גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לשים גבול לניגוד העניינים

שימוש מופרז וללא קריטריונים בעבירת ניגוד עניינים יביא דווקא לפגיעה באמון הציבור

ניגוד עניינים / צילום: Shutterstock
ניגוד עניינים / צילום: Shutterstock

במדינה דמוקרטית רשאי אזרח לעשות כל דבר כל עוד החוק אינו אוסר עליו לעשות כן. אולי זה מפליא בימינו אנו, אבל מותר לאדם לחשוב באופן עצמאי ולבטא מחשבותיו בדיבור או בכתב. החוק האוסר צריך להיות מפורש ומדויק. עליו להגדיר את המעשה האסור וכן את המחשבה הפלילית הנלווית אליו.

יוצא מהכלל האמור לעיל הינו סעיף 284 לחוק העונשין - הפרת אמונים, החל על פוליטיקאים ועובדי ציבור. סעיף זה הוא בעל רקמה פתוחה ומשאיר שיקול-דעת רחב מאוד ליועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, העושים בו שימוש תדיר למטרות שונות.

רבות נכתב על המורכבות שבעבירה זו, הנובעת מהיותה עבירה בעלת רקמה פתוחה, וככזו היא פתוחה לפרשנויות ועלולה, בשימוש לא זהיר, להפוך לכלי עוצמתי לקידום אג'נדות שונות של השולטים בה. השימוש העיקרי להפעלת סעיף עונשין זה הוא בהקשר של פעולות בניגוד עניינים.

בית המשפט הוסיף כי תוצאותיו של האיסור להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים משתרעות על שטחי המשפט כולם. כך למשל, בתחומי המשפט הפרטי עשויה התנהגות שיש בה ניגוד עניינים לשמש בסיס לזכות השבה של כספים שנתקבלו תוך הפרתו של הכלל.

יו"ר עיתון "גלובס", אלונה בר און, כתבה בעבר שני מאמרים בנושא אובססיית ניגוד העניינים ("כך נפתור את בעיית הכסת"ח", "אובססיית ניגוד העניינים: מינהל תקין או יותר כלי לבריחה מאחריות"). במאמרים אלה הצביעה בר און על מגמה של השנים האחרונות, לשימוש יתר בכלי עוצמתי זה של ניגוד העניינים. שימוש שאינו מעיד בהכרח על מינהל תקין, אלא משמש יותר ככלי לבריחה מאחריות. במאמרים אלה הציעה להגדיר מחדש את מושג ניגוד העניינים.

מהם גבולותיו של אותו ניגוד עניינים בו עושים שימוש תדיר? לא ברור. מי מכריע מתי מצב מגיע כדי ניגוד עניינים? מהן-אמות המידה על-פיהן מתקבלת החלטה זו? היועץ המשפטי לממשלה הוציא הנחיה מפורטת בנושא זה, אך עדיין רב הנסתר מהגלוי.

טעמו של האיסור להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים לפי בתי המשפט הוא כפול. טעם פרגמטי - החובה המוטלת על עובד הציבור להפעיל את סמכותו על בסיס השיקולים הרלוונטיים להפעלתה של אותה סמכות, ושיקולים אלה בלבד; טעם ערכי - קיומו של שירות ציבורי סדיר, אחראי ובעל עמדה ציבורית נאותה, מחייב אמון הציבור בכך שהחלטות עובדי הציבור הן ענייניות ונעשות ביושר ובהגינות.

המונח "אמון הציבור" הוא מונח רחב וגמיש. גמישות זו מאפשרת ליועץ המשפטי לממשלה שיקול-דעת רחב מאוד באשר לפרשנות מונח זה, בכל סיטואציה וסיטואציה, ללא אמות-מידה וקריטריונים ברורים ואחידים.

בתקשורת פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט להדיר את רגליו מטיפול בעניינו של שופט תעבורה, לאור היכרות עמו לפני מספר עשורים בעבר. במקביל החליט מנדלבליט כי אין מקום שיפסול עצמו מטיפול בפרשיותיו של ראש הממשלה, הגם ששימש כמזכיר ממשלתו במשך 3 שנים, וזאת בניגוד לקביעת נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, כי לא ניתן לבחור בו לתפקיד לאור ניגוד העניינים. מה היו הקריטריונים על-פיהם הנחה עצמו היועץ למנוע עצמו מטיפול בעניינו של האחד ומעיסוק בעניינו של האחר?

בכל סיטואציה בה סבור היועץ המשפטי כי יש מקום להפעיל את הכללים בדבר ניגוד עניינים, הרי שהוא מחליט באיזה ערוץ לפעול - מינהלי, משמעתי או פלילי. כל החלטה היא הרת-גורל לעובד הציבור או לנבחר הציבור. כבר בשלב הראשוני, של קבלת ההחלטה אם סיטואציה מסוימת היא בגדר ניגוד עניינים או לא, טמון הכוח העצום והכמעט בלתי מוגבל של היועץ ביחס לכל פקיד ונבחר ציבור באשר הוא. בהיעדר קריטריונים ברורים ומוגדרים, ישנה יותר מסבירות גבוהה שבמקרים דומים יתקבלו החלטות שונות.

אך כאן רק מתחיל מרחב שיקול-הדעת הבלתי מוגבל של היועץ המשפטי לממשלה. אף אם הכריע כי מדובר במצב של ניגוד עניינים, הרי שברצותו הוא מגביל את הטיפול בסיטואציה למישור המינהלי ומסדיר זאת באמצעים מינהליים אותם הוא קובע. על-פיו יישק דבר. גם במישור זה מדובר בכוח עצום, שכן היועץ מכריע האם ימונה אדם לתפקיד, מהם גבולות הגזרה של תפקידו וכו'.

אך באותה מידה יכול היועץ המשפטי לממשלה לטפל בסיטואציה באופן מחמיר יותר, בהנחיה על פתיחה בבדיקה או בחקירה פלילית. אפיק טיפול נוסף הוא הערוץ המשמעתי.

אין כל אמות-מידה ברורות לפיהן מנחה ומגביל עצמו היועץ המשפטי לממשלה בבחירה בין אפיק טיפול אחד למשנהו ולבתי המשפט ולציבור הרחב, אין כל יכולת לבצע ביקורת אמיתית על החלטות אלה.

מכאן שהכוח והשליטה שנתונות בידי היועץ המשפטי לממשלה, בבואו להחיל את עבירת ניגוד העניינים על אירוע מסוים, הם כמעט חסרי תקדים בעולם הפלילי.

מקום בו עסקינן בעבירות הנוגעות לנבחרי ציבור, עובדי ציבור ובעלי משרות בכירות בשירות הציבורי, עולה החשש כי ייעשה שימוש לא אחיד בהפעלת עבירה זו, וכי ייעשה שימוש לא ראוי בכוח שעבירה זו נותנת בידי מקבלי ההחלטות.

דוגמה אחת מיני רבות לחוסר האחידות בשימוש בכוח הרב הטמון בסוגיית ניגוד העניינים, היא העובדה שניצב רוני ריטמן לא מילא שאלון ניגוד עניינים כמתחייב, וזאת עד לעתירה מינהלית שהגישה בנושא התנועה למשילות ודמוקרטיה, שאז הוסדר הנושא ("הסדרי מניעת ניגוד עניינים? בצמרת המשטרה לא שמעו על זה"). מנגד, ביחס לעובדי ציבור בכירים אחרים, נוהגים בהקפדה יתרה ודקדקנית ביחס לכל אות ואות שמילאו או החסירו מהסדר ניגוד העניינים שנערך להם במסגרת תפקידם הבכיר.

בעייתיות נוספת שמעלה נושא ניגוד העניינים נוגע לאופן קבלת ההחלטות בנושאים אלו. ההחלטות מתקבלות על-פי רוב סביב שולחן היועץ המשפטי לממשלה, בעצה אחת עם המשנים ליועץ, האמונים על הכובע המינהלי של הייעוץ המשפטי ולצידם נציגי מערכת אכיפת החוק, פרקליטות המדינה.

בעבר הייתה נהוגה הפרדה ברורה בין מערכת אכיפת החוק למערך הייעוץ והחקיקה. בעת האחרונה מתקבלות ההחלטות בתחום אכיפת החוק, בהשתתפות המשנים ליועץ. ערבוב זה מקים ניגוד עניינים אינהרנטי, שכן לא אחת דן היועץ בעניינו של נבחר ציבור/עובד ציבור בכיר שנמצא במגע מקצועי עם המשנה ליועץ ביום-יום של העשייה.

מצב זה עלול להוביל למצב של ציפייה מצד נבחרי ציבור ועובדי ציבור בכירים לקבלת יחס מקל ואוהד מצד מקבלי ההחלטות במשרד המשפטים, כך שנבחר ציבור/עובד ציבור בכיר ימנע מעימותים עם הנחיות המשנה ליועץ המשפטי ולא יקשה או יתעמת עם משפטנים במשרד הממשלתי מתוך ציפייה ותקווה לשיתוף-פעולה ויחס אוהד בקביעת הסדרי ניגוד העניינים בעניינו, כמו גם במצב שבו נדרשת קבלת החלטה לגבי ניתוב הליך המתקיים בעניינו - בין אם לערוץ אכיפתי משמעתי/פלילי.

באופן אבסורדי, עבירת ניגוד העניינים, שבאה לשמור על אמון הציבור בשירות הציבורי, עלולה - בשל שימוש מופרז ונטול קריטריונים ברורים ואחידים - להביא דווקא לפגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. הגיעה העת להציב גבולות לכוח הבלתי מוגבל שמעניקה עבירת ניגוד העניינים למקבלי ההחלטות במערכת אכיפת החוק.

■ הכותב היה הממונה על המשמעת בשירות המדינה. 

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו