמהלכן הנשיא הדיח את מזכיר המדינה שלו ואת היועץ לביטחון לאומי, שהיו חשודים בעודף פרגמטיות ובנטיות גלובליסטיות.

והנה, בסוף השבוע שעתה זה הסתיים, התחזקה מאוד הסבירות של פסגה עם קים. צפון קוריאה הודיעה שהיא מסיימת את ניסוייה הגרעיניים, סוגרת את אתר הניסויים, ומוכנה לדון בפירוז גרעיני של חצי-האי הקוריאני. זו הייתה התפתחות פתאומית, והיא קשורה כנראה פחות בפיסגה עם טראמפ ויותר בפיסגה המתקיימת השבוע בין קים של צפון קוריאה לבין מון ג'יי-אין, נשיא דרום קוריאה. אבל הודעת הצפון נותנת טעם לפיסגה עם טראמפ. פירושה הוא שיש סיכוי של ממש להסכמה, לא רק ללחיצת ידיים.

שיכוך המתח בקוריאה ישמח כל לב, בייחוד לבבות בצפון מזרח אסיה. אבל בעלות בריתה ההיסטוריות של ארה"ב עוקבות אחרי ההתפתחויות בשיעורים לא מבוטלים של דאגה, בייחוד יפן, דרום קוריאה עצמה וצופות קצת יותר מרוחקות בים סין הדרומי ובאוקיאנוס השקט. הן מנסות להבין מה מנחה את טראמפ חוץ מרצונו הלגיטימי בהחלט להוציא נשק גרעיני בין-יבשתי מידי עריץ קפריזי, המאיים להשתמש בו נגד יעדים בתוך ארה"ב.

מכיר? מתעניין? מחשיב?

הדאגה הזו הביאה את ראש ממשלת יפן אל מועדון הגולף הפרטי של משפחת טראמפ בפלורידה בשבוע שעבר. יפן רוצה לדעת אם טראמפ יעמוד גם על צורכי הביטחון הלאומי שלה בשיחות עם קים. האם הוא מכיר בצרכים האלה? האם הם מעניינים אותו? האם הם חשובים בעיניו?

לשון אחר, האם יפן היא שותפת עסקים לעת מצוא, שיתרונה במאזן המסחרי עם ארה"ב (69 מיליארד דולר בשנה) חוזר ומעצבן את הנשיא, או שהיא שותפה אסטרטגית בהגנת העולם הדמוקרטי מפני המעצמות הטוטליטריות והסמכותניות? זה היה מקומה מאז הושבה לה עצמאותה, לפני 70 שנה. הואיל והחוקה שהעניקו לה האמריקאים אסרה עליה החזקה של צבא מן המניין, היא הסתמכה על מטרייה אמריקאית. טראמפ אמר במרוצת מסע הבחירות שלו, כי מוטב שהיפנים והדרום קוריאנים יתחילו לדאוג לעצמם במקום להסתמך על שירותיה הצבאיים של ארה"ב.

יתר על כן, הנשיא מלא טענות כרימון על מצב הסחר עם בעלות הברית הצפון-מזרח אסיאניות. הוא סירב למשל לפטור את היפנים ממכסי עונשין שהטיל באחרונה על יבוא פלדה ואלומיניום. הוא העניק פטור כזה לאירופים ולדרום קוריאנים. היפנים חרקו שיניים. ההערכה בוושינגטון היא שהנשיא מנסה לכופף את זרועה של יפן, כדי שתסכים לחתום על הסכם סחר דו-צדדי עם ארה"ב. היפנים אינם להוטים, כלכלתם נמצאת במשבר מערכתי זה רבע מאה. חשיפה מוגברת שלה לתחרות אינה מתיישבת עם צורכיהם.

חוץ מזה, יצוא הרכב שלהם לארה"ב גואה לשיאים היסטוריים: הוא הוכפל בשש השנים האחרונות, וגדל ב-10% ברבע הראשון של השנה. הנתונים האלה הם לצנינים בעיני טראמפ, ומשאירים את יפן ללא "שורה תחתונה".

זיכרונות משנות ה-80

"יפן שולחת אלינו מיליוני ומיליוני מכוניות", הכריז טראמפ ביום ד' שעבר במסיבת עיתונאים משותפת עם אבה, "ואנחנו נמנעים למעשה מלהטיל עליהם מסים. ואנחנו איננו שולחים מוצרים רבים בגלל הגבלות סחר". אלה דיבורי פתיחה אפשריים למלחמת סחר, ערב מהלך דיפלומטי גורלי הנוגע לעצם קיומן של שותפות הסחר.

טראמפ התחיל לבקר בחריפות רבה את סחר החוץ של ארה"ב עוד בשנות ה-80 של המאה שעברה, כאשר המחשבות הנשיאותיות הראשונות התחילו להתגנב אל מוחו. שנות ה-80 היו זמן השיא של הגאות הכלכלית ביפן, והון יפני הציף את כל שוקי העולם. היפנים קנו מכל הבא ליד באמריקה, בייחוד נדל"ן, אבל גם נכסי תעשייה ותרבות. הם איימו לכבוש את הוליווד. בימים ההם, אמריקאים חשבו את יפן לאיום הגדול ביותר על עליונותם הכלכלית. הימים ההם חלפו לבלי שוב, אבל תבניות מחשבה ודיבור נטבעו בדור שלם.

מה יהיה אפוא? איזה מקום נועד ליפן ולדרום קוריאה במערכת השמש של טראמפ? האם הן יהיו בעלות ברית? ידידות? שותפות? יריבות? אויבות? מוטב לזכור, כי טראמפ חושב ליתרון את חוסר היכולת של זרים לחזות את מעשיו. הוא אינו מחשיב יציבות ואורך טווח ביחסים הבינלאומיים, אולי מפני שלא החשיב אותם בקשרי עסקים, או אפילו בקשרי משפחה. ליפנים ולדרום קוריאנים יש סיבה לדאוג, ואולי להרהר באלטרנטיבות.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון