גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביומד 2018: "האיום שארה"ב תתערב במחירי התרופות הוסר"

פרנסואה מייסונרוז' מבית ההשקעות אוורקור: "ב-5 השנים תחום הביומד היכה את השוק" ● השקעה בביומד היא כמו נישואים שניים – ניצחון התקווה על הניסיון" ● רות אלון: "תעשיית הביומד ישראל ממוקדת בתחומים שנמצאים בעליה גם בעולם"

תאי גזע / צילום: shutterstock
תאי גזע / צילום: shutterstock

כנס Mixiii0Biomed 2018 נפתח היום (ג') בתל-אביב. יו"ר הכנס רות אלון (המנהלת השנה את הכנס יחד עם ד"ר ניסים דרוויש שותף בקרן אורבימד ישראל ועם אורה דר שניהלה עד לאחרונה את תחום מדעי החיים ברשות החדשנות), ציינה עם פתיחת הכנס כ  "נתונינו מראים שתעשיית הביומד הישראלית היא חזקה בתחומים שהם גם טרנד עולמי וביניהם: סרטן, מדעי המוח, מערכת החיסון, קרדיולוגיה, מחלות מטבוליות ובריאות דיגיטלית".

אלון הראתה נתונים לפיהם ישראל מובילה בפער גדול במספר הפטנטים לנפש בתחום התרופות (הבאה האחריה היא ארה"ב) ובתחום המכשור הרפואי היא נמצאת מעט אחרי ארה"ב במספר הפטנטים החדשים לנפש, ובפער משמעותי מהמדינות הבאות בתור.

מגמות מובילות אחרות בשוק העולמי על פי אלון הן: רפואה מותאמת אישית, קיצור הדרך של תרופות לשוק באמצעים טכנולוגיים ושיפור אבחון מחלות באמצעות בינה מלאכותית.

פרנסואה מייסונרוז' מבית ההשקעות אוורקור, אשר מייעץ כבר שנים רבות בעסקאות הגדולות ביותר בתחום הפארמה העולמי (כולל, למשל, בעסקת הענק בה רכשה טקדה את שייר בשבועות האחרונים), הציג ניתוח עומק של מצב תעשיית הביומד. מייסונרוז' אמר כי: "ישראל היא כבר לא מדינה שיש בה רק מוחות מבריקים אבל אין את ה'רוטב הסודי' הדרוש להקמת חברות, אלא היא מדינה שניצלה את הגלובליזציה כדי לבנות תעשיה מובילה בתחום הרפואי. אלא, שאנחנו נמצאים בסיכון מצד כוחות שחותרים נגד יתרונות הגלובליזציה.

"אם אנחנו מניחים הנחה פנטזיונרית שהעולם ימשיך להיות כזה שתומך במדע, בקידום האנושות ובשיתוף פעולה בינלאומי, הרי שנראה כי מצב תעשיית הביומד ימשיך להיות טוב. ישנו הון זמין לתעשייה, מיזוגים גדולים, סביבת מס תומכת ורגולציה יחסית יציבה - האיום כי הממשלה תתערב ישירות במחירי התרופות ותקבע אותן, פחות או יותר ירד מן הפרק.

מייסונרוז' ציין כי בנאומו האחרון בעניין מחירי התרופות, אמר טראמפ כי יוריד את מחיריהן באמצעות ייעוד ה- FDA , רשות המזון והתרופות האמריקאית, אולם, לדבריו, ה- FDA כבר היום הוא יעיל למדי".

חוק Eroom

מייסונרוז' הראה נתונים לפיהם בחמש השנים האחרונות תחום הביומד היכה את השוק, אבל לא בהפרש משמעותי, וכי השנה הביצועים פחות טובים מכלל השוק. עם זאת, ביצועי ההנפקות בתחום הביומד בנאסד"ק ב-2016 וב-2017 רשמו תשואה משמעותית טובה יותר מאשר הנפקות חברות הטכנולוגיה.

מייסונרוז': "מי שהשקיע ב-14 הנפקות בתחום הביומד שנערכו השנה, הרוויח 14% בחודשיים בממוצע. עם זאת, מי שלא השקיע בהנפקה הטובה ביותר, אלא רק ב-13 האחרות, הוא לא הרוויח בכלל. לכן ההשקעה בביומד היא משחק של 'המנצח לוקח הכל', היא מונעת מאוד מ"פומו" (Fear of missing out ). השקעה בביומד היא כמו נישואים שניים, ניצחון התקווה על הניסיון". לדבריו, קרנות הפרייבט אקוויטי שגייסו סכומים משמעותיים בשנים האחרונות, מעל לציפיות השוק, מוכנות בשל כך להשקיע היום בתחומים מסוכנים יותר, ובין היתר בביומד, והדבר יזרים הון לתעשיה.

לפעמים התקווה מוכיחה את עצמה, אומר מייסונרוז', כמו שקרה למשל למשקיעים של קייט פארמה שנמכרה לגיליאד לפי שווי של 12 מיליארד דולר ויצרה לכל משקיעיה החזר של מאות אחוזים. אולם, הוא מציין, בחיפוש אחר קייט הבאה, המשקיעים עלולים להיכנס לתחומים צפופים מידי. "הבעיה של התעשיה היא שאנחנו משקיעים בתחומים שבהם יש רווח גדול, ולא בתחומים שבהם יש צורך גדול. השוק מתומרץ כך שהאנושות אינה נהנית מן המיטב שיש למחקר ולפיתוח בתחום הביומד לתת. למשל, אלצהיימר היא מחלה נוראית, מפחידה, וגם שוק ענק שצומח במהירות שיא, אולם בשנים האחרונות לא הצליחה אף חברה להביא חידוש רווחי לשוק, ולכן ההשקעה בתחום זניחה היום לעומת הצורך. "החברות שכחו שיש להן גם חוזה חברתי מול האנושות", הוא אומר.

התחום, הוא אומרף סובל מ-"חוק Eroom " ("חוק Moore", הפוך), במקום שפיתוח תרופות יהפוך לזול ויעיל יותר, קורה בדיוק ההיפך בגלל חוסר יעילות בחברות התרופות וחוסר השקעה של המשאבים בצרכים האמיתיים של העולם. כיום פיתוח תרופה מוצלחת אחת, אם משכללים לתוכו את כל הכישלונות של אותה חברה באותו זמן, עולה כ-2 מיליארד דולר.

התחומים החמים בשוק, אומר מייסונרוז', הם בניגוד לאינטואיציה של רוב המשקיעים: כל מה שקשור לניהול החולים (בבתי חולים, בבית או בבתי אבות). תחום הביוטק מצליח יחסית ותחום הפארמה הקלאסי מצליח פחות ממדדי השוק הכלליים. "מבנה שוק הבריאות הוא כזה שאף שמדובר בשוק ענק, אין בו חברות עם שווי שוק עצום כמו אפל או עליבאבא. ג'ונסון אנד ג'ונסון, ענקית התחום, שווה רק כ-350 מיליארד דולר ביום טוב, בהתאם לכך שהיא מחזיקה רק כ-10% מהשוק שלה".

הוא מציין גם כי חברות יכולות בהחלטה אחת, לבנות ולהרוס את עולמן - תרחיש שאנחנו מכירים היטב מחברת טבע, שנפלה בעקבות השקעה בעסקת גנריקה ממונפת ולא מוצלחת, אך מייסונרוז' מציין דווקא את GSK . "החברה החליטה להתמקד בתחום התרופות הנמכרות מעבר לדלפק ללא מרשם, ולצאת מתחומי חדשנות. הם אפילו מכרו את חטיבת הסרטן שלהם. אתם יכולים לדמיין את הדירקטוריון שהוצגה לו החלטה 'נמכור את החדשנות שלנו' והוא אמר כן?". הוא מראה כיצד ההחלטה הזו הובילה לצמיחה בשוויה של גלקסו כך שהיא מהווה היום רק 20% מהשווי של מובילת התחום ג'ונסון אנד ג'ונסון. "העניין הוא לא רק ששוויה ירד, אלא שהם כל כך קטנים היום לעומת מובילי השוק, שאין להם למעשה יכולת להשתקם". לעומת זאת חברות אחרות שנמצאות ברשימת המובילות - סלג'ין, גילאד, ביוג'ן - הן חברות חדשות יחסית שאתגרו את ענקי התחום - ואלה ההשקעות שאתם לא יכולים לפספס.

פרופ' אריה בלדגרין, מייסד ומנכ"ל חברת קייט פארמה שנמכרה לתאגיד גיליאד ב-192 מיליארד דולר, אשר רואיין כאן אתמול בהרחבה לקראת הכנס, הוסיף בכנס כי "בשנים האחרונות מדע בדיוני הפך מציאות - קריאת רצף הגנום, עריכת גנים ותרפיה גנטית.

"סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל המיתולוגי לא היה מעורב בתחום הביומד במשך רוב חייו אך לצערו התחום מצא אותו כשחלה בסרטן הלבלב. כך הוא נחשף לחידושים הגדולים ביותר בתחום והתעמק בהם כפי שהתעמק בכל מה שהיה חשוב לו, ובסוף ימיו אמר: החידושים הגדולים ביותר בעולם בשנים הבאות יהיו בממשק ביו ביולוגיה וטככנולוגיה. עידן חדש מגיע". 

בלדגרין סיפר כי הוא שאף להיות מנתח-מדען, "אולם הבחירה הראשונה שלי למנחה לפוסט דוקטורט, לא רצה להשקיע בי כי העדיף חוקר שיקדיש את כל זמנו למחקר, ולא ינתח. כך הגעתי למנטור שלי, פרפ' סטיב רוזנברג מה- NIH ". השותפות הזו דרבנה את הקריירה של בלדגרין ולבסוף אחרי סיבוב ענק, כשהוא בן למעלה מ-60, חזר בלדגרין להוציא לפועל את הפיתוחים עליהם עבד אצל המנטור שלו, והם היוו את הבסיס של קייט.

שני הדברים שהוא גאה בהם במיוחד, הוא מספר, הם המאמר הראשון שפורסם ב- New England Journal of Medicine שסקר את הצלחת המחקר הקליני של קייט וכונה על ידי עורך כתב העת 'מהפיה בסרטן', וכן הצלחת חולה שהייתה אם לשלושה ילדים, בגילאי ה-30, ותוחלת חייה לפני קבלת הטיפול הוערכה בחודשים ספורים. מאז היא כבר חיה 3.5 שנים ללא סרטן בזכות הטיפול של קייט.

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה