גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איירונסורס: האם יחולקו דיבידנדים בסך 250 מיליון דולר?

השופטת רות רונן ציינה כי מדובר בשאלה עקרונית, במסגרתה על ביהמ"ש להכריע האם לגיטימי שחברה תיקח הלוואה לצורך חלוקת דיבידנד לבעלי מניותיה ● ביהמ"ש מסר כי ההחלטה בבקשה תינתן בקרוב

מייסדי חברת הטכנולוגיה הישראלית איירונסורס - תומר בר-זאב, האחים איתי, רועי ואייל מילרד - וכן שאר בעלי המניות בחברה ייאלצו להמתין עם חגיגות קבלת הדיבידנד העצום בסך 250 מיליון דולר, עליו החליט דירקטוריון החברה בחודש מארס - כך החליטה היום (א') שופטת המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן, שדנה בבקשת החברה לבצע מהלך של הפחתת הון בדרך של חלוקת דיבידנד במזומן לבעלי מניותיה בסך של (עד) 250 מיליון דולר.

אותו דיבידנד אסטרונומי, שאת חלוקתו נדרש כעת בית המשפט לאשר במסגרת הליך להפחתת הונה של החברה, צפוי להיות ממומן בעיקרו באמצעות הלוואה שהעמיד לחברה סינדיקט של מספר בנקים בראשות סיליקון וואלי בנק (SVB) בסך של כ-150 מיליון דולר.

כבר בפתח הדיון ציינה השופטת רונן כי השאלה האם לגיטימי שחברה תיקח הלוואה מסינדיקט הבנקים לצורך חלוקת דיבידנד לבעלי מניותיה, היא שאלה עקרונית שטרם ניתנה לה תשובה ברורה בפסיקה הקיימת.

תזכורת: את הבקשה להפחתת הון (שמשמעותה במקרה זה חלוקת דיבידנד בסך 250 מיליון דולר), הגישה החברה בהתאם לסעיף 303(א) בחוק החברות בסוף חודש מארס 2018, וזאת בהמשך להחלטת דירקטוריון החברה, במסגרתו נקבע כי "לא קיים חשש סביר שהחלוקה שאישורה מבוקש תמנע מן המבקשת (חברת איירונסורס - מ.ש.) את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן".

חשוב להדגיש כי סעיף 303 בחוק החברות דורש את אישור בית המשפט, מכיוון שהחלוקה שמתבקשת על-ידי איירונסורס איננה עומדת במבחן הרווח (דהיינו חלוקה מתוך רווחי החברה), ומשכך ועל-פי לשון החוק, על בית המשפט להשתכנע כי החברה עומדת במבחן יכולת הפירעון.

בהמשך לאמור הזכירו באי-כוח הצדדים וכן בית המשפט כי הרציונל העומד מאחורי קבלת אישור בית המשפט להפחתת הון במקרה הזה הוא הרצון להבטיח "כרית ביטחון" לנושי החברה, אשר אינם יכולים לרדת לנכסי בעלי המניות בשל האחריות המוגבלת שלהם להפסדי החברה.

בהתאם ובקשר לאותם נושים, ציין בא-כוח כונס הנכסים הרשמי, עו"ד רוני הירשזון, כי "סעיף 303 מטרתו לדאוג לאותם נושים וצדדים שאין להם פתחון-פה", כאשר במקרה זה צוין כי אין מדובר בנושה מוחלש אלא בסינדיקט בנקאי חזק המהווה נושה מתוחכם לכל הדעות.

עמדת כונס הנכסים הרשמית, כפי שהוצגה בדיון, היא שאיירונסורס קיימה את כל הבדיקות המהותיות שסעיף זה דורש ובעיקר את עמידתה של החברה במבחן יכולת הפירעון, וגם מסיבה זו על בית המשפט להיעתר לבקשת החברה.

בקשר עם סינדיקט הבנקים, בא-כוח הכנ"ר ציין כי הוא עצמו לא יודע על איזו תחזית בנה הסינדיקט הבנקאי בעת שאישר את ההלוואה לאיירונסורס, "אבל עובדתית הוא (הסינדיקט - מ.ש.) יודע שהוא מימן את החלוקה".

לאור טענותיו ציין עו"ד הירשזון כי במקרה בו אותו סינדיקט בנקאי לא מתנגד למהלך אותו מבקשת החברה לבצע, אז אין בכוונת הכנ"ר להחליף את שיקול-הדעת העסקי של אותו נושה, ומשכך אין הכנ"ר מתנגד לאישור הבקשה ובכלל זו חלוקת הדיבידנד המבוקש.

לאחר שנשמעו טענות הכנ"ר, החלה החברה לפרוש את טענותיה באמצעות עו"ד אור בר-און ממשרד מיתר. האחרון פתח את דבריו וציין כי בהתאם לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, לחברה עומדת זכות הקניין, ולכן "ומאחר שהחברה היא קניינם של בעלי המניות, אז ההנחה היא שאם הם רוצים לחלק דיבידנד, ואף אחד לא נפגע, אין סיבה להתערב בהחלטתם".

בהקשר זה ציינה השופטת רונן כי היא חושבת ש"סעיף 303 הוא סעיף בעייתי, אבל הוא קיים בספר החוקים". משכך קבעה השופטת רונן כי "היא צריכה להיות משוכנעת שהחברה עומדת במבחן יכולת הפירעון".

בהקשר זה ציינה השופטת כי בלעדי ההלוואה מסינדיקט הבנקים, איירנוסורס לא הייתה עומדת במבחן יכולת הפירעון.

בהתאם לנתון זה, אשר נראה היה כי אין איש חולק עליו, ציינה השופטת כי מתעוררת השאלה האם בהינתן שאלה הנסיבות (שמדובר בנושה מתוחכם הממן את ההלוואה לחלוקת הדיבידנד ומודע אליה), האם על בית המשפט להיות פטרנליסט ולהתערב - או שעליו להיות פחות פורמליסט ולאשר את בקשת החברה לחלוקת דיבידנד.

עו"ד בר-און, בניסיון לשכנע את בית המשפט בצדקת בקשת החברה, ציין כי סינדיקט הבנקים מחזיק למעשה בידו זכות חוזית כלפי החברה, ומשכך הדבר, יכול בעל הזכות לוותר עליה, ולשיטתו, זה בדיוק מה שעשה סינדיקט הבנקים בשעה שהסכים להעמיד הלוואה לחברה לצורך חלוקת הדיבידנד.

כעת, ובטרם יינתן פסק הדין בנוגע לבקשה, על בית המשפט לבחון את השאלה העקרונית שהציג בתחילת הדיון, ובהתאם עליו להכריע האם חברת איירונסורס עומדת במבחן יכולת הפירעון, דהיינו, כי לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מאיירונסורס את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן.

דיבידנד בסך 250 מיליון דולר

לפי המידע שמסרה איירונסורס לבית המשפט בבקשה להפחתת הון, ערב החלוקה המתוכננת (שטרם אושרה כאמור על-ידי בית המשפט), צפויים להיות בקופת החברה מזומנים ואשראי לא מנוצל בסך 280 מיליון דולר. מתוך סכום זה, כ-130 מיליון דולר ממקורות עצמאיים של החברה, והיתרה מהלוואה שהעמיד סינדיקט הבנקים (כ-100 מיליון דולר) לחברה וכן קו אשראי לא מנוצל מאותו סינדיקט הבנקים (בסך 50 מיליון דולר).

החברה ציינה בבקשה לחלוקה כי לאחר השלמת חלוקת הדיבידנד בסך 250 מיליון דולר, יתרת המזומנים וקווי האשראי הלא מנוצל של החברה לא יפחתו מ-30 מיליון דולר.

בהקשר זה צוין בחוות-הדעת הכלכלית שהגיש הכנ"ר לעיון בית המשפט כי מלבד אותם 30 מיליון דולר המעמידים את חובה הפיננסי נטו של החברה על כ-120 מיליון דולר (150 מיליון חוב לסינדיקט הבנקים פחות יתרת מזומן בסך 30 מיליון), לחברה קיימת "כרית ביטחון" נוספת בסך 50-100 מיליון דולר בגין כספים העתידים להתקבל משני לקוחות אסטרטגיים שלה (Bing ו-Yahoo).

החברה שלא מפסיקה לצמוח

איירונסורס היא חברת טכנולוגיה ישראלית פרטית שהוקמה בשנת 2011. איירונסורס פיתחה טכנולוגיה אשר מסייעת בין היתר לחברות תוכנה, מפתחי אפליקציות, מפתחי משחקים ועוד להפיץ את התוכנות אותם הם פיתחו למשתמשים בכל העולם, ובדרך זו להפיק מהפצת התוכנות והמשחקים הכנסות. תהליך זה נקרא גם "מונטיזציה".

בתמורה חולקת איירונסורס עם אותם מפתחי משחקים ואפליקציות בהכנסות שהתוכנות והאפליקציות מייצרות.

לאיירונסורס יש 3 קווי פעילות, כאשר הבולט והוותיק שבהם הוא תחום הדיגיטל, שהכניס לחברה בשנים 2016-2017 כ-140 מיליון דולר. תחום נוסף שתופס תאוצה בשנתיים האחרונות הוא תחום המובייל, שהכניס בשנת 2017 כ-24 מיליון דולר.

בהקשר זה נציין כי החברה בחרה להשתמש ברווחיה הצומחים בתחום הדיגיטל (במסגרתו מספקת החברה שירותי הפצת תוכנה במחשבים אישיים), על-מנת לפתח את קו הפעילות השלישי שלה, והוא ה-Enterprise, במסגרתו עובדת החברה על השקת מוצרים עתידיים. קו זה נמצא בשלבים מוקדמים של השקה ועדיין לא תורם משמעותית לשורת ההכנסות של החברה.

עם לקוחות החברה נמנות חברות מוכרות בעולם, ובהן Microsoft, Atari, Amazon, Uber, eBay Facebook ועוד, כאשר חברת איירונסורס לא מפסיקה לצמוח, ונכון לסוף שנת 2017 היא מנתה 724 עובדים. באותה השנה רשמה החברה בדוחותיה הכנסות בסך 461 מיליון דולר והציגה רווח נקי ורווח תזרימי בסך 60 ו-88.5 מיליון דולר בהתאמה.

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35