גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאגר אפרודיטה: ישראל וקפריסין יפנו לבוררות בינ"ל

המו"מ בין הצדדים בנוגע לזכויות על המאגר הנמצא רובו בשטח קפריסין נמשך שבע שנים, והיעדר הסכם מנע את פיתוחו ● שטייניץ: "ההסכם יקדם את הנחת צינור הגז לאירופה"

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף
יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

לאחר שבע שנים של מו"מ בין ישראל לקפריסין, חלה התקדמות משמעותית בנוגע לחתימה על הסכם שאמור להסדיר את פיתוח מאגר הגז אפרודיטה שגולש לשטחיהן של שתי המדינות. בחודשים הקרובים יפנו ישראל וקפריסין לבוררות בינלאומית כדי להכריע במחלוקת באשר לחלוקת הגז הטבעי במאגר המשותף, כך נודע ל"גלובס".

בשבוע הבא תתקיים בקפריסין פגישה בין ישראל, יוון וקפריסין בנוכחות שרי האנרגיה של שלוש המדינות, בה יעלה נושא קידום הסכם יוניטיזציה, זאת בנוסף לנושא הקמת צינור הגז התת-ימי בין ישראל לאירופה.

מאגר הגז אפרודיטה ממוקם על גבול המים הכלכליים בין ישראל וקפריסין, כשרובו נמצא בתחום הקפריסאי. כמות הגז בחלקו הישראלי מוערכת על ידי משרד האנרגיה בין 7 ל-10 BCM. הגז בחלקו הקפריסאי של המאגר נמצא בבעלות קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י ונאמד ב-100 BCM. מאחר שהגז שבחזקת "ישי", בצד הישראלי, מהווה חלק ממאגר גיאולוגי אחד - הפקתו תלויה בהסכמות בין שתי המדינות.

עוד ב-2010 חתמה ישראל עם קפריסין על הסכם הקובע את קו התיחום של אזורי המים הכלכליים הבלעדיים של שתי המדינות. ההסכם שנועד להסדיר פיתוח מאגרי גז שגולשים לשטחיהן של שתי המדינות היה אמור להיחתם חודשים ספורים לאחר מכן - דבר שלא קרה.

"המדינה לא ויתרה על חזקת ישי ולא תוותר על חלקה, גם אם החלק הזה הוא קטן יחסית", אומר היום ל"גלובס" שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. "המדינה לא תוותר על חלקה במאגר אפרודיטה, לא מבחינת הגז ולא מבחינת ההכנסות, והיא גם לא יכולה לעשות זאת בשם החברות שמחזיקות בו".

ואולם, בהיעדר הסכם חלוקה מסרבת ישראל להתיר לקפריסין לפתח את אפרודיטה, מאחר ששאיבת גז ממנו תוביל לשאיבת גז גם מחזקת ישי.

"יש מגעים שלצערי נמשכים כבר הרבה שנים, אבל הגענו לאחרונה לסיכום שנראה לנו סביר עם הקפריסאים. הבורר הבינלאומי ייקבע לאור הנתונים ששני הצדדים יספקו לו את חלוקת המאגר - כמה אחוזים ייצא לישראל וכמה לקפריסין", אומר שטייניץ ומוסיף כי הסיכום יהיה כפוף לאישורן של ממשלות ישראל וקפריסין. "אבל קודם כל אנחנו נאפשר לחברות משני הצדדים גם לנסות להידבר ביניהן כדי להגיע להסכם הבנות. אם זה לא יקרה - תוך מספר חודשים יהיה בורר".

הלחץ שנוצר בתקופה האחרונה לגמור את סוגיית הסכם יוניטיזציה אינו מקרי. על פי הדיווחים בתקשורת קפריסין נמצאת בשלבים אחרונים לפני חתימת שורת הסכמים לייצוא גז טבעי מאפרודיטה. שלשום דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי לדברי שר האנרגיה המצרי, טארק אל מולה, מצרים מתכוונת לחתום על הסכם עם קפריסין לייצוא הגז מאפרודיטה.

בעקבות הפרסומים, בעלי הזכויות בחזקת ישי - הזדמנות ישראלית, נאממאקס אויל אנד גז, אדן אנרגיה ו-Petroleum Services Holdings AS - פנו לממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה, יוסי וירצבורגר, כדי לקבל תשובה לשאלה המתבקשת: איך ישראל מתכוונת להבטיח את זכויותיהם.

יש לציין כי חתימה על ההסכם מול קפריסין הוא אינטרס כלכלי של המדינה והשותפות. הפסד ההכנסות ממסים ותמלוגים למדינת ישראל עשוי להגיע למיליארדי שקלים, במידה והקפריסאים היו מתחילים במהלכי הפיתוח וייצוא הגז מאפרודיטה, ללא ההסכם חתום.

מאגר אפרודיטה: תגלית מ-2011

המחלוקת בין ישראל לקפריסין על גבולות מאגר הגז אפרודיטה מעיבה על היחסים בין המדינות, ואחראית במידה רבה למחירי החשמל הגבוהים בקפריסין ולהפסד הכנסות בהיקף מיליארדי דולרים לתושבי האי דוברי היוונית.

ב-28 בדצמבר 2011 התגלה במימי קפריסין מאגר אפרודיטה. בבדיקות שנערכו לאחר התגלית התברר כי מדובר במאגר המכיל כ-3.5 טריליון רגל מעוקבים (TCF) גז טבעי, כמות דומה לזו של מאגרי כריש ותנין וכשליש מכמות הגז במאגר תמר.

הגז הטבעי במאגר יכול לספק את צרכי קפריסין לשנים ארוכות אך נשאר במעמקי הים. בהיעדר גז, נאלצים תושבי קפריסין לייצר חשמל באמצעות סולר ומזוט, הנחשבים למזהמים ויקרים. תעריף החשמל בקפריסין עומד על כ-90 אגורות לקוט"ש, כמעט כפליים מהתעריף הישראלי.

כאמור, הסכמה על פנייה לבוררות בינלאומית עשויה לקדם את סיום המחלוקת. "הסכם כזה מבחינתנו הוא תנאי הכרחי לפיתוח אפרודיטה והוא סולל את הדרך לפיתוחו", מסכם שטייניץ. "לישראל יש אינטרס בכך, כי הוא מקדם את הקמת הצינור לאירופה וגם את נושא הייצוא למצרים, אם בעתיד יוקם צינור גם לשם. מדובר גם בהכנסות למדינה - זה לא משהו שאנחנו מזלזלים בו".

באשר לסוגיית גבולות המים הכלכליים עם לבנון, שם קיימת מחלוקת מאז נסיגת ישראל מלבנון ב-2000 שמשליכה גם על אזורי חיפוש הגז והנפט, שטייניץ אישר כי "המגעים נמשכים" במעורבות של יועצו של מזכיר המדינה האמריקאי לענייני המזרח התיכון, דייוויד סאטרפלד. "יש רעיונות חדשים על השולחן שנבדקים. יש גם אינטרס לבנוני תכוף ומובהק לפתרון הסוגיה, ואני מקווה שאנחנו בדרך לפתור אותה למרות שזה ייקח קצת יותר זמן".

מאגר אפרודיטה:

מתי נמצא? ב-28 בדצמבר 2011 התגלה במימי קפריסין מאגר הגז אפרודיטה.

כמה גז בצד הקפריסאי וכמה בישראלי? הבורר יצטרך לקבוע - אבל על פי ההערכות מדובר ב-110 BCM בקפריסין ו-10 BCM בישראל.

מיקומו המדויק? 160 ק"מ דרומית ללימסול, ו-30 ק"מ צפונית-מערבית לשדה לווייתן, באזור שבו עומק הים הוא כ-1,700 מטר.

בעלי הזכויות? בצד הישראלי של המאגר, "חזקת ישי" הבעלים הם: הזדמנות ישראלית, נאממאקס אויל אנד גז, אדן אנרגיה ו-Petroleum Services Holdings AS; בצד הקפריסאי: 30% דלק קידוחים, 35% נובל אנרג'י, 35% SHELL.

מה הגודל שלו ביחס למאגרים שנמצאו בשנים האחרונות? מדובר במאגר בינוני, דומה בגודלו למאגרי כריש ותנין, ובערך שליש מכמות הגז במאגר תמר.

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה