גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד בוחרים קריירה ומהו המסלול הנכון להצלחה?

בחירת קריירה מתאימה מתחילה בהגדרת תחומי העניין והתאמתם ליכולות האישיות ולשוק העבודה. כל מה שצריך לדעת לפני שמחליטים

הצלחה בקריירה דורשת מצוינות, הישגיות וחדשנות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הצלחה בקריירה דורשת מצוינות, הישגיות וחדשנות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשיתוף המרכז האקדמי פרס

בחירת קריירה בעידן של שינויים טכנולוגיים ועולם תעסוקה דינמי מהווה אתגר לא קטן. אם נבדוק את הנושא סטטיסטית, רוב הסיכויים שהשאלה "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?", תיתקל בתשובה מעורפלת ולא ודאית בקרב צעירים בני דור ה- Z , שעומדים היום בפני אחת ההחלטות החשובות בחיים. פעם בחירת מקצוע הייתה לכל החיים, בעיקר מתוך שיקולים כלכליים וכדי להגיע מסודרים לפנסיה. אבל היום, בעולם שבו ייעוד והגשמה עצמית הם חלק מהלקסיקון הקיומי, סדרי העדיפויות השתנו. לא עוד עבודה שאינה מפיקה הנאה וסיפוק ומשמשת לפרנסה בלבד, אלא קריירה שמביאה לידי ביטוי את היכולות והכישורים האישיים, עונה על הצורך במימוש עצמי ומוּנעת מתוך תשוקה אמיתית.

דור ה-Z המכונה גם iGeneration, נולד וגדל במציאות טכנולוגית מתקדמת, שלא מפסיקה להתפתח ולהתחדש. חלק ניכר מחיי החברה, הלימודים והעבודה שלהם מתנהל ברשת ורבים מהם פונים למקצועות הדיגיטל, שהולכים ותופסים נתח נכבד בשוק העבודה הגלובלי. כמו בכל דור, תמיד יהיו מי שיודעים מגיל צעיר מה הייעוד שלהם בחיים ומי שמגיעים לגיל שאפשר להתחיל, אבל לא יודעים איך. ויותר כך, בעולם החדש של סדנאות, קורסים מזורזים ולימודי אונליין, שמבטיחים מסלול מהיר לקריירה נחשקת, לא מעט צעירים מרגישים מבולבלים ומתחבטים בשאלות האם כדאי לבחור מקצוע שדורש תואר אקדמי, ועד כמה לימודים אקדמיים מכשירים באמת לקריירה מוצלחת ומספקת.

לשלב בין התלהבות וסקרנות לתנאים בשוק העבודה

יש הטוענים כי נקודת הפתיחה להצלחה בקריירה, תלויה בראש ובראשונה בתשוקה לתחום העיסוק. נכון, אבל עם תשוקה לא הולכים למכולת. ישנם עוד גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון לפני שבוחרים קריירה. מה צריכים להיות השיקולים המנחים ואיך עושים זאת בדרך הנכונה והאפקטיבית ביותר? בשלב ראשון כדאי לשאול את עצמנו מה אנחנו אוהבים לעשות, מה מעניין אותנו וגורם לנו סיפוק ובמה אנחנו טובים. ככל שהמקצוע הנבחר מעורר בנו התלהבות וסקרנות, מתאים ליכולות ולעולמות התוכן שלנו, כך גם הסיכויים להתקדם ולהצליח בקריירה גבוהים יותר.

עם זאת חשוב לזכור שאנחנו חיים בעולם תחרותי . עולם בו ערכים כמו מצוינות, הישגיות וחדשנות הם ערכים מובילים. כדאי להקדיש מחשבה גם לערכים ולצרכים שלנו בכל הקשור למקצוע הנבחר ולבדוק היכן הם עומדים ביחס אליו - איפה נביא לידי ביטוי את ה"אני מאמין" שלנו ומתי נצטרך להתגמש, על מה נקבל מענה ועל מה נוותר, והאם הבחירה נובעת מתוך "שיקולים זרים" (כמו להצטרף לעסק המשפחתי במקום להגשים חלום וללמוד משפטים) , שעלולים לגרום לחוסר סיפוק ותחושת החמצה בעתיד.

כאמור, קריירה מוצלחת מספקת מענה לחלקים רגשיים רבים כמו יצירתיות, יכולת להביא את עצמנו לידי ביטוי, דימוי עצמי בריא, קשרים אישיים ותחושת שייכות. אולם, כשבוחרים מקצוע לעתיד חייבים להתייחס בכובד ראש גם לשיקולים רציונליים של פרנסה, שתאפשר לנהל חיים נוחים ונטולי דאגות כלכליות. כאן נכנס לתמונה גורם נוסף ומשמעותי ביותר, הלא הוא שוק העבודה. עם כל התהפוכות והשינויים הטכנולוגיים המתחוללים כמעט בכל תחום היום, חשוב מאד לבדוק גם את האספקט הזה - האם קיים היצע וביקוש למקצוע הנבחר, מהן דרישות הסף והאם המגמות העכשוויות מצביעות על רלוונטיות גם בעתיד.

ד"ר טלי תאני-הררי/צילום:  אסף בר-ישי

מה עושים עם הפער בין לימודים אקדמיים לשוק העבודה?

בנוסף לשיקולים האישיים ובחינת שוק העבודה, עולות גם שאלות הקשורות ללימוד המקצוע הנבחר - היכן לומדים? כיצד מתמודדים עם הפער בין לימודים אקדמיים לשוק העבודה? ומי אחראי לצמצום הפער? זה לא סוד שקיים פער בין לימודים אקדמיים לבין הדרישות בשוק העבודה. ואם מוסיפים לזה את הרף שמציב הדור הצעיר ו"היודע כל" בפני האקדמיה, אין ספק שזו נדרשת לצאת מגדרה ולהתאים עצמה לאתגר החדש והמרתק.

ד"ר טלי תאני-הררי, ראש תכנית ה- MBA במרכז האקדמי פרס, מסכימה ומפרטת: "אכן, קיים פער משמעותי בין האקדמיה במתכונתה השמרנית לבין הדרישות של הדור הנוכחי והדרישות המשתנות של שוק העבודה. האתגר של מוסד אקדמי הוא לשמור על האיזון הנכון בין החשיבה האקדמית לבין ההיבטים המעשיים; בין הגישות והתיאוריות המקובלות לבין החידושים בתעשייה ובשוק העבודה".

"אתגר זה מחייב לבחון ולעדכן בכל פעם מחדש את תכני הלימוד ומתודולוגיות ההוראה. עלינו, כסגל אקדמי, להשתמש במנעד רחב ועדכני של גישות, כלים, מתודות, אירועים ומחקרים על מנת לוודא שהסטודנט יהיה מוכן לאתגרים המצפים לו בשוק העבודה, לא רק בשנים הקרובות, אלא גם בעשורים הקרובים".

כך משלבים פרקטיקה בתוך האקדמיה

אין ספק שכחלק מהשינויים בעולם התעסוקה, המוסדות האקדמיים נדרשים כיום לחשוב על דרכים יצירתיות בהן ניתן לשלב את הפרקטיקה באקדמיה. זאת על מנת לצמצם פערים ולהכין את הסטודנטים לשוק העבודה באופן המיטבי. במרכז האקדמי פרס זיהו את הצורך והרימו את הכפפה. כך נולד מסלול החברות - מסלול ייחודי וחדשני שנועד להדק את החיבור בין האקדמיה לפרקטיקה, לחשוף את התלמידים לשלל תחומים ותפקידים ולהעניק להם כלים מעשיים לעתיד.

בכל אחד מקורסי מסלול החברות, שותפים מנהלים בכירים מחברות ומארגונים מובילים במשק הישראלי, יחד עם מרצה מוביל מהמרכז האקדמי פרס. בדרך זו יכולים הסטודנטים להבין יותר מה מעורר בהם תשוקה אמיתית טרם יצאו לשוק העבודה. "הניסיון שלנו מלמד כי למפגש של הסטודנטים עם מנהלי החברות בקורסים אלה, יש ערך מוסף משמעותי הן מבחינת הידע הפרקטי והכלים אליהם נחשפים הסטודנטים, והן מבחינת היותם של המנהלים מקור השראה למצוינות ולהתפתחות מקצועית", אומרת ד"ר תאני-הררי.

נסים אלון, מנכ"ל לאומית שירותי בריאות / צילום: עינת גורן

בין הארגונים הנוטלים חלק במסלול החברות במרכז האקדמי פרס, נמצאת "לאומית שירותי בריאות", שמחזיקה ב-350 מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. במסגרת הלימודים לתואר ראשון במנהל מערכות בריאות, הסטודנטים משתתפים בקורס שנבנה על ידי הקופה ובראשו עומד נסים אלון, מנכ"ל לאומית שירותי בריאות. לדברי אלון, בחירה בתחום הספציפי הזה היא דוגמא מצוינת למקצוע שהכוח המניע שלו הוא תשוקה. "עוד נדרש מהסטודנטים המעוניינים להשתלב בתחום, תכונות כמו אמפתיה למטופל, יכולת עבודה בצוות, יחסי אנוש טובים, ויכולות ניהול גבוהות למי שמכוון לתפקידי מפתח במערכת".

אלון מדגיש כי המפגש עם מרצי הקופה, נותן לסטודנטים את התחושה של מה באמת מצפה להם בעבודה בשטח. "חשוב לנו להעביר לסטודנטים את תחומי העיסוק של קופות החולים בכלל ושל לאומית שירותי בריאות בפרט, ואת מורכבות הניהול במערכת הבריאות. במסגרת הקורס אנו שמים דגש מיוחד על הקשר בין הלימוד התיאורטי לעבודה בשטח. בנוסף, התלמידים נפגשים עם חברי ההנהלה הבכירה של לאומית אשר מרצים בפניהם, כל אחד בתחומו, החל מהמנכ"ל וראש חטיבת הרפואה ועד ראש אגף משאבי אנוש".

בשורה התחתונה: לא משנה באיזה תחום תבחרו, חשוב שלא הקריירה היא שתגדיר אתכם, אלא שאתם אלה שיגדירו אותה. "ההמלצה שלי למתעניינים בקריירה במערכת הבריאות ובכל מערכת אחרת", מסכם נסים אלון, "היא לאהוב את מה שאתם עושים, להיות מקצוענים בתחומכם, ולא להפסיק ללמוד ולהתקדם כל הזמן".

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל