גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי האקזיט: הכירו את הבייבי החדש של פרופ' אריה בלדגרין

אחרי מכירת קייט פארמה ב-12 מיליארד דולר והתחלת מכירות מבטיחה למוצר שלה, ממשיך בלגדרין הלאה להקמת קרן הון סיכון חדשה, במקביל לתפקידו כיו"ר פעיל בחברת יורוג'ן הישראלית ● הקרן החדשה תשקיע, בין היתר, בחברת אלוגן שעשויה להפוך למתחרה של קייט

קצת פחות משנה אחרי שחברת גיליאד פארמה רכשה את הסטארט אפ קייט פארמה בסכום מסחרר של 12 מיליארד דולר, וכחצי שנה אחרי שהמוצר הראשון של החברה, המיועד לטיפול בסרטן הדם, אושר לשיווק (במתכונת מבוקרת תחילה), נראה שהמוצר נכנס לשוק ברגל ימין. ברבעון הראשון לשיווקו הוא כבר הניב 40 מיליון דולר, למרות ההשקה המוגבלת והזהירה ולמרות המחיר הגבוה - כמיליון דולר לכל מטופל.

מוקדם עדיין לקבוע אם גיליאד  עשתה עסקה טובה. בכל זאת התמחור הוא מהגבוהים שראינו עד היום עבור רכישה של חברת פארמה עם טכנולוגיה אחת, והגבוה ביותר לחברה שהמוצר שלה טרם אושר במועד הרכישה. אולם לפרופ' אריה בלדגרין, הישראלי תושב ארה"ב שהקים את קייט פארמה וניהל אותה כמעט כמופע של איש אחד, את כל הסיבות להיות מרוצה. לא רק שעשה עסקת ענק (השלישית בין כמה עסקאות גדולות שעשה בתחום הפארמה בחייו), הוא גם וידא שהמוצר יגיע לשוק וישמש בטיפול בחולים. כעת הוא ממשיך הלאה.

"קייט היא היום ארגון נפרד בתוך גיליאד, והיא שומרת על יתרון העצמאות לצד יתרונות הגישה למשאבים עצומים", אומר בלדגרין בשיחה עם "גלובס" לקראת כנס Mixiii-Biomed 2018 שמתחיל היום (ג') בתל-אביב. "הדוגמה הכי טובה ליתרון היא הרכישה של חברת Cell Design Labs בסוף 2017, חברה שתתמוך בדור הבא של המוצרים של קייט, וכן שיתוף הפעולה הטכנולוגי עם חברת Sangamo, העוסקת בעריכה גנטית ואמורה לאפשר לקייט לפתח את הדור הבא של הטיפול בסרטן באמצעות טכנולוגיית ה-CAR-T".

שותפויות אלה הרבה יותר פשוטות לביצוע כשחותמים מול חברה כמו גיליאד, והן יוצרות מעטפת של טכנולוגיה סביב המוצרים של קייט, שבהדרגה אמורה לשפר את הנגישות של החולים למוצר, לפשט את תהליך הייצור ולהוזיל את המוצר. כל אלה אתגרים העומדים בפני גיליאד ביחס למוצר הנוכחי.

מה תפקידך בקייט היום ועד מתי בכוונתך להישאר בחברה?

"התפקיד שלי היום בקייט הוא של יועץ אסטרטגי. בכל תפקיד רשמי שיהיה או לא יהיה לי בחברה, תמיד אוקיר את העבודה החדשנית של הצוות ואתמוך ככל יכולתי בהרחבת הגישה של הציבור לטיפולי CAR-T עבור ציבור שהפרוגנוזה שלו בלי טיפולים אלה היא מצערת".

השקעה במתחרה פוטנציאלית

בחודשים האחרונים דיווח בלדגרין על שני כיווני פעילות נוספים: האחד הוא קרן הון הסיכון וידה ונצ'רס, והשני הוא חברה חדשה שהקים בשם אלוגן תרפיוטיקס, שווידה ונצ'רס גם השקיעה בה. זאת, נוסף על תפקידו כיו"ר חברת יורוג'ן הישראלית, העוסקת בטיפול בסרטן שלפוחית השתן ודרכי השתן העליונות, שכבר נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-900 מיליון דולר, לא מעט בזכות העובדה ששמו של בלדגרין נקשר בה.

"וידה ונצ'רס היא הרחבה טבעית של מה שעשינו עד כה כדי ליצור חברות חדשניות. כל מייסדי וידה שותפים לדעתי שכדי להשיג פריצות דרך ברפואה חייבים לקחת סיכון", אומר בלדגרין, "זו קרן שתשקיע באופן מבוזר בחברות שידחפו את החדשנות קדימה. קייט עשתה את המהפכה הראשונה בתחום הטיפול התאי, כשפיתחה את ה-CAR-T האוטולוגי ((שימוש בתאי החולה עצמו לצורך הטיפול, תהליך שדורש הפקה וייצור מורכבים, ארוכים ויקרים), ואילו אלוגן, שווידה ונצ'רס משקיעה בה, מעוניינת להביא את המהפכה הבאה, טיפול CAR-T אלוגנאי (כלומר, כמוצר מדף) לסרטני דם ולגידולים מוצקים (כל הסרטנים שאינם סרטני דם).

"רכשנו את המוצרים של פייזר בתחום הזה, כדי ליצור חברה עוצמתית שיש בה גם הטכנולוגיה המובילה וגם האנשים המובילים בפיתוח מוצרי CAR-T. ד"ר דיוויד צ'אנג, שהיה ראש תחום המו"פ והמנהל הרפואי של קייט, ייסד יחד איתי וינהל את אלוג'ן. אני אהיה יו"ר החברה. עם הקמת אלוג'ן גייסנו לה את אחד מסבבי הגיוס הראשוניים הגדולים ביותר לחברת פארמה אי פעם. גייסנו 300 מיליון דולר מ-TPG, אוניברסיטת קליפורניה, BellCo, פייזר ואפילו גילאד עצמה". נראה כי למרות התחרות האפשרית, גיליאד רוצה לגדר סיכונים בתחום ה-CAR-T, וגם מאמינה מאוד בבלדגרין ומעוניינת לעקוב מקרוב אחרי כל חברה בתחומים משיקים לשלה, שבה הוא מעורב.

בלדגרין, שמכר שתי חברות פארמה בסכום כולל של 1.8 מיליארד דולר עוד לפני עסקת קייט, מעורר היום עניין בקרב כל משקיעי עולם הפארמה. זהו אחד ההסברים לשווי הבורסאי הגבוה של חברת יורוג'ן שבה הוא מעורב - 900 מיליון דולר.

לאן מועדות פניה של יורוג'ן?

"השנה האחרונה הייתה נקודת מפנה עבור יורוג'ן, לא רק בשל ההנפקה שלנו בבורסה אלא גם בשל הכניסה לניסוי הקליני עם המוצר המוביל לטיפול בסרטן של דרכי השתן העליונות, מצב שאין לו היום תרופות מאושרות, והטיפול בו לעתים קרובות דורש הסרת כליה יחד עם דרכי השתן. אם וכאשר הטיפול שלנו יאושר, זו תהיה פריצת דרך אמיתית. ניתוח נתוני הביניים מהניסוי הזה יוצגו ממש בשבוע הבא בכנס של האיגוד האורולוגי האמריקאי בסן פרנסיסקו. ידוע כבר כי התוצאות מצביעות על רמיסיה מלאה ב-57% מהמקרים, ואלה תוצאות מבטיחות".

אבל סרטן דרכי השתן הוא רק ההתחלה עבור יורוג'ן, אומר בלדגרין. החברה פיתחה טכנולוגיה להולכת תרופות באמצעות ג'ל שניתן להזרקה בצורה נוזלית ומתמצק באזור הרצוי, עד שמתפרק ומשחרר את התרופה שלו בהדרגה, גם בחללים שמהם כיום תרופות נשטפות החוצה בקלות רבה מדי. "המוצר מתאים לטיפול במגוון סרטנים אורולוגיים, בשלפוחית רגיזה (בתחום הזה יש לחברה שותפות מעניינת מאוד עם ענקית הבוטוקס אלרג'ן - ג"ו), דרך מחלות דרכי העיכול, רפואת נשים ואפילו טיפול בהשמנה".

האם אתה פנוי יותר כעת למעורבות בחברות ישראליות?

"אני רוצה להיות מעורב בקידום המצאות חדשניות שדוחפות את עולם הרפואה קדימה, ולישראל יש טכנולוגיות כאלה, גם באקדמיה וגם בתעשייה המקומית. אז אני בהחלט רואה הרבה הזדמנויות להיות מעורב בחברות ישראליות בעתיד.

"המפתח להצלחת סקטור הביוטק והפארמה בישראל הוא שיתוף פעולה - בין סקטורים שונים, בין תחומי ידע שונים, וגם עם חברות ממדינות אחרות. תרשו לעצמכם ללמוד ממי שיש לו כבר ניסיון. מצאו את האנשים המתאימים לקחת את הלפיד שלכם הלאה, אל ההצלחה, את החולים שמחכים למוצרים שלכם".

ההשקעות של וידה ונצ'רס, הקרן שבלדגרין שותף בה

Homology Medicines

חברה העוסקת במחלות גנטיות נדירות, באמצעות עריכה גנטית ותרפיה גנטית. לפני כמה חודשים החברה ביצעה הנפקה ראשונית גדולה. החברה גייסה 144 מיליון דולר ונסחרת כעת לפי שווי של 728 מיליון דולר. הטיקר שלה (סמל מסחרי), Fixx, מעיד על השאיפה של מייסדיה ותומכיה לרפא מחלות באמצעות עריכה גנטית, ולא רק לטפל בסימפטומים.

Pionyr Immunotherapeutics

גייסה לאחרונה 62 מיליון דולר. מדובר בהימור של קרן וידה בתחום הסרטן. החברה פיתחה נוגדנים התוקפים לא את הגידול עצמו, אלא את סביבתו. הטיפול של החברה משנה את מאזן החומרים סביב הגידול כך שיעודדו את הפעילות של מערכת החיסון במקום לדכא אותה. החברה פועלת על חומרים הנקראים מיילואידים, שהם סוג של תאי דם לבנים שאינם נוגדנים, אך יש להם תפקיד בבקרה על מערכת החיסון. זו גישה חדשה לגמרי לטיפול בסרטן, הנשענת על גישת האימונותרפיה, שגם קייט פארמה שותפה לה והשיגה הצלחות גדולות בשנים האחרונות.

Praxis Precision Medicines

חברה בתחום הנוירולוגיה, שנחשב מאתגר במיוחד עם צורך עצום. קרן וידה ונצ'רס השקיעה בחברת פרקסיס שנמצאת עמוק מתחת לרדאר, אך ידוע כי היא מפתחת תרפיה גנטית למחלות התפתחויות הנובעות מחסרים גנטיים מולדים.

אלוגן תרפויטיקה

החברה שבה בלדגרין מעורב באופן האישי ביותר. היא מנסה להעביר את טכנולוגיית ה-CAR-T מהעולם האוטולוגי (שימוש בתאי החולה עצמו לטיפול) לעולם האלוגנאי, שבו ניתן להציע את הטיפול כמוצר מדף. אם המוצר יצליח, הוא יתחרה ישירות בקייט, שיצרה שיתוף פעולה עם Sangamo כדי להתקדם בתחום זה.

אריה בלדגרין

גיל: 68

תפקידים: יועץ אסטרטגי לקייט פארמה, מייסד ויו"ר פעיל באלוג'ן, יו"ר יורוג'ן, שותף בקרן Vida Ventures

קריירה: בלדגרין הוא פרופ' חוקר ורופא מנתח בתחום האונקולוגיה האורולוגית מאוניברסיטת הרווארד.

חברות: הקים וניהל את קייט פארמה, שנמכרה לגיליאד ב-כ-12 מיליארד דולר. לפני כן מכר את חברת קוגאר לג'ונסון אנד ג'ונסון ב-970 מיליון דולר ואת אג'נסיס לתאגיד אסטלס היפני תמורת 537 מיליון דולר

הקשר הישראלי: גדל בביצרון שבתל-אביב, שירת כרופא בחיל שריון וביחידת החילוץ של חיל האוויר, ועדיין מחזיק דירה בתל-אביב

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

ראש המל"ל לשעבר: "הלחץ של ארה"ב מקשה מאוד על השגת מטרות המלחמה"

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

קייט מידלטון, נסיכת ויילס / צילום: Shutterstock

התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA

מהומות בירושלים: מפגינים חסמו רכבים של שרים בדרך לקבינט

הרמטכ"ל מסר הצהרה מיוחדת לתקשורת שבה התייחס לשורה של נושאים ● בני משפחות חטופים מפגינים סמוך לקריה בתל אביב ולקריית הממשלה בירושלים ● גלנט: "בזכות הפעולה הקרקעית הגענו למידע שהביא לסיכולים ולהצלחות - זה נכון לצפון עזה, למחנות המרכז בנוסיראת' ולרפיח" ● דיווח: בעזה מודים - מרוואן עיסא נפגע בתקיפת צה"ל ● עדכונים שוטפים

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה