גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C3 איירקרוס: המכונית העירונית האירונית

עיצוב רטרו-עתידני משובב הוא הדבר הכי בולט בסיטרואן C3 איירקרוס, הנציגה של סיטרואן בפלח הג'יפונים ● על הכביש היא יעילה וזריזה והיא גם יכולה להתמודד עם שבילים מתונים, אבל נקודת החוזק העיקרית שלה היא באגף האופי

או-טו-טו הוא מגיע: הסיטרואן איירקרוס. קשה לטעות בו, אי אפשר להחמיץ אותו ואין ספק שיינעצו בו עיניים סקרניות לרוב. גם ממרחק קילומטר יבחין כל אדם שמדובר בסיטרואן. היצרן הצרפתי אימץ לעצמו בשנים האחרונות שפת עיצוב ייחודית הבולטת למרחקים. מעין רטרו-עתידני מוחצן, שיש בו קריצות נאות אל העבר הנועז של סיטרואן וגם מנות גדושות של עכשוויות מקורית משובבת. כך ב-C3, כך בקקטוס, וכך עתה באיירקרוס.

הוא נולד כדי למלא את מקומו של הסיטרואן פיקאסו, המיניוואנצ'יק המוצלח של סיטרואן. אף ששמו המלא הוא C3 איירקרוס, את בסיס הגלגלים שלו הוא נטל דווקא מן הסיטרואן C4. זאת, כדי להעניק עוד מנה נאה של מרחב פנימי לנוסעים, כראוי למכונית המבקשת להתחרות בשוק הלוהט של המיני SUV, או הג'יפונים, או הקרוס-אוברים. אפשר לכנותם בכל כינוי שמתחשק, אך כפי שיודע כל יצרן רכב, אסופת הגמדים המגודלים הללו כובשת זה כמה שנים את לבו ואת כיסו של ציבור הצרכנים.

המנוע העיקרי שישרת את הקהל בישראל יהיה מן הסתם ה-1.2 ליטר המוגדש. שלושה צילינדרים שמייצרים 110 כוחות-סוס ו-20 קג"מים שימושיים כבר בסל"ד נמוך למדי (הרבה קג"מים בסל"ד נמוך זה מה שנקרא בלשון העם "סוחב").

בתיבת ההילוכים מטפל גיר אוטומטי בעל 6 הילוכים. ההנעה היא קדמית. יומרות הירידה אל השטח - על אף החזות הג'יפית - די צנועות. אבל יש בורר מצבים המאפשר מיני שילובים של בלמים ודיפרנציאל (בלשון העם: פטנט שמקל התמודדות עם צמיגים שמסתובבים על ריק), שעשויים בהחלט לעזור בשבילי עפר לא אכזריים מדי ובתנאי דרך חלקלקים.

הזדרזתי לפרט בקצרה את הצד הטכני, כי עיקר בשורתו של ה-C3 האיירקרוס אינה בציודו המכני. למרבה תוגתם של כתבי-רכב, המכניקה המוטורית של רוב המכוניות בעולמנו המתהייטק-והולך כבר די חדגונית. כדי למצוא ייחוד מכני יש להרחיק נדוד אל הנישות הנידחות ביותר ולחפש שם. במכוניות "הזרם המרכזי", ההבדלים לא מי-יודע-מה גדולים.

את הייחוד צריכים הצרכנים לחפש בתחומים האחרים: בעיצוב, באבזור, וגם במה שמכונה - בהיעדר מלה מוצלחת יותר - "אופי". לצערי אינני יודע להסביר מה זה "אופי" של מכונית. כאשר רואים ו/או חווים - יודעים.

נתחיל מן העיצוב. כאמור לעיל, הוא סיטרואני למהדרין. בולבוסי במקצת מן החזית והירכתיים, כאילו-מגושם בצדדים, קורה אמצעית מושחרת מייצרת אשליה של גג מרחף, שילובי צבעים מפתיעים, שלל גומחות, בליטות, תוספות ועיטורים להאדרת הרושם הג'יפי-צבאי-הרפתקני-מסוקס. בקיצור, כל מה שצריך כדי לקמט אף אנין ולגרום לפיות מסוימים להתעקם באיסטניסיות. וראה זה פלא: הסך הכול מתוק להפליא. הנועץ עיניו באיירקרוס מעלה כמעט בעל כורחו חיוך מפרגן. כבמטה קסם נהפך הגודש להרמוני, הציעצוע נעשה משעשע וההגזמה נהיית לאמירה חייכנית. ואפילו הפרופורציות, שבמבט ראשון נראות קצת חריגות, הופכות במבט שני ושלישי לנעימות לעין וללב. בקיצור, הרבה חוכמה ואנינות יש בחריגות הזאת. למשל, מגוון שילובי הצבעים האפשרי מגיע עד כדי 90 קומבינציות ומעלה. ואם יורשה לי, לטעמי השילוב המוצלח ביותר הוא שילוב של אפור אלגנטי וכתום-תפוזי. נשמע נורא? נראה נפלא!

עיצוב הפנים של האיירקרוס לא מבייש את העיצוב החיצוני. גם כאן הדגש הוא על צבעוניות, עליזות, מקוריות ושימושיות. ניצול נכון של בסיס הגלגלים המוגדל יצר מרחב פנימי נדיב מאוד, הן בממדיו והן בתחושת האווריריות שהוא משרה על יושביו. סביבת הנהג גדושה גם היא בנגיעות חביבות של "סטייל". שוב שילובי צבעים משובבים, הגה פחוס בחלקו התחתון לתפארת הדאווין הספורטיבי, עיטורי צבע ו/או כרום, בלם יד מעוצב כמצערת מטוס, ועוד כהנה וכהנה גימיקים. ושוב - הסך הכול חביב, חייכני, עליז, נעים, ומאוד מאוד נוח לשהייה.

רשימת האבזור מכובדת עד מאוד מכובדת. דא-עקא, לא ברור מה יגיע עם המכונית לישראל, מה יהיה כרוך בתשלום נוסף, ומה בכלל לא יבוא. להלן רק חלק מן: תצוגה עילית, מצלמת אחור, שקעי 12 וולט, טעינת סמרטפון אלחוטית, סייען חניה, ספסל אחורי שניתן להזזה כדי להגדיל את תא המטען, בלימה אוטונומית, התרעת נתיב, ועוד ועוד ועוד.

במרכז הקונסולה נעוץ מסך רב תכליתי השולט במגוון רב של פעולות, מערכות ותפקודים. ושוב נתקלתי באותה צרה שכבר מצאתי בכמה וכמה מכוניות, חלקן גם בפלח הפרימיום האליטיסטי: יותר מדי תשומת לב, ריכוז ולימוד נדרשים כדי לבצע פעולות פשוטות ומוכרות. מה לעזאזל רע בסתם כפתור? למה צריך השתלמות מפרכת ועלעול באינספור תפריטים כדי לגלות היכן מפסיקים את הווישר (או משהו כזה)?

כמה מלים על הנהיגה באיירקרוס. למרות מראהו השרירני, אין טעם לגרור אותו למשימות ספורטיביות מדי. זו לא מכונית ראלי, וגם לא מכונית שטח. היא תתמודד בהצלחה עם שבילים מתונים, ותתנהל בזריזות, ביעילות ובנוחות על כל כביש. העיר, הפרברים והכבישים הבינעירוניים הם מרחב המחיה הטבעי שלה. שם היא בבית, ושם היא גם תעניק חוויית נסיעה מוצלחת מאוד לנהגה ולנוסעיה. אבל הגה קצת רך מדי, ותיבת הילוכים אוטומטית שיש בה היסוס מסוים כאשר דורשים ממנה יותר מדי, מקשים לחלץ ממנה מופעי מרוץ. ללקוחותיה זה לא יחסר, ולחובבי ראלי זה יחסר גם אצל רוב מתחרותיה.

והגענו אל ה"אופי". יש באיירקרוס משהו שיחלץ פרצי גיל גם מן הלימון החמוץ ביותר. זה העיצוב, זה הייחוד, זה החן. כמעט אמרתי שיש בה משהו אירוני. כאילו היא מגחכת קצת על מעצבים אחרים הרצים זה אחר זנבו של זה, וחוששים לפרוש מן ההמון. כאילו היא מכריזה: "אני פה כדי לשובב את הנפש ולשמח את הלב, ולא איכפת לי משום דבר". כאילו היא מבקשת להמחיש לכל רואיה מה זה בעצם "שיק" צרפתי פרחחי ועליז.

ובעולם שהולך ומיטמטם, הולך ומתקדר, הולך ומאבד את שפיותו, זה לא מעט.

סיטרואן C3 אייקרוס

מתחרות

שברולט טראקס

במחיר רשמי של 123 אלף שקל, לפני מבצעים למיניהם, מציעה הטראקס מנוע טורבו-בנזין חזק עם 140 כ"ס, תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות. היא ארוכה, רחבה וגבוהה מהאיירקרוס אם כי בסיס הגלגלים שלה מעט קצר יותר. העיצוב הוא SUV קלאסי

שברולט טראקס

רנו קפצ'ור

120 אלף שקל הוא המחיר של גרסת הבסיס האוטומטית של רנו קפצ'ור. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, שמייצר 120 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. הממדים דומים מאוד לאלה של הסיטרואן אם כי תא המטען קטן יותר משמעותית. קיימת גם גרסת טורבו-דיזל אוטומטית

רנו קפצ'ור / צילום: יחוצ

סוזוקי קרוס

במחיר של 125 אלף שקל לפני מבצעים, הקרוס של סוזוקי הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר בפלח שלו. הוא ארוך ורחב מהמתחרות הצרפתיות, אך ניצב על בסיס גלגלים דומה ומציע תא נוסעים מרווח. המנוע החדש מייצר 140 כ"ס ו-22 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות

סוזוקי קרוס

● הכותב היה אורח סיטרואן בצרפת

עוד כתבות

יצחק מירילשוילי, בעלי רוטשטיין וערוץ 14 / צילום: wikimedia ,RONENGOLDMAN.COM

קבלת פנים צוננת: המניה שנפלה ביומה הראשון במסחר

אנשי העיר, חברת הנדל"ן שבשליטת רוטשטיין, ירדה בחדות בבורסה בתל אביב, לאחר שהשלימה הנפקה ראשונית לפי שווי של רבע מיליארד שקל

אלי שגיב, מנכ''ל לוריאל ישראל / צילום: גדי סיארה

בהיקף של 100 מיליון אירו: לוריאל משיקה תוכנית עולמית בנושא חדשנות

קבוצת לוריאל משיקה תוכנית האצה עולמית לחדשנות בת-קיימא בהיקף של 100 מיליון אירו על פני חמש שנים ● האקזיטים של שלוש חברות הייטק הפכו לאחרונה לתרומה של 1.2 מיליון שקל לארגונים ועמותות, באמצעות קרן תמורה ● לאור הנזק שנגרם בבאר שבע מהטילים, ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד האמריקאי גייס תרומה של כ-10 מיליון שקל עבור שורת מיזמי חירום לסיוע לתושבים ● אירועים ומינויים

מכונות הדפוס של לנדא דיגיטל פרינטינג / צילום: באדיבות לנדא דיגיטל פרינטינג

הצרות בחברת הדפוס של בני לנדא מגיעות לחברת הנדל"ן המניב

חברת ויתניה דיווחה היום כי חברת לנדא דיגיטל פרינטינג שוכרת משרדים בשלב א' בפרויקט שהיא מקימה בנס ציונה ואמור להתאכלס בשנה הבאה ● דמי השכירות שאמורים היו להיות משולמים מוערכים בכ-48 מיליון שקל בשנה

טיל מיירט של מערכת THAAD / צילום: ויקימדיה, The U.S. Army/Ralph Scott

עלות היירוטים האמריקאים במלחמה: כמעט מיליארד דולר

לפי דיווח שהתפרסם, עולה כי במשך 12 ימי המלחמה, ארה"ב שיגרה כ־15%-20% מכלל מיירטי מערכת THAAD בעולם לעבר הטילים הבליסטיים האיראניים, בסך כולל של יותר מ־800 מיליון דולר ● מזכירות ההגנה האמריקאית הציגה בשבוע שעבר את בקשת התקציב שלה לשנה הפיסקלית 2026, שעומדת על כ־961.6 מיליארד דולר

עסקים סגורים בקניון ערים כפר סבא בזמן מבצע ''עם כלביא'' / צילום: רמי זרנגר

"לעג לרש": ביקורת חריפה במשק על מתווה הפיצויים לעסקים

במשק טוענים כי המתווה שפורסם לא יספק מענה לנזקים האמיתיים שנגרמו לעסקים כתוצאה ממלחמת "עם כלביא" - ובמיוחד לעסקים הקטנים והזעירים ● "גם אם הפיצוי יגיע, עבור עסקים קטנים וזעירים ככל הנראה זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי"

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ ייפגשו בבית הלבן ביום שני הבא

דיווח: הנשיא טראמפ יחתום על הוראה שתקל את הסנקציות הכלכליות על סוריה ● דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט ז"ל, חושף: חמאס חקר את איציק בשבי בחשד שהוא טייס ● דובר צה"ל בהודעת פינוי לתושבי שכונות במרחב העיר עזה וג'באליה ● מקורות דיפלומטיים לעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני: קהיר מאמינה כי סימני "פריצת דרך" במו"מ להפסקת האש בעזה "נראים באופק" ● 50 חטופים - 633 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל הכללית אלי כהן / צילום: באדיבות קופ''ח כללית

מנכ"ל בית חולים גדול בעבר ובהווה: בורסת השמות למנכ"ל קופת חולים כללית

על אף שהליך האיתור הוקפא, בסביבת קופת חולים כללית נוקבים בשמות של מועמדים אפשריים לתפקיד המנכ"ל ● ביניהם: מנכ"ל סורוקה שלומי קודש, יו"ר מגדל רוני גמזו וד"ר אורלי וינשטיין שמובילה את הקמת שיבא נגב ● ומה הסיכוי שהמנכ"ל הנוכחי אלי כהן בכל זאת לא סיים את תפקידו?

מבנה בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

העליון בפסק דין תקדימי: גם נכסים מלפני הנישואים עשויים להתחלק שווה בשווה בגירושים

בפסק דין תקדימי, נקבע כי הזכויות בחלקת קרקע שקיבלה האישה במתנה לפני הנישואים יחולקו בינה לבין בן זוגה ● שופטת העליון יעל וילנר קבעה כי התנהגות הזוג לאורך השנים, מלמדת על הסכמה ביניהם לשתף גם את הנכס שהיה רשום רק על שם האישה

קרנות עם תשואה נאה אבל גם עם קץ' / צילום: Unsplash, kenny eliason

הקרנות האלה משלמות סכומים נאים למשקיעים לצד תשואות אגדיות. איפה הקץ'?

קרנות סל המבטיחות הכנסה שבועית או חודשית גבוהה באמצעות מסחר בחוזי אופציות על מניה בודדת, משכו אליהן 6.4 מיליארד דולר של השקעות השנה ● הכנסה קבועה בדרך-כלל מקושרת עם ביטחון, אך זה לא המקרה כאן, בעיקר לנוכח התנודתיות הגבוהה של נכסי הבסיס

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

נתניהו: "נפתחו הרבה הזדמנויות - לחלץ את החטופים ולהכריע את חמאס ואפשרויות אזוריות רחבות"

סמל ישראל נתן רוזנפלד, נהרג בפיצוץ בתוך מבנה בג'באליה, האירוע מתוחקר ● שב"כ סיכל תשתית חמאס בחברון, מהגדולות שנחשפו בשנים האחרונות ● צה"ל יגיע בימים הקרובים לשליטה ב-75% משטחי הרצועה, הרמטכ"ל יציג היום לקבינט: אנו מגיעים ליעדים שהגדרתם לנו ● 632 ימים למלחמה 50 חטופים בעזה • עדכונים שוטפים

כסף בקיר. עם שחר שני / צילום: פרטי

תכנון המס אפשר לו לקנות שתי דירות להשקעה, והוא רק בן 23

שחר שני עבד כנער בצביעת בתים ובשיפוצים, ולכן לא נבהל מקניית דירה שזקוקה לשיפוץ ● לאחר מכן מינף את הניסיון שצבר בבית ואת מבצעי הקבלנים - כדי להחזיק שתי דירות בגיל שבו רוב הצעירים עוד חוסכים לטיול אחרי צבא

מכוניות חדשות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

בממשלה רוצים לקצר את התור בנמלים, ובדרך פוגעים במכונת המזומנים שלהם

במשרדי התחבורה והאוצר גיבשו מתווה להרחבת התחרות על פריקת מכוניות – שנחשבת לאפיק רווחי במיוחד עבור הנמלים ● המטרה: לגרום להם לתת עדיפות לסחורות אחרות, כמו ברזל, שתקועות בלב ים זמן רב ● בוועדי הנמלים עשויים לצאת למאבק

נשיא ומנכ''ל חברת טבע, ריצ'רד פרנסיס / צילום: אלעד מלכה

השקעה של עשרות מיליוני דולרים: תוכנית החדשנות שמשיקה טבע

ענקית התרופות טבע משיקה תוכנית חדשנות לסטארט-אפים, במסגרתה יושקו אתגרים פעמיים בשנה, שיעסקו בשילוב חדשנות בתחומי הפעילות של החברה ● דוגמה לאתגר: טכנולוגיות משלימות או חלופיות לניסויים בבעלי חיים

דגם Aion V של המותג GAC / צילום: GAC

מי יעמוד בראש מותג הרכב הסיני שנכנס מחדש לישראל

מותג הרכב הסיני GAC יושק מחדש בספטמבר הקרוב בישראל, כאשר בשלב הראשון, יושקו בארץ ארבעה דגמים חשמליים ● קבוצת אגד חתמה על הסכם להקמת מרכז לוגיסטי חדש באזור התעשייה תימורים ● וגם: חברת ההתחדשות העירונית שמשפצת ומרהטת בהתנדבות מקלטים בבניינים ישנים ● אירועים ומינויים

''הזמן הכי טוב לקנות''. פוסט על OST בקבוצת הנוכלים בוואטסאפ / צילום: צילום מסך

ההונאה הושלמה: מטא גררה רגליים, המניה הסינית קרסה - והמתחזים ברחו עם הכסף

קבוצות וואטסאפ "אקסקלוסיביות", הבטחות לתשואות חלומיות והתחזות לדמויות מפתח בשוק ההון: כך פעלה התרמית סביב מניית OST הסינית - שהתרסקה והשאירה אלפי משקיעים בעולם עם הפסדים כבדים ● איך תגנו על עצמכם בזמן שמטא מתקשה לבלום את התופעה?

התרסקות מניית OST, איבדה 93% ביום / צילום: Shutterstock

הונאה על הונאה: אחרי שגרמו להפסדים עצומים, הם מציעים "פיצוי"

נוכלים ברשתות החברתיות הצליחו לגרום למשקיעים ישראלים לרכוש מניה סינית - ואז מכרו את מניותיהם ברווח עתק כשהגיעה לשיא ● כעת הם חוזרים עם הצעה "לפצות" את הקורבנות באמצעות הונאה חדשה ● אלו הסימנים שכדאי להכיר כדי לא ליפול בפח

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

לידר מעריכים: הריבית עשויה לרדת כבר בשבוע הבא

לפני פריצת המערכה מול איראן, השוק בישראל העריך כי הבנק המרכזי יוריד את הריבית במשק בהחלטת הריבית בספטמבר ● כעת יש מי שמעריכים בהסתברות של 50% כי הפחתת הריבית תוקדם כבר לחודש אוגוסט

ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בעקבות חשיפת גלובס: דרישה לדיון בוועדת הכספים בנושא מצוקת השוכרים והמשכירים

חברי הכנסת נאור שירי וולדימיר בליאק מבקשים דיון דחוף בנושא הסדרת הפיצויים לשוכרים ולמשכירים עקב הטילים מאיראן ● בבקשה נכתב כי "בעלי הדירות נמצאים במצב בעייתי, הם נותרים עם נכס שאינו ראוי למגורים ושאינו מניב הכנסה"

ג'רמי בלנק, מבעלי יעז / צילום: תמר מצפי

ג'רמי בלנק פועל להביא את חברת ההתחדשות העירונית יעז להנפקה

יעז התחדשות עירונית, שבבעלות משפחת יקואל רייפמן וקרן קומיוניטי של בלנק, שואפת לגייס 65 מיליון שקל בהנפקה בתל אביב ● החברה, שבונה עשרות פרויקטים בת"א, סיימה את השנה החולפת עם מכירות של מעל 200 מיליון שקל ● השווי המתוכנן אינו מהווה הצפת ערך משמעותית