גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנג'י זינגר: "הערים כפי שהן היום - לא מוכנות לעתיד"

כך אמר היום מנכ"ל חברת WeWork ישראל בנג'י זינגר בוועידת הנדל"ן של "גלובס" ● קרן פנאן, סמנכ"לית מוצרים חדשים בחברת גט: "שיתוף הוא קריטי בעולם התחבורה כדי לייצר שינוי לעומת הגודש בכבישים שהולך וגדל, והנזק שלו מוערך ב-25 מיליארד שקל בשנה"

מנכ"ל WeWork ישראל, בנג'י זינגר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל WeWork ישראל, בנג'י זינגר / צילום: איל יצהר

"תמיד היו יוזמות שיתופיות, החל מגמ"ח בשטעטל דרך קיבוצים וקולקטיבים שקמו עם קום המדינה וההסתדרות שהקימה את אגד ואת קופות החולים. מה הוביל להיעלמות כלכלת השיתוף ומה כעת גורם לנו לגלות אותה מחדש?" זו השאלה ששאל כתב גלובס גיא נרדי, בפאנל בנושא עבודה ומגורים שיתופיים שנערך היום במסגרת ועידת הנדל"ן של "גלובס".

ד"ר אורלי רונן, חוקרת בית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר באוניברסיטת תל אביב, ובעבר מנכ"ל מרכז השל לקיימות, ענתה: "אם מסתכלים על ההתפתחות של התרבות בטווח הארוך, זה בדיוק הפוך. בני אדם החלו בחברות שיתופיות ושוויוניות יחסית של ציידים-לקטים. כשעברנו את המהפכה החקלאית והמהפכה התעשייתית והתכנסו בעיר, הפכנו פחות שיתופיים, יותר רכושיים. יש לנו יותר מחסנים, גדרות, חומות, ארמונות ומקדשים - אלה המאפיינים הראשונים של העיר. אנחנו רואים בעיר כל הזמן את הדיאלוג בין הרצון להאדיר ולהעצים את הרכוש הפרטי לבין טובת המשותף.

"אחד המאמרים המכוננים בתחום נקרא 'הטרגדיה של נחלת הכלל' שטען שהאדם מונע מן הצורך להאדיר את ההון הפרטי וזה תמיד יהיה על חשבון הנחלה המשותפת ולכן הטרגדיה. אולם, חוקרים אחרים אמרו - זה לא ככה. פרופ' אלינור אוסטרום, למשל, זכתה בפרס נובל לכלכלה כאשר הראתה שניתן ליצור מערכות שהבסיס שלהן הוא שיתוף פעולה.

"מה שקרה בשנים האחרונות אלה שני תהליכים - אנחנו גם נמצאים במגמת האצה של צמצום נחלת הכלל, וזו תגובת נגד לצמצום ולהדרה ולגידור של נחלת הכלל. יש לנו יותר שטח פרטי, הון פרטי שלא היה כדוגמתו אי פעם בידי מספר קטן של אנשים. אולי אנחנו רואים היום תגובה לצומת מאתגרת שאנחנו נמצאים בתוכה".

ד"ר אפרת טולקובסקי, מנהלת מרכז גזית גלובס לחקר הנדל"ן במרכז הבין תחומי בהרצליה, וחברת מועצת העיר תל אביב, ביקשה להיות האופוזיציה: "כלכלה שיתופית. אני לא מבינה מה זה. בנקים התחילו כקואופרטיב. חלקם בעולם עדיין כאלה וגם בארץ כך זה התחיל. לך אין כסף? קח את שלי, תחזיר אחר כך. אפילו בנק הפועלים נמצא בעיקר בידי הציבור. רוב אוכלוסיית העולם עשירה כפי שלא הייתה אף פעם. כשכואבת לנו השן ולא צריך להתאבד מרוב כאב. אני רואה את השירותים המוצעים כאן (גט טקסי, אוטותל, WeWork) קצת כניצול ציני של המילה שיתוף. אלה שירותים שמוצעים בתשלום. השוק החופשי יכול בהחלט להציע אותם. מה בדיוק קהילתי בזה?".

לדברי טולקובסקי, אפילו מיזמי מגורים משותפים כמו WeLive, שיוצג בפאנל על ידי איתן סרבר, מנכ"ל ערים ושותף מייסד בחברת Communit, הם למעשה מיזמי שוק חופשי. "הורך נובע מכך שהעירייה החליטה על דעת עצמה איך צריכה להיראות הדירה שלי. אני יכולה לגור עם ארבעה ילדים אבל לא עם שני שכנים. לו העירייה לא הייתה מתערבת, השוק החופשי היה מפתח גם לתחום הזה אחלה פתרונות".

סרבר סיפר מעט על הפרויקט של קומיוניט, אשר לדבריו הנו הרבה יותר מדירה מחולקת. "אנחנו מתמקדים בפרויקטים לדיור שותפי, בו משתמשים במוצרים בצורה משותפת. למה עכשיו? כי מחירי הדיור עלו וכלכלה שיתופית יכולה לעזור. ביחד אפשר לקחת מבנה שסובל מאיזו שהיא הזנחה, ולנצל לא רק דירה דירה אלא את כל הבניין. כך ניתן להגיע לניצול טוב יותר של הבניין תוך שיפור חיי הדיירים". כך למשל אזורי האחסון, הבישול, גינה של הבניין, מרפסת, כולם יכולים להיות משותפים.

משתתפי הפאנל: ד"ר אורלי רונן, ד"ר אפרת טולקובסקי, עידן שמיר, קרן פנאן, איתן סרבר ובלה אלכסנדרוב / צי

קרן פנאן, סמנכ"ל מוצרים חדשים בחברת גט (בעבר גט טקסי), סיפרה כי: "שיתוף הוא קריטי בעולם התחבורה כדי לייצר שינוי לעומת הגודש בכבישים שהולך וגדל, והנזק שלו מוערך ב-25 מיליארד שקל בשנה. וזה מחמיר. כי אנשים יוצרים מתחבורה ציבורית לרכב הפרטי ולא רק פרטי אלא של אדם יחיד, וזאת משום שאין מספיק חלופות של תחבורה ציבורית שמניקה שקיפות ושליטה כמו התחבורה הפרטית.

"אנחנו הקמנו את מיזם גט טוגדר, שמאפשר לאנשים לנסוע ביחד במודל שקצת דומה למונית שירות. בעתיד אולי כלל לא נוכל להיכנס עם הרכב למרכז העיר אלא נהיה חייבים לנוע בתחבורה שיתופית".

מי שכבר החל לפעול בתחום התחבורה השיתופית אך גם זוכה לאחרונה לביקורת, הוא עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי המפעילה את שירות אוטותל. שמיר מבקש בפאנל שיתנו לו עוד קצת זמן. "אנחנו מאמינים שעל כל רכב שיתופי שיכנס לעיר, ייעלמו ארבעה רכבים אבל זה תהליך. עד שאדם משתכנע למכור רכב או לא לקנות אותו מלכתחילה, זה לא תהליך של שנה שנתיים. אני לא מבין איך אפשר להתעסק בביקורת אחרי שיש חודשים פעילות בלבד. יש לנו 5,300 מנויים. זה מספר בלתי רגיל וממדינות אחרות מתקשרים לשאול אותנו איך עשינו את זה. אבל החלטה לוותר על רכב פרטי לא תקרה תוך שישה חודשים".

עוד מוסיף שמיר כי: "בניגוד לרוב הפרויקטים התחבורתיים, יש לפרויקט הזה נקודת יציאה. תשוו אותו למשל לרכבת הקלה. אין דרך אחורה ממנה. לעומת זאת אם מיזם אוטותל יכשל - לא נורא. מוכרים את המכוניות, צובעים את החניות ולא קרה דבר".

טולקובסקי: "עיריית תל אביב לפחות מנסה לעשות דברים. היא בנתה בעצם את המרחב השיתופי הכי גדול בארץ. ברחוב יש לי חנות, בית קפה, אני הולכת לכל מקום ברגל או מקסימום באופניים. זו חוויית חיים שיתופית כמו שאין בשום מקום במדינת ישראל. וזה כל כך איכותי שנוצרה בעיה של ביקוש יתר וצריך להתמודד.

בלה אלכסנדרוב, מנכ"ל עמותת 'ארץ עיר', סיפרה על רשת המוקמת באר שבע, בה 500 צעירים מקימים ביחד מעין קומונה בשכונה מסויימת, ובה מעדלים שיתופעיים - מחסן שיתופי, נגריה בתוך בית הספר שפועלת כעת גם מחות לשעות הלימודים".

שמיר: "אני מאמין שבעתיד בכלל לא יהיו רכבים פרטיים ובכלל שכל מושג הבעלות יתעמעם. מדוע שמכונת כביסה אחת לא תשרת בניין שלם? אולי גם המטבח יכול להיות משותף? או מתחם משחקים שמשמש את כל הבניין?".

טולקובסקי: "באמת אם בנאדם שוקל 80 קילו, הגיוני לשים טון ברזל סביבו כדי להזיז אותו ממקום למקום? זה לא הגיוני. אני לא חושבת שזה מה שיהיה ב-2048, אבל אני לא חושבת שאהיה איתכם כבר".

בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל, דיבר בפתיחת הפאנל על רוחות של שינוי הנושבות בעולם. "ב-30-40 השנים האחרונות ראינו כניסה של טכנולוגיות חדשות לגמרי בקצב מסחרר, אבל ב-30 השנים הבאות, נראה שינוי מואץ פי כמה, שינבע משילובים חדשים בין טכנולוגיות קיימות.

"אנחנו רואים את השינויים המשמעותיים לאוכלוסיה מגיעים מארבעה תחומים - חינוך, בריאות, תחבורה ומבנה הערים. חינוך - הילדים שלנו בוודאות לא יקבלו את אותה חוויית בית הספר שאנחנו קיבלנו. יהיה טשטוש בין מורה לתלמיד, בין הפסקה לשיעור, בין משחק ללימוד. בתחום הבריאות, מערכות מידע וניטור מתוחכמות יוכלו לדעת שאנחנו חולים לפני שאנחנו חולים בפועל.

"בתחום התחבורה, אנחנו נערכים לתרחיש של היעלמות החניה. רכבים אוטונומיים וסוגים חדשים של תחבורה ציבורית ייתרו אותה. אתם מיואשים היום בפקק? זה לא יישאר ככה. התחבורה הולכת לקראת שינוי גדול יותר מהמעבר מהסוס והעגלה לרכב של היום.

"שינוי מרכז הערים מחויב בשל כניסת מיליארד איש למרכזי הערים בעולם ב-30 השנים הקרובות. כל מי שגר או עובד בעיר יודע שהערים כפי שהן מתוכננות היום, לא יכולות להכיל זאת. העיר צריכה להשתנות, וכשהמכוניות יזוזו בצורה אחרת, גם חוויות המגורים בעיר יוכלו לעבור שינוי דרסטי".

עוד שינוי עליו מצביע זינגר הוא תרבותי: "עד 2020, 50% מכוח העבודה יהיו מדור המילניום והלאה. אלה אנשי ה- We Generation שעבורם בנינו את WeWork. אנחנו לא מדברים על בנינים אלא על קהילות, לא על עיצוב אלא על חוויה, לא על עשיה אלא על השפעה".

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביותר מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • שני בני אדם נוספים נפצעו בתאונה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?