גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה לצורך עלייה: השדרוג של אופל ל-3008 של פיז'ו

לקרוס-אובר המשפחתי הראשון של אופל יש שורשים בקונצרן פיז'ו-סיטרואן הצרפתי ומנוע 1.2 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים ● אבל הוא מציג אישיות גרמנית נבדלת, הרבה שימושיות ותמחור הולם

אופל גראנדלנד X / צילום: יחצ
אופל גראנדלנד X / צילום: יחצ

בחודש האחרון נרשם שיא חדש במלחמה העסקית, שמתנהלת בין אופל לחברה-האם שלה פיז'ו-סיטרואן, שרכשה אותה בשנה שעברה תמורת כשני מיליארד אירו. הקונצרן הצרפתי אמנם פרסם החודש דו"חות כספיים די חיוביים, עם עלייה נאה בהכנסות ברבעון הראשון, אבל תרומתה של אופל למאזן המאוחד המשיכה להיות שלילית ומאז רכישתה היא ייצרה לחברה-האם הפסדים של יותר מ-170 מיליון יורו.

הנהלת פיז'ו טוענת, שעלות הייצור והתפעול במפעלים של אופל כפולה כמעט מזו שבצרפת ושמכירותיה מאכזבות, ולפיכך היא דורשת מאופל לקצץ משמעותית בעלויות. אמנם פיטורים לא עומדים כרגע על הפרק בשל ההתחייבות לממשלת גרמניה אבל האיגודים החזקים בגרמניה מתנגדים לכל גם פגיעה עקיפה בשכר ואף מתכוונים לצאת ל"ראלי" בנושא.

ממשלת גרמניה לא משתפת בינתיים פעולה והקנצלרית מרקל אמרה החודש כי "על פיז'ו לעמוד בהתחייבויותיה". בהיעדר אמצעי לחץ אחרים הודיעה פיז'ו, שאם לא יקוצצו העלויות אין בכוונתה להשקיע בפיתוח המפעלים של אופל בגרמניה והיא לא תעביר להם את הייצור של דגמים חדשים. הגרמנים טוענים שזו "סחיטה" ואם מוסיפים לכך את המטען הלאומי המסורתי בין הצרפתים לגרמנים מקבלים עסק די נפיץ.

הדגם שהוביל למיזוג בין פיז'ו לאופל הוא אופל גראנדלנד X החדש, שהחל את דרכו כעסקת OEM מקובלת בין שתי החברות. כלומר חברה אחת (אופל) רוכשת מחברה אחרת (פיז'ו) את הזכויות להשתמש בדגם קיים - פיז'ו 3008 במקרה דנן - ולבצע בו הנדסת מותג נמרצת כדי ליצור בידול מהדגם ה"תורם".

לאנשי אופל יש לא מעט ניסיון במיזמי OEM מול בעלת הבית הקודמת ג'נרל מוטורס ומי שלא מכיר את הקשר המשפחתי ל-3008 יתקשה לקשר בינו לבין הגראנדלנד. הממדים והפרופורציות די דומים אבל במקום החרטום המוחצן ועתיר הכרום של ה-3008 הציבה אופל חרטום מחודד ונקי עם פנסים מלוכסנים נוסח אופל אסטרה, יציבה ספורטיבית עם פגושים עמוקים וגריל "גרמני" שחור וגדול. גם הזנב נראה נקי יותר והוויתור על מסילת הכרום בפרופיל הצד מעניק לרכב מראה תכליתי ונעים לעין.

מחלקת העיצוב של אופל תרמה גם כמה אלמנטים מקוריים משלה לעיצוב, כמו טקסטורה מתוחכמת של משטחי הפלסטיק בחלק התחתון של המרכב, שמשתלבת היטב בצביעה דו-גונית. הגרסה המהודרת של רכב המבחן, בצבע שחור-לבן ועם חישוקים ייחודיים, הצליחה לסובב לא מעט ראשים ברחוב הישראלי הטרוד.

ואם בעיצוב החיצוני הבידול היה עדין, הרי שעיצוב תא הנוסעים כבר מייצג שינוי רדיקלי לעומת המקור הצרפתי. את לוח המחוונים הכל-דיגיטלי של ה-3008 מחליפה עמדת פיקוד תקנית, שמרנית ומאוד "גרמנית" עם סט של מחוונים אנלוגיים. ההגה האובאלי פינה את מקומו להגה עגול ותקני, מערך המתגים האופקי של ה-3008 הוחלף במערך מקובל נוסח אסטרה, ידית ההילוכים נוסח ה"סטיק" של מטוס קרב הוחלפה בידית מקובלת ומערכת מולטימדיה מקורית מקבילה לזו של דגמי אופל ו-GM.

בקיצור, זהו תהליך יסודי של "דה-דיגיטליזציה" (ביטוי שהמצאנו), שנוטש את היצירתיות המופגנת לטובת תכליתיות ושימושיות. אולי זה גילנו המתקדם, אבל הרגשנו הרבה יותר בבית עם העיצוב הזה. כל העסק עטוף בחומרים איכותיים ובאיכות ייצור וגימור גבוהה, שאליה כבר התרגלנו במוצרי הדור האחרון של PSA (הרכב מיוצר בצרפת), עם בידוד רעשים יעיל. רמת האבזור בדגם הבכיר מקיפה למדי, וכוללת חבילת בטיחות אקטיבית, ולמרות העדרם של כמה גאדג'טים התא מספק תחושת פרימיום.

פרט לכך, כמו ב-3008, זהו קרוס-אובר משפחתי יעיל עם גובה נוח לכניסה ויציאה, תנוחת ישיבה ידידותית לסובלים מחרדת SUV, מרחב סביר לשניים פלוס מאחור ותא מטען מרווח ושימושי עוד לפני קיפול המושב האחורי.

באגף המנועים האופציה היחידה הוא מנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר מבית פיז'ו, שמייצר 130 כ"ס ו-23 קג"מ. זה לא הטורבו 1.6החזק והנמרץ של האח הצרפתי, אבל זה גם לא הדגם היחיד בפלח הזה, שמשתמש במנועי טורבו-בנזין קטני נפח - ע"ע ערך ניסאן קשקאי ורנו קאדג'ר שעושים חייל עם 15 כוחות סוס פחות.

לזכותו של הגראנדלנד עומד משקל עצמי צנוע של כ-1,270 קילו בלבד, למרות ממדים נכבדים, מה שמתבטא בתגובה סבירה ללחיצה ברוב תנאי הנהיגה הנפוצים והתנהלות רגועה בעיר ובשיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר.

עם זאת, דרישות מאתגרות כמו האצה בעליה או יציאה לעקיפה נמרצת עם מטען מלא של נוסעים כבר מותחות את יכולות המנוע לקצה בליווי לא מעט רעש מאומץ. התיבה האוטומטית בת 6 מהירויות עושה עבודה טובה בהחלקת הפעולה של המנוע הקטן, אם כי ברוב הזמן הותרנו אותה על מצב התכנות הנמרץ יותר. כצפוי, צריכת הדלק מצוינת ולא קשה להשיג 15 קילומטרים לליטר.

על הכביש שומר הקרוס-אובר של אופל על התכונות החיוביות של ה-3008, עם ספיגת זעזועים מצוינת, למרות חישוקים גדולים וצמיגים בחתך נמוך. נטיית הגוף מרוסנת היטב תחת עומסים צידיים, מרכז הכובד נמוך והשלדה מרגישה קלילה ומשתפת פעולה עם נהגים חדורי מוטיבציה על כבישים מפותלים.

למרבה הצער, האופל קיבלה בירושה מ-3008 גם את מערכת ה"סיוע אקטיבי להיגוי", שמחבלת באופן יסודי בהיזון החוזר. נבירה בתפריטים וניתוק המערכת הזו החזירו לנו את תחושת ההיגוי. כצפוי, יכולות השטח מזעריות ומוגבלות לדרכי עפר וטיפוס על מדרכות מתונות.

במחיר של 140 אלף שקל לדגם הבסיס ו-155 אלף לדגם המפואר, הגראנדלנד X משתבץ בדיוק במרכז של אחד הפלחים הצפופים ביותר כיום בשוק הרכב הישראלי. זה לא פשוט להותיר חותם בפלח כזה, אבל לגראנדלנד יש בהחלט את הכלים הדרושים כדי להחזיר את אופל לתמונה התחרותית. הוא ידידותי לעין, מאובזר היטב, לא מקושקש, שימושי למשפחות גדולות, ועם הדחיפה של חברת הליסינג הגדולה של היבואן מאחוריו, לא נופתע אם הוא יהפוך לאופציה פופולרית ברשימת הבחירה של רבים.

אופל גראנדלנד X / צילום: יחצ

אופל גראנדלנד

חלק מהמתחרות

מיצובישי אקליפס קרוס

מחיר הבסיס של המצטרף החדש לפלח הוא 149 אלף שקל ומקבלים בו מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש עם 163 כ"ס ותיבה רציפה. הביצועים נמרצים למדי והתא שופע במערכות קישוריות ובטיחות עדכניות. תא המטען מסתפק ב-341 ליטר. האח הגדול "אאוטלנדר" מציע גרסת בסיס ב-140 אלף עם מנוע 2 ליטר

מיצובישי אקליפס קרוס / צילום: יחצ

ניסאן קשקאי

גרסת הבנזין של ניסאן קשקאי עולה בין 144 ל-162 אלף לפני הנחות. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם 115 כ"ס ו-17 קג"מ והתיבה היא רציפה. הרכב מעט קטן בממדיו מהגראנדלנד ומציע 100 ליטר פחות בתא המטען, אבל המרכב גבוה והנוחות טובה. עמדת הפיקוד דיגיטלית למהדרין ורמת האבזור עדכנית

ניסאן קשקאי / צילום: יחצ

פיז'ו 3008

גרסת הבסיס של ה-3008 עולה 155 אלף שקל והמחיר מטפס עד ל-170 אלף לגרסה המפוארת. העיצוב החיצוני מוחצן יותר לעומת האופל ועיצוב הפנים עתידני-חללי, על טהרת התצוגה הדיגיטלית. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 165 כ"ס והתאוצה מהירה יותר ב-2 שניות מזו של האופל. יש גם מנועי דיזל

פיז'ו 3008 / צילום: יחצ

עוד כתבות

ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

"בואו נחזור להיות צרפתים": הציבור בלבנון מביע חוסר אמון בממשלה

הכעס על אוזלת היד של הממשלה הביא להפצה ויראלית של עצומה הקוראת ללבנונים לדרוש את החזרת השלטון הקולוניאליסטי של צרפת על המדינה ● מקרון ביקר היום במדינה והבטיח רפורמה פוליטית

שר התקשורת החדש, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הסתיים השלב המרכזי במכרז הסלולר לתדרי דור חמישי

שלוש המתמודדות יקבלו כל אחת 10 מגה בתחום תדרי ה-700 מגה הרץ ● הסכום טרם פורסם אך ההשערה היא שהוא בהתאם להערכות משרד התקשורת

יואב גלנט \ צילום: איל יצהר

שר החינוך גלנט הבריז מישיבת ועדת החינוך, היועמ"ש נזף בו

ח"כ משה ארבל התלונן בפני היועץ המשפטי לממשלה  על כך ששר החינוך יואב גלנט בחר להיעדר מישיבת ועדת החינוך בנושא פתיחת שנת הלימודים ● המשנה ליועמ"ש לעניינים חוקתיים השיב: "אי התייצבות עובדי מדינה להזמנת ועדה של הכנסת מהווה עבירת משמעת"

יובל כהן, מראשי פורטיסימו ויו"ר טלרד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קרן פורטיסימו במו"מ לרכישת חברת השירותים המוניציפליים המחזיקה בסלופארק בכ-200 מיליון שקל

מ.ג.ע.ר מספקת שירותי גבייה ופיקוח עירוני לרשויות מקומיות ומחזיקה בחברת סלופארק ● בעלי השליטה בחברה, יורשי דן דוד, נכשלו באחרונה בהצעת רכש שהגישו לחברת לידר השקעות

משפחת הריס / צילום: איל יצהר, גלובס

"אני במקום של איך אני משיגה לחם למחר. לחם. למחר. אתה מבין?"

איילת ואיתי הריס, בעלי משחקיית הילדים גליצ'ה בראשון לציון, משתכרים היום מינימום כעובדי סופר וכורעים תחת נטל ההלוואות ● "אנחנו מקבלים בשר מאמא שלי ופירות מאבא שלי, ועם המים שיוצאים מהמזגנים משקים את העציצים" ● פרויקט מיוחד

נטלי טישלר / צילום: איל יצהר, גלובס

"חזרתי לחדר הנעורים שלי, אני בעלטה"

נטלי טישלר עבדה כמפיקת אירועים וליצנית רפואית עבור 18 אלף שקל בחודש ● משבר הקורונה הותיר אותה ללא הכנסה ואילץ אותה לחזור לבית אמה: "לימדו אותי לשמור כסף לבן ליום שחור. שנים שילמתי ביטוח לאומי, אז למה הכסף לא חוזר אליי?" ● פרויקט מיוחד

משפחת בן צבי / צילום: איל יצהר, גלובס

"נעזרים בהורים ושורפים את החסכונות. עברנו ל'מצב הודו'"

2019 הייתה שנת השיא של חברת התיירות של אוריאל בן צבי, אבל אז הגיעה הקורונה ואיתה הביטולים ● "אנחנו לא יוצאים, לא אוכלים בחוץ, חיים בצמצום" ● פרויקט מיוחד

לצעירים נגמרים מקומות העבודה בעקבות המשבר הכלכלי והאבטלה מזנקת / צילום: כדיה לוי, גלובס

מענק לכל אזרח: כמה כבר קיבלו והאם יש סיבה לדאגה אם הכסף עדיין לא הגיע?

מתוך כ-6.5 מיליארד שקל שולמו עד כה כ-61.4% ● המענק של 750 שקל למבוגרים שולם עד כה למחצית מהזכאים

שאול מרידור / צילום: רפי קוץ

כ"ץ למרידור: "אם לא תשב בשקט אוציא אותך מהחדר"

המתיחות בין שרי הממשלה לפקידים מגיעה לשיא חדש - והפעם תורו של שר האוצר ישראל כ״ץ להיכנס לעימות עם ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור

דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב

WeCheck: כוח המיקוח של השוכרים עולה, משפחות יחליפו את הצעירים שעזבו

מנתוני חברת WeCheck עולה כי נכון לחודש יוני שוק השכירות כמעט ולא נפגע מהשלכות מגפת הקורונה ● עם זאת, הירידה בהיקף השוכרים הצעירים בלמה את עליית מחירי השכירות

בנימין נתניהו / צילום: Matt Rourke, Associated Press

נתניהו: "קונים אופציות על תרופות, ובכך מממנים את פיתוח החיסונים"

בביקור בבית החולים שערי צדק, התייחס היום נתניהו לפיתוח החיסון במכון הביולוגי ואמר כי הוא הנחה "אותם להקים כבר את מפעל הייצור"

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

נערכים לבחירות בארה"ב: האקרים ינסו לפרוץ למכונות ההצבעה

גורמים של ביטחון לאומי בארה"ב מזהירים מפני איום על הבחירות מצד מדינות יריבות ● מקורות ביון אמריקאים אומרים שרוסיה בדקה מערכות הצבעה של מדינות בארה"ב בבחירות לנשיאות ב-2016 ● החשש מפני בלאגן בנובמבר הביא את אחת היצרניות לאפשר להאקרים לאתר פרצות

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

למרות הקורונה והירידה החדה במניה: אינמוד נותרה רווחית ברבעון השני

פעילותה של חברת האסתטיקה הרפואית הושבתה כמעט לחלוטין בחודשים אפריל ומאי בגלל הקורונה, אך היא הצליחה לפצות על כך חלקית ביוני ● שווייה לאחר שאיבדה 36% מהשיא - 1.1 מיליארד דולר

ברק עילם, מנכ"ל נייס / צילום: איל יצהר

הראש בעננים: נייס ממשיכה לצמוח וכבר שווה יותר מ-13 מיליארד דולר

חברת הטכנולוגיה עקפה את התחזיות ברבעון השני עם הכנסות של כ-395 מיליון דולר, ועם רווח נקי למניה הגבוה ב-5 סנטים מתחזיות האנליסטים

מפגינה בהפגנת העצמאים בגן בצ'רלס קלור, בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חילוקי דעות, הפרד ומשול וראיון אחד אצל אופירה וברקו: לאן נעלמה מחאת העצמאים?

כל אחד מארגוני העצמאים מושך לכיוון אחר, ההפגנות הכלכליות שהובילו ראשי המאבק שינו כיוון, והפוליטיקאים ואנשי האוצר ניצלו את המצב וטיפלו במחאה בשיטה של הפרד ומשול • מה קרה למחאת העצמאים, שעד לפני חודש נראתה שתוביל את הממשלה לשינוי היסטורי במעמדם

מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הפשע משתלם? 56% מהקנסות על כריתת עצים בכלל לא נגבו

ועדת הפנים והסביבה של הכנסת הציגה נתונים מדאיגים באשר לכריתת עצים בישראל ● המדינה לא טורחת לגבות קנסות על כריתת עצים שלא כחוק ● תקנות בנושא נטיעה חלופית היו צריכות להיכנס לתוקפן לפני 7.5 שנים, עד עצם היום הזה לא אושרו ● כך כורתים עצים בישראל ללא סנקציות ובקלות יתרה

טביעה / צילום: שאטרסטוק

״אינטגריטי" ואובדנו: על השופט, דילמות מוסריות ומנהיגות בימי קורונה

"אינטגריטי" הוא מצב שבו ישנה לכידות בין ערכים מרכזיים שבהם מאמין אדם לבין מעשיו ● אבל האם אדם בעל מצפון יכול להתייסר - ואפילו קשות - עקב ידיעתו על אודות אובדן האינטגריטי שלו? ● בעקבות ספרו של שי אספריל: השופט

יוסי אבו / צילום: דלק קידוחים

איש תשובה: יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים מסכם שבוע סוער וגיוס מוצלח

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, מסכם מהלך מוצלח לגיוס של 2.25 מיליארד דולר בהנפקת איגרות החוב בחו"ל, ומציג את התוכניות הפיננסיות להמשך ● לדבריו, שוק ההון טעה כשתמחר בחודש יוני את אג"ח א' במחירי שפל

רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר, אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: דוברות האוצר, רפי קוץ

למה מפלס החששות בבנק ישראל בעלייה ומדוע באוצר מעדיפים לגייס כסף מעבר לים

כדי לממן את הגירעון התופח צריך לגייס כסף גדול, אבל ייתכן שבאוצר פונים יותר מדי להלוואות יקרות בחו"ל • בינתיים בנק ישראל צופה שהגרוע מכל עוד לפנינו בכל הקשור לכלכלה הריאלית ונוקט צעד שעשוי דווקא לפגוע במאמץ להגדלת האשראי • שלוש הערות על המשבר הפיננסי

בורסות אסיה על רקע פסגת טראמפ-קים \ צילום: רויטרס

אירופה עוברת לירידות; מניית נינטנדו עולה אחרי דוחות חזקים

טראמפ חתם על צו נשיאותי להפסקת האינטרקציה העסקית עם טיקטוק ו-WeChat ● בנק אוסטרליה אמר שקצב השיקום הכלכלי של המדינה יהיה איטי יותר משחזו מראש ● היום ארה"ב צפויה לחשוף את מדד האבטלה שלה לחודש יולי