גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה לצורך עלייה: השדרוג של אופל ל-3008 של פיז'ו

לקרוס-אובר המשפחתי הראשון של אופל יש שורשים בקונצרן פיז'ו-סיטרואן הצרפתי ומנוע 1.2 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים ● אבל הוא מציג אישיות גרמנית נבדלת, הרבה שימושיות ותמחור הולם

בחודש האחרון נרשם שיא חדש במלחמה העסקית, שמתנהלת בין אופל לחברה-האם שלה פיז'ו-סיטרואן, שרכשה אותה בשנה שעברה תמורת כשני מיליארד אירו. הקונצרן הצרפתי אמנם פרסם החודש דו"חות כספיים די חיוביים, עם עלייה נאה בהכנסות ברבעון הראשון, אבל תרומתה של אופל למאזן המאוחד המשיכה להיות שלילית ומאז רכישתה היא ייצרה לחברה-האם הפסדים של יותר מ-170 מיליון יורו.

הנהלת פיז'ו טוענת, שעלות הייצור והתפעול במפעלים של אופל כפולה כמעט מזו שבצרפת ושמכירותיה מאכזבות, ולפיכך היא דורשת מאופל לקצץ משמעותית בעלויות. אמנם פיטורים לא עומדים כרגע על הפרק בשל ההתחייבות לממשלת גרמניה אבל האיגודים החזקים בגרמניה מתנגדים לכל גם פגיעה עקיפה בשכר ואף מתכוונים לצאת ל"ראלי" בנושא.

ממשלת גרמניה לא משתפת בינתיים פעולה והקנצלרית מרקל אמרה החודש כי "על פיז'ו לעמוד בהתחייבויותיה". בהיעדר אמצעי לחץ אחרים הודיעה פיז'ו, שאם לא יקוצצו העלויות אין בכוונתה להשקיע בפיתוח המפעלים של אופל בגרמניה והיא לא תעביר להם את הייצור של דגמים חדשים. הגרמנים טוענים שזו "סחיטה" ואם מוסיפים לכך את המטען הלאומי המסורתי בין הצרפתים לגרמנים מקבלים עסק די נפיץ.

הדגם שהוביל למיזוג בין פיז'ו לאופל הוא אופל גראנדלנד X החדש, שהחל את דרכו כעסקת OEM מקובלת בין שתי החברות. כלומר חברה אחת (אופל) רוכשת מחברה אחרת (פיז'ו) את הזכויות להשתמש בדגם קיים - פיז'ו 3008 במקרה דנן - ולבצע בו הנדסת מותג נמרצת כדי ליצור בידול מהדגם ה"תורם".

לאנשי אופל יש לא מעט ניסיון במיזמי OEM מול בעלת הבית הקודמת ג'נרל מוטורס ומי שלא מכיר את הקשר המשפחתי ל-3008 יתקשה לקשר בינו לבין הגראנדלנד. הממדים והפרופורציות די דומים אבל במקום החרטום המוחצן ועתיר הכרום של ה-3008 הציבה אופל חרטום מחודד ונקי עם פנסים מלוכסנים נוסח אופל אסטרה, יציבה ספורטיבית עם פגושים עמוקים וגריל "גרמני" שחור וגדול. גם הזנב נראה נקי יותר והוויתור על מסילת הכרום בפרופיל הצד מעניק לרכב מראה תכליתי ונעים לעין.

מחלקת העיצוב של אופל תרמה גם כמה אלמנטים מקוריים משלה לעיצוב, כמו טקסטורה מתוחכמת של משטחי הפלסטיק בחלק התחתון של המרכב, שמשתלבת היטב בצביעה דו-גונית. הגרסה המהודרת של רכב המבחן, בצבע שחור-לבן ועם חישוקים ייחודיים, הצליחה לסובב לא מעט ראשים ברחוב הישראלי הטרוד.

ואם בעיצוב החיצוני הבידול היה עדין, הרי שעיצוב תא הנוסעים כבר מייצג שינוי רדיקלי לעומת המקור הצרפתי. את לוח המחוונים הכל-דיגיטלי של ה-3008 מחליפה עמדת פיקוד תקנית, שמרנית ומאוד "גרמנית" עם סט של מחוונים אנלוגיים. ההגה האובאלי פינה את מקומו להגה עגול ותקני, מערך המתגים האופקי של ה-3008 הוחלף במערך מקובל נוסח אסטרה, ידית ההילוכים נוסח ה"סטיק" של מטוס קרב הוחלפה בידית מקובלת ומערכת מולטימדיה מקורית מקבילה לזו של דגמי אופל ו-GM.

בקיצור, זהו תהליך יסודי של "דה-דיגיטליזציה" (ביטוי שהמצאנו), שנוטש את היצירתיות המופגנת לטובת תכליתיות ושימושיות. אולי זה גילנו המתקדם, אבל הרגשנו הרבה יותר בבית עם העיצוב הזה. כל העסק עטוף בחומרים איכותיים ובאיכות ייצור וגימור גבוהה, שאליה כבר התרגלנו במוצרי הדור האחרון של PSA (הרכב מיוצר בצרפת), עם בידוד רעשים יעיל. רמת האבזור בדגם הבכיר מקיפה למדי, וכוללת חבילת בטיחות אקטיבית, ולמרות העדרם של כמה גאדג'טים התא מספק תחושת פרימיום.

פרט לכך, כמו ב-3008, זהו קרוס-אובר משפחתי יעיל עם גובה נוח לכניסה ויציאה, תנוחת ישיבה ידידותית לסובלים מחרדת SUV, מרחב סביר לשניים פלוס מאחור ותא מטען מרווח ושימושי עוד לפני קיפול המושב האחורי.

באגף המנועים האופציה היחידה הוא מנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר מבית פיז'ו, שמייצר 130 כ"ס ו-23 קג"מ. זה לא הטורבו 1.6החזק והנמרץ של האח הצרפתי, אבל זה גם לא הדגם היחיד בפלח הזה, שמשתמש במנועי טורבו-בנזין קטני נפח - ע"ע ערך ניסאן קשקאי ורנו קאדג'ר שעושים חייל עם 15 כוחות סוס פחות.

לזכותו של הגראנדלנד עומד משקל עצמי צנוע של כ-1,270 קילו בלבד, למרות ממדים נכבדים, מה שמתבטא בתגובה סבירה ללחיצה ברוב תנאי הנהיגה הנפוצים והתנהלות רגועה בעיר ובשיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר.

עם זאת, דרישות מאתגרות כמו האצה בעליה או יציאה לעקיפה נמרצת עם מטען מלא של נוסעים כבר מותחות את יכולות המנוע לקצה בליווי לא מעט רעש מאומץ. התיבה האוטומטית בת 6 מהירויות עושה עבודה טובה בהחלקת הפעולה של המנוע הקטן, אם כי ברוב הזמן הותרנו אותה על מצב התכנות הנמרץ יותר. כצפוי, צריכת הדלק מצוינת ולא קשה להשיג 15 קילומטרים לליטר.

על הכביש שומר הקרוס-אובר של אופל על התכונות החיוביות של ה-3008, עם ספיגת זעזועים מצוינת, למרות חישוקים גדולים וצמיגים בחתך נמוך. נטיית הגוף מרוסנת היטב תחת עומסים צידיים, מרכז הכובד נמוך והשלדה מרגישה קלילה ומשתפת פעולה עם נהגים חדורי מוטיבציה על כבישים מפותלים.

למרבה הצער, האופל קיבלה בירושה מ-3008 גם את מערכת ה"סיוע אקטיבי להיגוי", שמחבלת באופן יסודי בהיזון החוזר. נבירה בתפריטים וניתוק המערכת הזו החזירו לנו את תחושת ההיגוי. כצפוי, יכולות השטח מזעריות ומוגבלות לדרכי עפר וטיפוס על מדרכות מתונות.

במחיר של 140 אלף שקל לדגם הבסיס ו-155 אלף לדגם המפואר, הגראנדלנד X משתבץ בדיוק במרכז של אחד הפלחים הצפופים ביותר כיום בשוק הרכב הישראלי. זה לא פשוט להותיר חותם בפלח כזה, אבל לגראנדלנד יש בהחלט את הכלים הדרושים כדי להחזיר את אופל לתמונה התחרותית. הוא ידידותי לעין, מאובזר היטב, לא מקושקש, שימושי למשפחות גדולות, ועם הדחיפה של חברת הליסינג הגדולה של היבואן מאחוריו, לא נופתע אם הוא יהפוך לאופציה פופולרית ברשימת הבחירה של רבים.

אופל גראנדלנד

חלק מהמתחרות

מיצובישי אקליפס קרוס

מחיר הבסיס של המצטרף החדש לפלח הוא 149 אלף שקל ומקבלים בו מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש עם 163 כ"ס ותיבה רציפה. הביצועים נמרצים למדי והתא שופע במערכות קישוריות ובטיחות עדכניות. תא המטען מסתפק ב-341 ליטר. האח הגדול "אאוטלנדר" מציע גרסת בסיס ב-140 אלף עם מנוע 2 ליטר

ניסאן קשקאי

גרסת הבנזין של ניסאן קשקאי עולה בין 144 ל-162 אלף לפני הנחות. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם 115 כ"ס ו-17 קג"מ והתיבה היא רציפה. הרכב מעט קטן בממדיו מהגראנדלנד ומציע 100 ליטר פחות בתא המטען, אבל המרכב גבוה והנוחות טובה. עמדת הפיקוד דיגיטלית למהדרין ורמת האבזור עדכנית

פיז'ו 3008

גרסת הבסיס של ה-3008 עולה 155 אלף שקל והמחיר מטפס עד ל-170 אלף לגרסה המפוארת. העיצוב החיצוני מוחצן יותר לעומת האופל ועיצוב הפנים עתידני-חללי, על טהרת התצוגה הדיגיטלית. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 165 כ"ס והתאוצה מהירה יותר ב-2 שניות מזו של האופל. יש גם מנועי דיזל

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה ואסיה; בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד ליבת ה-PCE

דאקס מתחזק ב-0.4%, פוטסי מוסיף 0.7% וקאק עולה ב-0.3% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם