גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רו"ח שחר זיו: "אין דבר מסוכן מהתמכרות למינוף יתר"

כך אמר רו"ח שחר זיו, שותף מנהל של BDO, בוועידת הנדל"ן של "גלובס" ● זיו הוסיף כי "בתקופה הזו שיש ריביות זולות ונזילות יש לנצל את הגיאות בשווקים לייצוב גם ברמה הלאומית, גם ברמת החברות וגם ברמת הפרט"

רו"ח שחר זיו, שותף מנהל ב-BDO / צילום: איל יצהר
רו"ח שחר זיו, שותף מנהל ב-BDO / צילום: איל יצהר

"אין דבר יותר מסוכן מהתמכרות למינוף יתר וצריכים לנצל את הגיאות הנוכחית במקורות מימון לייצוב המשק, החברות, והפרטיים", כך אמר היום (ד') רו"ח שחר זיו, שותף מנהל בפירמת BDO, בוועידת הנדל"ן של "גלובס".

זיו החל את דבריו בהתייחסות לירידה במספר התחלות הבנייה וטען כי מקורה במבנה הארנונה המעוות שהופך את המגורים לנטל תקציבי על הרשויות המקומיות. "הנושא הקריטי לטווח הקרוב הוא ההיצע" אמר זיו "אין מגבלה פיזית על בניית דירות נוספות. יש ערים בעולם הרבה יותר קטנות בשטחן מישראל שיש בהם יותר אוכלוסייה מאשר במדינת ישראל. אין חוסר ממשי בהיצע בתחומי נדל"ן אחרים שנתונים לאותה מערכת בירוקרטית כמו נדל"ן למשרדים ולמסחר - מה שיותר ממרמז על שורש הבעיה". זיו המשיך וסיפר כי הבנייה לגובה יכולה להיות פיתרון לבעיות הגודש בערים. "מהירות הנסיעה הממוצעת בכניסה לתל-אביב היא 10-15 קילומטר לשעה" אמר זיו "הרכבת הקלה נוסעת 20-25 קמ"ש. סתם לשם המחשבה. ב-2017 הקימו בסין שני בניינים של מעל 100 קומותו בגובה של 600 ומשהו מטרים. בשני הבניינים האלה שתי חברות יפניות השיקו מעליות שמהירותן 75 קמ"ש - זו אם תרצו המכונה האוטונומית השיתופית היחידה שכבר עובדת וזה המקום לשאול האם העידוד של בנייה לגובה היא לא מחשבה שווה להקדיש לה זמן".

בחלק המרכזי של דבריו ביקש זיו להתייחס לניתוח שנערך ב-BDO על מצב המשק בדגש על המימון. "הניתוח שלנו מתחיל מהסתכלות קצת יותר מגבוה על מצבנו" אמר זיו והראה כי מאז 2005 עד 2017 ישראל התקרבה לקבוצת המדינות הדומות לה במאפייניהן מבחינת התוצר לנפש ובחוסן הפיננסי. זיו פירט שורה של פרמטרים שבהם חל בשנים האחרונות שיפור משמעותי: דירוג האשראי של המדינה, יחס הלימות ההון של הבנקים, מרווחי האשראי, מספר השחקנים בשוק האשראי בדגש על חברות אשראי חוץ בנקאיות וקרנות פרטיות, מקורות המימון החוץ בנקאי ובראשם גיוסי אג"ח קונצרני וירידת יחס החוב לתוצר של המדינה.

זיו אמר כי למרות שיש לישראל הרבה מה להשתפר בתחומים כמו הפריון, התוצאה של השינויים של השנים האחרונות היא "שיפור דרמטי בשוק מקורות האשראי והעובדה שאנחנו נמצאים בתקופה הזו כבר כמה שנים גורמת למקבלי החלטות לרצות להגדיל סיכונים. אין דבר יותר מסוכן מהתמכרות למינוף יתר כי רבות מהמדינות שעמדו ברמות דומות לשלנו איבדו את מעמדן".

בסיכום דבריו אמר זי כי "אני רוצה לחדד שתי טעויות. טעות מסוג אל"ף היא צמיחה יותר איטית וזה בר תיקון. טעות מסוג בי"ת, מינוף יתר, מביאה כמעט בוודאות לאירוע של משבר שתוצאותיו אינן ברות תיקון, ומשברים כלכליים וגיאו פוליטיים הם חלק טבעי ממחזור חיים. לכן דווקא בתקופה הזו שיש ריביות זולות ונזילות יש לנצל את הגיאות בשווקים הפיננסית לייצוב גם ברמה הלאומית, גם ברמת החברות וגם ברמת הפרט" סיכם זיו.

עוד כתבות

ניר קלקשטיין / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

סיבה לאופטימיות זהירה? המומחה שסבור שמצבה של ישראל בקורונה הולך ומשתפר

ניר קלקשטיין, מומחה לניתוח מידע שמנתח את דפוסי התחלואה בישראל ובעולם במחלת הקורונה מתחילתה, מספק היום נתונים מעודדים, ואומר כי זה הזמן לפתוח את המשק ● קלקשטיין מסביר איך ייתכן כי אותם צעדים שננקטו ביציאה מהסגר הקודם יובילו הפעם לתוצאה שונה, למה כמות מפיצי העל הפוטנציאליים יורדת ואיך נוכל למנוע גל שלישי

גרסה חדשה של אינסטגרם לייט / צילום: פייסבוק

פייסבוק מציגה: הגרסה הרזה של אינסטגרם שמפותחת במרכז המו"פ בתל אביב

צוות המו"פ של פייסבוק בישראל, שגם פיתח את אפליקציית "פייסבוק לייט", הכריז היום על התקדמות משמעותית בפיתוח גרסה רזה של אינסטגרם ששואפת לחבר לרשת החברתית מאות מיליוני משתמשים בהודו ובאפריקה

איך לסגור את החובות בהוצאה לפועל / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

"בעקבות הקורונה נתחיל לראות בהוצאה לפועל יותר אנשים ממעמד הביניים. הם יהיו החייבים החדשים"

עם מאות אלפי בלתי מועסקים ואלפי עסקים שנקלעו לקשיים, הקורונה הכלכלית צפויה להגדיל דרמטית את היקפי החובות שעמם מתמודד הציבור ● איך מתמודדים עם חובות בימי קורונה ולאילו הקלות תהיו זכאים בהוצאה לפועל ● "גלובס" עושה סדר, המדריך המעשי לכיס שלנו

מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל. חלף המועד להסבת הדוחות על שם הנהג / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עובדי משרד הביטחון קיבלו אלפי דוחות תנועה בסכום של מיליונים. מי לא טרח לשלם?

בשנתיים החולפות הצטברו 3,411 קנסות בגין עבירות תנועה שניתנו לחיילים בשירות קבע ולעובדי משרד הביטחון שנהגו ברכבים אזרחיים של המשרד ● משרד הביטחון לא שילם אפילו קנס אחד ● המשרד גם נמנע מלהסב את הדוח על שם הנהג שביצע את העבירה

אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט / צילום: רמי זרניגר, יח"צ

התייעלות בדיסקונט: עד סוף 2021 תקטן מצבת העובדים בכ-7%

מנכ"ל דיסקונט אורי לוין ודירקטוריון הבנק מרחיבים את תוכנית התייעלות בכ-200 עובדים ● יחד עם החברות הבנות כאל ומרכנתיל יפרשו מהקבוצה כ-620 עובדים ●  בנטרול תוכניות הפרישה בחברות הבנות ההוצאה הממוצעת לכל פורש היא בגובה 1.84 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: Heidi Levine

"איבדתי את אי.די.בי כי טמנו לי מלכודת, אלחם עד היום האחרון בחיי"

אדוארדו אלשטיין בראיון ראשון ובלעדי מאז שאיבד את אי.די.בי: "הפכתי קורבן סחיטה של חלק מבעלי האג"ח. אלה לא ספקולנטים, אלא פשוט רמאים. בישראל, לשדוד חברה מטייקון זה ספורט" ● מחזיקי אג"ח ט: "מצרים שמר אלשטיין בחר בדרך של הכפשה וסילוף עובדות" ● הראיון המלא יפורסם במוסף G בסוף השבוע

סגן יו"ר  National Holding  ו- Petromal, עבד אחמד, ומנכ"ל קצא"א, איציק לוי. מאחוריהם מימין לשמאל: סגן יו"ר דירקטוריון רד-מד, פוגל, שר המדינה האמירתי לעניינים כלכליים, אלטאייר, שר האוצר האמריקאני, נוצ'ין, יו"ר קצא"א, כלפון, מנכ"ל רד-מד, אלפר / צילום: קצא"א

היסטוריה: מסדרון נפט חדש יחבר את איחוד האמירויות וסעודיה עד לאירופה דרך אילת

כפי שנחשף ב"גלובס", חברת קצא"א חתמה על מזכר הבנות מחייב עם חברת MED-RED להפעלת גשר יבשתי לשינוע נפט בין הים התיכון לים האדום ● התוכנית מבוססת על שימוש בתשתיות הולכת הנפט והתזקיקים של קצא"א מאילת לאשקלון ובכיוון ההפוך

דונלד טראמפ במטוס אייר פורס 1, השבוע / צילום: Alex Brandon, Associated Press

טראמפ תוקף את "פאוצ'י וכל האידיוטים האחרים" ובמפלגה הדמוקרטית חוששים מהלא-ידוע

"לאנשים נשבר כבר לשמוע על הנגיף", אומר הנשיא שניכר כי תסכולו גובר ● סקר חדש מראה ש-63% מודאגים מאוד מהקורונה, ורובם הגדול מעדיפים שביידן יטפל במגפה ● אך במפלגה הדמוקרטית ממשיכים לחשוש וכל יום שעובר מרגיש כמו שבוע

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

ברקת מתווה את הדרך למינוי חברי דירקטוריון בחברות שבקבוצת כלל ביטוח

הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת מאפשר לדירקטוריון כלל החזקות ביטוח למנות דירקטורים בחברה הבת ומתיר כפילויות בין שני הדירקטוריונים, בניגוד לאמירות קודמות ● מבהיר: "מנכ"ל חברת ביטוח לא צריך להסתפק בהגדלת תשואת בעלי המניות ורווחיות החברה"

יקי ודמני / צילום: יונתן בלום, גלובס

מי יוביל את העגלה? מאחורי הקלעים של מינוי יקי ודמני ליו"ר החדש של שופרסל

ענקית הקמעונאות בחרה את יקי ודמני כיו"ר החדש, והפתיעה את השוק ואת צמרת החברה ● אלא שבניגוד להערכות, העובדה שודמני מגיע עם ניסיון בתחום עלולה דווקא לפגוע בחופש הפעולה שהמנכ"ל איציק אברכהן רגיל אליו ● מי סירב למינוי ואיך נראו מאחורי הקלעים?

שדה תעופה באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק

בלי ויזה: ישראל והאמירויות מסכמות על פטור הדדי מאשרות כניסה

משלחת מהאמירויות תגיע היום לישראל ובמסגרת טקס מרכזי יחתמו מספר הסכמים, וביניהם הסכם לפטור מאשרות כניסה למדינות ● מדובר בהסכם יחיד מסוגו בין ישראל למדינה ערבית ● לדברי פקיד בכיר באמירויות, ההסכמה הזו הובנה כששני הצדדים הביעו נכונות להקל על קשרי המסחר והתיירות

סונדאר פיצ'אי / צילום: Virginia Mayo, AP

"המשתמשים בוחרים בנו": התגובה המופרכת של גוגל לתביעת הענק נגדה

במשרד המשפטים האמריקאי טוענים כי גוגל הצליחה להשיג נתח שוק של 80%-90% במנועי החיפוש באמצעות פרקטיקות אנטי-תחרותיות, ולכן הם החליטו להגיש נגדה את אחת מהתביעות הגדולות בהיסטוריה ● בגוגל החליטו להיתמם

Balfron Tower בלונדון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

Balfron Tower בלונדון: מדיור בר-השגה לדירות יוקרה

בניין ברוטליסטי ידוע בלונדון, שפעם היה הבניין הגבוה באירופה, עובר שיפוץ ושימור  ● הדיירים המקוריים פונו וחלק מהתמורה ממכירת הדירות החדשות שימשה למציאת דיור חלופי עבורם

ניסוי בחיסון של מודרנה. בעיגול: ד"ר טל זקס / צילום: Ted S. Warren / AP, יוטיוב

הישראלי שמאחורי חיסון הקורונה של מודרנה בתחזית אופטימית: "אופתע אם זה לא יעבוד"

ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של מודרנה, אופטימי לגבי תוצאות הניסוי שייחשפו בקרוב, הודף את טענות המבקרים על יהירות החברה, ומסביר מדוע החיסון של מודרנה עדיף על זה של פייזר • האם יחזור בעתיד לישראל? "אני מקווה שהמדינה תמשיך להתפתח בכיוון הביוטק, ואהיה איפה שיותר יעיל"

מטוס Emirates של איחוד האמירויות. הנוסעים הישראלים ייחשפו למוצרי תעופה מהטובים בעולם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הסכם התעופה עם האמירויות יאפשר 112 טיסות שבועיות לכל כיוון

הסכם התעופה שנחתם בין ישראל לאמירויות יאפשר בפועל 112 טיסות שבועיות של כל החברות שיפעלו בקו, ולא רק 28 כפי שדווח בתחילה ● ל"גלובס" נודע כי לאור פניות של שתי חברות התעופה הגדולות, איתיחאד ואמירייטס, ההיקף המסתמן של הטיסות הוא כ-28 לגים (כיוון טיסה) לכל יעד, כלומר, אבו דאבי ודובאי

יונה פוגל  / צילום: תמר מצפי

המרוויח המפתיע מהסכם האנרגיה של קצא"א: מנכ"ל פז לשעבר יונה פוגל

קצא"א חתמה על מזכר הבנות להקמת מסדרון להולכת נפט מסעודיה לאמירויות ומשם לאירופה והכל דרך אילת ● לצד קצא"א שותפים במיזם השאפתני בכירי פז לשעבר, המנכ"ל היוצא יונה פוגל, ומנהל בתי הזיקוק לשעבר מלאכי אלפר ● היקף הפעילות הכולל צפוי להגיע למאות מיליוני דולרים בשנה

רח' אבן גבירול בתל אביב ריק בעקבות הסגר השני. הירידה במשרות הפנויות החלה בעקבות הסגר הראשון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הלמ"ס: צניחה חדה במספר המשרות הפנויות ברבעון השני של 2020

לפי נתוני הלמ"ס, ברבעון השני של 2020 היו בממוצע 47 אלף משרות פנויות בחודש לעומת 74 אלף ברבעון המקביל של 2019 ● היחס בין היצע מחפשי העבודה למשרות הפנויות עלה ל-7.5 לעומת 4.4 ברבעון הקודם, והיה גבוה מ-1 בכל משלחי היד

מורי ארקין / צילום: יח"צ

הצבע הטבעי של מורי ארקין: השקיע 5 מיליון דולר בפיטולון

וגם: אריאל זוואנג היא המנכ"לית הבאה של ארגון הג'וינט העולמי ● השיחה

מטוס של חברת אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק

הערכות: טיסות ישירות מאבו דאבי - בתחילת ינואר. ויש גם רמז למחיר: "אנחנו יודעים להיות תחרותיים"

סגן נשיא בחברת התעופה אתיחאד: "לא יכולים לדעת מתי משבר הקורונה ייגמר, אבל אנחנו בוחנים את השוק בסין ורואים שם התאוששות בטיסות הפנים שחזרו ל-80% מהיקף הפעילות" ● בשיחה עם "גלובס" הוא מדבר גם על תוכניות החברה לשוק הישראלי ועל העלויות הצפויות

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל / צילום: Jinipix

שר האוצר הציע למנכ"ל נתיבי ישראל לכהן כמנכ"ל המשרד

התפקיד כבר הוצע לנסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, על ידי שר האוצר ישראל כ"ץ עם כניסתו לתפקיד, אך פרץ סירב