גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף האוטו-טק הישראלי עוד לא אמר את המילה האחרונה

העניין בתעשיית האוטו-טק המקומית לא נרגע אחרי רכישת מובילאיי ● לכנס אקומושן הקרוב יגיעו בכירי התעשייה בעולם שיחפשו את הסטארט-אפ הבאה שיכבוש את השוק

בשבוע שעבר נחתו לביקור קצר בישראל המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של ענקית מערכות הרכב הגרמנית קונטיננטל AG. "קונטי" היא ספקית רכיבים למכוניות הגדולה בעולם ואחת החברות התעשייתיות הגדולות באירופה, עם כ-235 אלף עובדים והכנסות של 44.5 מיליארד יורו ב-2017. הסיבה הרשמית לביקור הייתה חנוכת המשרדים החדשים של ארגוס, חברת הסייבר-סקיוריטי לרכב שקונטיננטל רכשה בשנה שעברה ב-450 מיליון דולר, אך לא נופתע אם בביקור הונחו גם יסודות לרכישות/השקעות עתידיות של הקונצרן בישראל.

בעבר הלא רחוק, ביקורים בדרג כזה היו מתקבלים עם שטיח אדום, פגישות ממשלתיות רמות דרג ועלייה לרגל של בכירי המשק. אבל כיום נראה שאף אחד כבר לא מתרגש, שכן מאז ה"אקזיט" של מובילאיי מהווה ה"אקוסיסטם" הישראלי בתחום הרכב אבן שואבת ויעד ביקורים תדיר לקברניטי תעשיית הרכב העולמית, מרמת המנכ"ל ומטה.

ועדיין, אנחנו נשאלים לעתים תכופות אותה שאלה: האם נשארו באוטו-טק הישראלי עוד טכנולוגיות "אסטרטגיות" ופורצות דרך או שמא מדובר ברכיבה על הגל של "מובילאיי"? לכאורה, הגל הולך ונרגע. החברות הוותיקות והמוכרות בענף - שחלקן רק נוסדו לפני שלוש-ארבע שנים - כבר מילאו את קופת ההשקעות שלהן ונמצאות כיום בשלבים מתקדמים של מסחור טכנולוגיות.

גם מובילאיי עצמה, למרות הבסיס הישראלי שלה וההבטחה להפוך ל-Hub טכנולוגיה מקומי, הופכת במהירות לחברה רב-לאומית, שהפוקוס שלה נמצא הרחק מכאן. כך, למשל, את הבשורה על קיומו של צי-רכב ניסויי אוטונומי של החברה שנוסע על כבישים ציבוריים בישראל, בחר יו"ר מובילאיי לבשר דווקא בכנס של אינטל בקליפורניה - בליווי לא מעט "ירידות" על טיבם של הנהגים והכבישים בישראל. וגם בארצות-הברית, אירופה וסין צצים מדי יום סטארט-אפים בתחום הרכב החכם שקוצרים השקעות-עתק. אז האם אנחנו לא "מגרדים את תחתית החבית"?

את התשובה החיובית לשאלה, אפשר לקרוא די בבירור בין השורות של כנס "אקומושן" השנתי לתחבורה חכמה, שייערך בעוד כשבועיים בנמל תל-אביב. "אקומושן" החל לפני כשש שנים את "מהפכת החצר האחורית" של חברות האוטו-טק הישראליות הקטנות והוא עדיין שומר על האופי ההיפסטרי שלו, עם בירה בכוסות פלסטיק, מוזיקה רועשת ושכשוך גלים. אבל גם בכנסים מממוסדים ומעונבים של תעשיית הרכב באירופה קשה למצוא רשימה כה מרשימה של אח"מים מתעשיית הרכב כפי שמצאנו ברשימת הנואמים שמגיעים לכנס השנה.

מהרשימה אפשר ללמוד רבות על מוקדי ההתעניינות באוטו-טק הישראלי בעולם. הנציגים ה"נוצצים" ביותר הם כמובן יצרני הרכב. קונצרן פולקסווגן, למשל, מיוצג על ידי נציגים מכל החטיבות כמעט: מנהלת הפיתוח העסקי של סיאט; מנהל חטיבת החדשנות של אאודי, מהחברות המתקדמות ביותר באימוץ טכנולוגיות רכב אוטונומי; מנהל חטיבת הלקוחות של פולקסווגן; מנכ"ל סקודה ועוד.

את רנו-ניסאן-מיצובישי, תאגיד הרכב הגדול בעולם כיום, מייצגת באקומושן משלחת בכירה בראשות מנכ"ל קרן ההשקעות החדשה של הקונצרן, שנלווה אליו גם מנכ"ל חטיבת הרכב החשמלי של ניסאן באירופה. מי שרוצה יכול לראות כאן מעין סגירת מעגל סמלית - הברית האסטרטגית עם "בטר פלייס" הישראלית בתחילת העשור "שרפה" לרנו-ניסאן מאות מיליוני דולרים, אבל גם העניקה לקונצרן ניסיון רב-ערך, יתרון טכנולוגי ותחרותי באחד הפלחים שמסומנים כיום בתור "העתיד של תעשיית הרכב".

אי-אפשר להתעלם גם מנוכחותו הרשמית בכנס של מנכ"ל קרן ההשקעות של טויוטה, AI VENTURE, ושל מנהל בכיר נוסף ממכון המחקר של טויוטה (TRI), שאחראי על פיתוח הרכב החכם בחברה.

השחקנים החדשים

עם כל הכבוד ליצרניות הרכב, את הכסף הגדול באמת השקיעו עד כה בישראל - או לפחות בחברות סטארט-אפ ישראליות - דווקא ספקי ה-TIER1 של התעשייה וגם לאלה יש השנה נציגות בכירה באירוע. נושא התפקיד הבכיר ביותר, שמצאנו ברשימה הרשמית, הוא גלן דה ווס - סגן נשיא בכיר ומנהל פעילות הטכנולוגיה של ענקית מערכות הרכב האמריקאית APTIV , לשעבר דלפי (17 מיליארד דולר הכנסות ב-2017, 147 אלף עובדים). החברה כבר השקיעה בחברות אוטו-טק ישראליות מאות מיליוני דולרים אם כי עד כה היא עדיין לא ביצעה רכישה אסטרטגית מלאה שעלתה לכותרות. אבל בהתחשב בתחרות האגרסיבית בענף, לא נופתע אם זה ישתנה עד אמצע/סוף 2019 .

מגיע גם סגן נשיא בכיר מקונצרן LEAR , שכבר ביצע כאן בשנה שעברה רכישת בזק של הסטארט-אפ הצעיר EXO תמורת סכום שלא פורסם. הבכיר שמגיע השנה הוא מנהל תחום הסייבר-סקיוריטי של הקונצרן, מה שעשוי להצביע על הכיוון הבא של הרכישה/השקעה.

כמקובל באירועים כאלה, כוללת הרשימה נציגות מכובדת מאוד של בכירים מבנקי השקעות וקרנות הון סיכון גלובליות אבל את עינינו צדו דווקא כמה אורחים לא שגרתיים. כך, למשל, מגיע סגן נשיא של קרן ההשקעות של חברת הנפט הענקית בריטיש פטרוליום (BP).

חבית מלאה

הרשימה הרשמית, שמתוכה דגמנו כאן על קצה המזלג, היא רק קצה הקרחון. כבעבר לא מעט ממקבלי ההחלטות הבכירים ביותר בתעשיית הרכב יגיעו לאירוע "מתחת לרדאר" ומקורותינו מדווחים על משלחת ברמה בכירה מאוד מהנהלת יונדאי הקוריאנית, בכיר מהבורד של ב.מ.וו ועוד.

וישנן כמובן הכוכבות האמיתיות: כ-100 חברות סטארט-אפ ושחקניות גדולות ומבוססות מה"אקוסיסטם" הישראלי שיציגו את מרכולתן, ואם חשבנו שכבר ראינו ושמענו הכל, הופתענו: עוד ועוד חברות צצו בשקט מתחת למסכי הרדאר ובאמתחתן הבטחות גדולות ורעיונות, שנשמעים קצת כמו מדע בדיוני.

אז אם להסתמך על העניין שמרכז כנס "אקומושן", נראה שבענף האוטו-טק הישראלי רב עדיין הנסתר על הגלוי. לא נופתע אם עד סוף השנה, בתנאי שהאקלים הבטחוני יאפשר זאת, עוד יצוצו על פני השטח כמה "אקזיטים" וגיוס הון דרמטיים למדי. האם ככה נראית תחתית החבית? יותר קרוב לפס ייצור לחביות.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות