גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך פספסה המשטרה את התלונות על התרמית בג'נרל טרייד

ג'נרל טרייד נכנסה להליכי חדלות פירעון, מונה לה מפרק, ושוב מאות אזרחים איבדו את כספם ● זה יכול היה להיות קצת אחרת לו רשויות האכיפה היו מתייחסות ברצינות לתלונותיהם של ט', א' ואחרים, שזעקו מזמן שהם חשים שיש כאן תרמית ● הרשות גלגלה את הכדור למשטרה, שגלגלה את המתלוננים כלעומת שבאו ● "הכתובת הייתה על הקיר", אומר ט' ל"גלובס"

עומק הבור הכלכלי שהותירו אחריהם בעלי חברת ג'נרל טרייד שקרסה, עדיין לא ברור. המפרק הזמני שמונה לחקור את הקריסה ואת נתיב הכסף הנעלם, אמור להגיש את הדוח שלו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבוע הבא. בינתיים, סימני השאלה סביב הפרשה הולכים ונערמים. האם מדובר בתרמית או בכישלון עסקי? האם צפויים בקרוב מעצרים בפרשה הזו, בדומה למעצרים סביב קריסתה של שורט טרייד, שקרסה יומיים לפני ג'נרל טרייד? ומי האחראי לקטסטרופה המסתמנת, שלפיה מיליוני שקלים ירדו לטמיון?

אולם סימני השאלה הגדולים מכול שעולים כיום, קשורים כנראה לשאלה האם לא היה מדובר במסלול של כישלון ידוע מראש, לאחר שהוגשו שלל תביעות בחודשים האחרונים נגד בעלי החברה? האם מישהו "נרדם בשמירה"? איפה היה "המבוגר האחראי" שיכול היה למנוע את אובדן הכספים, או את חלקם לפחות?

חלק מהמשקיעים שדיברו עם "גלובס" מפנים את האצבע המאשימה לעבר רשות ניירות ערך והמשטרה, ושואלים "איפה הם היו". לטענתם, הגופים הרגולטוריים והאכיפתיים התרשלו בהגנה על המשקיעים, בכל הקשור לאי-עצירת פעילות חברת ג'נרל טרייד בזמן - כאשר החלו להצטבר תלונות המשקיעים - ובעקבות זאת החברה המשיכה לגייס משקיעים.

אחד המשקיעים הללו הוא המשקיע ט', שסחר במט"ח באמצעות חברת ג'נרל טרייד. לטענת ט' הוא הזהיר את גורמי האכיפה מפני תרחיש הקריסה המתחולל כעת. בספטמבר אשתקד פנה ט' לרשות ניירות ערך בתלונה על התנהלותה של חברת גנ'רל טרייד מולו. הוא סיפר לרשות כי במהלך חודש מאי 2017 פתח חשבון מסחר בחברת ג'נרל טרייד, שאליו העביר כ-15,000 דולר. כחודשיים לאחר מכן, פנה לחברה וביקש למשוך חזרה את כל הכספים מחשבון המסחר חזרה לחשבון הבנק שלו, והיה בקשר רצוף עם מנהל המכירות של ג'נרל טרייד שהנחה אותו כיצד לבצע את המשיכה.

אך באופן תמוה, רק כשלושה שבועות לאחר בקשת ההעברה, התקבל בחשבון הבנק שלו סכום חלקי של היתרה הדולרית שהייתה בחשבון המסחר שלו. הסכום התקבל בשקלים ולא בדולרים, וזאת לטענת ט' בניגוד להתחייבות כתובה וברורה של החברה שלפיה הסכום יוחזר בדולר.

עוד טען ט' בפני הרשות כי החברה בחרה לבצע את ההמרה הכפויה לפי שער חליפין נמוך, וכן לקזז מאות שקלים מחשבון המסחר שלו כעמלות. זאת, בלי לתת לו הסבר ברור מדוע קוזזו הסכומים, וללא מתן אסמכתה כתובה לכך.פניותיו של ט' לחברה בכתב ובטלפון מספר פעמים, בדרישה כי ישיבו לו את הכספים שנגרעו מחשבונו שלא כדין - העלו חרס.

"אבקשכם לבחון לעומק את החברה"

וכך כתב ט' לרשות ניירות ערך - "למיטב הבנתי, פעולותיה הפסולות של החברה ואופן התנהלותה הקלוקל, עולים כדי רמייה של ממש, מפירים את הוראות החוק החלות עליה ומסכנות את כספי ציבור המשקיעים בישראל הפועלים דרכה". ט' הוסיף: "אבקשכם, כגוף הרגולטורי המפקח על החברה, לבחון לעומק את התנהלות החברה על-מנת לוודא כי משקיעים אחרים, הבוחרים לתומם לבטוח בהבטחות ובמצגי השווא של החברה, לא יפלו קורבן למעשי נוכלות, שלצערנו רווחים בתקופה האחרונה בשוק ההון".

ט' אף הסביר בפנייתו כי אמנם הנזק שנגרם לו לא גבוה, אבל הוא מבקש לוודא שפעולות כאלה לא יישנו, ולשמש כדוגמה וכתמרור אזהרה לגורמים אחרים בשוק ההון הפועלים באופן פסול.

ט' נענה אמנם במהירות וביעילות. אך התשובה לא הועילה לו. הרשות הבהירה לו כי ג'נרל טרייד אינה גוף מפוקח על-ידי הרשות וכי עליו לפנות למשטרה. ואכן כך עשה ט'. בנובמבר אשתקד הגיש תלונה למשטרה נגד ג'נרל טרייד ובעליה, בטענה לקבלת דבר במרמה. אך במשטרה לא התרשמו, והתלונה נסגרה כלא הייתה. "אין עניין לציבור. מדובר בסכסוך עסקי", נאמר ל-ט' כאשר התיק נסגר.

אמנם ט' לא מאוד מתרגש מההפסד של כמה מאות דולרים שספג, אך הכותרות מהשבוע האחרון על הקריסה של ג'נרל טרייד ואובדן מאות אלפי שקלים, ואולי אף מיליוני שקלים, של לקוחות אחרים של החברה חורה לו. "הכתובת הייתה על הקיר", אומר ט'. "פניתי בתלונה לרשות ניירות ערך, כגוף הרגולטורי האמור לפקח על חברות מסוגה, על-מנת שתבחן לעומק את התנהלות החברה ועל-מנת לוודא כי משקיעים אחרים, הבוחרים לתומם לבטוח בהבטחות ובמצגי השווא של החברה, לא יפלו קורבן למעשי נוכלות, שלצערנו רווחים בתקופה האחרונה בשוק ההון".

הכספים מועברים לחברות בחו"ל

ט' הוסיף ואמר ל"גלובס" כי "בנוסף, ובהתאם להמלצת הגורם המוסמך ברשות ניירות ערך, הגשתי תלונה במשטרת ישראל נגד החברה ופעילותה הבלתי חוקית". לדבריו, "אני יצאתי בזמן, וגם לא השקעתי הרבה מאוד כסף, אבל כואב לי על המשקיעים שהפסידו את כספם".

ט' לא לבדו. חלק מהמשקיעים שמצטרפים היום למצבת הנושים של החברה בהליך חדלות הפירעון שאליו נקלעה, מספרים ל"גלובס" כי הם הגישו מספר תלונות לרשות ניירות ערך לפני חודשים ארוכים, אך החברה המשיכה בפעילותה. כולם קיבלו את אותה תשובה מהרשות: החברה אינה גוף מפוקח. החברה אמנם פנתה לרשות בבקשה לקבל רישיון סוחר, אולם בשלב מסוים משכה את בקשתה, ולכן אינה כפופה לפיקוח של הרשות כרגולטור.

וכך הגיעו התלונות לפתחה של המשטרה. המשקיעים, כמו גם הרשות עצמה, העבירו את הכפפה למשטרה, וזעקו: מתבצעת פה תרמית של משקיעים. אנא חיקרו את הנושא. אך גם לאחר התלונות הללו, ג'נרל טרייד המשיכה לפעול - והסוף ידוע.

משקיעים המשיכו להשקיע כספים באמצעות החברה גם בחודשים האחרונים לאחר שהוגשה התלונה, עשרות או מאות משקיעים טוענים כיום כי איבדו את כל כספם, והשבוע נכנסה החברה להליכי חדלות פירעון ומונה לה מפרק זמני, לאור הודעת החברה עצמה כי אינה יכולה להחזיר למשקיעים את כספם.

א', משקיע נוסף של ג'נרל טרייד, שהצליח "לצאת בזמן", סיפר ל"גלובס" כי כבר ביולי אשתקד הוא התריע בפני רשות ניירות ערך על התנהלות בעייתית של החברה. לדברי א', "ביולי שנה שעברה, הברוקר שלי בג'נרל טרייד לא היה מוכן להחזיר לי את כספי, למרות שחלפו שבועות מאז שביקשתי לפדות את הסכום, ובכל פעם הוא התחמק בתואנות שונות".

א' פנה לרשות ניירות ערך, רק כדי לגלות שהיא "לא הגוף האחראי", והופנה אף הוא למשטרה. אבל רגע לפני שהגיש תלונה, הוא החליט לבצע חקירה משלו. "כדי להוציא את כספי הייתי צריך להפעיל חקירה עצמאית, שממנה עלה שהכספים מועברים לחברה בקפריסין, וחברה נוספת בהונג-קונג. זה נראה לי מאוד חשוד. במאמצים גדולים הגעתי לנייד האישי של בעלי החברה, ולאחר התקשרויות חוזרות, הכסף הועבר באיחור של כחודש וחצי".

א' אמר היום ל"גלובס": "אני שמח שהצלחתי לצאת מזה, וחבל לי על אלה שנפלו ואיבדו את כספם".

האם אובדן הכספים היה גזירה משמיים, נפל כרעם ביום בהיר? המקרים של ט' ו-א', ועוד עשרות משקיעים שהגישו תלונות לרשות ניירות ערך ולמשטרה, וכן פנו לעורכי הדין בתחום כדי שיגישו תביעות בשמם (רובם הופנו למשטרה), מספרים סיפור אחר.

עו"ד תומר ברם מייצג שלושה משקיעים, שהגישו לפני כשמונה חודשים תביעה נגד ג'נרל טרייד ובעליה, בטענה להתנהלות אסורה של החברה ותרמית לקוחות תוך כדי מסחר. לדברי עו"ד ברם, במהלך החודשים החולפים פנו אליו עשרות משקיעים של החברה בטענה כי רימו אותם, וביקשו לדעת מה לעשות. "פנו אליי עשרות משקיעים שטענו שרימו אותם, ולא מחזירים להם את כספם, ואני הפניתי את כולם למשטרה".

האם לא ניתן היה לעצור את פעילות החברה לפני מספר חודשים, או לכל הפחות להזהיר את הציבור באופן כלשהו, ובכך למנוע השקעות חדשות עד שיתבררו הטענות של אלה שכבר היו בתוך הקלחת?

גורמים ברשות ניירות ערך סיפרו ל"גלובס" כי הרשות לא הייתה אדישה לפניות, אך ידיה היו כבולות. לרשות, נטען, סמכות חוקית לחקור ולפעול רק נגד הגופים המפוקחים על-ידה, וג'נרל טרייד אינה מנויה עימם. אולם אותם גורמים חושפים כי נוכח מספרן הרב של הפניות שהגיעו אליהם, הם פנו ביוזמתם למשטרת ישראל בעניין, הפנו אליה את כל התלונות שהגיעו ואת המידע המלא, תוך שהם מבהירים, שהרשות לא יכולה לטפל בכך בהיעדר סמכות חוקית.

ובמשטרה טוענים: בדקנו בעבר, אך לא מצאנו סיבה לחקור, ולאחרונה חידשנו את החקירה. על כך אומרים חלק מן המשקיעים כי מדובר במעט מדי ומאוחר מדי.

תגובות

רשות ניירות ערך: "ידינו כבולות"; המשטרה: "חידשנו את החקירה"

מרשות ניירות ערך נמסר: "חברת ג'נרל טרייד אינה כלולה במסגרת הגופים המפוקחים על-ידי רשות ניירות ערך. הרשות חוזרת ומזהירה את ציבור המשקיעים מפני הסיכונים הרבים הכרוכים בהשקעה בגופים או באמצעות גופים בלתי מפוקחים, ומפצירה בהם לברר מראש אם גופים אלה מפוקחים, וכיצד. המידע בדבר גופים המפוקחים על-ידי הרשות מפורסם באתר האינטרנט של הרשות".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת התלונה הראשונה במשטרה נפתחה חקירה, שממנה עלה כי באותה נקודת זמן היה מדובר בסכסוך עסקי שאמור להגיע לבית משפט אזרחי.

"בהמשך, התקבלו תלונות נוספות במהלך החודש האחרון, ועל כן הוחלט במשטרה לחדש את החקירה. לצערנו, השקעה עסקית גרועה איננה עולה לכדי עבירה פלילית, והחקירה תתמקד בבחינת ההיבטים הפליליים אם היו כאלה. "משטרת ישראל תמשיך לחקור את המקרה ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת".

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-12%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים