גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגזר מדעי החיים רותח: השקעות בהיקף 1.2 מיליארד ד' ב-2017

מגזר מדעי החיים תוסס למרות הטעם הרע שהשאירה טבע: הדוח השנתי של ארגון ההייטק הישראלי IATI וחברת הייעוץ PwC מצביע על גידול של 40% בהשקעות מקומיות, על שיא בגיוסים ועל גידול במספר הסטודנטים והפרסומים האקדמיים

מחקר / צילום: שאטרסטוק
מחקר / צילום: שאטרסטוק

שנת 2017 תיזכר בסקטור מדעי החיים הישראלי בעיקר בגלל תוכנית הפיטורים הנרחבת בטבע. התהליך הזה היה טראומתי לכל מי שמועסק בתעשייה הזאת וראה את מקום העבודה היציב היחיד בתחום, פחות או יותר, קורס בתוך פחות משנתיים. אולם דוח של ארגון ההייטק הישראלי IATI וחברת הייעוץ PWC, שהוכן במיוחד לקראת כנס Mixiii Biomed 2018 שיחל מחר (ג') בתל-אביב, מגלה שהצרות של טבע הסתירו סקטור תוסס שנהנה דווקא משגשוג יחסי - במספר המועסקים, במספר החברות, בהיקף ההשקעות, בהיקף הממוצע של כל גיוס, בתמיכה הממשלתית ואפילו במספר הסטודנטים בתחום.

סקטור מדעי החיים, כולל טבע, מעסיק כ-85 אלף איש, כ-2% מהמועסקים בישראל, ונמצא בצמיחה. המשכורות אמנם לא גבוהות כמו בהייטק, אולם הוא גבוה מהמינימום גם בקרב העובדים הזוטרים. כמו כן, מאחר שהסקטור הזה מעסיק עובדים רבים עם השכלה מדעית גבוהה, ניתן להעריך שהתרומה של החברות הללו לשכר הכולל בישראל היא גבוהה משיעור המועסקים בהן מכלל המועסקים במשק. מספר העובדים גדל ב-10,000 איש לעומת 2017, בין השאר בעקבות הכנסת הבריאות הדיגיטלית לסקטור מדעי החיים וההתייחסות לחלק מחברות החקלאות והמזון הפונקציונלי כאל חברות ביומד.

תעשיית מדעי החיים

"בעיניי, מספר המועסקים בתעשייה, המובא כאן לראשונה, הוא הדרמה של הדוח", אומר יקי ינאי, ראש תחום מדעי החיים ב-IATI. "לשם השוואה, בהייטק מועסקים 200 אלף איש. אמנם המשכורות של הביומד עדיין לא מגיעות לאלה של ההייטק, אולם מנגד מדובר בתעשייה המפוזרת יותר על פני המדינה ומעסיקה באופן טבעי יותר שכבות מהאוכלוסייה, ולכן יש לה משמעות רבה לכלכלה".

דוח IATI, שבהכנתו השתתפה רשות החדשנות, הוא הדוח המקיף ביותר על התעשייה שנערך באופן קבוע. לפי הנתונים שהוא מציג, כיום פועלות בישראל כ-1,450 חברות העוסקות בתחום מדעי החיים, מספר גבוה משמעותית לעומת ממוצע של 800-900 חברות רשומות בארץ לפני כ-5 שנים. כ-1,370 חברות קמות בעשור האחרון. בערך מחציתן עדיין פעילות.

גידול של 40% בהשקעות

התעשייה הצומחת זכתה גם בגידול בהשקעות. שיא של 1.2 מיליארד דולר גויסו לתעשייה בשנה שעברה מקרנות מקומיות, קרנות זרות, הנפקות (בעיקר בבורסת נאסד"ק), השקעות של קרנות פרייבט אקוויטי (בעיקר סיניות), תמיכת המדען הראשי ועוד. ההשקעה בתעשייה הייתה גבוהה ב-40% לעומת שנה שעברה (שהייתה דלה בפעילות בנאסד"ק) וב-400% לעומת לפני כעשור. נתונים אלה מעידים כי סוף סוף, התעשייה יוצאת משלב העוברות בואך תינוקות שבו הייתה בעשורים האחרונים, ותופסת מקום של כבוד בין התעשיות הישראליות המובילות.

גיוסי הון של חברות ישראליות

מגמה נוספת שנמשכה ב-2017 היא גידול בגיוסים. לפי הדוח, בסבבים של יותר מ-20 מיליון דולר גויסו השנה 656 מיליון דולר, לעומת 452 מיליון דולר ב-2016. הגידול הזה הוא משמעותי, שכן גיוסים גדולים מאפשרים לחברות התרופות והמכשור הרפואי המורכב לבצע ניסויים קליניים מתקדמים ראויים, ולחברות המכשור הרפואי, הפחות מורכב, לבנות מערכי שיווק משמעותיים.

סכום הגיוס הממוצע לחברות צמח ב-2017 והגיע לשיא של 8.86 מיליון דולר. מגמה זו נמשכת מאז 2009, אך ב-2017 לראשונה עלה סכום הגיוס הממוצע לחברות בכל השלבים (ולא רק בשלבים מתקדמים). בחברות הנמצאות בשלב המו"פ ובשלבי ההכנסה הראשונית, הגיע סכום הגיוס הממוצע לרמתו הגבוהה ביותר בעשור האחרון. בשנים האחרונות חווה התעשייה תנודות חדות בהיקף הגיוס השנתי, וזאת בעיקר בשל שינויים בהיקף הגיוס מנאסד"ק. בשנים שבהן חלון הנפקות בנאסד"ק פתוח, יכולות חברות ישראליות לגייס סכום כולל של מאות מיליוני דולרים בשנה רק מאפיק זה.

בעשור האחרון גייסו חברות מדעי חיים מישראל יותר מ- 3.7 מיליארד דולר בנאסד"ק. רוב הסכום, יותר מ- 2.3 מיליארד דולר, גויס בשנים 2014 ו-2015. ב-2017, 12 מתוך 36 החברות הישראליות במגזר מדעי החיים הנסחרות בנאסד"ק גייסו כ- 673 מיליון דולר בהנפקות ראשוניות ובהנפקות המשך, גידול משמעותי בהשוואה לשנה הקודמת. נראה ששנת 2018 עומדת לחזור על ההצלחה של 2017, עם גיוסים לחברות כמו סולג'ל, מוטוס ג'י איי והנפקה שנייה של אלוקס. כמה חברות ממתינות להנפקה, ובהן אקסלנז וגמידה סל.

מנגד, המשקיעים בבורסה בת"א נותרו זהירים, ושלוש חברות בלבד ממגזר מדעי החיים גייסו בבורסה בתל-אביב כ-17 מיליון דולר.

"המוסדיים מתחילים להגיע"

בשנים האחרונות יש תחושה שקרנות הון הסיכון הישראליות, שהיו דומיננטיות בעבר בתעשייה, פחות דומיננטיות. לפי הדוח, משקיעים ישראלים ככלל הם גורם משמעותי - כ-40% מההשקעות בחברות מדעי החיים, גידול משמעותי בהשוואה להשקעות המקומיות בענף בשנים קודמות, אולם לא הקרנות המקומיות אחראיות על רוב ההשקעה - חלקן עמד על כ-141 מיליון דולר, 12% מסך ההשקעות בחברות אלה בישראל. הישראלים המשקיעים בחברות מדעי החיים הם משקיעים פרטיים, גורמים מוסדיים, ומענקי רשות החדשנות. לדברי ינאי, "לפני שנה עמדנו בכנס הביומד וקראנו למשקיעים המוסדיים להגיע ולהשקיע. נראה שבהדרגה, בשל עבודתם של גורמים שונים לרוחב המשק וגם שלכם בתקשורת, המסר הזה מחלחל והגורמים המוסדיים מתחילים להגיע".

בין הקרנות הישראליות, הקרן המובילה במספר ההשקעות ב-2017 הייתה הקרן החדשה aMoon, שמשקיע העוגן שלה הוא מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט. הקרן ביצעה לא פחות מ-11 השקעות חדשות.

הבורסה בת"א היא נקודה כואבת מבחינת חברות מדעי החיים. ב-2017 היו כ-49 חברות מדעי חיים רשומות בתל-אביב (כ-10% מכלל החברות), אולם לפי הדוח, במהלך השנה החברות האלה גייסו רק 17 מיליון דולר, ולא משום שלא נזקקו לכסף. מדד הביומד הציג ביצועי חסר בשנים האחרונות לעומת מדדי הבורסה הכלליים, וזאת בעיקר בשל "פיאסקו החברות האמריקאיות" - החברות מנקיינד, סלזיון, נבידיאה ומיילן, שנרשמו למסחר בתל-אביב וצנחו בחדות, מי יותר ומי פחות.

באשר לרכישות, שלוש מתוך 10 עסקאות הרכישה הגדולות ביותר שנעשו בישראל בתחום ההיי-טק בשנת 2017 הן של חברות מתחום מדעי החיים נוירודרם, סינרון ו-vatech. רכישת נוירודרם, בסכום של כ- 1.1 מיליארד דולר הייתה העסקה השנייה בגודלה בישראל ב-2017.

"אין ספק שתעשיית מדעי החיים בישראל נמצאת בהתפתחות מואצת ומהווה נדבך משמעותי במשק הישראלי", אומרת קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית IATI. "החלטת הממשלה ממארס האחרון להקמת תוכנית לאומית לקידום תחום הבריאות הדיגיטלי הנה מבורכת וצפויה להגביר מגמה זו. חשובה לא פחות היא הצבעת האמון של המשקיעים המקומיים בתעשייה, עם 40% מסך ההשקעות בתעשיית מדעי החיים.

"במקביל, ניצב בפנינו אתגר לאומי משמעותי של הבאת חברות רב לאומיות בתחום מדעי החיים לישראל, וכארגון הגג של התעשייה אנו פועלים בשיתוף עם הממשלה להבאת חברות בתחום מדעי החיים בכלל והפארמה בפרט".

בניגוד לעולם: מספר הפרסומים עלה

בשנה האקדמית 2016/2017 גדל גם מספר הסטודנטים החדשים בתחומי הטבע והטכנולוגיה באוניברסיטאות ובמכללות והגיע לכ-17,240 סטודנטים - עלייה של כ-6% לעומת השנה הקודמת. זהו הגידול המשמעותי ביותר בעשר השנים האחרונות בתחומים אלה.

עם זאת, תעשיית מדעי החיים והאקדמיה עדיין מתקשות מאוד לקלוט את כל הבוגרים מהתארים הללו.

לפי הדוח, מגמת העלייה ניכרת גם במספר הפרסומים האקדמיים. בעוד שמספר הפרסומים המדעיים הכולל ברפואה ירד ברחבי העולם, אחוז הפרסומים בישראל בתחום גדל ב-8%.

באשר לפעילות חברות המסחור, שרבים מהפטנטים שלהן מקורם במוסדות אקדמיים, לפי הדוח, ב-2016 הוגשו סך הכול 6,425 בקשות לפטנט, לעומת 6,904 פטנטים בשנת 2015 - ירידה של כ-7%, אך בתחום מדעי החיים חלה עלייה של 17%. התחומים העיקריים שבהם היו בקשות חדשות לפטנטים היו מדעי החיים (43%), כימיה ומטלורגיה (27%) ופיזיקה (12%).

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

החברה הפסידה 9 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 14 סנט למניה ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק