גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש מינה מפרקים לשורט טרייד; המשקיעים: "הונו אותנו"

לדברי עו"ד עמית פינס, שמונה לאחד המפרקים הזמניים, שורט טרייד קרסה לאחר שהבעלים סיבך את המשקיעים בעסקה בחברה לייצור קנאביס ● "ברור שעבדו עלינו ושהונו אותנו", אומר אחד המשקיעים בחברה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

חובות של 10.5 מיליון דולר, תמונה קשה וחשד לתרמית ומצגי-שווא כלפי אלפי משקיעים - כך תואר היום (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מצבה של חברת המסחר באינטרנט שורט טרייד ששימשה ישראלים למסחר באופן פרטי בבורסה האמריקאית.

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, מינה היום את עורכי הדין עמית פינס ומיכאל חינצ'ין למפרקים זמניים של שורט טרייד, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים (ולא בארץ). השופט הורה למפרקים להגיש לו דיווח על פעולותיהם עד 16 במאי.

חברת שורט טרייד, שבבעלות שלומי נוימן, הודיעה בשבוע שעבר ללקוחותיה כי היא נקלעה לקשיים כלכליים וביורוקרטיים שאילצו אותה להפסיק את פעילותה. רבים מהמשקיעים הופנו לחברה שהייתה פעילה מאז 2008 על-ידי מכללת "ביג שוט" שבבעלות גיא ברנד. ברנד טוען כי גם הוא נפל קורבן לקריסה של שורט טרייד.

במהלך הדיון היום בבקשת הפירוק של שורט טרייד חשף עו"ד פינס חלק מנסיבות קריסת החברה ואובדן הכסף למשקיעים הרבים. עו"ד פינס אמר כי "החל מיום חמישי התחלנו בניסיונות להבין מה קרה. יצרנו קשר עם סמנכ"ל שורט טרייד, וחשוב מכך עם המנהל ובעל השליטה שלומי נוימן. התמונה המצטיירת היא תמונה קשה ולא פשוטה בכלל. כרגע יש לחברה חובות של לפחות בין 7-9 מיליון דולר, אבל לפי מסמכים שקיבלנו זה כנראה יותר קרוב ל-10.5 מיליון דולר".

פינס ציין כי מנגד, הנכסים הנותרים החברה שאפשר לתפוס ולממש הם יתרה של 100 אלף דולר אצל ברוקר בארצות-הברית, מניות שנסחרות בשווי של כ-750 אלף דולר "ועוד פה ושם חשבים וציוד שאין לו שווי כמעט". פינס אמר כי יש לחברה חשבון נאמנות בבנק מזרחי-טפחות שהלקוחות רשומים בו והסכומים שכל אחד הפקיד, ונעשה ערבוב בין החשבונות בארץ ובהונג-קונג".

לדברי עו"ד פינס, החברה קרסה לאחר שנוימן הסתבך וסיבך את המשקיעים בעסקה בחברה לייצור קנאביס. "קבוצת משקיעים שהיו גם לקוחות של החברה השקיעו בהנפקה בחברת קנאביס. מחיר ההנפקה היה מאוד נמוך, ואחר-כך, בגלל קשיים רגולטוריים, אי-אפשר היה לסחור במניות. המניות עלו, וניתן מצג-שווא כלפי המשקיעים כאילו ניתן לסחור בהן, למרות שאי-אפשר היה לסחור. הם הזרימו הוראות מכירה וקנייה שלא בוצעו, וכך נוצר (לשורט טרייד. ח',מ') חוב על הנייר כלפי אותם משקיעים שלחצו לקבל את ההשקעה. שאר הלקוחות של שורט טרייד היוו את המקור הכספי להחזר החלקי לאותם משקיעים".

עו"ד פינס אמר כי "זה קרה בספטמבר 2017, בסביבות ראש השנה. נוימן החזיר למשקיעים בחברת הקנאביס חלק מהכספים במזומן וחלק במניות. החזר מאוד חלקי. נוצרו לו הפסדים כלפי שאר המשקיעים, וזה היה סוף הסיפור".

ביום חמישי האחרון הגישו 4 משקיעים בקשת פירוק נגד שורט טרייד. "החברה היא חברה פרטית הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, אשר מרכז פעילותה ומשרדיה מבוסס בשני סניפים - בני ברק וירושלים. בעל השליטה הוא ישראלי, והחברה מנהלת חשבון בבנק מזרחי-טפחות בישראל. מאות לקוחותיה הם ישראלים", נכתב בבקשת הפירוק.

"החברה התחילה את פעילותה ב-2008, ומאז ככל הידוע היא רתמה אלפי סוחרים שהשקיעו בה עשרות מילוני שקלים. החברה הציגה את עצמה כחברה המאפשרת מסחר בטוח הכפוף לרגולציה של הרשות האמריקאית, המציגה פתרון למסחר לאנשים פרטיים המעוניינים לסחור בבורסה האמריקאית, בה אפשר לסחור רק באמצעות ברוקר מורשה".

"החברה מסרה לסוחרים כי כספיהם מועברים לחשבון נאמנות במזרחי-טפחות, חשבון שבו הם הנהנים, ותהיה להם בקרה ושליטה באשר לכספים בחשבונות. מבירורים שנערכו עולה כי ככל הנראה אין מדובר בחשבונות נאמנות, אלא בחשבונות של החברה אשר שימשו 'צינור' להעברת כספים לחברת סליקה זרה SIPC. מצג-השווא שהוצג הוא מאת החברה ונציגיה בלבד".

המשקיעים שנפלו: ברור לנו שעבדו עלינו והונו אותנו

א', קצין בצה"ל, כמו רבים מהמשקיעים האחרים, מספר כי הוא הגיע להשקעה בחברת שורט טרייד דרך מכללת ביג שוט. "באמצע 2017 פניתי ללימודים במכללה. הלימודים הם לימודים מתוקשבים של מסחר יומי בשוק ההון האמריקאי. במהלך הלימודים, כשהגענו לשלב שאפשר להתחיל במסחר חי, הציגו לנו שישנם מספר ברוקרים הפועלים בארץ, אך הברוקר הטוב ביותר והמועדף ביותר הוא חברת שורט טרייד של שלומי נוימן. הם אמרו שהם עצמם עובדים איתה, לאחר שבדקו את החברה על-ידי יועצים משפטיים, בדיקת מסמכים ועוד. התבקשנו להפקיד מינימום 3,000 דולר בחשבון".

א' מספר כי במהלך ההכשרה בוצע כנס של כלל התלמידים בסינמה סיטי בגלילות. "בכנס הופיע שלומי נוימן בעצמו והציג לכלל התלמידים את החברה, את הביטחונות שיש לחברה, מסמכים משפטיים שמעידים על פעילות החברה ושהמסחר הוא ישיר מול הבורסה האמריקאית".

א' אומר כי נוימן היה "כריזמטי, משכנע, נתן תחושה של ביטחון ואף פרסם את הטלפון האישי שלו ואפשר היה לדבר אתו באופן אישי על כל דבר. רוב התלמידים הפקידו כספים בחברה מאותו הרגע והתחילו לסחור במסחר חי".

לדבריו, במהלך מספר חודשים הכול היה תקין וזרם, ו-א' והמשקיעים האחרים ראו רווחים ואת כל הפעילות במניות שהשקיעו. א' אומר כי לפני כחצי שנה החלו בעיות בתוכנת המסחר בשורט טרייד. "תלמידים החלו להעלות טענות גם לחברה עצמה וגם למכללה. מנכ"ל ביג שוט הבטיח 'מטריית הגנה' לכלל התלמידים, אבל התלונות הלכו והתרבו, ואז נוצר משבר אמון בין התלמידים לבין חברת שורט טרייד וגם מול המכללה".

לדברי א', המשבר החריף. רבים מהתלמידים החלו לעזוב את שורט טרייד וביקשו לסגור את החשבונות שלהם, והמכללה ניסתה לעצור את גל העזיבה. "הבעיות בחברה המשיכו, וכל הזמן טענו בחברה שהבעיות נובעות מכך שהם משדרגים את תוכנת המסחר. גם אני ביקשתי לסגור את החשבון. קיבלתי בתגובה טענות שונות למה אני צריך להמתין. לפתע, ביום רביעי האחרון, תוכנת המסחר בקושי עבדה, צלצלתי לתמיכה הטכנית, לא היה מענה, וביום חמישי קיבלנו הודעה שהחברה הפסיקה את פעילותה באופן גורף. משרדי החברה נסגרו, העובדים פוטרו, וכך הגענו לדיון היום".

א' אומר שהוא ניסה לפנות מנכ"ל לשלומי נוימן, אך הוא לא קיבלתי מענה עד היום. "אני הפסדתי 10,000 דולר, ולאור מה ששמעתי היום בדיון, אני כבר לא מאמין שאקבל אותם בחזרה. אני שוקל להצטרף לתביעה של 400 משקיעים שהתארגנו לתבוע גם את המכללה וגם את החברה. הגשתי תלונה נגד נוימן במפלג ההונאה של משטרת מחוז תל-אביב".

משקיע נוסף, בשם "לב", אומר שהוא השקיע 5,000 דולר בשורט טרייד. "סיפרתי את זה רק לאח שלי ולאשתי. זו ממש פדיחה מה שקרה לנו", אומר לב. לדבריו, "החברה הגיעה לפירוק, וכל חברה יכולה להגיע למצב כזה. אבל הכסף צריך היה להיות שמור בחשבון נאמנות, ואילו החשבון במקרה הזה הוא ריק. לכן, ברור שעבדו עלינו ושהונו אותנו. אנחנו היינו בטוחים עד היום שיש לחברה ביטחונות להשקעות שלנו. היום התברר שהכול היה מצג-שווא שקרי".

לב מוסיף ואומר, בסוג של שמחת עניים: "אני משקיע קטן מאוד, יש פה משקיעים שהשקיעו מאות אלפי דולרים. אני, למזלי, השקעתי רק 5,000 דולר וכנראה גם הפסדתי אותם".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות