גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת ישראל ביתנו: "שיחדתי את סגן ראש עיריית ראשל"צ"

נלי דינוביצקי, עדת המדינה בפרשת ישראל ביתנו, סיפרה היום כי שיחדה בעבר גם את ודים קירפיצ'וב ז"ל, מי שהיה סגן ראש עיריית ראשל"צ ומ"מ ראש העירייה מטעם מפלגת ישראל ביתנו

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

נלי דינוביצקי, עדת המדינה המעידה בפרשת ישראל ביתנו, סיפרה היום (ד'), במסגרת יום הדיונים השני לעדותה, כי שיחדה בעבר גם את ודים קירפיצ'וב ז"ל, מי שהיה סגן ראש עיריית ראשון-לציון וממלא-מקום ראש העירייה מטעם מפלגת ישראל ביתנו. (לסיקור יום העדויות הראשון של עדת המדינה) (לסיקור על התשלום שקיבלת עדת המדינה)

לפי דינוביצקי, שהייתה בעלת חברת הפקות בתקופה הרלוונטית, היא שילמה לקירפיצ'וב ז"ל סכום של 5,000 שקל עבור בחירתה להפיק אירוע לציון 20 שנים לעלייה. התשלום התבצע לשיטתה באותו האופן שבה בוצעו לכאורה התשלומים שלה לפאינה קירשנבאום ודוד גודובסקי - עמלה של 10% מסך שווי ההפקה שקיבלה.

כזכור, דינוביצקי מעידה כעדת מדינה נגד סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום, בפרשה בה נאשמת קירשנבאום, יחד עם נאשמים אחרים, בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות נוספות.

בדיון הקודם העידה דינוביצקי בחקירה ראשית ונחקרה נגדית על-ידי עורך הדין גיורא אדרת, המייצג את קירשנבאום, בחקירה שבמהלכה נחשפו סכומי-העתק שהמדינה משלמת לה במסגרת שיתוף-הפעולה שלה כעדת מדינה (יותר מ-300,000 שקל).

נלי דינוביצקי / צילום: שלומי יוסף

מהימנות עדת המדינה מתערערת

היום נמשכה עדותה של דינוביצקי עם חקירה נגדית מטעמו של רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, הנאשם אף הוא בפרשה. את החקירה ביצע עו"ד אבי חימי, המייצג את כהן.

עו"ד חימי סקר חלקים נרחבים מעדויותיה של דינוביצקי במשטרה, כאשר הוא מדגיש כי במקרים רבים התקשתה דינוביצקי לזכור את הפרטים עליהם נשאלה, ונזכרה בהם רק לאחר שהם הוצגו לה על-ידי החוקרים:

חימי: "בחקירה האחרונה שלך, אחרי 15 חקירות, כששואלים אותך על רמי כהן, את אומרת: 'מי זה רמי כהן, יש לי בעיה של שמות', וזה בחקירה האחרונה, אחרי שהראו לך את כל המסמכים". 

דינוביצקי: "נכון". 

לאחר מכן ביקש  עו"דחימי לברר עם העדה את כמות מפגשי הריענון שנערכו לה בפרקליטות, לקראת עדותה בבית המשפט. שאלה המתייחסת לאירועים מהתקופה האחרונה.

חימי: "כמה פעמים היית בפרקליטות?"

דינוביצקי: "פעם אחת". 

עו"ד מאור אבן-חן (התובע): "אני רוצה לתקן, היא הייתה אצלנו פעמיים". 

חימי: "או! נלי, זה היה לפני חודש, את נסעת במיוחד, את לא זוכרת שהיית פעמיים? איך השופט יכול להגיד שהוא יכול להסתמך על מה שאת אומרת? זה מלפני חודש. את מאוד מדאיגה אותי עם הזיכרון שלך".

דינוביצקי: "אל תדאג".

בשלב מסוים, ולאחר שדינוביצקי התקשתה להיזכר בפרטים נוספים המהותיים לפרשה, לרבות סכומי הכספים שהתבקשה לכאורה לגבות בשם קירשנבאום מגורמים שונים על-מנת לכסות את חלקה בחברת יבוא הסיגריות שהקימו ביחד, הטיח בה עו"ד חימי את הדברים הבאים: "את עדת מדינה, את מקבלת המון כסף, את צריכה לספק תמורה. וגם עכשיו את צריכה לספק תמורה, כי את יודעת שאם התובע יגיד שלא העדת טוב, לא תקבלי את הכסף". "כן", השיבה דינוביצקי". חימי המשיך: "התשובות שלך משגעות אותו, את לא צמודה לאמת אף פעם, את מרמה אנשים". בשלב הזה פנתה דינוביצקי לשופט בייאוש: "כבוד השופט, אני מוכנה לעבור פוליגרף...".

על האמירה הזאת של דינוביצקי קפץ חימי כמוצא שלל רב, מכיוון שלא הייתה זאת הפעם הראשונה שדינוביצקי הציעה הצעה מהסוג הזה:

חימי: "אז בחקירה הראשונה שלך (לפני שחתמה על הסכם עדת מדינה, ב' ש'), לא אמרת את האמת?"

דינוביצקי: "כן, חלקית". 

חימי: "אם תפתחי את העדות, גם שם, כששיקרת, אמרת שאת רוצה פוליגרף. אז גם כשאת משקרת, את אומרת שאת רוצה פוליגרף. את חושבת שאת עושה רושם על מישהו?"

דינוביצקי: "אני מוכנה לעבור. זה היה לפני ההסכם". 

חימי: "אז כשאת רוצה להיראות אמינה בפני המשטרה, את גם ביקשת פוליגרף. את תמיד מבקשת פוליגרף, זה לא עושה רושם על אף אחד".

העדה מפעילה את המשטרה

לאחר מכן, עבר חימי לתקופה שבה הופעלה דינוביצקי על-ידי המשטרה, במסגרת הסכם עדת המדינה. דינוביצקי התבקשה על-ידי חוקרי המשטרה להיפגש עם גורמים מרכזיים הקשורים לפרשה ולתעד את הפגישות עמם.

דינוביצקי, שכבר הייתה שקועה בחובות רבים באותה נקודה, הסבירה למשטרה כי חלק מהגורמים איתם הם מבקשים היא תפגש, מסרבים לפגוש אותו בשל החובות שצברה.

לאור זאת הציג חימי שורה של מזכרים שנכתבו על-ידי חוקרי המשטרה בזמן אמת, לפיהם הייתה זאת דינוביצקי שהגתה את הרעיון לפיו החוקרים יעבירו לה סכומי כסף במזומן, באמצעותם תתחיל להחזיר את חובותיה, מה שיאפשר לשיטתה לקדם את הפגישות עם הגורמים שהמשטרה חפצה שתיפגש עמם.

מתוכן המזכרים שהוצגו על-ידי חימי מצטיירת תמונה, לפיה מרגע שהצעתה של דינוביצקי לכיסוי חובותיה באמצעות כספי המשטרה נענתה בחיוב, היא הפכה להיות הצד האקטיבי ביחסים מול המשטרה, והתקשרה מספר פעמים לחוקרים על-מנת לברר מתי תתבצע "ההפעלה" הבאה, והציעה מעת לעת לשלם את חובותיה לנושים נוספים, אשר לשיטתה היו חיוניים לקידום החקירה.

חימי טען כי מההתנהגות של דינוביצקי באותה עת עולה כי היא למעשה ניצלה את המשטרה לטובת תשלומי חובותיה, וכי מה שעמד לנגד עיניה היה תשלום החובות בלבד, ולא קידום החקירה: "במזכר רשום שהתקשרת לחוקרים, ושאלת מתי ממשיכים בתוכנית ההפעלה. אני לא מבין, את ראש להב 433? למה זה מעניין אותך? כי את רוצה להחזיר חובות, את מנצלת את המשטרה", ובהמשך הוסיף: "אני חושב שאת גאונה! יש לך חובות, את אומרת למשטרה את השמות של אנשים, ואת מצפה שהם יתנו כסף כדי לפתור את הבעיות שלך". 

דינוביצקי השיבה כי ישנם הסברים הגיוניים לכל שיחות הטלפון שהוזכרו, וכי כל הצעדים בהפעלתה נעשו בתכנון משותף עם המשטרה, ובמטרה לקדם את החקירה בלבד. 

ביקור מפתיע בבית המשפט

התרגשות גדולה נרשמה הבוקר במסדרונות בית המשפט המחוזי בתל-אביב, כאשר תלמידי כיתות ט' מבית הספר הכפר הירוק הגיעו לסיור לימודי בבית המשפט, והבינו בדיעבד כי שובצו לצפות בדיון באולם שבו מתנהל הדיון בפרשת ישראל ביתנו.

עשרות התלמידים שנכנסו לצפות בדיון, הצטופפו ביחד עם קירשנבאום על ספסלי העץ הצרים באולמו של השופט ירון לוי. לוי, שנראה משועשע מהסיטואציה, ביחד עם כל שאר יושבי האולם, הסביר בהתנצלות כי "מדובר בדיון ציבורי", ולכן הוא לא יכול למנוע כניסתם של צופים אקראיים לאולם.

משיחה שניהלנו איתם בהפסקה בין הדיונים, הפתיעו התלמידים ברמת הבקיאות שלהם בפרטי הפרשה (לאחר שהתעדכנו במהירות באמצעות הסמארטפונים שלהם במהלך הדיון) וניצלו את המפגש איתנו להצפת שאלות רבות (וחכמות) שעלו להם מהצפייה בדיון.

עוד כתבות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים