גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשמול מסילות הרכבת: למה הביצוע יתעכב במשך שנים?

החלטה חלמאית אחת שהתקבלה בהנהלת רכבת ישראל ב-2015 תעכב בשנים את העברת הרכבות ישראל לחשמל ותדחה את תוכניות הרכבת להוספת קווים ושיפור התדירות בקווים העמוסים עד לאמצע העשור הבא

קטר דיזל / צילום: איל יצהר
קטר דיזל / צילום: איל יצהר

בכניסה לירושלים, מעל עמק הארזים, עומד הגשר הגבוה בישראל שנבנה עבור קו הרכבת המהיר תל-אביב-ירושלים. שנתיים לאחר הקמתו החלו בשבועות האחרונים סוף-סוף להציב עמודי חשמל לאורך הגשר, אבל חוטי חשמל אין עדיין. לא צריך תואר בהנדסת חשמל כדי להבין שבלי חוטים לא יהיה חשמל ובלי חשמל לא תהיה רכבת - כי רק רכבות חשמליות יוכלו לנסוע במנהרות הארוכות שלאורך הקו.

תסבירו את זה לשר התחבורה ישראל כ"ץ, שהכריז לפני שבועות אחדים שאין שום מניעה טכנית להפעיל את הקו בערב פסח, ורק דרישות אבטחה של המשטרה וגופי ההצלה האחרים מעכבים את פתיחתו. כ"ץ מדבר עכשיו על ערב סוכות כיעד הרשמי החדש לפתיחת הקו, אבל ברכבת כבר מודים ששנת 2019 היא תאריך יעד ריאלי יותר. קצת קשה להאמין שמדובר באותה מדינה שהרימה לאיראנים את הארכיון הכי סודי מתחת לאף.

אלא שזהו קצה הקרחון של המחדל. חשמול הקו המהיר לירושלים הוא רק שלב ראשון בפרויקט ענקי של הסבת כל קווי הנוסעים של רכבת ישראל בארץ (למעט שניים) מהפעלה בדיזל להפעלה בחשמל. את אותה התנהלות קלוקלת שתקעה את פרויקט הקו המהיר לירושלים כבר אפשר לראות בקווים העתידיים. למעשה, עד שלא יושלם חשמול הקו לירושלים, לא יימשך החשמול של שאר הקווים.

מה זה אומר? זה הרבה יותר מעוד מבוכה לשר התחבורה. זה אומר שהרכבת לא תוכל לעמוד בתוכנית העבודה שלה לשנים הקרובות וזה אומר שאי-אפשר יהיה להגדיל את תדירות הרכבות בקווים העמוסים, ואי-אפשר יהיה להוסיף קווים בקצב שהרכבת תכננה.

ככה נסחב החשמול

הדיזל יקר, איטי, רועש ומזהם

המעבר מרכבות דיזל לרכבות חשמליות הוא האתגר הגדול ביותר של רכבת ישראל בשנים הקרובות. הוא גם המהלך המרכזי להעלאת שיעור הנסיעה ברכבות בישראל שעומד כיום על רבע מהממוצע במדינות ה-OECD. כ-12 מיליארד שקל, לפי האומדן המקורי, תעלה ההסבה של הרכבות, של המסילות ושל כל המערכות הנלוות אליהן. מדובר בהסבה הכרחית - בכל המדינות המפותחות בעולם רכבות הנוסעים מונעות כבר שנים רבות בחשמל. הדיזל לא רק יקר יותר, מזהם יותר ורועש יותר, רכבות הדיזל הן איטיות יותר ובקווים מסוימים כמו הקו לירושלים לא ניתן כלל להפעיל רכבות דיזל בגלל חוסר אפשרות לאוורר את המנהרות הארוכות.

המכרז לאספקת הרכבות (הציוד הנייד בעגה המקצועית, ע"ב) היה החלק הפשוט יחסית. זכתה בו חברת סימנס שהתחייבה לספק לרכבת 330 קרונות בין השנים 2019-2024 תמורת 3.8 מיליארד שקל.

החלק המורכב והמאתגר יותר היה המכרז לחשמול המסילות - ובהנהלת הרכבת ידעו זאת היטב. על רקע זה התקבלה ההחלטה ההרסנית לצאת למכרז לבחירת קבלן אחד שייקח את כל הפרויקט האדיר וחסר התקדים הזה על כתפיו: הקמת מערכת הולכת חשמל עילית לאורך 600 ק"מ של מסילה כפולה, הקמת מערכת שליטה ובקרה חדשה, הקמת 14 תחנות השנאה שיספקו את החשמל לאורך המסילות, הסבת מתחמי התחזוקה והמוסכים של הרכבת לטיפול ברכבות חשמל ותחזוקת המסילות המחושמלות למשך 23 שנה. עלות המכרז נאמדה ב-3 מיליארד שקל.

ב-7 לדצמבר 2015 הודיעה הרכבת כי בחרה בהצעתה של חברת SEMI (ראשי תיבות של Sociedad Espanola de Montajes Industriales) הספרדית. החברה הספרדית לא פעלה מעולם בישראל אך מה שהכריע את הכף לטובתה היא העובדה שהציעה לבצע את הפרויקט תמורת 2 מיליארד שקל, כ-1 מיליארד שקל פחות מהאומדנים.

על פי תנאי המכרז נדרשה סמי לעמוד בדרישות טכניות. סמי קיבלה ברכיב הטכני ציון 70 - הציון המינימלי שנדרש כדי לעבור את השלב הטכני.

כמה שבועות לאחר הזכייה הגישה קבוצה המורכבת מאלסטום הצרפתית ומאפקון הישראלית, שהתמודדה במכרז והפסידה, עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי נגד הרכבת בטענה ש"יד נעלמה" תיקנה את הציון שקיבלה סמי בפרמטר הטכני מ-66 ל-70 ובכך אפשרה למעשה את זכיית החברה.

שופטת בית המשפט המחוזי בת"א ד"ר מיכל אגמון גונן נרעשה מהעובדה שהעותרים הפעילו את חברת החקירות השנויה במחלוקת בלאק קיוב לצורך השגת ראיות בחו"ל - ודחתה את העתירה. אלסטום ואפקון לא ויתרו וערערו לבית המשפט העליון. השופטים בעליון התרגשו דווקא מהטענה של זיוף תוצאות המכרז ואחרי שנה וחצי של הליכים הושג הסכם פשרה: אלסטום ואפקון הסכימו למשוך את הערעור תמורת עבודות במסגרת הפרויקט בהיקפים של 300 ו-280 מיליון שקל. המדינה טענה שהסכם הפשרה גרוע, שהוא מייקר את הפרויקט ב-160 מיליון שקל ומחייב פיצול של העבודות - אבל אחרי ה"שירקעס" שעשתה הרכבת במכרז לא נותר לה אלא לקבל את הפשרה.

לאורך כל ההליך המשפטי, למעשה שנתיים תמימות מיום זכייתה במכרז - לא יכלה סמי להתחיל בביצוע הפרויקט, אבל באופן חריג הוחלט בהסכמת העותרים לאפשר לסמי לעבוד על הקו המהיר לירושלים, לאור חשיבותו הרבה. באותו קו, שבו פעלה באופן חופשי, הייתה סמי אמורה לסיים את עבודות החשמול ביולי 2017 - כלומר כבר כעת נמצאת החברה בפיגור של שנה. הביצועים שהפגינה סמי בפרויקט הדגל לירושלים משאירים מעט מאוד מקום לתקוות לגבי ההתקדמות בפרויקט לחשמול יתר הקווים - שהיה מוקפא עד תחילת השנה בגלל ההליך המשפטי. למעשה, כעת כבר אומרים ברכבת במפורש שעד שלא יושלם חשמול קו הרכבת לירושלים, לא יתחילו העבודות על חשמול שאר הקווים. כלומר, לפני 2020 שום דבר לא יזוז.

בתוכנית: 86 מיליון נסיעות בשנה

השלכות העיכוב הצפוי בלוחות הזמנים של פרויקט החישמול של כל קווי רכבת ישראל הן רחבות יותר ממה שניתן לדמיין. במהלך 2017 רשמה רכבת ישראל כ- 64.6 מיליון נסיעות, ועל פי התוכנית התפעולית של רכבת ישראל הביקוש החזוי המסתמן לשנת 2022 עומד על לא פחות מ-86 מיליון נסיעות בשנה. פרויקט החישמול, שמועד סיומו המקורי תוכנן לסוף 2021, היה אמור לתת מענה לעלייה זו בביקושים העתידיים לנסיעות ברכבת.

לפיכך, המשמעות של העיכוב היא פגיעה הכרחית ברמת השירות של הרכבת, שכבר היום סובלת מעומס בקוויה. ואם נסתכל על תמונה רחבה יותר- מעבר הציבור לנסיעות ברכבת בשנים הבאות אמור גם להקל על הגודש בכבישים - דבר שכנראה לא יקרה בשנים הקרובות.

ניתן היה לחשוב על פתרון אחר להגדלת מספר הרכבות, גם בהיעדר התשתית החשמלית, אלא שהדבר לא אפשרי היות שהציוד שהוזמן על ידי הרכבת לשנים הבאות הוא ציוד לקווים חשמליים - קרונות, קטרים ועוד. ברכבת טוענים שמכיוון שהקרונות החדשים יכולים להיות מופעלים גם על ידי קטרי דיזל הם יצליחו להשתמש בהם כדי להאריך חלק מהרכבות הקיימות לשבעה ושמונה קרונות - ובכך להפחית את העומס בקווים הקיימים, אבל לא את התדירות של הרכבות ולא להוסיף קווים חדשים.

האיחור שמסתמן כבר היום בפרויקט החישמול הוא יותר משנתיים - צו תחילת עבודות יצא בינואר 2016 ועל פי המקורות המעורבים בפרויקט העבודות על קווים נוספים בפרויקט טרם החלו. ברכבת אומרים שהעבודה עליהם תחל רק לאחר ההשלמה של הקו המהיר עד גלילות, ועל פי המומחים בתחום הדבר יתאפשר רק באפריל בשנה הבאה. אז העבודה במקביל על חלק מהקווים שכרוכה בעלויות נוספות עבור הקבלן, כנראה יורדת מהפרק. זאת למרות שבחוזה המקורי של סמי מול הרכבת תוכנן אחרת - עבודה במקביל על לפחות ארבעה קווים.

"סמי עוד לא ראתה שקל מהפרויקט"

ניתן היה לצפות שכתוצאה מהעיכוב שנגרם מההליך המשפטי הממושך של כמעט שנתיים, יעבוד הקבלן המבצע במלוא הקיטור על הפרויקט המרכזי של רכבת ישראל כדי לצמצם את הפערים, ויגדיל באופן משמעותי את מספר העובדים, ואולם בינתיים זה לא קרה.

גם שיטת הקנסות בגין העיכובים בפרויקט לא מדרבנת את קבלן העבודות הספרדי להגביר את קצב הביצוע. נכון להיום, הרכבת מסרבת לתבוע אותו תוך כדי ביצוע הפרויקט מחשש "להבריח" אותו. מתברר שערבויות שהופקדו על ידי סמי למדינה ביום החתימה הן עבור חישמול של כל 13 הקווים בפרויקט, ומשום שהעבודה מתבצעת כרגע רק על המקטע הראשון של 60 ק"מ תל-אביב-ירושלים, גם התשלומים המתקבלים על ביצוע אבני הדרך של הפרויקט הם בהתאם. כתוצאה מכך, על פי הגורם המעורה בהתנהלות הפרויקט, "סמי עדיין לא ראתה שקל מהביצוע של הפרויקט".

לדברי אותו הגורם, "במהלך כל התקופה הזאת הקבלן עובד - משלם משכורות, משלם ציוד, משלם חומרים. בדרך כלל במקרים כאלה לא גובים את הקנסות האלה במזומן בעת התשלומים עבור ביצוע אבני הדרך, אלא מודיעים לקבלן על הזכות להתחשבן איתו בזמן שמתאים - כדי לא להכניס את המערכת ל'סחרור' נוסף עקב בעיות תזרימיות. אתה רק צובר את הקנסות ולא גובה אותם וזה המצב כיום של הרכבת מול סמי".

האם הקנסות שכבר כיום נאמדים במיליוני שקלים ושייכים לציבור ייגבו בסופו של דבר? בפרויקטים הנדסיים רבים בענף התשתיות, חריג לראות קנסות ששולמו על ידי הקבלן המבצע, היות ובסוף תקופת הפרויקט גם לקבלן יש טיעונים כנגד מזמין העבודה, דבר שלרוב מסתיים בפשרות בין הצדדים.

חשמול מסילות הרכבת: כרוניקה של כישלונות המדינה בקידום פרויקט תשתיות גדול

- להטיל על קבלן זר אחד את האחריות לביצוע הפרויקט ההנדסי הגדול, הרגיש והמורכב שנעשה עד היום בתחום הרכבתי בישראל.
- להטיל על הקבלן את האחריות לכל התיאומים והאישורים הנדרשים במהלך העבודות - בלי שיידרש להכיר את ישראל ולהחזיק כאן משרדים ואנשי קשר.
- לבחור במציע הזול ביותר במכרז למרות שקיבל ניקוד נמוך מדי בשלב הטכני ולמרות שלא פעל מעולם בישראל.
- "לשפץ" בדיעבד את הציון טכני של הקבלן במכרז על מנת להבטיח את זכייתו באופן שחשף את הרכבת להליך משפטי שתקע את הפרויקט לשנתיים.

עוד כתבות

שונות גיאוגרפית רבה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

שיוויון גורף? למה עדיין מתעקשים להטיל על נשים עבודות בית גם במשרד

מסידור חדרי ישיבות ועד רכישת מתנות יום הולדת לקולגות - נשים מתחילות להתנגד לתפקידים הלא כתובים שמייעדים להן במקום העבודה

התמכרות למשככי כאבים  / צילומים: shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כך התמכרה האומה האמריקאית למשככי כאבים. ואיך הסתבכה גם טבע הישראלית בפרשה

מספרי מקרי המוות בארה"ב משימוש בתרופות אופיואידות עלה ב-2018 לכ-70 אלף איש בשנה, לעומת כ-8,000 בסוף שנות ה-90 • מדוע התרחש הזינוק במספר מקרי המוות, מי אשם במגפת ההתמכרות ואיך הסתבכה חברת טבע הישראלית? • גלובס מאמ;לק

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מדוע סירב מנכ"ל מאקו, אורי רוזן, לעבור לחדשות 13?

הסירוב לתפקיד מנכ"ל חדשות 13 ● ההתחממות על הקווים במגרש מול ynet ● החשש מפני ענקיות האינטרנט הבינ"ל ● ולמה לא תמיד צריך אג'נדה גאה ● מנכ"ל מאקו אורי רוזן סוגר למעלה מ-6 שנים באתר, ומבחינתו – שרק יהיו עוד כאלה ● האזינו לפודקאסט "אוף דה רקורד"

יצירות אומנות חדשות בכנסת / צילום: איל יצהר

אמנות בכנסת: בוחרים בצילומים ישראליים

אמנם ממשלה חדשה עדיין לא נראית באופק, אבל בכנסת התחדשו בחמש יצירות אמנות חדשות ● אוצרת המשכן, שרון סופר: "חיפשתי עבודות צילום שהן פעולה התערבותית של האמן בנוף"

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

עקב תקלה: טיסת אל על מניו יורק תנחת ב-48 שעות עיכוב

נוסעי טיסת אל על מספר 008 ימריאו לישראל רק מחר בערב במקום היום בצהריים, וצפויים לנחות בישראל לאחר החג ● הסיבה: תקלה טכנית בהעמסת תא המטען

עו"ד עמית ברכה / צילום: יונתן בלום

"הסיפור הסביבתי הוא סיפור קיומי ויומיומי כמו הקוטג'"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", בראיון אישי ● על הילדות בבת ים ובתל אביב ("הייתי ילד פוליטי"), על הבחירה במשפטים ("היה לי ברור שאני רוצה עבודה ציבורית"); ועל הצפוי בישראל בשל ההתחממות הגלובלית: "אלפי אנשים ימותו בכל שנה מבעיות של משבר האקלים"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

"פרלמנט של שוטים": לתקשורת הבריטית נמאס מהברקזיט

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון נחל מפלה נוספת בניסיון הלא נגמר להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ● לעיתונים במדינה כבר נמאס מהסאגה, והם לא מפחדים להראות את זה

מטוס של חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס / צילום: שאטרסטוק

קוואנטס האוסטרלית שברה שיא: המספרים מאחורי הטיסה הארוכה בעולם

חברת התעופה האוסטרלית השלימה השבוע את הטיסה הארוכה ביותר בעולם: מטוס הדרימליינר של החברה חיבר בין ניו יורק לסידני במסע שארך 19 שעות וחצי ● מדובר בטיסת ניסוי לקראת השקה רשמית של הקו, כלל הנראה ב-2022

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס

נעילה חיובית בוול סטריט; טבע זינקה 8.8% לאחר שאישרה הדיווח על הסדר בפרשת האופיואידים

הסוחרים ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות בנוגע לברקזיט ומלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ● עונת הדוחות נכנסת השבוע להילוך גבוה ●  טבע אישרה את הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, לפיו החברה ושלוש חברות נוספות שנתבעו בגין שיווק של משככי כאבים אופיואידים ממכרים, הגיעו להסדר פשרה

אבו מאזן/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אחרי סדנת בחריין: הפלסטינים עוד לא פספסו את הרכבת

קיים סיכוי גדול שהפלסטינים יאמצו את המתווה של הסדנה הכלכלית שהותנעה בבחריין, מאחר שנכון לעכשיו זו הדרך היחידה למימוש השאיפות הלאומיות שלהם ● דעה

הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

נתניהו מחזיר את המנדט לנשיא. ריבלין: בני גנץ יקבל הזדמנות להקים את הממשלה

מבית הנשיא נמסר "נשיא המדינה קיבל את הודעתו של ראש הממשלה, ח"כ בנימין נתניהו, כי הוא משיב אליו את המנדט משום שלא עלה בידו להרכיב ממשלה" ● נתניהו מסר הצהרה בווידאו

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

יום מכריע בלבנון: אושרה תכניתו הכלכלית של חרירי

(עדכונים): ממשלת לבנון התכנסה הבוקר לדון ברפורמות שהציג אמש ראש הממשלה לראשי המפלגות השותפות בקואליציה ● לא מעט מהאש מופנית לחיזבאללה, הנתפש כגורם המפלג ביותר בלבנון, ומהווה איום על קיומה בשל הכוח הצבאי שצבר

מפעל של טבע בירושלים. סוגרת מפעלים כחלק מתוכנית ההתייעלות / צילום: איל יצהר

טבע מאשרת את הדיווח על הסדר בפרשת האופיואידים: תשלם 20 מ' ד' ותספק תרופות נגד התמכרות ב-25 מיליון דולר

(עדכונים): רגע לפני תחילת המשפט בקליבלנד, הגיעו טבע ו-3 חברות נוספות שנתבעו בגין שיווק של משככי כאבים אופיואידים ממכרים להסדר פשרה ● בנוסף, טבע הגיעה למתווה פשרה עקרוני ליישב את שאר התביעות הקיימות עם מדינות נוספות. בהסכם זה, טבע תתרום את התרופה buprenorphine naloxone למשך עשור בשווי מוערך של 23 מיליארד דולר

כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק

כיצד בונים מערכת חינוך איכותית? מתחילים עם המורים

הבינוניות של מערכת החינוך זועקת בהישגים הנמוכים ובפערים הגבוהים בין תלמידי ישראל למדינות המפותחות במבחנים הבינלאומיים ● ההישגים הללו לא עולים בקנה אחד עם השאיפה של הישראלים לחיות ברמת חיים של מדינה מערבית מתקדמת ● דעה

כבשים / צילום: שאטרסטוק

החברה הזו מייצרת מוצר אחד בלבד, שמתאים לארון של כל אחד ועל הדרך רוצה להפיץ מסר של קיימות

מסר של קיימות סביבתית: חברת Sheep הבריטית מוכרת מהשבוע מוצר אחד בלבד - סוודר יוניסקס מצמר מרינו, אליו יוצמד תג NFC הניתן לסריקה, דרכו יכול לובש הסוודר ללמוד על הכבשה "שלו" ולקבל עדכונים על מצבה ● והמחיר? לא זול בכלל: 234 דולר

אליזבת וורן/ צילום:  רויטרס

היא מפחידה את וול סטריט וגם את מארק צוקרברג ויש לה תוכנית לכל בעיה: האם זו המועמדת שתצליח לנצח גם את טראמפ

אליזבת וורן, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, מובילה בסקרים ● יש לה תוכניות להכול - מפיקוח על שוקי הפיננסים, דרך מיסוי עשירים עד להפחתת פליטות הפחמן ● וורן היא פוליטיקאית מזן שונה - האם זה יספיק לה כדי לזכות בהתמודדות הדמוקרטית והאם היא תוכל לנצח את הנשיא טראמפ

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא ביבי, לא חופרים? האם עד נתניהו המדינה לא שיקמה אתרים היסטוריים

רה"מ טען בסרטון תעמולה כי קודמיו לא השקיעו שקל באתרי מורשת ● האמת היא שהמדינה טיפלה באתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים כבר לפני עשרות שנים ● ובכל זאת, נתניהו יכול לרשום לזכותו מהפך בסדרי הגודל

נתניהו ובנט. מי ייצא שבע אחרי הבחירות? / צילום: מוטי מילרוד, הארץ

בנט מתייצב לצד נתניהו, ומתעלם מהתוצאות בבחירות

נתניהו קיבל פחות קולות מגנץ, מחנה הימין ירד ב-5 מנדטים ואף על פי כן, ח"כ נפתלי בנט מציין שהחלפת נתניהו צריכה להיות "דרך פתק" תוך שהוא מתעלם מתוצאות הבחירות ● פרשנות

אריק הניג / צילום: תמר מצפי, גלובס

איש התקשורת אריק הניג הלך לעולמו בגיל 72

איש התקשורת ומפיק הטלוויזיה, שנודע בעיקר כזה שהחדיר לארץ את תרבות ה-NBA נפטר היום אחרי מאבק ממושך במחלה קשה ● הותיר אחריו אישה וילדה

מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס

זכרונות של מתמחה קטן מאיש גדול: בצילו של מאיר שמגר

ההתמחות אצל מאיר שמגר הייתה מנקודות השיא של חיי. איש מואר. כמוהו לא פגשתי, עד אז או מאז ● עו"ד דוד תדמור נפרד