גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דחפורים אוטונומיים: התחומים החדשים של תע"א

תע"א חושפת טכנולוגיה לניהול אוטונומי של כלים כבדים שתוזיל את עלויות התפעול בכ-30% ● הטכנולוגיה תשמש גם צבאות מתקדמים ותפחית סיכון חיילים בשטח ● מאיר שבתאי, מנהל מפעל הרובוטיקה בתע"א: "למה לשים נהג כשאפשר לנהוג באמצעות פקודות מחדרים ממוזגים?"

הראל לוקר, יו"ר תע"א / צילום: איל יצהר
הראל לוקר, יו"ר תע"א / צילום: איל יצהר

התעשייה האווירית חושפת פיתוחים חדשים בעלי פוטנציאל לחולל מהפכה בענף הכרייה. מפעל הרובוטיקה של התעשייה האווירית פיתח טכנולוגיה שמביאה את בשורת הרכב האוטונומי לכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) המשמשים, בין היתר, את ענף הכרייה ואת החברות לעבודות עפר. בזכות היכולות האוטונומיות תתאפשר הפחתה ניכרת בעלויות התפעוליות של הכלים ההנדסיים, פשוט כי לא יהיה עוד צורך בנהגים ובצוותים אנושיים. את הכלים הכבדים ניתן יהיה להפעיל מחדרי שליטה ובקרה מרוחקים או לפי הגדרות תוכנה שמוטמעות בהם מבעוד מועד בהתאם לאופי המשימה.

אחד הפיתוחים המרכזיים שתע"א חושפת לראשונה, פונה אל ענף הכרייה העולמי באמצעות המערכת שמכונה "אופמוס": מדובר במערכת שמבוססת על אלגוריתמים מתקדמים המאפשרת הסבת משאיות ענק המשמשות לשינוע עפר במכרות פתוחים, למשאיות אוטונומיות לכל דבר. ההסבה מאפשרת להפעיל אותן באופן עצמאי על פי הגדרות שניתנות מראש או באמצעות פקודות שניתנות להן מרחוק.

במהלך השנה האחרונה תע"א כבר חתמה על כמה עסקאות עם מספר חברות כרייה ברחבי העולם, וראשי החברה מגדירים את היישומים החדשים שהושגו בתחום הרובוטיקה כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה לשנים הבאות. בימים האחרונים החברה חשפה את פיתוחיה המסקרנים שפונים לענף זה, במסגרת תערוכת Expomin שהתקיימה בסנטיאגו שבצ'ילה, בהשתתפות חברות הכרייה הגדולות בעולם. זאת, בניסיון להשיג עסקאות נוספות בתחום.

מדובר במערכת שמהווה פתרון טכנולוגי לניהול אוטונומי של כלים כבדים שמופעלים במכרות, בהם גם דחפורים, מקדחים ועוד- תוך הוזלת עלויות התפעול מצד חברות הכרייה בכ-30%: "הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת הסבה של כלי רכב חדשים וגם כלי רכב קיימים לתצורה רובוטית, כך שניתן לשלוט עליהם מרחוק ברמות אוטונומיה שונות שעליהן מחליט הגורם המפעיל", מספר מנהל מפעל הרובוטיקה של התע"א, מאיר שבתאי.

התע"א, כמו גם חברות ביטחוניות גדולות אחרות, פועלת כבר שנים ארוכות לפיתוח של יכולות חדשות המאפשרות הפיכת כלי רכב רגילים לאוטונומיים - אך כל העת העיבו ברקע אתגרים כמו אמינות ועמידות הכלים בזמן אמת, כמו גם יכולות העבירות שלהם בשטח, תוך התמודדות עם מכשולים שמזמנת להם הדרך בשל תנאי שטח מורכבים.

מנהלי הפרויקטים במפעל הרובוטיקה של תע"א מסבירים בשיחות עם "גלובס" כי יכולות אלה הושגו תוך פיתוח יישומים של בינה מלאכותית, חיישנים מתקדמים המותקנים על כלי הרכב ומצלמות המאפשרות להם "לראות" ולזהות או תוואי הדרך ומכשולים ב 360 מעלות.

שיפור יכולות שהושגו בשנים האחרונות בתחום, הוביל את החברה למיקוד מאמצי השיווק שלהן ברחבי העולם, בניסיון להשיא מעסקאות בענף הכרייה רווחים משמעותיים. זאת, על רקע הערכות שלפיהן שוק האוטונומיה בענף המכרות העולמי צפוי לעמוד בשנת 2023 על לא פחות מ 3.3 מיליארד דולר, מה שמשקף קצב צמיחה שנתי של כ 7%.

"זה יכול להיות ביזנס טוב", אומר שבתאי: "אנחנו מדברים על משאיות כבדות של 200-400 טון, כל אחת מתנשאת לגובה של בניין, עם צמיגים ענקיים בקוטר של 4 מטר ותפקידן המרכזי הוא לשנע שוב ושוב עפר ממקום למקום- אז למה צריך לשים בתוכן נהג כשאפשר לנהג אותן באמצעות פקודות שניתנות מחדרי שליטה ובקרה ממוזגים? הצלחנו להגיע למצב שמאפשר הפיכה של 'מפלצת' כזאת לרכב בלתי מאויש- תוך הפחתה למינימום של צריכת הדלק, הפחתת זיהום האוויר ושיפור היעילות בעבודה במכרות, וזה מאפשר לנו לפנות לשוק צומח".

כשבכירי תע"א מביטים כמה שנים קדימה, הם רואים עננה קודרת שמאיימת על החברה שלא צומחת כבר תקופה ארוכה. המנכ"ל הבא שלה, שיחליף בעוד כמה חודשים את המנכ"ל היוצא, יוסי וייס, יידרש להביא אותה לרווח תפעולי של 9% - יעד לא פשוט כשהשווקים הקלאסיים שלה, בעיקר הצבאיים, נעשים יותר ויותר ריכוזיים - ותחרותיים מאוד. כעת, בתע"א מנסים לעשות על הקרקע את מה שעשו במהלך שני העשורים האחרונים באמצעות מערכות מתקדמות של כלי טייס בלתי מאוישים- שנמכרות בכל רחבי העולם והכניסו עד כה לחברה מיליארדי דולרים.

מוציאים את הנהגים גם מהכלים הצבאיים

לצד המערכת "אופמוס" המיועדת לענף הכרייה, תע"א מציגה יכולות מתקדמות ועדכניות המאפשרות הפעלה אמינה ויעילה של דחפורים ומשאיות להובלת מטען בלי נהגים בעיקר לשוק הצבאי: "בתוך שנים, רוב הכלים המשמשים את הצבאות המתקדמים יהיו אוטונומיים ויכולות בתחום הבינה המלאכותית עושות את השינוי הגדול בתחום הזה ואנחנו מתכוונים להיות שחקן מובילה במקום הזה: אנחנו יודעים לעשות את זה, וצברנו הרבה מאד ידע וניסיון", אומר שבתאי.

בין הפיתוחים של תע"א שפונים לשוק הצבאי ועשויים להוציא את הצוותים האנושיים מהכלים החשופים לפגיעה בשדה הקרב- גם המערכת "רובוקון", המאפשרת הפיכת שיירות לוגיסטיות של משאיות לאוטונומיות, כך שמשאית אחת "דולקת" בעקבות משאית מובילה- בלי שאלה יהיו נהוגות בידי חיילים.

לצד מערכת זו, תע"א פיתחה גם את "פנדה", דחפור בלתי מאויש לביצוע של משימות הנדסה; "סהר", שהוא סייר רובוטי המשמש למשימות כמו פתיחת ציר לכוחות ממונעים ורגליים- ומיועד לגלות מבעוד מועד מטענים שהוטמנו בדרך ועוד: "שוק הרובוטיקה הצבאית הקרקעית שאליו פונים הפיתוחים האלה צפוי לצמוח בקצב שנתי דו-ספרתי של 10%-20% עד שנת 2025 ויסתכם ביותר מ 1.5 מיליארד דולר", העריך שבתאי בשיחה עם "גלובס".

צה"ל מרחיב בשנים האחרונות את שימוש כוחותיו בכלי רכב בלתי מאוישים באזורי חיכוך שונים, כמו גבולות הצפון וגבולות מצריים ועזה- בעיקר במסגרת משימות סיור וביטחון שוטף. האלוף (במיל') גדי שמני, שעומד בראש מטה היבשה של התע"א ומכיר את הצרכים המבצעיים והאתגרים המתהווים של הצבא בשדה הקרב העדכני, מעריך שמגמת ההטמעה של הכלים הבלתי מאוישים בצה"ל, כמו בצבאות מתקדמים נוספים בעולם, רק תוסיף ותתרחב: "רובוטים יודעים לעשות הרבה מאד דברים ומאפשרים למפקדים בשטח למצות את מקסימום היכולות של הכח - כי יש משימות רבות שמסוכן מדי לבצע אותן עם חיילים. לשלוח פלוגה של חיילים אל יעד רגיש- זה מסוכן, ומחייב היערכות מוקדמת של כוחות חילוץ. רובוטים, תמיד אפשר לשלוח למקומות כאלה".

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים