גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספורט | מסע אישי אל דרכו הלא פשוטה של הרץ הלא צעיר

בימים אלה, כשעונת מרוצי האביב בשיאה, ולרץ החובב מוצעים מרתונים וחצאי מרתונים לרוב, חלקנו מותחים את גופנו הלא צעיר עד קצה גבול היכולת היורדת והולכת ● "כשאני רץ עם חבר'ה צעירים יותר, לפעמים כאלה שגילי כפול מגילם, אני עדיין לא מוכן לוותר, ולפעמים אני גם משלם את המחיר"

אריות בסוף הקיץ / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
אריות בסוף הקיץ / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כדי לעודד אותי, בעודו מטפל בפציעת הספורט התורנית שלי - הפעם שריר האמסטרינג נפוח ודווי - סיפר לי הספורטרפיסט שלי שלאחר מאמץ קשה, הצליח לשחזר את מהירות הריצה שלו מימי שיאי הנעורים, אבל הוא יודע שיש לו מקסימום שנתיים ליהנות מזה, ואחר כך הגיל כבר יגרום לו לירידה בביצועים. בכל זאת, הוא כבר בן 32.

אני כבר מזמן לא בת 32 ואת מדרון הירידה אני כבר מכירה לא רע. אני שייכת לקבוצה גדלה והולכת של ספורטאים חובבים מתבגרים, שלא לומר מקשישים. מאלה שהתחילו לרוץ מתישהו בין גיל 35 ל-50, לרוב לאחר עבר לא ספורטיבי במיוחד, והריצה גרמה להם לא רק הנאה, סיפוק ותחושת שחרור, אלא גם גאווה כה גדולה, עד שהפכה להיות חלק מההגדרה העצמית שלהם: אני אדם רץ.

חימום לפני ריצה / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עכשיו, בעונת מירוצי האביב, כשלרץ החובב מוצעים שפע של מרתונים וחצאי מרתונים בערי אירופה, חלקנו מותחים את גופנו הלא צעיר עד קצה גבול היכולת היורדת והולכת. הפחות בני מזל שבינינו כבר ממששים בכאב את הפציעה החדשה ואולי גם מוותרים על המירוץ שבעזרתו פנטזו לשקם במעט את הישגיהם.

פציעות ספורט הן חלק בלתי נפרד מחייו של ספורטאי, מקצוען או חובב, מבוגר או צעיר. במאמר מוסגר, חייבים להגיד שלמרות היותן, מצבו הבריאותי של החובבן שיצא לרוץ (או לעשות סוג אחר של ספורט) טוב לאין שיעור משל בן גילו שממשש את הכרס ומסביר כמה ריצה מזיקה לבריאות. עם זאת, בעוד הצעירים יותר נפצעים, מחזקים את המקום וחוזרים, אצל הרץ המבוגר לא מדובר בנקודת תורפה אחת, אלא יותר בסוג של בגידה כוללת של הגוף. פעם ברגל ימין ופעם בשמאל, פעם בירך ופעם בקרסול. וכל חזרה למסלול מלווה במס נוסף למולך הגיל, בדמות כמה שניות יותר לכל קילומטר.

"את משווה את עצמך לאלה שרצים איתך או למהירות שבה רצת קודם", ניסה מאמן הריצה שלי לנחם אותי כאשר התבכיינתי לו על הירידה התלולה במהירויות. "אבל תחשבי כמה נשים בגילך בכלל רצות מרתון או חצי מרתון". זו נחמה קטנה מאוד, אמרתי לו, כי הרי אחת הסיבות שאני רצה היא בדיוק כדי לא להיות בקהלן של רוב בנות גילי. אז דווקא בצר לי אני נדרשת להן שיעידו שאני בכל זאת בסדר?

כי לצד הסיבות הרגילות של כושר ומשקל ובריאות וכל זה, אצלי ואצל רבים אחרים כמותי, התחרות מעולם לא הייתה נגד הרצים האחרים, אלא נגד האויב הנורא הזה, הגיל. הוא מתקדם? אני אברח לו, ארוץ וארגיש צעירה. אבל הנבזה הזה פשוט חיכה בפינה. אני רצה, והוא זוחל בצלי, אבל הצל מתארך כמו כאשר רצים בין ערביים, והוא ארוך ממני ומכל מה שאני יכולה לעשות.

אז קצת כדי להתנחם וקצת כדי להבין, יצאתי למסע אל דרכו הארוכה והלא פשוטה של הרץ הלא צעיר. פגשתי אריות לא בחורף, אבל בשלהי הקיץ, והבנתי שאולי הדרך ארכה עד מאוד, אבל עוד לא ישבנו לנוח בצד הדרך.

הראש בעד, הגיל נגד

את אריה לוי, עורך דין בן 62 וחבר מקבוצת הריצה, תפסתי בין אימון לאימון למרתון לימסול. "זה מאוד מתסכל להיזכר בקצב הריצה הקודם שלי, מלפני שנים ספורות בלבד", הודה בפניי. "היום, אחרי כמה פציעות ועם הגיל, אני מתקשה להתמודד עם הריצות הארוכות. אני רץ אותן בדקה - דקה וחצי יותר לקילומטר. כל קילומטר עובר יותר לאט. אני אומר לעצמי, הנה, בעץ הבא בטוח מסתיים הקילומטר. אבל שעון ה-GPS שותק. לא מצפצף. אני מביט בו ורואה שעברו רק 800 מטר. זה משגע מנטלית, אבל עדיין אני מאושר בסוף כל אימון שהצלחתי לסיים את מה שהצבתי לי".

ועם הירידה בקצב אתה משלים?

"אני לא משלים עם זה, אני נלחם עם עצמי, בעיקר באימוני הקבוצה, כדי להגיע לקצבים יותר גבוהים. כרגע אני מרגיש שחזרתי ל-70% מהכושר שהיה לי, ואני תקווה שלקראת המרתון אצליח להגיע ל-80%. אני לא מוותר.

"וגם עם ה-80% אני לא מוכן להשלים. אחרוק שיניים ואעשה מאמץ ואגיע לתוצאת השיא שלי (מהעבר). אם לא במרתון הזה, אז במרתון הבא. הגיל נגדנו, הגוף בוגד בנו, אבל הראש רוצה כל הזמן. מצד שני, אני מזכיר לעצמי שכשרצתי את מרתון פריז, עמדה לידי בשרוול (שבו מחכים לזינוק) אישה בת 84. שאלתי אותה אם היא למרתון מלא והיא ענתה, איזו שאלה? ההישג הוא מעצם זה שאנחנו רצים, זורמים עם הנהר הזה. העיקר לא להיפצע, להפסיק ולעצור".

אם אנחנו, אזובי הקיר, מקטרים על הפער בין מה שהיינו כשהתחלנו לרוץ, לבין מה שקרה לנו כמה שנים לאחר מכן, מה יגיד על כך אריה גמליאל? גמליאל בן ה-60 הוא אחד מאתלטי העבר מעוררי הכבוד ביותר של ישראל, עם איזה 30 תוארי אליפות ישראל בריצות במקצים שונים, עם ייצוג באולימפיאדת לוס אנג'לס, ועם שיא ישראלי בריצת 10,000 מטר שלא נשבר במשך 26 שנה.

אריה גמליאל, לשעבר אלוף ישראל ושיאן בריצות למרחקים בינוניים וארוכים כיום, בגיל 60 / צילום: טיבור יגר

גמליאל בוודאי חווה פער גדול בהרבה בין הישגי העבר. אני "גונבת" אותו לאתנחתא באמצע יום קשה של ארגון אליפות מרוצי השדה שתיערך בתום אותו שבוע. זה קרוב לשלוש שנים הוא מנהל באיגוד האתלטיקה בישראל את המחלקה שהקים, מחלקת מרוצים, במטרה לשפר ולמקצע את עולם המירוצים המקומי. עטופים במעילים אנחנו יושבים ליד אצטדיון האתלטיקה כדי לדון בכוחם ובחולשתם של הגוף ושל הראש שמעליו.

"אני אדם מאוד ריאלי", מסביר גמליאל איך נפרדים מהיכולות של פעם. "אני נהנה להישען על העבר מדי פעם, אבל מסתכל קדימה. אני יודע שגוף האדם לא נשאר צעיר, רענן וחזק לעולם. יש היחלשות טבעית של השלד, של השרירים, של המשאבה המרכזית ששמה הלב.

"בצעירותי, לפני 35 שנה, יכולתי למתוח את הגוף לגבהים 'בלתי עצירים', אבל באיזשהו שלב התחלתי להרגיש שאימונים מסוימים נעשו הרבה יותר קשים, שההתאוששות מאימונים עצימים לקחה לי יותר זמן, שהעומס על השרירים יצר פציעות לעיתים תכופות יותר. ככל שאתה מתבגר, אתה חש גם שההתאוששות - הן מאימון והן מפציעה - ארוכה יותר. חילוף החומרים משתנה, העירנות והחדות משתנות, וגם הרעב שלך להוכיח את עצמך משתנה. זו לא אותה נערות.

"קחי לדוגמה אפילו את אורך הצעד. ככל שאתה מתבגר, אורך הצעד הולך וקטן, ולעומת זאת, המאמץ לעשות את אורך הצעד הזה גבוה יותר. ככל שאתה חש את זה יותר, אתה מבין שבסופו של דבר, אתה לא מכונה ולא מחשב שאפשר לתכנת, אתה בן אדם שגופו ספג הרבה זעזועים מעצם הפעילות האינטנסיבית. וגם מהלך החיים מוביל אותך לכך שאתה מתחיל לשאת על גבך משפחה עם כל המחויבויות הכרוכות בכך, וזה משפיע על הכול. כשהחלטתי לפרוש מספורט מקצועי (בגיל 33) - ואני אומר מקצועי ולא מקצועני כי מעולם לא התפרנסתי ממנו - לקחתי את ההחלטה בצורה קרה. לא רציתי להמשיך 'בערך'.

"ובכל זאת, עולם הריצה הוא כל עולמי, זו דרך חיים שאני לא מכיר אחרת ממנה, ולכן המשכתי לרוץ לגופי, לנפשי, לעצמי, בלי לתת יותר דין וחשבון לאנשי הספורט שעקבו אחריי ואחרי התקדמותי".

ובכל זאת ראו אותך במרוצים גם הרבה אחרי.

"לפני מספר שנים לחצו עליי חבריי הקרובים לעשות מאמץ ולהשתתף במרוצים בקטגוריית הגיל המתאימה לי. מתוך איזו סקרנות קלה, עשיתי את המאמץ הזה כמה שנים כתחביב. נהניתי לחזור לרוץ בתחרויות אחרי תקופה ארוכה שנעדרתי".

ושוב החלטת על פרישה? למה?

"לפני חמש שנים שבעתי מזה. הייתי צריך להשקיע יותר זמן כדי להשיג תוצאות איכותיות, והרגשתי שאין לי את הכוחות הנפשיים להתניע הלאה, וגם פיזיולוגית הרגשתי שזה נעשה הרבה יותר קשה, והגעתי למסקנה שהגיע הזמן לפרוש סופית מתחרויות ולעבור לתחום שבו אני מתעסק היום - להדריך רצי פנאי ורצים מקצועיים".

כל-כך רציונלי, ובכל זאת, אתה נפצע פציעות ספורט מדי פעם. איך?

"ברור", חושף גמליאל בחיוך את גבולות הרציונליות שלו, "אין מה לעשות, נולדתי תחרותי, וכזה גם כנראה אמות. כשאני רץ עם חבר'ה צעירים יותר, לפעמים כאלה שגילי כפול מגילם, אני עדיין לא מוכן לוותר, ואני מושך במלוא הכוח, ולפעמים גם לא רע. ולפעמים אני גם משלם את המחיר".

חלק ניכר מזמנו כיום מקדיש גמליאל כאמור להדרכת רצי פנאי. "מאז שהתחלתי לאמן רצי פנאי", אומר גמליאל, "עשיתי קאט בראש על הקריירה הספורטיבית שלי, ועברתי לחשוב על הרץ החובב ולהעמיד את עצמי במקומו. זה עוזר לי מצד אחד להקנות לו מהידע המקצועי שלי, אבל מצד שני להעביר לו רק מה שנכון לצרכיו".

מה שהוא מנסה ללמד אותם איננו רק איך להרים את הרגליים נכון יותר בריצה, אלא גם איך להשאיר אותן על הקרקע בכל הנוגע ליכולות אישיות, אמביציות מפליגות ותפיסות שגויות של מה אפשרי ומה לא. "אני מעביר להם מסר שאף אחד אצלי לא בא כדי להגיע לאולימפיאדה. זו האולימפיאדה הפרטית שלכם, שתהיו מסוגלים לקום בבוקר עם מסגרת חיים ברורה, עם יציבות נפשית ועם סדר, כי זה מה שהגוף והנפש שלנו זקוקים לו, ולא לתנודתיות קיצונית".

אריה גמליאל, מס' 478 בראש קבוצת הרצים באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984/ צילום: יוסי רוט - ידיעות אחרונות

תסביר.

"אני נתקל יום-יום בבעיה העיקרית של רצי הפנאי, שאין אצלם חיבור בין רצונות הראש לבין היכולות הפיזיולוגיות. אני משתדל לצמצם את הפערים הן על-ידי אימונים והן על-ידי שיחות, מכיוון שמי כמוני עבר משברים ויודע להתמודד עם קשיים מנטליים ופיזיולוגיים ולהיצמד לעובדות החיים.

"אני מאוד שמח שהיום אנשים מתנתקים מסיר הבשר ומנסים לשפר את איכות חייהם בספורט, אבל הבעיה מתחילה בכך שהם הופכים להיות קיצוניים מדי. לרבים זה או הכול או לא כלום. וזה לא כך. חייבים לשמור על מינון מתאים ליכולת הפיזיולוגית העכשווית ולעיסוקנו מסביב. מספר רב של רצי פנאי מותחים את הגוף מעל יכולתם, ואז תעשיית הפיזיותרפיה והאורתופדיה הולכת וגואה".

תבוא ותגיד למתאמן שלך שאומנם לפני שנתיים עשה מרתון, אבל היום הוא לא יוכל?

"כן, אני בהחלט אגיד לו אתה לא מתאים לזה היום. אני לא אוהב את הדחיפה למטרות, את אלה שהולכים לרוץ 100 קילומטר. רצים שמכלום הגיעו ליעדים דמיוניים, ואחרי כמה שנים מגיעים למצב שהם כל-כך שבעים, שהם מפסיקים לרוץ, ואז משמינים ויוצרים לעצמם נזק בריאותי. הגוף שלנו לא אוהב להיות אקורדיון. לכן אני מקפיד להיות מאמן 'משעמם' שלא מתפתה לכל מיני אתגרים מוזרים ולא מייצר פנטזיות למתאמנים".

הפנטזיות של המתבגרים

מה בעצם קורה לרצים החובבנים ואיך נולדות אצלם הפנטזיות? ומה יעשה הרץ המתבגר שרואה את בועות הסבון של הצלחותיו מתנפצות? התחנה האחרונה שלי הייתה אצל אחד מאלה שרואים את הנזקים. הפיזיולוג שי גרינברג ממכון פיזיולייף.

"קורים כאן שני תהליכים", מסביר גרינברג. "האחד הוא שכאשר מתחילים לרוץ, יש שיפור מאוד מהיר. זה לא שהכושר משתפר בצורה כל-כך דרמטית אלא שהגוף לומד לרוץ בצורה יעילה, ואז זה גורם לנו בזמן קצר לרוץ 10 קילומטר. ואז מתחיל הרצון להשתפר עוד, ולרוץ מהר יותר, ומגיעים אימוני האיכות שמכניסים את הרץ לאזור קצת יותר מסוכן. האדם הוא החיה שרצה הכי טוב בטבע לאורך זמן, ובמהירות איטית, אבל אם נכנסים לתוכנית האימונים אינטרוולים וקטעי מהירות, מתגבר משמעותית הסיכון לפציעות.

"התהליך השני הוא הגיל. עם הגיל מזדקנים הרקמות, השרירים והגידים ונהיים חשופים יותר לפגיעות. בניגוד למה שמקובל לחשוב, הסכנה היא פחות למפרקים: אם רצים בצורה נכונה, ומעלים קצב בהדרגה, הריצה טובה לברכיים".

לכל אלה נוסף, לדברי גרינברג, האפקט הפסיכולוגי: "ריצה היא דבר מונוטוני, קשה לנו לשמור על אותה רמת אימונים. את עשרת הקילומטרים הראשונים שרצו אנשים יזכרו, אבל אחר כך הם ירצו מטרות חדשות, כי יש כאן תהליך פסיכולוגי של התמכרות לריגושים. וכיוון שבגיל מבוגר, קשה לנו לשפר את הזמן שבו אנחנו רצים עשרה קילומטר, למשל, הדרך הקלה למצוא ריגוש חדש היא להגיד, אז ארוץ חצי מרתון. ואז מגיע הרגע שקשה גם לשפר את התוצאה הזאת, אז במקום זאת נוריד את עצימות הריצה ונרוץ מרתון. ואז בשם הריגושים, עולים מאוד בהיקפי האימון, והסיכון לפציעות גדל יותר".

ולמה בגיל מבוגר קשה לשפר תוצאות, ולהיפך - הן הולכות ויורדות? אין כוח?

"דווקא על הכוח אפשר לשמור יחסית עד גיל מבוגר. מה שאי אפשר לעצור הוא את תהליך ההזדקנות הפיזיולוגי של הלב. לאורך השנים יורדת הרזרבה האירובית שלנו, הדופק נהיה יותר איטי - זה מנגנון הגנה, אבל הוא משפיע על צריכת החמצן, והיא זאת שקובעת את יכולת הריצה המרבית. במילים אחרות: יכולת הלב-ריאה מזדקנת".

אז מה תייעץ לרץ המבוגר?

"קודם כול, לא לקפוץ מעל לפופיק. אם הוא רץ של מרתונים, שיעשה רק מרתון אחד בשנה. כי מה שהורג ופוצע אותנו הוא לא התחרות עצמה - ארבע-חמש שעות ריצה לרץ חובב לא צעיר, אבל אירוע חד פעמי - אלא האימונים. הרבה מאוד ריצות של שלוש שעות ומעלה. מי שעושה שני מרתונים בשנה, צריך לעשות את התהליך הזה פעמיים (כלומר לא לתת לגוף להתאושש מתקופת אימונים אחת לפני שמתחילים בשנייה). הדבר נכון גם לגבי מרתון וגם לגבי חצי מרתון. מי שרוצה לרוץ את המירוצים הארוכים הללו, שיתרכז במירוץ מטרה אחד לשנה.

"שנית, צריך להיזהר עם אימוני מהירות. לעשות אותם מאוד בהדרגה, ולא יותר מפעמיים בשבוע. ולצד זאת, צריך לתחזק את הגוף, במיוחד בגיל מבוגר חייבים להכניס אימוני חיזוק לשרירים ושיפור כוח. כי רקמת החיבור נעשית יותר חלשה עם הגיל, וזה גורם לפציעות. ומי שחשוף לפציעות בכל זאת, מומלץ עבורו לשלב את הריצה עם עוד ספורט אירובי, כמו אופניים או שחייה.

"אבל הכלל מספר אחת הוא, שהאימונים יתאימו למצב האישי שלך. אם אתם מרגישים יותר מדי עייפים, אל תנסו להילחם. כשאתה עייף, והדופק בשל כך טיפה יותר גבוה, הריצה מכניסה אותך עוד יותר לדיכאון, 'וואו, באיזה כושר הייתי ובאיזה אני עכשיו'. אז אם זה לא היום שלך, שווה להוריד קצת קצב, לרוץ בשביל ההנאה, לא לשם מטרה. להיפטר משעון הריצה (הבודק את המהירות). תיזכר קצת בהנאה שבסתם לרוץ. מדי פעם גם אפשר לעשות קצת הפסקה של חודש-חודשיים מריצה ולעשות פעילות אחרת, ואז תחזור ביתר חשק".

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח: טנקים ישראלים השלימו את כיתור מזרח רפיח

צה"ל השלים שורת תרגילים בצפון: "דימה לחימה בלבנון" • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל