גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C3 איירקרוס: המכונית העירונית האירונית

עיצוב רטרו-עתידני משובב הוא הדבר הכי בולט בסיטרואן C3 איירקרוס, הנציגה של סיטרואן בפלח הג'יפונים ● על הכביש היא יעילה וזריזה והיא גם יכולה להתמודד עם שבילים מתונים, אבל נקודת החוזק העיקרית שלה היא באגף האופי

סיטרואן / צילום: יחצ
סיטרואן / צילום: יחצ

או-טו-טו הוא מגיע: הסיטרואן איירקרוס. קשה לטעות בו, אי אפשר להחמיץ אותו ואין ספק שיינעצו בו עיניים סקרניות לרוב. גם ממרחק קילומטר יבחין כל אדם שמדובר בסיטרואן. היצרן הצרפתי אימץ לעצמו בשנים האחרונות שפת עיצוב ייחודית הבולטת למרחקים. מעין רטרו-עתידני מוחצן, שיש בו קריצות נאות אל העבר הנועז של סיטרואן וגם מנות גדושות של עכשוויות מקורית משובבת. כך ב-C3, כך בקקטוס, וכך עתה באיירקרוס.

הוא נולד כדי למלא את מקומו של הסיטרואן פיקאסו, המיניוואנצ'יק המוצלח של סיטרואן. אף ששמו המלא הוא C3 איירקרוס, את בסיס הגלגלים שלו הוא נטל דווקא מן הסיטרואן C4. זאת, כדי להעניק עוד מנה נאה של מרחב פנימי לנוסעים, כראוי למכונית המבקשת להתחרות בשוק הלוהט של המיני SUV, או הג'יפונים, או הקרוס-אוברים. אפשר לכנותם בכל כינוי שמתחשק, אך כפי שיודע כל יצרן רכב, אסופת הגמדים המגודלים הללו כובשת זה כמה שנים את לבו ואת כיסו של ציבור הצרכנים.

המנוע העיקרי שישרת את הקהל בישראל יהיה מן הסתם ה-1.2 ליטר המוגדש. שלושה צילינדרים שמייצרים 110 כוחות-סוס ו-20 קג"מים שימושיים כבר בסל"ד נמוך למדי (הרבה קג"מים בסל"ד נמוך זה מה שנקרא בלשון העם "סוחב").

בתיבת ההילוכים מטפל גיר אוטומטי בעל 6 הילוכים. ההנעה היא קדמית. יומרות הירידה אל השטח - על אף החזות הג'יפית - די צנועות. אבל יש בורר מצבים המאפשר מיני שילובים של בלמים ודיפרנציאל (בלשון העם: פטנט שמקל התמודדות עם צמיגים שמסתובבים על ריק), שעשויים בהחלט לעזור בשבילי עפר לא אכזריים מדי ובתנאי דרך חלקלקים.

הזדרזתי לפרט בקצרה את הצד הטכני, כי עיקר בשורתו של ה-C3 האיירקרוס אינה בציודו המכני. למרבה תוגתם של כתבי-רכב, המכניקה המוטורית של רוב המכוניות בעולמנו המתהייטק-והולך כבר די חדגונית. כדי למצוא ייחוד מכני יש להרחיק נדוד אל הנישות הנידחות ביותר ולחפש שם. במכוניות "הזרם המרכזי", ההבדלים לא מי-יודע-מה גדולים.

את הייחוד צריכים הצרכנים לחפש בתחומים האחרים: בעיצוב, באבזור, וגם במה שמכונה - בהיעדר מלה מוצלחת יותר - "אופי". לצערי אינני יודע להסביר מה זה "אופי" של מכונית. כאשר רואים ו/או חווים - יודעים.

נתחיל מן העיצוב. כאמור לעיל, הוא סיטרואני למהדרין. בולבוסי במקצת מן החזית והירכתיים, כאילו-מגושם בצדדים, קורה אמצעית מושחרת מייצרת אשליה של גג מרחף, שילובי צבעים מפתיעים, שלל גומחות, בליטות, תוספות ועיטורים להאדרת הרושם הג'יפי-צבאי-הרפתקני-מסוקס. בקיצור, כל מה שצריך כדי לקמט אף אנין ולגרום לפיות מסוימים להתעקם באיסטניסיות. וראה זה פלא: הסך הכול מתוק להפליא. הנועץ עיניו באיירקרוס מעלה כמעט בעל כורחו חיוך מפרגן. כבמטה קסם נהפך הגודש להרמוני, הציעצוע נעשה משעשע וההגזמה נהיית לאמירה חייכנית. ואפילו הפרופורציות, שבמבט ראשון נראות קצת חריגות, הופכות במבט שני ושלישי לנעימות לעין וללב. בקיצור, הרבה חוכמה ואנינות יש בחריגות הזאת. למשל, מגוון שילובי הצבעים האפשרי מגיע עד כדי 90 קומבינציות ומעלה. ואם יורשה לי, לטעמי השילוב המוצלח ביותר הוא שילוב של אפור אלגנטי וכתום-תפוזי. נשמע נורא? נראה נפלא!

עיצוב הפנים של האיירקרוס לא מבייש את העיצוב החיצוני. גם כאן הדגש הוא על צבעוניות, עליזות, מקוריות ושימושיות. ניצול נכון של בסיס הגלגלים המוגדל יצר מרחב פנימי נדיב מאוד, הן בממדיו והן בתחושת האווריריות שהוא משרה על יושביו. סביבת הנהג גדושה גם היא בנגיעות חביבות של "סטייל". שוב שילובי צבעים משובבים, הגה פחוס בחלקו התחתון לתפארת הדאווין הספורטיבי, עיטורי צבע ו/או כרום, בלם יד מעוצב כמצערת מטוס, ועוד כהנה וכהנה גימיקים. ושוב - הסך הכול חביב, חייכני, עליז, נעים, ומאוד מאוד נוח לשהייה.

רשימת האבזור מכובדת עד מאוד מכובדת. דא-עקא, לא ברור מה יגיע עם המכונית לישראל, מה יהיה כרוך בתשלום נוסף, ומה בכלל לא יבוא. להלן רק חלק מן: תצוגה עילית, מצלמת אחור, שקעי 12 וולט, טעינת סמרטפון אלחוטית, סייען חניה, ספסל אחורי שניתן להזזה כדי להגדיל את תא המטען, בלימה אוטונומית, התרעת נתיב, ועוד ועוד ועוד.

במרכז הקונסולה נעוץ מסך רב תכליתי השולט במגוון רב של פעולות, מערכות ותפקודים. ושוב נתקלתי באותה צרה שכבר מצאתי בכמה וכמה מכוניות, חלקן גם בפלח הפרימיום האליטיסטי: יותר מדי תשומת לב, ריכוז ולימוד נדרשים כדי לבצע פעולות פשוטות ומוכרות. מה לעזאזל רע בסתם כפתור? למה צריך השתלמות מפרכת ועלעול באינספור תפריטים כדי לגלות היכן מפסיקים את הווישר (או משהו כזה)?

כמה מלים על הנהיגה באיירקרוס. למרות מראהו השרירני, אין טעם לגרור אותו למשימות ספורטיביות מדי. זו לא מכונית ראלי, וגם לא מכונית שטח. היא תתמודד בהצלחה עם שבילים מתונים, ותתנהל בזריזות, ביעילות ובנוחות על כל כביש. העיר, הפרברים והכבישים הבינעירוניים הם מרחב המחיה הטבעי שלה. שם היא בבית, ושם היא גם תעניק חוויית נסיעה מוצלחת מאוד לנהגה ולנוסעיה. אבל הגה קצת רך מדי, ותיבת הילוכים אוטומטית שיש בה היסוס מסוים כאשר דורשים ממנה יותר מדי, מקשים לחלץ ממנה מופעי מרוץ. ללקוחותיה זה לא יחסר, ולחובבי ראלי זה יחסר גם אצל רוב מתחרותיה.

והגענו אל ה"אופי". יש באיירקרוס משהו שיחלץ פרצי גיל גם מן הלימון החמוץ ביותר. זה העיצוב, זה הייחוד, זה החן. כמעט אמרתי שיש בה משהו אירוני. כאילו היא מגחכת קצת על מעצבים אחרים הרצים זה אחר זנבו של זה, וחוששים לפרוש מן ההמון. כאילו היא מכריזה: "אני פה כדי לשובב את הנפש ולשמח את הלב, ולא איכפת לי משום דבר". כאילו היא מבקשת להמחיש לכל רואיה מה זה בעצם "שיק" צרפתי פרחחי ועליז.

ובעולם שהולך ומיטמטם, הולך ומתקדר, הולך ומאבד את שפיותו, זה לא מעט.

סיטרואן C3 אייקרוס

מתחרות

שברולט טראקס

במחיר רשמי של 123 אלף שקל, לפני מבצעים למיניהם, מציעה הטראקס מנוע טורבו-בנזין חזק עם 140 כ"ס, תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות. היא ארוכה, רחבה וגבוהה מהאיירקרוס אם כי בסיס הגלגלים שלה מעט קצר יותר. העיצוב הוא SUV קלאסי

שברולט טראקס

רנו קפצ'ור

120 אלף שקל הוא המחיר של גרסת הבסיס האוטומטית של רנו קפצ'ור. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, שמייצר 120 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. הממדים דומים מאוד לאלה של הסיטרואן אם כי תא המטען קטן יותר משמעותית. קיימת גם גרסת טורבו-דיזל אוטומטית

רנו קפצ'ור / צילום: יחוצ

סוזוקי קרוס

במחיר של 125 אלף שקל לפני מבצעים, הקרוס של סוזוקי הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר בפלח שלו. הוא ארוך ורחב מהמתחרות הצרפתיות, אך ניצב על בסיס גלגלים דומה ומציע תא נוסעים מרווח. המנוע החדש מייצר 140 כ"ס ו-22 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות

סוזוקי קרוס

● הכותב היה אורח סיטרואן בצרפת

עוד כתבות

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock

דיווח: סופטבנק תשתלט על WeWork

דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב-CNBC מעלים כי סופטבנק עומדת להזרים לחברה 4-6 מיליארדי דולרים לפי שווי של 8 מיליארד ד', אך קיימות סתירות לגבי מבנה העסקה - האם רוב הסכום ישמש לרכישת מניות או כהלוואה ● ב-WeWork יכריעו מחר בנושא, כשקיימות עוד אופציות מימון על השולחן

יצירות אומנות חדשות בכנסת / צילום: איל יצהר

אמנות בכנסת: בוחרים בצילומים ישראליים

אמנם ממשלה חדשה עדיין לא נראית באופק, אבל בכנסת התחדשו בחמש יצירות אמנות חדשות ● אוצרת המשכן, שרון סופר: "חיפשתי עבודות צילום שהן פעולה התערבותית של האמן בנוף"

כבשים / צילום: שאטרסטוק

החברה הזו מייצרת מוצר אחד בלבד, שמתאים לארון של כל אחד ועל הדרך רוצה להפיץ מסר של קיימות

מסר של קיימות סביבתית: חברת Sheep הבריטית מוכרת מהשבוע מוצר אחד בלבד - סוודר יוניסקס מצמר מרינו, אליו יוצמד תג NFC הניתן לסריקה, דרכו יכול לובש הסוודר ללמוד על הכבשה "שלו" ולקבל עדכונים על מצבה ● והמחיר? לא זול בכלל: 234 דולר

התמכרות למשככי כאבים  / צילומים: shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כך התמכרה האומה האמריקאית למשככי כאבים. ואיך הסתבכה גם טבע הישראלית בפרשה

מספרי מקרי המוות בארה"ב משימוש בתרופות אופיואידות עלה ב-2018 לכ-70 אלף איש בשנה, לעומת כ-8,000 בסוף שנות ה-90 • מדוע התרחש הזינוק במספר מקרי המוות, מי אשם במגפת ההתמכרות ואיך הסתבכה חברת טבע הישראלית? • גלובס מאמ;לק

עדינה בן אשר/ צילום: איל יצהר

הנוער הלומד והיוזם: התוכנית שתלמד בני נוער איך מקימים עסק

תוכנית "שותפים 2020" שמפעיל משרד העבודה והרווחה בשיתוף ג'וינט אשלים ודרור בתי חינוך, מבקשת לתת לבני נוער בבתי ספר מקצועיים מיומנויות בהקמת עסק, שיאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה • "אנחנו מחויבים להכין את בני הנוער לאתגרים העתידיים, וזה דורש לצאת מהקופסה", אומר ראובן פאטר, מנהל התוכנית

כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק

כיצד בונים מערכת חינוך איכותית? מתחילים עם המורים

הבינוניות של מערכת החינוך זועקת בהישגים הנמוכים ובפערים הגבוהים בין תלמידי ישראל למדינות המפותחות במבחנים הבינלאומיים ● ההישגים הללו לא עולים בקנה אחד עם השאיפה של הישראלים לחיות ברמת חיים של מדינה מערבית מתקדמת ● דעה

רגולציה / צילום: Shutterstock

ביטוח הבריאות כדוגמה: הרגולציה הנוקשה בישראל פוגעת דווקא בצרכן

מספיק להסתכל על הרגולציה בענף הביטוח כדי להבין שמדובר באבן-נגף לכלכלה המקומית ● דעה

הפגנות בצ'ילה / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הרוגים, מחסור באוכל וירי חי: סיקור מיוחד מהמהומות בצ'ילה

מזה כשבוע מתחוללת בצ'ילה מחאת ענק בשל החלטת הממשלה לייקר את מחירי הנסיעות בתחבורה הציבורית ● הממשלה הכריזה על מצב חירום והכניסה את הצבא לבירה ● אצל הצ׳יליאנים הוצפה טראומה ישנה, והם דורשים מהממשלה להוציא את הכוחות ולהציע להם "ניו דיל חברתי" ● סיקור מיוחד מסנטיאגו, צ'ילה

מגדלי Yoo בפארק צמרת, השכונה העשירה בישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מגדלים באוויר: ממשלת ישראל חייבת לעודד בנייה לגובה

ישראל הקטנה והצפופה מתמודדת עם תנאי פתיחה שדומים יותר לאלה של מנהטן מאשר לאלה של אטלנטה ● כמות הקרקע המוגבלת כופה תכנון עירוני מתאים, שאינו מתפרש לרוחב אלא לגובה ● ב-20 השנים האחרונות חזינו בזינוק חד בגובה הבנייה בישראל ובכמות יחידות הדיור שנבנו על כל דונם ● דעה

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

צפי לפתיחה סוערת בבורסת ת"א: טבע חוזרת עם פער חיובי ענק

טבע אישרה רשמית את הדיווח על פשרה במסגרת פרשת האופיואידים בארה"ב ומנייתה זינקה בוול סטריט ● פרוטליקס חוזרת מוול סטריט עם פער ארביטרז' ענק של 37% ● המדדים בניו יורק עלו אמש על רקע אופטימיות סביב שיחות הסחר, ובהמשך לעונת הדוחות לרבעון השלישי

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

עקב תקלה: טיסת אל על מניו יורק תנחת ב-48 שעות עיכוב

נוסעי טיסת אל על מספר 008 ימריאו לישראל רק מחר בערב במקום היום בצהריים, וצפויים לנחות בישראל לאחר החג ● הסיבה: תקלה טכנית בהעמסת תא המטען

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי

השיעור שקיבל עמוס לוזון מההשקעה הכושלת בדורי בנייה

מי שהייתה אחת מחברות הבנייה הבולטות בארץ עשתה בשבוע שעבר עוד צעד לקראת סופה עם הגשת בקשה להקפאת הליכים ● מה שנראה כעסקת חייו של עמוס לוזון, לנוכח זינוק 1,000% במניה לאחר שהשתלט על קבוצת א.דורי, נראה כעת פחות זוהר: המניה צנחה ב-70% מהשיא ותשואות האג"ח קפצו

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מדוע סירב מנכ"ל מאקו, אורי רוזן, לעבור לחדשות 13?

הסירוב לתפקיד מנכ"ל חדשות 13 ● ההתחממות על הקווים במגרש מול ynet ● החשש מפני ענקיות האינטרנט הבינ"ל ● ולמה לא תמיד צריך אג'נדה גאה ● מנכ"ל מאקו אורי רוזן סוגר למעלה מ-6 שנים באתר, ומבחינתו – שרק יהיו עוד כאלה ● האזינו לפודקאסט "אוף דה רקורד"

השופט גרשון גונטובניק / צילום: אלון רון

כך הוליד אחד המשפטים הסוערים שנוהלו בישראל בעשור האחרון שופט שמצליח לעצבן גם את הבנקאים וגם את עורכי הדין

הקריירות של עורכי הדין שייצגו בתחילת העשור את עו"ד יעקב וינרוט במשפט שניהלה נגדו המדינה, המריאו מאז ● יוצא הדופן היחיד מאותו צוות הגנה הוא גרשון גונטובניק שהחליט ללכת לשיפוט, ופסק השבוע באופן יצירתי ואמיץ נגד שכר הטרחה הגבוה של "חבריו" מהעבר

נתניהו ובנט. מי ייצא שבע אחרי הבחירות? / צילום: מוטי מילרוד, הארץ

בנט מתייצב לצד נתניהו, ומתעלם מהתוצאות בבחירות

נתניהו קיבל פחות קולות מגנץ, מחנה הימין ירד ב-5 מנדטים ואף על פי כן, ח"כ נפתלי בנט מציין שהחלפת נתניהו צריכה להיות "דרך פתק" תוך שהוא מתעלם מתוצאות הבחירות ● פרשנות

ראשי פורסקאוט פותחים את המסחר בנאסד"ק / צילום: יח"צ

מהלך אקטיביסטי בפורסקאוט? המניה עולה בעקבות שיתוף פעולה בין שני משקיעים שמצפים לדיונים עם החברה

החברה המספקת פתרונות לאבטחה ושליטה על מכשירים מחוברים בארגונים, איבדה כשליש משווי השוק שלה החודש בעקבות אזהרת רווח שפרסמה ● שני גופי ההשקעה, שניהם מניו יורק, מחזיקים יחד ב-14.5% ממניות פורסקאוט ● גופי ההשקעה מעריכים כי מניית פורסקאוט מוערכת בחסר

שונות גיאוגרפית רבה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

שיוויון גורף? למה עדיין מתעקשים להטיל על נשים עבודות בית גם במשרד

מסידור חדרי ישיבות ועד רכישת מתנות יום הולדת לקולגות - נשים מתחילות להתנגד לתפקידים הלא כתובים שמייעדים להן במקום העבודה

רצח העם הארמני./ צילום:  ויקימדיה

ארה"ב אחרי 100 שנה: כורדים, ארמנים, למי אכפת

הסכנה הגדולה ביותר במדיניות החוץ האמריקאית הייתה תמיד הצירוף של בורות ושל קוצר רוח ● הנה מה שהתכונות האלה גרמו השבוע לפני מאה שנה ● לכורדים של אז קראו "ארמנים", וארה"ב העדיפה לחזור הביתה

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא ביבי, לא חופרים? האם עד נתניהו המדינה לא שיקמה אתרים היסטוריים

רה"מ טען בסרטון תעמולה כי קודמיו לא השקיעו שקל באתרי מורשת ● האמת היא שהמדינה טיפלה באתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים כבר לפני עשרות שנים ● ובכל זאת, נתניהו יכול לרשום לזכותו מהפך בסדרי הגודל

שרון טל / צילום: רמי זרנגר

האותנטיות החדשה: איך לארח בחג

שרון טל, המעצבת הראשית של בית האופנה משכית, מארחת את החברות בביתה לארוחת חג