גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C3 איירקרוס: המכונית העירונית האירונית

עיצוב רטרו-עתידני משובב הוא הדבר הכי בולט בסיטרואן C3 איירקרוס, הנציגה של סיטרואן בפלח הג'יפונים ● על הכביש היא יעילה וזריזה והיא גם יכולה להתמודד עם שבילים מתונים, אבל נקודת החוזק העיקרית שלה היא באגף האופי

או-טו-טו הוא מגיע: הסיטרואן איירקרוס. קשה לטעות בו, אי אפשר להחמיץ אותו ואין ספק שיינעצו בו עיניים סקרניות לרוב. גם ממרחק קילומטר יבחין כל אדם שמדובר בסיטרואן. היצרן הצרפתי אימץ לעצמו בשנים האחרונות שפת עיצוב ייחודית הבולטת למרחקים. מעין רטרו-עתידני מוחצן, שיש בו קריצות נאות אל העבר הנועז של סיטרואן וגם מנות גדושות של עכשוויות מקורית משובבת. כך ב-C3, כך בקקטוס, וכך עתה באיירקרוס.

הוא נולד כדי למלא את מקומו של הסיטרואן פיקאסו, המיניוואנצ'יק המוצלח של סיטרואן. אף ששמו המלא הוא C3 איירקרוס, את בסיס הגלגלים שלו הוא נטל דווקא מן הסיטרואן C4. זאת, כדי להעניק עוד מנה נאה של מרחב פנימי לנוסעים, כראוי למכונית המבקשת להתחרות בשוק הלוהט של המיני SUV, או הג'יפונים, או הקרוס-אוברים. אפשר לכנותם בכל כינוי שמתחשק, אך כפי שיודע כל יצרן רכב, אסופת הגמדים המגודלים הללו כובשת זה כמה שנים את לבו ואת כיסו של ציבור הצרכנים.

המנוע העיקרי שישרת את הקהל בישראל יהיה מן הסתם ה-1.2 ליטר המוגדש. שלושה צילינדרים שמייצרים 110 כוחות-סוס ו-20 קג"מים שימושיים כבר בסל"ד נמוך למדי (הרבה קג"מים בסל"ד נמוך זה מה שנקרא בלשון העם "סוחב").

בתיבת ההילוכים מטפל גיר אוטומטי בעל 6 הילוכים. ההנעה היא קדמית. יומרות הירידה אל השטח - על אף החזות הג'יפית - די צנועות. אבל יש בורר מצבים המאפשר מיני שילובים של בלמים ודיפרנציאל (בלשון העם: פטנט שמקל התמודדות עם צמיגים שמסתובבים על ריק), שעשויים בהחלט לעזור בשבילי עפר לא אכזריים מדי ובתנאי דרך חלקלקים.

הזדרזתי לפרט בקצרה את הצד הטכני, כי עיקר בשורתו של ה-C3 האיירקרוס אינה בציודו המכני. למרבה תוגתם של כתבי-רכב, המכניקה המוטורית של רוב המכוניות בעולמנו המתהייטק-והולך כבר די חדגונית. כדי למצוא ייחוד מכני יש להרחיק נדוד אל הנישות הנידחות ביותר ולחפש שם. במכוניות "הזרם המרכזי", ההבדלים לא מי-יודע-מה גדולים.

את הייחוד צריכים הצרכנים לחפש בתחומים האחרים: בעיצוב, באבזור, וגם במה שמכונה - בהיעדר מלה מוצלחת יותר - "אופי". לצערי אינני יודע להסביר מה זה "אופי" של מכונית. כאשר רואים ו/או חווים - יודעים.

נתחיל מן העיצוב. כאמור לעיל, הוא סיטרואני למהדרין. בולבוסי במקצת מן החזית והירכתיים, כאילו-מגושם בצדדים, קורה אמצעית מושחרת מייצרת אשליה של גג מרחף, שילובי צבעים מפתיעים, שלל גומחות, בליטות, תוספות ועיטורים להאדרת הרושם הג'יפי-צבאי-הרפתקני-מסוקס. בקיצור, כל מה שצריך כדי לקמט אף אנין ולגרום לפיות מסוימים להתעקם באיסטניסיות. וראה זה פלא: הסך הכול מתוק להפליא. הנועץ עיניו באיירקרוס מעלה כמעט בעל כורחו חיוך מפרגן. כבמטה קסם נהפך הגודש להרמוני, הציעצוע נעשה משעשע וההגזמה נהיית לאמירה חייכנית. ואפילו הפרופורציות, שבמבט ראשון נראות קצת חריגות, הופכות במבט שני ושלישי לנעימות לעין וללב. בקיצור, הרבה חוכמה ואנינות יש בחריגות הזאת. למשל, מגוון שילובי הצבעים האפשרי מגיע עד כדי 90 קומבינציות ומעלה. ואם יורשה לי, לטעמי השילוב המוצלח ביותר הוא שילוב של אפור אלגנטי וכתום-תפוזי. נשמע נורא? נראה נפלא!

עיצוב הפנים של האיירקרוס לא מבייש את העיצוב החיצוני. גם כאן הדגש הוא על צבעוניות, עליזות, מקוריות ושימושיות. ניצול נכון של בסיס הגלגלים המוגדל יצר מרחב פנימי נדיב מאוד, הן בממדיו והן בתחושת האווריריות שהוא משרה על יושביו. סביבת הנהג גדושה גם היא בנגיעות חביבות של "סטייל". שוב שילובי צבעים משובבים, הגה פחוס בחלקו התחתון לתפארת הדאווין הספורטיבי, עיטורי צבע ו/או כרום, בלם יד מעוצב כמצערת מטוס, ועוד כהנה וכהנה גימיקים. ושוב - הסך הכול חביב, חייכני, עליז, נעים, ומאוד מאוד נוח לשהייה.

רשימת האבזור מכובדת עד מאוד מכובדת. דא-עקא, לא ברור מה יגיע עם המכונית לישראל, מה יהיה כרוך בתשלום נוסף, ומה בכלל לא יבוא. להלן רק חלק מן: תצוגה עילית, מצלמת אחור, שקעי 12 וולט, טעינת סמרטפון אלחוטית, סייען חניה, ספסל אחורי שניתן להזזה כדי להגדיל את תא המטען, בלימה אוטונומית, התרעת נתיב, ועוד ועוד ועוד.

במרכז הקונסולה נעוץ מסך רב תכליתי השולט במגוון רב של פעולות, מערכות ותפקודים. ושוב נתקלתי באותה צרה שכבר מצאתי בכמה וכמה מכוניות, חלקן גם בפלח הפרימיום האליטיסטי: יותר מדי תשומת לב, ריכוז ולימוד נדרשים כדי לבצע פעולות פשוטות ומוכרות. מה לעזאזל רע בסתם כפתור? למה צריך השתלמות מפרכת ועלעול באינספור תפריטים כדי לגלות היכן מפסיקים את הווישר (או משהו כזה)?

כמה מלים על הנהיגה באיירקרוס. למרות מראהו השרירני, אין טעם לגרור אותו למשימות ספורטיביות מדי. זו לא מכונית ראלי, וגם לא מכונית שטח. היא תתמודד בהצלחה עם שבילים מתונים, ותתנהל בזריזות, ביעילות ובנוחות על כל כביש. העיר, הפרברים והכבישים הבינעירוניים הם מרחב המחיה הטבעי שלה. שם היא בבית, ושם היא גם תעניק חוויית נסיעה מוצלחת מאוד לנהגה ולנוסעיה. אבל הגה קצת רך מדי, ותיבת הילוכים אוטומטית שיש בה היסוס מסוים כאשר דורשים ממנה יותר מדי, מקשים לחלץ ממנה מופעי מרוץ. ללקוחותיה זה לא יחסר, ולחובבי ראלי זה יחסר גם אצל רוב מתחרותיה.

והגענו אל ה"אופי". יש באיירקרוס משהו שיחלץ פרצי גיל גם מן הלימון החמוץ ביותר. זה העיצוב, זה הייחוד, זה החן. כמעט אמרתי שיש בה משהו אירוני. כאילו היא מגחכת קצת על מעצבים אחרים הרצים זה אחר זנבו של זה, וחוששים לפרוש מן ההמון. כאילו היא מכריזה: "אני פה כדי לשובב את הנפש ולשמח את הלב, ולא איכפת לי משום דבר". כאילו היא מבקשת להמחיש לכל רואיה מה זה בעצם "שיק" צרפתי פרחחי ועליז.

ובעולם שהולך ומיטמטם, הולך ומתקדר, הולך ומאבד את שפיותו, זה לא מעט.

סיטרואן C3 אייקרוס

מתחרות

שברולט טראקס

במחיר רשמי של 123 אלף שקל, לפני מבצעים למיניהם, מציעה הטראקס מנוע טורבו-בנזין חזק עם 140 כ"ס, תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות. היא ארוכה, רחבה וגבוהה מהאיירקרוס אם כי בסיס הגלגלים שלה מעט קצר יותר. העיצוב הוא SUV קלאסי

שברולט טראקס

רנו קפצ'ור

120 אלף שקל הוא המחיר של גרסת הבסיס האוטומטית של רנו קפצ'ור. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, שמייצר 120 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. הממדים דומים מאוד לאלה של הסיטרואן אם כי תא המטען קטן יותר משמעותית. קיימת גם גרסת טורבו-דיזל אוטומטית

רנו קפצ'ור / צילום: יחוצ

סוזוקי קרוס

במחיר של 125 אלף שקל לפני מבצעים, הקרוס של סוזוקי הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר בפלח שלו. הוא ארוך ורחב מהמתחרות הצרפתיות, אך ניצב על בסיס גלגלים דומה ומציע תא נוסעים מרווח. המנוע החדש מייצר 140 כ"ס ו-22 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות

סוזוקי קרוס

● הכותב היה אורח סיטרואן בצרפת

עוד כתבות

מחשבב העל במודיעין / צילום: גלעד ארצי

בהשקעה של 200 מיליון דולר לפחות, מגה אור תקים חוות שרתים בבית שמש

מגה אור, חברת ההחזקות בניהולו של צחי נחמיאס, השיקה ביחד עם נביוס חוות שרתים במודיעין ויוצאת לפרויקט גדול נוסף בתחום ● ההשקעה עשויה לצמוח בתוך עשור עד ל־2 מיליארד דולר ● המרכז עשוי להשתרע על פני 54 אלף מ"ר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ במעל 3%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ● אתמול - ההסלמה בעזה הובילה לירידות חדות, בעיקר במניות הביטוח והבנייה ● מיטב: ללא הורדת ריבית המשק יתקשה להתאושש ● ארה"ב: הפד רמז כי שהבנק המרכזי יחדול מצמצום המאזן, מתחזקות הציפיות להפחתת ריבית נוספת ● "בועה, בוודאות": וול סטריט משמיעה אזעקות על בום הבינה מלאכותית, בעוד המשקיעים נכנסים בכל הכוח

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

הבנקים יקשיחו תנאים? פרשת אוטומקס עלולה לפגוע ביבוא המקביל

יבואנית הרכב העקיף הגדולה בארץ מתמודדת בימים אלה עם חקירה פלילית בחשד לזיוף ומרמה ● כעת, במערכת הבנקאית בוחנים מספר אפשרויות להקשחת מתן אשראי לחברות יבוא מקביל

פרויקט בנייה למגורים / צילום: Shutterstock

3 עסקאות של רבע מיליארד שקל מלמדות מה המוסדיים חושבים על מניות הנדל"ן

מניות הנדל"ן, ובפרט אלו הפועלות בתחום היזמי, סומנו בשבועות האחרונים כמרוויחות הגדולות מהפסקת האש וזינקו בעשרות אחוזים - אבל בימים האחרונים העליות הפכו לירידות חדות ● במקביל לשינוי המגמה, 4 גופים מוסדיים ביצעו השקעות בחברות בענף

נטפים / צילום: יח''צ

"כשהמנכ"ל התחלף, המוזיקה השתנתה": מה יעלה בגורלה של ממציאת הטפטפות מקיבוץ חצרים?

קרן ההשקעות של יובל כהן במגעים לרכוש את נטפים לפי שווי של כמיליארד דולר - כמעט חצי מהשווי שהוענק לה לפני 6 שנים כשנמכרה לחברת צינורות פלסטיק ממקסיקו ● כעת מעריכים בשוק מה תעשה פורטיסימו עם הרכישה, ומה יציל את חברת הטפטפות מקיבוץ חצרים

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אחרי השיבושים: אמזון מדווחת על סימני התאוששות ב-AWS

לאחר תקלה גדולה בעקבות בעיות במתקני שירותי הענן של אמזון בצפון ווירג'יניה, החברה מודיעה כי "אנו רואים סימנים משמעותיים של התאוששות" ● בין החברות שנפגעו נמצאות מאנדיי הישראלית, זום וליפט

מושגים לאזרחות מיודעת. יתרות מט''ח / צילום: בר לביא

לא דולרים בכספת: איך באמת נראות יתרות המט"ח של בנק ישראל?

בנק ישראל מחזיק מטבעות זרים במטרה לספק למדינה הגנה בעת משבר ● לבנק אין כספות ענק עם המון שטרות, אז איך הוא שומר על מאות מיליארדי דולרים? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

ג'פריס בנק / צילום: ap, Jefferies

"הונו אותנו": מה גרם לבנק ג'פריס לאבד 3.8 מיליארד דולר בחודש

הירידה החדה במניית הבנק נובעת מסיפור הקריסה של חברת חלקי הרכב First Brands וחשיפת ג'פריס אליה ● באמצעות חברת ניהול הנכסים של הבנק, Point Bonita Capital, ג'פריס חשוף לחברה הקורסת בכ־715 מיליון דולר

24 מדינות הודיעו שלא ישלחו נשק לישראל. ההשפעה הייתה אפסית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: אמברגו הנשק לא השפיע על ישראל, התרחישים האפשריים לעתיד של ישראל והמדינה הפלסטינית, והבריטים מבקרים את ישראל אבל גם מנסים לשמור על היחסים ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף בנק הפועלים / צילום: טלי בוגדנובסקי

שוב עיצומים בבנק הפועלים: כל סניפי הבנק יושבתו מחר החל מהשעה 13:00

העיצומים הוכרזו ע"י ארגון עובדי בנק הפועלים במחאה על התנהלות ההנהלה המקדמת תוכנית התייעלות ● ארגון עובדי בנק הפועלים: "מנכ"ל הבנק מוביל תוכנית דורסנית ומנותקת, הכוללת צעדי קיצוץ חד־צדדיים, תוך פגיעה בעתיד הבנק" ● מהבנק נמסר: "מתנצלים על חוסר הנוחות ופועלים על־מנת להמשיך לספק פתרונות ללקוחותינו"

צוללת / צילום: Reuters, Andy Clark (CANADA MILITARY POLITICS)

גרמניה: יצרנית הצוללות לישראל מזנקת ב-60% אחרי ההנפקה

החטיבה הימית של טיסנקרופ, שהונפקה היום בבורסת פרנקפורט ושעומדת במרכז "פרשת הצוללות", מזנקת ב-60% ● הזינוק משקף את מבול ההזמנות שמציף את החברה, על רקע הצורך האירופי להשקיע בביטחון בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה

יו''ר קבוצת אשטרום, רמי נוסבאום / צילום: יוסי כהן

בעלי השליטה באשטרום מכרו מניות ב-110 מיליון שקל. אלה הרוכשים

רמי נוסבאום ודפנה לוי מכרו 1.4% ממניות החברה, בהנחה של כ-2% על מחיר המניה בשוק ● לגלובס נודע כי הרוכשים הן חברות ביטוח וקרנות גידור ● המכירה מגיעה על רקע ראלי של כ-70% במניית החברה מאז יוני 2024, אך מחירה עדיין נמוך בכ-20% ממחירי השיא בהם נסחרה המניה בתחילת שנת 2022

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

תחזית חדשה לשוק הדיור: פשיטות הרגל של קבלנים יגברו, ומתי תיעצר ירידת המחירים

סוכנות הדירוג והמחקר S&P צופה שיפור בענף המגורים רק במחצית השנייה של 2026 ● עד אז לפי התחזית, מחירי הדירות יוסיפו לרדת, ההאטה במכירות תמשיך ושיעור פשיטות הרגל בקרב יזמים עם מינוף גבוה צפוי לגדול

אחרי הפסקת האש: ממה חוששים כעת הפלסטינים בעזה?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: העזתים חוששים שהפסקת האש עלולה לקרוס בכל רגע, נשיא ארה"ב מטיף "למזרח תיכון חדש" אבל מה הסיכויים שזה יקרה, והסיבה שישראל קיבלה את מעורבותה של טורקיה בתוכנית טראמפ ● כותרות העיתונים בעולם

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

התערבות בחברות ממשלתיות ובניהול הבנקים: הכנסת פותחת את מושב החורף

מושב החורף של הכנסת נפתח עם שורה של הצעות חוק ● על הפרק: הגדלה דרמטית של המינויים הפוליטיים בחברות הממשלתיות, ניסיון לאפשר לממשלה למנות בכירים בשירות הציבורי והתערבות בשיקול־הדעת של הבנקים ● מה הסיכוי שהן יעברו?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחתימת הסכם מכס עם איחוד האמירויות הערביות / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

עד 15 קומות בהרצליה פיתוח: הבניין החדש של שגרירות האמירויות

התוכנית, המקודמת ע"י רשות מקרקעי ישראל, משתרעת על שטח של כ-2.5 דונם ונמצאת בדופן המזרחית של אזור התעסוקה בהרצליה פיתוח, בין רחוב ספיר לכביש החוף ● כיום פועל במגרש חניון עילי המיועד לשטח למבני ציבור

ירידות בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעקבות חילופי האש ברפיח וחידוש התקיפות בעזה: הבורסה ננעלה בירידות

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.1%, ת"א 90 נפל בכ-1.8% ● מדדי הבנייה הוביל את הירידות ונחלש בכ-3.6% ● המניות הדואליות משכו את הבורסה כלפי מטה ● חששות מפני יציבות הבנקים בארה"ב מוסיפות עוד שמן לתנודתיות בוול סטריט ● עונת הדוחות תצבור תאוצה, עם התוצאות של טסלה, אינטל ונטפליקס ● וגם: המניה שהאנליסטים צופים שתזנק בכ־40%

מבקרים ממשיכים לזרום ללובר לאחר הפריצה / צילום: Reuters, Ameer Alhalbi

שבע דקות באור יום, גניבה ב"שווי עצום": הפריצה למוזיאון הלובר מסעירה את צרפת

השוד הדרמטי בפריז חושף כשלים קשים באבטחה, והרשויות מודות: "אנחנו מודעות לכך שהמוזיאונים בצרפת פגיעים" ● בין הפריטים שנגנבו: ענק המלכה ונזר הקיסרית - "אוצרות שאי־אפשר להעריכם" ● החשש: הפריטים יפורקו ויימכרו בשוק השחור

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

לא יפן: נחשפה המחזיקה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות

קרנות הגידור באיי קיימן מחזיקות 1.85 טריליון דולר באג"ח אמריקאיות, הרבה יותר מהנתונים הרשמיים והרבה יותר מסין, יפן ובריטניה ● והסיכון לפי מיטב הוא גדול: "הפוזיציות האלה גורמת לתנודתיות באג"ח ממשלת ארה"ב שלא נופלת מהמניות הספקולטיביות ביותר"

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה: התועלת המפתיעה של ניתוחים להקטנת חזה

חוקרים מבית החולים הדסה ערכו מחקר על נשים שעברו ניתוח להקטנת חזה, והגיעו למסקנה מעניינת; חברת פרוטליקס קיבלה בשורה מאכזבת מרשות התרופות האירופית, והמניה צנחה; וגם: חברת אומניקס, שלמדה מהחרקים לייצר אנטיביוטיקה, הודיעה על גיוס של מיליונים ● השבוע בביומד