גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פאנל התפוצצות המדד: "יש העוסקים בלהסתיר נתונים"

כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בועידת הנדל"ן של "גלובס" ● דורון סייג מהלמ"ס: "אנחנו בהחלט בעד פרסום מדדי מחירי דיור נוספים כי זה נותן תמונה יותר מלאה"

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: איל יצהר
רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: איל יצהר

"הדיון שיהיה פה מיד יעסוק בנתונים החסרים בשוק הדיור. זהו לדעתי אחד מהדיונים הכי חשובים בוועידה הזו. זה הנושא שמדיר שינה מעיני קבלנים ויזמים בכל מקום בישראל. הוא צריך להדיר שינה גם מעיני כל שר, פקיד ורגולטור שמקבל החלטות בתחום הבנייה פה, אבל זה כנראה לא באמת חשוב להם". כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בוועידת הנדל"ן של "גלובס". את הדברים אמר בריק בפתח המושב שעוסק בנתוני הנדל"ן הלוקים בחסר בישראל. נזכיר כי לאחר כניסתו של שר האוצר משה כחלון לתפקיד, הוא קיבל החלטה שרק הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תוכל לפרסם נתונים הנוגעים לשונות במחירי הדירות, ולבטל סקירות שהיו נהוגות עד אז כמו למשל של השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים. בהמשך, בעקבות דרישה של משרד האוצר החלו לשלב בנתוני הלמ"ס גם את הדירות המוזלות שנמכרות רק לחלק מהאוכלוסייה וגורמים שונים טוענים מאז ועד היום שמדובר בטעות ובהטיה של הנתונים.

בריק המשיך ואמר: "אני משתתף כבר יותר מעשור בכנסים המקצועיים המרכזיים של תחום הנדל"ן והבנייה. שוב ושוב אני שומע אותן טענות ואת אותן תשובות לא רציניות בעניין המידע החסר בענף שלנו. רק השמות של הדוברים מתחלפים". בריק התייחס לחשיבות הנתונים לקבלנים והיזמים בבואם לצאת בפרויקט בנייה חדש: "יש בשנתיים האחרונות הרבה יותר מידי החלטות שהממשלה מנסה לכפות עלינו. אלה החלטות שמסכנות את העסקים שלנו ואת המשק כולו. ההחלטה הכי חשובה שהם כופים עלינו כבר שנתיים, היא ההחלטה באיזה מחיר לרכוש קרקע לבנייה ולמכור דירות, וזאת בלי שנדע מהי באמת רמת הסיכון ברכישה הזו. כל מי שניהל עסק בחייו יודע שלפני כל פעילות עסקית מצליחה, הוכנה תוכנית שהתבססה על נתונים ומידע אמתי ועדכני. מידע שהצביע על הסיכונים מול הסיכויים להצלחה. אבל בממשלת ישראל יש כאלה שחושבים שאפשר בלי מידע אמתי ועוסקים בלהסיט נתונים ולהסתיר נתונים. לא פעם ולא פעמיים בשנה האחרונה, שר האוצר התערב ומנע פרסומים של מידע, שהסתרתו מסכנת עשרות אלפי רוכשי דירות וקבלנים". בהמשך דבריו, המשיך בריק לתקוף את שר האוצר: "שר האוצר גם תוקף את מי שמפרסם מידע עדכני, אם המידע לא מתאים לאג'נדה שלו. השר כחלון רוצה שאני, כקבלן ומי שמייצג את הקבלנים, אסכן עשרות או מאות מליוני שקלים מכיסי, בלי שום מידע מקדים על רמת הסיכון שלי. יש מישהו כאן שהיה מוכן לנהל ככה עסק?"

חברי הפאנל, משה ליכטמר, רינה דגני, ד"ר אפרת טולקובסקי, דורון סייג, חיים מסילתי ודניאלה פז-ארז

נזכיר שבשנים האחרונות היחסים בין הקבלנים לשר האוצר יודעים עליות ומורדות ולא פעם תקף האחרון את הקבלנים בסוגיות הקשורות למחירי הדירות ולאינטרס שלהם לפגוע בתוכנית מחיר למשתכן מתוך אינטרס שמחירי הדירות ימשיכו לעלות. "הממשלה מתנהגת כאילו אין פה תעשייה ענקית שמייצרת את הדירות והכבישים, המחלפים וגני הילדים, בתי הספר, מגדלי המשרדים ועוד", המשיך בריק בהתקפתו על שר האוצר כחלון, "תעשייה שמפרנסת 270 אלף עובדים, 500 אלף משפחות. אבל את הסיכון בבנייה הם משאירים למישהו אחר, הם משאירים את הסיכון לנו, יזמים וקבלנים. הם שכחו שהמסים, ההיטלים ומחירי הקרקע שהם השולטים בהם, היו ונשארו הסיבה המרכזית לעלויות הדיור המטורפות פה. אחר כך עוד יש להם את העוז לצאת ולקרוא לנו בשמות גנאי".

לסיכום דבריו חזר בריק לדבר על נתוני הנדל"ן, על השינוי שהם צריכים לעבור וגם על תוכנית מחיר למשתכן: "היום מכניסים לאותו הסל את הדירות הרגילות ודירות מוזלות של מחיר למשתכן, אז וודאי שהמדדים מראים על ירידה. הגיעה השעה לייצר כאן ארבעה מדדים אחידים, פשוטים ושקופים של היקף הבנייה, עלויות בנייה, עלות התשתיות ומחירי הדיור. אחרי שזה יקרה, יתברר גם לאלה שעדיין לא הבינו זאת שהגיעה השעה לתקן את העיוות שיצרה תוכנית הדיור של השר כחלון. הגיעה השעה להודות שתוכנית מחיר למשתכן צריכה לעבור שינוי דרמטי, ולאפשר לכל מי שצריך דירה ליהנות מהקרקע של המדינה. אם שר האוצר לא יקשיב לשטח, הרי שביום שאחרי כהונתו הוא ישלם את המחיר יחד איתנו, קבלנים, יזמים וציבור רוכשי הדירות".

בפאנל השתתפו בנוסף לבריק שנשא את דברי הפתיחה גם ד"ר אפרת טולקובסקי, מנהלת מכון גזית גלוב בבינתחומי; דורון סייג, ראש תחום מקצועי בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין; דניאלה פז-ארז מנכ"ל ובעלים בחברת פז כלכלה והנדסה; רינה דגני מנכ"לית גיאוקרטוגרפיה.

"אני לא מבינה למה צריך רק קול אחד, רק גוף אחד שיפרסם נתונים על מחירי הדירות כפי שנקבע. הציבור הרבה יותר אינטליגנטי מזה. הוא יודע להבחין בין המדדים השונים. הוא לא מתבלבל, הוא בודק מה קורה בשוק. אני חושבת שהרבה מדדים זה דווקא טוב כי ענף הנדל"ן הוא רבגוני ומורכב. לא היה קורה כלום אם כל המדדים היו ממשיכים. המדד בו משתמש הלמ"ס באמצעות השיטה ההדונית לא יודע ל"אכול" כל מיני שינויים בשוק. למנוע מדדים זה לא ראוי. ואם כל כך בטוחים שהמחירים ירדו לא אמורה להיות בעיה שכל המדדים יישארו ויראו את זה". כך אמרה ד"ר אפרת טולקובסקי. נזכיר כי הרקע לפאנל הוא היעדר מסד נתונים אחיד ומלא על ענף הנדל"ן בישראל והקושי בהתנהלות הענף ללא אפשרות לבחינת הנתונים לעומק. עוד נזכיר כי טולוקובסקי אחראית על מדד אחר המפורסם על ידי המכון, מדד המתבסס על שיטת מדידה אחרת של עסקאות חוזרות, בניגוד לשיטת המדידה הקיימת של הלמ"ס.

סייג מהלמ"ס התייחס גם הוא לנושא ואמר: "אנחנו בלמ"ס בהחלט בעד פרסום מדדים נוספים כי זה נותן תמונה יותר מלאה. אבל הדברים צריכים להיות מתואמים. היינו במצב שהיו כל מיני פרסומים שגם סתרו אחד את השני, ואף אחד לא רצה שמצב כזה יימשך. אז הצעד האמור לבטל מדדים נוספים היה נכון לדעתי".

יו"ר לשכת השמאים, מסילתי, אמר: "השוק מונע מהרבה מאוד פסיכולוגיה וצריך שהנתונים הממשלתיים יהיו אחראיים. לא יכול להיות שיש כמה קולות על אותם הנתונים וזה מבלבל הציבור. ההחלטה שהממשלה תדבר בקול אחד היא החלטה נכונה. גם אם היו מחליטים שהקול היחידי יהיה השמאי הממשלתי, ההחלטה הייתה בסדר. חשוב שיהיה קול אחד של ממשלת ישראל, ונכון להיום הוא הלמ"ס. עם זאת, אני חושב שבמדד של הלמ"ס יש עוד הרבה מה לשפר".

פז ארז התייחסה גם היא לשאלת המדד היחיד ואמרה: ""לדעתי צריך מדד אחד אבל מאוד מאוד שקוף שכל גורם אקדמאי למשל שרוצה לעשות בדיקות יוכל לעשות בו שימוש. לא סביר הרי שיהיה מדד מחירים לצרכן שיפורסם על ידי כמה גופים במקביל, זה אמור להראות על מגמות, וזה חשוב. ועל ידי גורם אחראי. במקביל, אני חושבת שנכון יהיה שיהיו גם גורמים אחרים שקשורים לתחום שינהלו שיח עם הלמ"ס בניסיון לטייב את המדד. חשוב שהמדדים גם ישמרו על עקביות כדי לשקף את המגמה האמיתית".

דגני אמרה בנושא זה כי: "אני חושבת שהמדד של הלמ"ס הוא בסדר. גם של השמאים היה בסדר ואפיין דבר אחד, אבל עשה בלבול בציבור. חשוב שתהיה ודאות. מדובר בנושא מאוד מורכב. שר האוצר עשה מהלך שעוד לא עשו בישראל. אפשר שיהיו עוד מדדים, אבל שיהיו מתואמים אחד עם השני, ויסבירו בדיוק מה מייצגים".

שאלה נוספת שעלתה במסגרת הפאנל היא האם נכון היה להכניס את דירות מחיר למשתכן למדד המחירים. נזכיר כי דירות מחיר למשתכן הן דירות שנמכרות רק לחלק מהאוכלוסיה (זכאי מחיר למשתכן) ובמחיר נמוך ממחיר השוק בעקבות התערבות ממשלתית. סייג מהלמ"ס התייחס לנושא ואמר שאין לשילוב מחיר למשתכן במדד כמעט השפעה על התוצאה הסופית: "יש אגדה לגבי ההשפעה של מחיר למשתכן על המדד. אני שומע את זה מהרבה פרשנים שהירידה האחרונה קשורה למחיר למשתכן. לא כך הדבר. מחיר למשתכן תמיד היה במדד, אבל אנחנו כבר מעל שנה נותנים משקל שמייצג את החשיבות של התוכנית ביחס לכלל השוק. זה רק שתי עשיריות האחוז מהמדד הכללי. אם נוציא מחיר למשתכן, לא ישנה המדד, אין לזה משמעות. זה נכנס כי ייתכן והתוכנית תתפוס תאוצה וחשוב שהיא כן תהיה בתוך המדד. את המדד לא אנחנו המצאנו, יש הגדרות בין לאומיות ויש מגדירים ומדריכים. המטרה היא לשקף שינוי במלאי הדירות בישראל. מחיר למשתכן כולל אחוז מאוד קטן לוקחים אותו בחשבון".

טולוקובסקי התייחסה גם היא לנושא ואמרה: "צריך בכלל לשאול מה המדד צריך לייצג. אם הוא משקף מחיר שוק, להכניס את מחיר למשתכן לא נכון. אולי היה צריך לשאול מה המטרה של המדד, כי אם לא משפיע למה הוא שם? מדד המחירים צריך לשקף את מחירי הדירות בשוק, ומחיר למשתכן הוא לא מחיר שוק ו'מלכלך' את המדד". מסילתי אמר בהקשר זה כי: "לדעתי, אם המשקל של מחיר למשתכן כה נמוך, אז אין שום בעיה עם שילוב מחיר למשתכן בתוכו". במקביל, דגני העלתה שאלה מעניינת אודות שילוב התוכנית הממשלתית במדד: "המספרים היום של מחיר למשתכן הם מאוד קטנים כי המדד מחושב על פי מלאי הדירות הקיים בכל יישוב. המשקל של מחיר למשתכן הוא קטן מאוד. זה נשמע מאיים, זה נכון, אבל לדעתי לא באמת משפיע. אבל אפשר לשאול אם נכון להכניס את זה למדד, מה עם קבוצות הרכישה? את זה למשל לא הכניסו בצורה שונה. אולי גם זה היה צריך להיכנס למדד באותה הדרך". פז ארז השיבה גם היא על השאלה האם נכון לכלול את מחיר למשתכן במדד ואמרה: "אני חושבת שאי אפשר להתעלם ממחיר למשתכן. אם הלמ"ס היו מתעלמים מזה, היו חוטאים לעבודה המקצועית שלהם. אין מה לעשות, צריך להכניס מחיר למשתכן עם הפרופורציה הקטנה. אבל מה שכן צריך לייצג במקביל ולדעתי לא מיוצג במדד, זה את חוסר הסחירות של הדירה, העובדה שאי אפשר למכור אותה 5 שנים גם צריכה לבוא בחשבון במדידה".

עוזי לוי, מנכ''ל דירה להשכיר, הצטרף גם הוא לדיון ואמר כי "רק בתחומי השיפוט של העיר תל אביב-יפו, בשנים הקרובות דירה להשכיר מובילה הקמה של כ-700 יח''ד להשכרה בארבעה פרוייקטים במתחם המשתלה, הגדנ''ע ובפרויקט מכבי-יפו, ובעתיד הקרוב עוד כ-250 יח''ד במתחם תע''ש השלום. מתוך הפרוייקטים, רבע בשכ''ד מופחת לזכאים. מדובר בפרוייקטים חדישים , שטובי היזמים עומדים מאחוריהם, שיתנו מענה לאוכלוסייה המגוונת בעיר. בדירה להשכיר עובדים בימים אלה על יצירת מערך שייתן מענה במגוון נושאי שכירות, שיהוו בסיס להבנה טובה יותר ויסייעו הן לשוכרים והן למשכירים. עיקר המלאי העתידי של הדירות להשכרה נובע מתכניות הותמ''ל, שמתוכן 30% מיחידות הדיור מיועדות להשכרה ארוכת טווח ו-50% להשכרה לזכאים בשכר דירה מופחת".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן