גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרדוקס: דווקא במדינות שוויוניות, פחות נשים לומדות מדעים

רמת השוויוניות בין נשים לגברים במדינות הנורדיות היא הגבוהה בעולם, אך מחקר חדש מראה שתפיסות מגדריות עדיין דומיננטיות בשוק התעסוקה ● האם התפיסות הללו מחלחלות לדורות הבאים, או שמדובר בתהליכים שעדיין לא הושלמו?

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

פינלנד, נורבגיה ושבדיה - המשתייכות למדינות הנורדיות - נחשבות לבעלות רמת השוויוניות הגבוהה בעולם בין נשים לגברים. השלוש מדורגות בצמרת המדינות, לפי מדד שמפרסם הפורום הכלכלי העולמי, שכולל משתנים כמו פערי שכר, רמות השכלה, ייצוג בתפקידי מפתח, בריאות ועוד. ואולם מחקר חדש שפורסם בפברואר ועוסק בלימודי נשים בתחומי מדעים, הנדסה, מתמטיקה וטכנולוגיה (STEM), מעורר שאלות בנוגע לרמת השוויוניות האמיתית, או לחלופין להשפעות סותרות של תהליכים, שמצד אחד מקדמים שוויון בין המינים, ומצד שני עלולים לתקוע לו מקל בגלגלים. המחקר, שנערך על ידי גיסברט סטואט מאוניברסיטת לידס ודיוויד גרי מאוניברסיטת מיזורי, הציף פרדוקס - ככל שמדינות הן שוויוניות יותר, כך שיעור הנשים בלימודי STEM הוא נמוך יותר. בשלוש המדינות הללו עומד שיעור הנשים שלומד תחומים אלו על פחות מ-25%.

לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, 30% מהסטודנטים להנדסה בישראל הן נשים, ו-21% מהסטודנטים במקצועות ההייטק. עידוד נשים ללכת ללימודי STEM הוא דבר רווח במדינות רבות בעולם, וכן בישראל, מתוך תפיסה שתחומים אלו מאפשרים להגדיל את שכר הנשים, הסובלות בדרך כלל מהפליה בתחום זה, ומתוך ניסיון להתנער מהתפיסות המקובלות שלפיהן מקצועות מסוימים הם "גבריים" ורצון לפתוח בפני נשים דלתות נוספות וליצור אצלן תחושת מסוגלות.

לימודי מדעים

כך או כך, היה ניתן לצפות דווקא לתוצאה הפוכה מכפי שרואים במדינות הנורדיות, כלומר, שבמדינות שוויוניות יותר תהליכי הסוציאליזציה (חיברות) יהיו מצומצמים יותר, ובעקבות כך לא תהיה התייחסות למקצועות כ"נשיים" או "גבריים", תקרת הזכוכית לנשים תהיה גבוהה ביחס למדינות אחרות (אם בכלל), ושה"הבדלים" בין המינים יירדו מהשולחן. איך קרה שדווקא במדינות אלו שיעור הנשים בלימודי STEM הוא נמוך כל כך, ואילו במדינות עם רמת שוויוניות נמוכה משמעותית כמו אלג'יריה וטורקיה, נע שיעור הנשים בלימודי STEM סביב 40%?

שאלת הפערים ביכולות

הדבר שמעצים את הפרדוקס הוא העובדה שתוצאות מבחני פיזה שערך ה-OECD ב-67 מדינות העלו כי אין הבדלים בין היכולות של נשים וגברים בתחומי ה-STEM. לפי ניתוח תוצאות המבחנים, שעשו כ-472 אלף איש, ב-19 מדינות נשים קיבלו תוצאות טובות יותר, ב-22 מדינות גברים בלטו לחיוב, ובשאר המדינות לא היו הבדלים מהותיים בין המינים. ואולם המחקר הנוכחי כולל ניתוח מעמיק יותר של שלושה תחומים רלוונטיים: מדעים, מתמטיקה ומקצועות מרובי מלל. לפי הניתוח, החוזקה של נשים היא מקצועות מרובי מלל, ושל גברים החוזקות הן בתחומי המדעים והמתמטיקה.

אחת ההשערות של החוקרים היא שהתמודדות עם חומרי קריאה רלוונטית אמנם ללימודי STEM, אך ניתן לנצל את היכולת הזאת באופן מיטבי דווקא בתחומים אחרים. לכן, הם משערים שאישה שרוצה למקסם את היכולות שלה בוחרת במקצועות אחרים, לעתים כאלו שמשיקים ל-STEM כמו אחיות, ולעתים לא. החוקרים לא מתעמתים עם השאלה כיצד נוצר הפער ביכולות בין המינים.

הפרשנות הזאת עדיין איננה מספיקה כדי להסביר את ההבדלים בין מדינות יותר שוויוניות לפחות שוויוניות. החוקרים מציינים גם כי גברים יותר נלהבים ללמוד את תחום ה-STEM בכל המדינות אבל עוד יותר במדינות שוויוניות. הדבר דווקא עשוי להעיד על הבניות חברתיות, שבאות לידי ביטוי דווקא במדינות שוויוניות, שגם נהנות ממדיניות רווחה מקיפה. המדיניות הזאת מספקת מערך תומך לאנשים, ומפחיתה את התלות שלהם בשכר העבודה שלהם. כך, אנשים יכולים לעבוד במקצועות שלא מתחום המדעים, למשל הוראה, ועדיין להרוויח שכר גבוה יחסית. לפי נתוני ה-OECD, ב-2015 אכן הייתה שליטה נשית בתחום ההוראה בפינלנד. 80% מהמורים היו נשים.

זאת יכולה להיות הוכחה לכך שקיימות הבניות חברתיות, אחרת היה צריך לראות התפלגות שווה של נשים וגברים בלימודי המדעים ובמקצועות נוספים. במלים אחרות, אולי העובדה שהנשים לא תלויות בתחומי המדעים כדי להרוויח שכר נאה מאפשרת להן לבטא את התחושות האמיתיות שלהן כלפיו, כמובן תחת השפעה של תפיסות מגדריות.

מחקר שערכה החוקרת פרופ' סיגל אלון מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ופורסם ב-2015, מתייחס להבדלים בין נשים לגברים בבחירת חוג הלימוד ומעלה כי יש השפעה של כוחות תרבותיים-מסורתיים, כלומר הם אכן מושפעים מתפיסות מגדריות. אלון ערכה את המחקר עם פרופ' תומס דיפריט מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב. השניים בחנו במשך עשר שנים את עדיפויות המועמדים ללימודי הנדסה בטכניון ובאוניברסיטת תל אביב. לפי המחקר שלהם, בעדיפות הראשונה שנשים וגברים מסמנים הם מושפעים מתפיסות מגדריות, ואילו בעדיפות השנייה רואים השפעה גם של כוחות שוויוניים.

"בעדיפות הראשונה - שהיא החשובה יותר - זה בא לידי ביטוי במשקל שנותנים המועמדים לשיקולים שונים", אומרת אלון. "השיקולים הם לקיחת סיכונים, כלומר הסיכוי שיש למועמד להתקבל לחוג בהינתן הציונים שלו וסף הקבלה; השכר ההתחלתי המצופה של בוגרי החוג; ושיעור הנשים בחוג. יש השערות שנטילת סיכונים מושפעת מסיבות ביולוגיות, אבל אם זה היה נכון אז זה היה משפיע גם על הבחירה השנייה של המועמד", הוסיפה אלון.

אלון, שמחקריה מתמקדים בדינמיקה ובגורמים לאי שוויון בהשכלה גבוהה, אומרת כי כל הסובבים אותנו יכולים להיות סוכנים של סוציאליזציה מגדרית - הורים, חברים, מורים וכו', והם אלו שמשפיעים על בחירות של אנשים. "ההורים הם המקור המרכזי לרמת אי-שוויון. אם היינו רוצים שוויון מוחלט, היינו צריכים לגדל את כל הילדים יחד. השינויים הם מאוד הדרגתיים ואיטיים, לוקח זמן עד שהם מחלחלים לכל שכבות האוכלוסייה ומשפיעים גם על החינוך. לכן יש משהו מעודד בתוצאות שלנו", אומרת אלון.

תהליכים איטיים הם אולי ההסבר היחיד שמעודד בהקשר של המדינות הנורדיות - כלומר, יש שוויון קודם ברמות השכר, בחלוקת התפקידים ובעמדות מפתח, והדבר יחלחל בהדרגה לאופן שבו מחונכים הילדים. ואולם כאן הפרדוקס בא לידי ביטוי בעוצמה הגדולה ביותר - אם הילדים רואים הבדלים בשוק התעסוקה בין נשים לגברים, ולמשל רואים שחלק גדול מהאמהות שלהם עובדות בהוראה, אז הדבר דווקא בולם חלחול של תפיסות א-מגדריות. כך, העובדה שנשים לא צריכות להילחם כדי להצליח במקצועות גבריים שגם מכניסים שכר גבוה יותר עלולה בעצם לשמר מבנים מגדריים מסורתיים. אולי כמו שאלון אומרת, צריך יותר מדור אחד כדי לראות את השינוי.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה