גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשמול מסילות הרכבת: למה הביצוע יתעכב במשך שנים?

החלטה חלמאית אחת שהתקבלה בהנהלת רכבת ישראל ב-2015 תעכב בשנים את העברת הרכבות ישראל לחשמל ותדחה את תוכניות הרכבת להוספת קווים ושיפור התדירות בקווים העמוסים עד לאמצע העשור הבא

קטר דיזל / צילום: איל יצהר
קטר דיזל / צילום: איל יצהר

בכניסה לירושלים, מעל עמק הארזים, עומד הגשר הגבוה בישראל שנבנה עבור קו הרכבת המהיר תל-אביב-ירושלים. שנתיים לאחר הקמתו החלו בשבועות האחרונים סוף-סוף להציב עמודי חשמל לאורך הגשר, אבל חוטי חשמל אין עדיין. לא צריך תואר בהנדסת חשמל כדי להבין שבלי חוטים לא יהיה חשמל ובלי חשמל לא תהיה רכבת - כי רק רכבות חשמליות יוכלו לנסוע במנהרות הארוכות שלאורך הקו.

תסבירו את זה לשר התחבורה ישראל כ"ץ, שהכריז לפני שבועות אחדים שאין שום מניעה טכנית להפעיל את הקו בערב פסח, ורק דרישות אבטחה של המשטרה וגופי ההצלה האחרים מעכבים את פתיחתו. כ"ץ מדבר עכשיו על ערב סוכות כיעד הרשמי החדש לפתיחת הקו, אבל ברכבת כבר מודים ששנת 2019 היא תאריך יעד ריאלי יותר. קצת קשה להאמין שמדובר באותה מדינה שהרימה לאיראנים את הארכיון הכי סודי מתחת לאף.

אלא שזהו קצה הקרחון של המחדל. חשמול הקו המהיר לירושלים הוא רק שלב ראשון בפרויקט ענקי של הסבת כל קווי הנוסעים של רכבת ישראל בארץ (למעט שניים) מהפעלה בדיזל להפעלה בחשמל. את אותה התנהלות קלוקלת שתקעה את פרויקט הקו המהיר לירושלים כבר אפשר לראות בקווים העתידיים. למעשה, עד שלא יושלם חשמול הקו לירושלים, לא יימשך החשמול של שאר הקווים.

מה זה אומר? זה הרבה יותר מעוד מבוכה לשר התחבורה. זה אומר שהרכבת לא תוכל לעמוד בתוכנית העבודה שלה לשנים הקרובות וזה אומר שאי-אפשר יהיה להגדיל את תדירות הרכבות בקווים העמוסים, ואי-אפשר יהיה להוסיף קווים בקצב שהרכבת תכננה.

ככה נסחב החשמול

הדיזל יקר, איטי, רועש ומזהם

המעבר מרכבות דיזל לרכבות חשמליות הוא האתגר הגדול ביותר של רכבת ישראל בשנים הקרובות. הוא גם המהלך המרכזי להעלאת שיעור הנסיעה ברכבות בישראל שעומד כיום על רבע מהממוצע במדינות ה-OECD. כ-12 מיליארד שקל, לפי האומדן המקורי, תעלה ההסבה של הרכבות, של המסילות ושל כל המערכות הנלוות אליהן. מדובר בהסבה הכרחית - בכל המדינות המפותחות בעולם רכבות הנוסעים מונעות כבר שנים רבות בחשמל. הדיזל לא רק יקר יותר, מזהם יותר ורועש יותר, רכבות הדיזל הן איטיות יותר ובקווים מסוימים כמו הקו לירושלים לא ניתן כלל להפעיל רכבות דיזל בגלל חוסר אפשרות לאוורר את המנהרות הארוכות.

המכרז לאספקת הרכבות (הציוד הנייד בעגה המקצועית, ע"ב) היה החלק הפשוט יחסית. זכתה בו חברת סימנס שהתחייבה לספק לרכבת 330 קרונות בין השנים 2019-2024 תמורת 3.8 מיליארד שקל.

החלק המורכב והמאתגר יותר היה המכרז לחשמול המסילות - ובהנהלת הרכבת ידעו זאת היטב. על רקע זה התקבלה ההחלטה ההרסנית לצאת למכרז לבחירת קבלן אחד שייקח את כל הפרויקט האדיר וחסר התקדים הזה על כתפיו: הקמת מערכת הולכת חשמל עילית לאורך 600 ק"מ של מסילה כפולה, הקמת מערכת שליטה ובקרה חדשה, הקמת 14 תחנות השנאה שיספקו את החשמל לאורך המסילות, הסבת מתחמי התחזוקה והמוסכים של הרכבת לטיפול ברכבות חשמל ותחזוקת המסילות המחושמלות למשך 23 שנה. עלות המכרז נאמדה ב-3 מיליארד שקל.

ב-7 לדצמבר 2015 הודיעה הרכבת כי בחרה בהצעתה של חברת SEMI (ראשי תיבות של Sociedad Espanola de Montajes Industriales) הספרדית. החברה הספרדית לא פעלה מעולם בישראל אך מה שהכריע את הכף לטובתה היא העובדה שהציעה לבצע את הפרויקט תמורת 2 מיליארד שקל, כ-1 מיליארד שקל פחות מהאומדנים.

על פי תנאי המכרז נדרשה סמי לעמוד בדרישות טכניות. סמי קיבלה ברכיב הטכני ציון 70 - הציון המינימלי שנדרש כדי לעבור את השלב הטכני.

כמה שבועות לאחר הזכייה הגישה קבוצה המורכבת מאלסטום הצרפתית ומאפקון הישראלית, שהתמודדה במכרז והפסידה, עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי נגד הרכבת בטענה ש"יד נעלמה" תיקנה את הציון שקיבלה סמי בפרמטר הטכני מ-66 ל-70 ובכך אפשרה למעשה את זכיית החברה.

שופטת בית המשפט המחוזי בת"א ד"ר מיכל אגמון גונן נרעשה מהעובדה שהעותרים הפעילו את חברת החקירות השנויה במחלוקת בלאק קיוב לצורך השגת ראיות בחו"ל - ודחתה את העתירה. אלסטום ואפקון לא ויתרו וערערו לבית המשפט העליון. השופטים בעליון התרגשו דווקא מהטענה של זיוף תוצאות המכרז ואחרי שנה וחצי של הליכים הושג הסכם פשרה: אלסטום ואפקון הסכימו למשוך את הערעור תמורת עבודות במסגרת הפרויקט בהיקפים של 300 ו-280 מיליון שקל. המדינה טענה שהסכם הפשרה גרוע, שהוא מייקר את הפרויקט ב-160 מיליון שקל ומחייב פיצול של העבודות - אבל אחרי ה"שירקעס" שעשתה הרכבת במכרז לא נותר לה אלא לקבל את הפשרה.

לאורך כל ההליך המשפטי, למעשה שנתיים תמימות מיום זכייתה במכרז - לא יכלה סמי להתחיל בביצוע הפרויקט, אבל באופן חריג הוחלט בהסכמת העותרים לאפשר לסמי לעבוד על הקו המהיר לירושלים, לאור חשיבותו הרבה. באותו קו, שבו פעלה באופן חופשי, הייתה סמי אמורה לסיים את עבודות החשמול ביולי 2017 - כלומר כבר כעת נמצאת החברה בפיגור של שנה. הביצועים שהפגינה סמי בפרויקט הדגל לירושלים משאירים מעט מאוד מקום לתקוות לגבי ההתקדמות בפרויקט לחשמול יתר הקווים - שהיה מוקפא עד תחילת השנה בגלל ההליך המשפטי. למעשה, כעת כבר אומרים ברכבת במפורש שעד שלא יושלם חשמול קו הרכבת לירושלים, לא יתחילו העבודות על חשמול שאר הקווים. כלומר, לפני 2020 שום דבר לא יזוז.

בתוכנית: 86 מיליון נסיעות בשנה

השלכות העיכוב הצפוי בלוחות הזמנים של פרויקט החישמול של כל קווי רכבת ישראל הן רחבות יותר ממה שניתן לדמיין. במהלך 2017 רשמה רכבת ישראל כ- 64.6 מיליון נסיעות, ועל פי התוכנית התפעולית של רכבת ישראל הביקוש החזוי המסתמן לשנת 2022 עומד על לא פחות מ-86 מיליון נסיעות בשנה. פרויקט החישמול, שמועד סיומו המקורי תוכנן לסוף 2021, היה אמור לתת מענה לעלייה זו בביקושים העתידיים לנסיעות ברכבת.

לפיכך, המשמעות של העיכוב היא פגיעה הכרחית ברמת השירות של הרכבת, שכבר היום סובלת מעומס בקוויה. ואם נסתכל על תמונה רחבה יותר- מעבר הציבור לנסיעות ברכבת בשנים הבאות אמור גם להקל על הגודש בכבישים - דבר שכנראה לא יקרה בשנים הקרובות.

ניתן היה לחשוב על פתרון אחר להגדלת מספר הרכבות, גם בהיעדר התשתית החשמלית, אלא שהדבר לא אפשרי היות שהציוד שהוזמן על ידי הרכבת לשנים הבאות הוא ציוד לקווים חשמליים - קרונות, קטרים ועוד. ברכבת טוענים שמכיוון שהקרונות החדשים יכולים להיות מופעלים גם על ידי קטרי דיזל הם יצליחו להשתמש בהם כדי להאריך חלק מהרכבות הקיימות לשבעה ושמונה קרונות - ובכך להפחית את העומס בקווים הקיימים, אבל לא את התדירות של הרכבות ולא להוסיף קווים חדשים.

האיחור שמסתמן כבר היום בפרויקט החישמול הוא יותר משנתיים - צו תחילת עבודות יצא בינואר 2016 ועל פי המקורות המעורבים בפרויקט העבודות על קווים נוספים בפרויקט טרם החלו. ברכבת אומרים שהעבודה עליהם תחל רק לאחר ההשלמה של הקו המהיר עד גלילות, ועל פי המומחים בתחום הדבר יתאפשר רק באפריל בשנה הבאה. אז העבודה במקביל על חלק מהקווים שכרוכה בעלויות נוספות עבור הקבלן, כנראה יורדת מהפרק. זאת למרות שבחוזה המקורי של סמי מול הרכבת תוכנן אחרת - עבודה במקביל על לפחות ארבעה קווים.

"סמי עוד לא ראתה שקל מהפרויקט"

ניתן היה לצפות שכתוצאה מהעיכוב שנגרם מההליך המשפטי הממושך של כמעט שנתיים, יעבוד הקבלן המבצע במלוא הקיטור על הפרויקט המרכזי של רכבת ישראל כדי לצמצם את הפערים, ויגדיל באופן משמעותי את מספר העובדים, ואולם בינתיים זה לא קרה.

גם שיטת הקנסות בגין העיכובים בפרויקט לא מדרבנת את קבלן העבודות הספרדי להגביר את קצב הביצוע. נכון להיום, הרכבת מסרבת לתבוע אותו תוך כדי ביצוע הפרויקט מחשש "להבריח" אותו. מתברר שערבויות שהופקדו על ידי סמי למדינה ביום החתימה הן עבור חישמול של כל 13 הקווים בפרויקט, ומשום שהעבודה מתבצעת כרגע רק על המקטע הראשון של 60 ק"מ תל-אביב-ירושלים, גם התשלומים המתקבלים על ביצוע אבני הדרך של הפרויקט הם בהתאם. כתוצאה מכך, על פי הגורם המעורה בהתנהלות הפרויקט, "סמי עדיין לא ראתה שקל מהביצוע של הפרויקט".

לדברי אותו הגורם, "במהלך כל התקופה הזאת הקבלן עובד - משלם משכורות, משלם ציוד, משלם חומרים. בדרך כלל במקרים כאלה לא גובים את הקנסות האלה במזומן בעת התשלומים עבור ביצוע אבני הדרך, אלא מודיעים לקבלן על הזכות להתחשבן איתו בזמן שמתאים - כדי לא להכניס את המערכת ל'סחרור' נוסף עקב בעיות תזרימיות. אתה רק צובר את הקנסות ולא גובה אותם וזה המצב כיום של הרכבת מול סמי".

האם הקנסות שכבר כיום נאמדים במיליוני שקלים ושייכים לציבור ייגבו בסופו של דבר? בפרויקטים הנדסיים רבים בענף התשתיות, חריג לראות קנסות ששולמו על ידי הקבלן המבצע, היות ובסוף תקופת הפרויקט גם לקבלן יש טיעונים כנגד מזמין העבודה, דבר שלרוב מסתיים בפשרות בין הצדדים.

חשמול מסילות הרכבת: כרוניקה של כישלונות המדינה בקידום פרויקט תשתיות גדול

- להטיל על קבלן זר אחד את האחריות לביצוע הפרויקט ההנדסי הגדול, הרגיש והמורכב שנעשה עד היום בתחום הרכבתי בישראל.
- להטיל על הקבלן את האחריות לכל התיאומים והאישורים הנדרשים במהלך העבודות - בלי שיידרש להכיר את ישראל ולהחזיק כאן משרדים ואנשי קשר.
- לבחור במציע הזול ביותר במכרז למרות שקיבל ניקוד נמוך מדי בשלב הטכני ולמרות שלא פעל מעולם בישראל.
- "לשפץ" בדיעבד את הציון טכני של הקבלן במכרז על מנת להבטיח את זכייתו באופן שחשף את הרכבת להליך משפטי שתקע את הפרויקט לשנתיים.

עוד כתבות

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

חרדים וחרדות: קשיש או סטודנט עולה למדינה יותר מאברך?

יאיר לפיד טען כי תלמיד ישיבה בן 19 מקבל מהמדינה 8,000 שקל בחודש - האם הוא דייק? • מה קרה לתקציב למוסדות לימוד תורה בתקופתו של לפיד באוצר, ומה קרה לו כשלפיד עזב? • ואיך אפשר לרתום נתונים יבשים לטובת אג'נדה פוליטית? • "חרדים וחרדות" - פרויקט מיוחד של "המשרוקית של גלובס", שעושה סדר בעובדות מאחורי ההצהרות על הציבור החרדי • האזינו לפרק השלישי והאחרון בסדרה

בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"

כשבג"ץ משבש את עבודת הממשלה, פסקת ההתגברות הכרחית

פסקת ההתגברות היא "קץ הדמוקרטיה"? ממש לא ● השיח הציבורי מתמקד בחוקים שנפסלו, אבל בג"ץ משבש לא פעם את עבודת הממשלה, בין היתר גם בהחלטות כלכליות ● פרשנות

ליאור חן בישוב ברקן. "הלחץ על בג"צ" / צילום: אלון רון

בג"ץ דחה עתירה להסדרת הקצאות קרקע ביו"ש המשווקות ללא מכרז ובלי תמורה

הנימוק: חברת הנדל"ן שחם לא חשפה את כל פרטי הסכסוך בינה לבין תנועת ההתיישבות "אמנה" ● היועמ"ש המליץ על שיווק במכרזים

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות: מדד הבנקים זינק 2%, עמיר שיווק זינקה 17%

מדד ת"א-35 עולה 0.3%, ות"א-90 עולה ב-0.4% ● אלביט מערכות זכתה בחוזה של 127 מיליון דולר בדרום אסיה ● המסחר בבורסות וול סטריט ולונדון ייפתח רק ביום שלישי

איתמר דויטשר / צילום: יחצ

קבוצת אלקטרה נהנתה מצמיחה רבעונית בהכנסות וברווח, על רקע רכישת הקבלניות בארה"ב

הכנסותיה של קבוצת הבנייה והתשתיות, שנמצאת בשליטת אלקו, הסתכמו ברבעון הראשון השנה ב-1.65 מיליארד שקל - עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל ב-2018 ● ההכנסות בחו"ל זינקו ב-110%, בעיקר הודות לחברות שנרכשו בארה"ב ● ברווח הגולמי נרשמה עלייה של 5.2% ברבעון ל-130 מיליון שקל

אמזון/ צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון מציעה גיפטקארד של 25 דולר בתמורה לסריקת גופכם בבגד ים בתלת-ממד

ענקית הסחר המקוון עורכת מחקר במסגרתו תאסוף סריקות תלת-ממד של מבני גוף שונים ● הסכמתם להשתתף? אמזון תעניק לכם גיפטקארד של 25 דולר לקניות באתרה

 פנינה פישמן / צילום: איל יצהר

קפיטל פוינט רוצה את חברת כן פייט: רכשה 5% ממניות החברה

כן פייט הודיעה כי תשיב בקרוב לדרישה לכינוס אסיפה ● אם יצלח המהלך של קפיטל פוינט, הוא ישים סוף מפתיע לאחד הסיפורים הוותיקים והמעניינים של הביומד בבורסה בתל אביב

צילום: אלבום פרטי

צפון אמריקה בסטיישן: היצרים האפלים בעבעו כל הדרך למונטריי

הדרך למונטריי נראתה מושלמת בדיוק כמו החיים של ניקול קידמן בסדרת הטלוויזיה של HBO ● אלא שמתחת לפני השטח, הרוחות לא היו רגועות

פיט בודג'אג', אחד מהמועמדים הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב / צילום: Shutterstock

מועמד המפלגה הדמוקרטית: "ארה"ב צריכה להיות נאמנה לישראל, לא לנתניהו"

פיט באטג'ג', אחד מהמתמודדים הדמוקרטים המובילים במירוץ לנשיאות: "תמיכה בישראל אין פירושה תמיכה באג'נדה של הימין בישראל, בדיוק כפי שלהיות פרו-אמריקאי אין פירושו להיות פרו-טראמפ" ● ההתבטאות משקפת תפיסה של אישים דמוקרטים רבים, ובהם ברק אובמה

 

צביקה בארינבוים / צילום: אביב חופי

בעלי מניות סומוטו אישרו העסקה למכירת הפעילות לצביקה בארינבוים

מניית חברת הטכנולוגיה עולה 4% על רקע הדיווח על אישור בעלי המניות ביום חמישי האחרון ● בעקבות האישור צפויה סומוטו לקבל במועד השלמת העסקה סכום של 36.7 מיליון דולר ● לאחר השלמת העסקה צפויה החברה לחלק לבעלי מניותיה דיבידנד של כ-18 מיליון דולר

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

מלחמת הסחר תמשיך להרעיד את השווקים השבוע? "ארה"ב הפסידה בשלב הראשון"

השווקים עוקבים אחרי דיווחים על פגישה צפויה בין נשיאי סין וארה"ב ● בריטניה תתמודד עם הכאוס על רקע התפטרותה של תרזה מיי, ובשרודרס מזהירים מפני גלישה של הכלכלה למיתון ● מחיר הנפט ימשיך לרכז עניין על רקע המתיחות סביב איראן והחשש מהאטה עולמית ● תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

עירית לינור ובני ציפר / צילום: איל יצהר

כן לאקדחים, לא לבג"ץ: רוחות של שינוי בכנס השמרנות הישראלית הראשון

הרבה גברים חמושים, מעט נשים, הרבה דיבורים על דיקטטורת בג"ץ, שוק חופשי והאיום האסלאמי על אירופה, מעט התייחסות להפלות ואבולוציה ● יום בכנס השמרנות הישראלית הראשון

החיידקים שגורמים לנו לרוץ / איור: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

החיידקים שגורמים לנו לרוץ: מה למערכת העיכול ופעילות גופנית?

אחרי שנים שבהן התמקדה הגישה לשיפור הבריאות והביצועים הספורטיביים בתפקוד התאים, נראה שזו הגיעה לקצה גבול היכולת הפיזיולוגית ● הפתרון נמצא במקום חדש ופחות צפוי: חיידקי הגוף

משרדי פייסבוק בתל אביב / קרדיט: אורי ברקוביץ'

דיווח: פייסבוק תנפיק את מטבע הקריפטו גלובלקוין בתחילת 2020

על פי הדיווח ברשת BBC, ענקית המדיה החברתית קיימה שיחות בנוגע לתוכניות הקריפטו שלה עם משרד האוצר האמריקאי ועם נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, ותתחיל כבר השנה בתהליך ניסוי לקראת השקה של מערכת תשלומים המבוססת על המטבע הדיגיטלי שהיא מפתחת, Globalcoin, שיושק ב-12 מדינות

הפגנת האופוזיציה / צילום: אמיר מאירי

תעלומה במוזיאון: כמה אנשים באמת השתתפו בהפגנת האופוזיציה אמש בתל אביב?

יאיר לפיד טען כי להפגנה אמש הגיעו מאה אלף איש, אולם לחלל האוויר נזרקו גם הערכות נמוכות בהרבה, והמשטרה מצידה הפסיקה לפרסם נתונים ● בדיקה של אחת מחברות הסלולר שהגיעה לידי "גלובס" חושפת את המספר האמיתי

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מומנטום שלילי: מניית טבע משלימה כעת צניחה של 30% בחודש

ביום חמישי מחיר מניית טבע ירד אל מתחת לשפל של נובמבר 2017 וקבע מחיר שפל חדש לתקופת כהונתו של שולץ; ביום שישי המניה המשיכה לרדת והגיעה אל מחיר שנמוך מ-11 דולר, שמשקף לחברה שווי של כ-11.8 מיליארד דולר ● "זאת הסערה המושלמת – כל הדברים הרעים שיכלו להגיע, הגיעו, וזה נראה שזה פשוט לא נפסק"

פלטפורמת GitHub על טלפון חכם / צילום: SHUTTERSTOCK

מפתחים קוד פתוח? גיטהאב תאפשר לכם לגייס מימון המונים

פלטפורמת אחסון ושיתוף הקוד למפתחים השיקה את הכלי החדש בסוף השבוע ● הכלי יאפשר למפתחים לקבל תמיכה כספית חודשית מתורמים שיבחרו לתמוך בהם

מארק צוקרברג/צילום: רויטרס ReutersTV

קנס המיליארדים של פייסבוק מתעכב בשל אי הסכמה בין רפובליקנים לדמוקרטים

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מסוף השבוע, הסכם הפשרה עם רשות הסחר הפדרלית וקנס המיליארדים שיוטל בעקבותיו על הרשת החברתית, מתעכבים בשל פיצול בין רפובליקנים ודמוקרטים החברים ברשות הסחר הפדרלית (FTC)

מיכלי הענק של בזן/ צילום: גיל ארבל

הזיהום והקרב על הנראטיב: היום שאחרי דליפת הגז הגדולה בחיפה

הפעם זה היה כמעט: כמויות גדולות של גז דלפו בצומת מרכזי בחיפה, בסמוך לתחנות דלק, והמקום נחסם ליומיים ● סיור בשטח מגלה שכל צד מעוות את המציאות: במפעלים טוענים שהם פועלים לפי תקנים מחמירים, והארגונים הירוקים טוענים שהם ממשיכים לפגוע בבריאות הציבור ● אבל גם התוכנית לפינוי התעשייה מהאזור לא מבטיחה עתיד ירוק לחיפה

מפעל איסכור/ צילום: איל פישר

עובד שיפוצים נהרג, ומנהל החברה מואשם בגרימת מוות ברשלנות

באוקטובר 2016, ביומו הראשון בעבודות שיפוצים במפעל בקריית גת, נהרג דאהר אבו זלטה לאחר שנפל מגובה רב ● בכתב האישום שהוגש היום נגד מעסיקו – יצחק בן חמו – נטען כי הגג ממנו נפל אבו זלטה לא נבדק ע"י גורמי מקצוע