גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנג'י זינגר: "הערים כפי שהן היום - לא מוכנות לעתיד"

כך אמר היום מנכ"ל חברת WeWork ישראל בנג'י זינגר בוועידת הנדל"ן של "גלובס" ● קרן פנאן, סמנכ"לית מוצרים חדשים בחברת גט: "שיתוף הוא קריטי בעולם התחבורה כדי לייצר שינוי לעומת הגודש בכבישים שהולך וגדל, והנזק שלו מוערך ב-25 מיליארד שקל בשנה"

מנכ"ל WeWork ישראל, בנג'י זינגר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל WeWork ישראל, בנג'י זינגר / צילום: איל יצהר

"תמיד היו יוזמות שיתופיות, החל מגמ"ח בשטעטל דרך קיבוצים וקולקטיבים שקמו עם קום המדינה וההסתדרות שהקימה את אגד ואת קופות החולים. מה הוביל להיעלמות כלכלת השיתוף ומה כעת גורם לנו לגלות אותה מחדש?" זו השאלה ששאל כתב גלובס גיא נרדי, בפאנל בנושא עבודה ומגורים שיתופיים שנערך היום במסגרת ועידת הנדל"ן של "גלובס".

ד"ר אורלי רונן, חוקרת בית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר באוניברסיטת תל אביב, ובעבר מנכ"ל מרכז השל לקיימות, ענתה: "אם מסתכלים על ההתפתחות של התרבות בטווח הארוך, זה בדיוק הפוך. בני אדם החלו בחברות שיתופיות ושוויוניות יחסית של ציידים-לקטים. כשעברנו את המהפכה החקלאית והמהפכה התעשייתית והתכנסו בעיר, הפכנו פחות שיתופיים, יותר רכושיים. יש לנו יותר מחסנים, גדרות, חומות, ארמונות ומקדשים - אלה המאפיינים הראשונים של העיר. אנחנו רואים בעיר כל הזמן את הדיאלוג בין הרצון להאדיר ולהעצים את הרכוש הפרטי לבין טובת המשותף.

"אחד המאמרים המכוננים בתחום נקרא 'הטרגדיה של נחלת הכלל' שטען שהאדם מונע מן הצורך להאדיר את ההון הפרטי וזה תמיד יהיה על חשבון הנחלה המשותפת ולכן הטרגדיה. אולם, חוקרים אחרים אמרו - זה לא ככה. פרופ' אלינור אוסטרום, למשל, זכתה בפרס נובל לכלכלה כאשר הראתה שניתן ליצור מערכות שהבסיס שלהן הוא שיתוף פעולה.

"מה שקרה בשנים האחרונות אלה שני תהליכים - אנחנו גם נמצאים במגמת האצה של צמצום נחלת הכלל, וזו תגובת נגד לצמצום ולהדרה ולגידור של נחלת הכלל. יש לנו יותר שטח פרטי, הון פרטי שלא היה כדוגמתו אי פעם בידי מספר קטן של אנשים. אולי אנחנו רואים היום תגובה לצומת מאתגרת שאנחנו נמצאים בתוכה".

ד"ר אפרת טולקובסקי, מנהלת מרכז גזית גלובס לחקר הנדל"ן במרכז הבין תחומי בהרצליה, וחברת מועצת העיר תל אביב, ביקשה להיות האופוזיציה: "כלכלה שיתופית. אני לא מבינה מה זה. בנקים התחילו כקואופרטיב. חלקם בעולם עדיין כאלה וגם בארץ כך זה התחיל. לך אין כסף? קח את שלי, תחזיר אחר כך. אפילו בנק הפועלים נמצא בעיקר בידי הציבור. רוב אוכלוסיית העולם עשירה כפי שלא הייתה אף פעם. כשכואבת לנו השן ולא צריך להתאבד מרוב כאב. אני רואה את השירותים המוצעים כאן (גט טקסי, אוטותל, WeWork) קצת כניצול ציני של המילה שיתוף. אלה שירותים שמוצעים בתשלום. השוק החופשי יכול בהחלט להציע אותם. מה בדיוק קהילתי בזה?".

לדברי טולקובסקי, אפילו מיזמי מגורים משותפים כמו WeLive, שיוצג בפאנל על ידי איתן סרבר, מנכ"ל ערים ושותף מייסד בחברת Communit, הם למעשה מיזמי שוק חופשי. "הורך נובע מכך שהעירייה החליטה על דעת עצמה איך צריכה להיראות הדירה שלי. אני יכולה לגור עם ארבעה ילדים אבל לא עם שני שכנים. לו העירייה לא הייתה מתערבת, השוק החופשי היה מפתח גם לתחום הזה אחלה פתרונות".

סרבר סיפר מעט על הפרויקט של קומיוניט, אשר לדבריו הנו הרבה יותר מדירה מחולקת. "אנחנו מתמקדים בפרויקטים לדיור שותפי, בו משתמשים במוצרים בצורה משותפת. למה עכשיו? כי מחירי הדיור עלו וכלכלה שיתופית יכולה לעזור. ביחד אפשר לקחת מבנה שסובל מאיזו שהיא הזנחה, ולנצל לא רק דירה דירה אלא את כל הבניין. כך ניתן להגיע לניצול טוב יותר של הבניין תוך שיפור חיי הדיירים". כך למשל אזורי האחסון, הבישול, גינה של הבניין, מרפסת, כולם יכולים להיות משותפים.

משתתפי הפאנל: ד"ר אורלי רונן, ד"ר אפרת טולקובסקי, עידן שמיר, קרן פנאן, איתן סרבר ובלה אלכסנדרוב / צי

קרן פנאן, סמנכ"ל מוצרים חדשים בחברת גט (בעבר גט טקסי), סיפרה כי: "שיתוף הוא קריטי בעולם התחבורה כדי לייצר שינוי לעומת הגודש בכבישים שהולך וגדל, והנזק שלו מוערך ב-25 מיליארד שקל בשנה. וזה מחמיר. כי אנשים יוצרים מתחבורה ציבורית לרכב הפרטי ולא רק פרטי אלא של אדם יחיד, וזאת משום שאין מספיק חלופות של תחבורה ציבורית שמניקה שקיפות ושליטה כמו התחבורה הפרטית.

"אנחנו הקמנו את מיזם גט טוגדר, שמאפשר לאנשים לנסוע ביחד במודל שקצת דומה למונית שירות. בעתיד אולי כלל לא נוכל להיכנס עם הרכב למרכז העיר אלא נהיה חייבים לנוע בתחבורה שיתופית".

מי שכבר החל לפעול בתחום התחבורה השיתופית אך גם זוכה לאחרונה לביקורת, הוא עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי המפעילה את שירות אוטותל. שמיר מבקש בפאנל שיתנו לו עוד קצת זמן. "אנחנו מאמינים שעל כל רכב שיתופי שיכנס לעיר, ייעלמו ארבעה רכבים אבל זה תהליך. עד שאדם משתכנע למכור רכב או לא לקנות אותו מלכתחילה, זה לא תהליך של שנה שנתיים. אני לא מבין איך אפשר להתעסק בביקורת אחרי שיש חודשים פעילות בלבד. יש לנו 5,300 מנויים. זה מספר בלתי רגיל וממדינות אחרות מתקשרים לשאול אותנו איך עשינו את זה. אבל החלטה לוותר על רכב פרטי לא תקרה תוך שישה חודשים".

עוד מוסיף שמיר כי: "בניגוד לרוב הפרויקטים התחבורתיים, יש לפרויקט הזה נקודת יציאה. תשוו אותו למשל לרכבת הקלה. אין דרך אחורה ממנה. לעומת זאת אם מיזם אוטותל יכשל - לא נורא. מוכרים את המכוניות, צובעים את החניות ולא קרה דבר".

טולקובסקי: "עיריית תל אביב לפחות מנסה לעשות דברים. היא בנתה בעצם את המרחב השיתופי הכי גדול בארץ. ברחוב יש לי חנות, בית קפה, אני הולכת לכל מקום ברגל או מקסימום באופניים. זו חוויית חיים שיתופית כמו שאין בשום מקום במדינת ישראל. וזה כל כך איכותי שנוצרה בעיה של ביקוש יתר וצריך להתמודד.

בלה אלכסנדרוב, מנכ"ל עמותת 'ארץ עיר', סיפרה על רשת המוקמת באר שבע, בה 500 צעירים מקימים ביחד מעין קומונה בשכונה מסויימת, ובה מעדלים שיתופעיים - מחסן שיתופי, נגריה בתוך בית הספר שפועלת כעת גם מחות לשעות הלימודים".

שמיר: "אני מאמין שבעתיד בכלל לא יהיו רכבים פרטיים ובכלל שכל מושג הבעלות יתעמעם. מדוע שמכונת כביסה אחת לא תשרת בניין שלם? אולי גם המטבח יכול להיות משותף? או מתחם משחקים שמשמש את כל הבניין?".

טולקובסקי: "באמת אם בנאדם שוקל 80 קילו, הגיוני לשים טון ברזל סביבו כדי להזיז אותו ממקום למקום? זה לא הגיוני. אני לא חושבת שזה מה שיהיה ב-2048, אבל אני לא חושבת שאהיה איתכם כבר".

בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל, דיבר בפתיחת הפאנל על רוחות של שינוי הנושבות בעולם. "ב-30-40 השנים האחרונות ראינו כניסה של טכנולוגיות חדשות לגמרי בקצב מסחרר, אבל ב-30 השנים הבאות, נראה שינוי מואץ פי כמה, שינבע משילובים חדשים בין טכנולוגיות קיימות.

"אנחנו רואים את השינויים המשמעותיים לאוכלוסיה מגיעים מארבעה תחומים - חינוך, בריאות, תחבורה ומבנה הערים. חינוך - הילדים שלנו בוודאות לא יקבלו את אותה חוויית בית הספר שאנחנו קיבלנו. יהיה טשטוש בין מורה לתלמיד, בין הפסקה לשיעור, בין משחק ללימוד. בתחום הבריאות, מערכות מידע וניטור מתוחכמות יוכלו לדעת שאנחנו חולים לפני שאנחנו חולים בפועל.

"בתחום התחבורה, אנחנו נערכים לתרחיש של היעלמות החניה. רכבים אוטונומיים וסוגים חדשים של תחבורה ציבורית ייתרו אותה. אתם מיואשים היום בפקק? זה לא יישאר ככה. התחבורה הולכת לקראת שינוי גדול יותר מהמעבר מהסוס והעגלה לרכב של היום.

"שינוי מרכז הערים מחויב בשל כניסת מיליארד איש למרכזי הערים בעולם ב-30 השנים הקרובות. כל מי שגר או עובד בעיר יודע שהערים כפי שהן מתוכננות היום, לא יכולות להכיל זאת. העיר צריכה להשתנות, וכשהמכוניות יזוזו בצורה אחרת, גם חוויות המגורים בעיר יוכלו לעבור שינוי דרסטי".

עוד שינוי עליו מצביע זינגר הוא תרבותי: "עד 2020, 50% מכוח העבודה יהיו מדור המילניום והלאה. אלה אנשי ה- We Generation שעבורם בנינו את WeWork. אנחנו לא מדברים על בנינים אלא על קהילות, לא על עיצוב אלא על חוויה, לא על עשיה אלא על השפעה".

עוד כתבות

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4%

הדאקס עולה ב-0.5% ● רדיט מזנקת ב-10%, ליפט ב-5% ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

"לו הייתי רוטשילד": טירה שהייתה בבעלות משפחה יהודית נמכרת בסכום של 454 מיליון דולר

בטירה הצרפתית מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים ● בעבר הטירה הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית, אותה הם מכרו למלך מרוקו - חסן השני ● כעת היא צפויה לעמוד למכירה פומבית ועשויה אף להפוך לאחד הנכסים היקרים שנמכרו אי פעם

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; מדד הבנקים יורד ב-1.5%, טבע מזנקת ב-7%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2%, ות"א 90 משיל מערכו 0.5% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

29 מתוך 30 חברות קרוזים הפסיקו את פעילותן בישראל, והן לא ממהרות לחזור

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול