גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C3 איירקרוס: המכונית העירונית האירונית

עיצוב רטרו-עתידני משובב הוא הדבר הכי בולט בסיטרואן C3 איירקרוס, הנציגה של סיטרואן בפלח הג'יפונים ● על הכביש היא יעילה וזריזה והיא גם יכולה להתמודד עם שבילים מתונים, אבל נקודת החוזק העיקרית שלה היא באגף האופי

או-טו-טו הוא מגיע: הסיטרואן איירקרוס. קשה לטעות בו, אי אפשר להחמיץ אותו ואין ספק שיינעצו בו עיניים סקרניות לרוב. גם ממרחק קילומטר יבחין כל אדם שמדובר בסיטרואן. היצרן הצרפתי אימץ לעצמו בשנים האחרונות שפת עיצוב ייחודית הבולטת למרחקים. מעין רטרו-עתידני מוחצן, שיש בו קריצות נאות אל העבר הנועז של סיטרואן וגם מנות גדושות של עכשוויות מקורית משובבת. כך ב-C3, כך בקקטוס, וכך עתה באיירקרוס.

הוא נולד כדי למלא את מקומו של הסיטרואן פיקאסו, המיניוואנצ'יק המוצלח של סיטרואן. אף ששמו המלא הוא C3 איירקרוס, את בסיס הגלגלים שלו הוא נטל דווקא מן הסיטרואן C4. זאת, כדי להעניק עוד מנה נאה של מרחב פנימי לנוסעים, כראוי למכונית המבקשת להתחרות בשוק הלוהט של המיני SUV, או הג'יפונים, או הקרוס-אוברים. אפשר לכנותם בכל כינוי שמתחשק, אך כפי שיודע כל יצרן רכב, אסופת הגמדים המגודלים הללו כובשת זה כמה שנים את לבו ואת כיסו של ציבור הצרכנים.

המנוע העיקרי שישרת את הקהל בישראל יהיה מן הסתם ה-1.2 ליטר המוגדש. שלושה צילינדרים שמייצרים 110 כוחות-סוס ו-20 קג"מים שימושיים כבר בסל"ד נמוך למדי (הרבה קג"מים בסל"ד נמוך זה מה שנקרא בלשון העם "סוחב").

בתיבת ההילוכים מטפל גיר אוטומטי בעל 6 הילוכים. ההנעה היא קדמית. יומרות הירידה אל השטח - על אף החזות הג'יפית - די צנועות. אבל יש בורר מצבים המאפשר מיני שילובים של בלמים ודיפרנציאל (בלשון העם: פטנט שמקל התמודדות עם צמיגים שמסתובבים על ריק), שעשויים בהחלט לעזור בשבילי עפר לא אכזריים מדי ובתנאי דרך חלקלקים.

הזדרזתי לפרט בקצרה את הצד הטכני, כי עיקר בשורתו של ה-C3 האיירקרוס אינה בציודו המכני. למרבה תוגתם של כתבי-רכב, המכניקה המוטורית של רוב המכוניות בעולמנו המתהייטק-והולך כבר די חדגונית. כדי למצוא ייחוד מכני יש להרחיק נדוד אל הנישות הנידחות ביותר ולחפש שם. במכוניות "הזרם המרכזי", ההבדלים לא מי-יודע-מה גדולים.

את הייחוד צריכים הצרכנים לחפש בתחומים האחרים: בעיצוב, באבזור, וגם במה שמכונה - בהיעדר מלה מוצלחת יותר - "אופי". לצערי אינני יודע להסביר מה זה "אופי" של מכונית. כאשר רואים ו/או חווים - יודעים.

נתחיל מן העיצוב. כאמור לעיל, הוא סיטרואני למהדרין. בולבוסי במקצת מן החזית והירכתיים, כאילו-מגושם בצדדים, קורה אמצעית מושחרת מייצרת אשליה של גג מרחף, שילובי צבעים מפתיעים, שלל גומחות, בליטות, תוספות ועיטורים להאדרת הרושם הג'יפי-צבאי-הרפתקני-מסוקס. בקיצור, כל מה שצריך כדי לקמט אף אנין ולגרום לפיות מסוימים להתעקם באיסטניסיות. וראה זה פלא: הסך הכול מתוק להפליא. הנועץ עיניו באיירקרוס מעלה כמעט בעל כורחו חיוך מפרגן. כבמטה קסם נהפך הגודש להרמוני, הציעצוע נעשה משעשע וההגזמה נהיית לאמירה חייכנית. ואפילו הפרופורציות, שבמבט ראשון נראות קצת חריגות, הופכות במבט שני ושלישי לנעימות לעין וללב. בקיצור, הרבה חוכמה ואנינות יש בחריגות הזאת. למשל, מגוון שילובי הצבעים האפשרי מגיע עד כדי 90 קומבינציות ומעלה. ואם יורשה לי, לטעמי השילוב המוצלח ביותר הוא שילוב של אפור אלגנטי וכתום-תפוזי. נשמע נורא? נראה נפלא!

עיצוב הפנים של האיירקרוס לא מבייש את העיצוב החיצוני. גם כאן הדגש הוא על צבעוניות, עליזות, מקוריות ושימושיות. ניצול נכון של בסיס הגלגלים המוגדל יצר מרחב פנימי נדיב מאוד, הן בממדיו והן בתחושת האווריריות שהוא משרה על יושביו. סביבת הנהג גדושה גם היא בנגיעות חביבות של "סטייל". שוב שילובי צבעים משובבים, הגה פחוס בחלקו התחתון לתפארת הדאווין הספורטיבי, עיטורי צבע ו/או כרום, בלם יד מעוצב כמצערת מטוס, ועוד כהנה וכהנה גימיקים. ושוב - הסך הכול חביב, חייכני, עליז, נעים, ומאוד מאוד נוח לשהייה.

רשימת האבזור מכובדת עד מאוד מכובדת. דא-עקא, לא ברור מה יגיע עם המכונית לישראל, מה יהיה כרוך בתשלום נוסף, ומה בכלל לא יבוא. להלן רק חלק מן: תצוגה עילית, מצלמת אחור, שקעי 12 וולט, טעינת סמרטפון אלחוטית, סייען חניה, ספסל אחורי שניתן להזזה כדי להגדיל את תא המטען, בלימה אוטונומית, התרעת נתיב, ועוד ועוד ועוד.

במרכז הקונסולה נעוץ מסך רב תכליתי השולט במגוון רב של פעולות, מערכות ותפקודים. ושוב נתקלתי באותה צרה שכבר מצאתי בכמה וכמה מכוניות, חלקן גם בפלח הפרימיום האליטיסטי: יותר מדי תשומת לב, ריכוז ולימוד נדרשים כדי לבצע פעולות פשוטות ומוכרות. מה לעזאזל רע בסתם כפתור? למה צריך השתלמות מפרכת ועלעול באינספור תפריטים כדי לגלות היכן מפסיקים את הווישר (או משהו כזה)?

כמה מלים על הנהיגה באיירקרוס. למרות מראהו השרירני, אין טעם לגרור אותו למשימות ספורטיביות מדי. זו לא מכונית ראלי, וגם לא מכונית שטח. היא תתמודד בהצלחה עם שבילים מתונים, ותתנהל בזריזות, ביעילות ובנוחות על כל כביש. העיר, הפרברים והכבישים הבינעירוניים הם מרחב המחיה הטבעי שלה. שם היא בבית, ושם היא גם תעניק חוויית נסיעה מוצלחת מאוד לנהגה ולנוסעיה. אבל הגה קצת רך מדי, ותיבת הילוכים אוטומטית שיש בה היסוס מסוים כאשר דורשים ממנה יותר מדי, מקשים לחלץ ממנה מופעי מרוץ. ללקוחותיה זה לא יחסר, ולחובבי ראלי זה יחסר גם אצל רוב מתחרותיה.

והגענו אל ה"אופי". יש באיירקרוס משהו שיחלץ פרצי גיל גם מן הלימון החמוץ ביותר. זה העיצוב, זה הייחוד, זה החן. כמעט אמרתי שיש בה משהו אירוני. כאילו היא מגחכת קצת על מעצבים אחרים הרצים זה אחר זנבו של זה, וחוששים לפרוש מן ההמון. כאילו היא מכריזה: "אני פה כדי לשובב את הנפש ולשמח את הלב, ולא איכפת לי משום דבר". כאילו היא מבקשת להמחיש לכל רואיה מה זה בעצם "שיק" צרפתי פרחחי ועליז.

ובעולם שהולך ומיטמטם, הולך ומתקדר, הולך ומאבד את שפיותו, זה לא מעט.

סיטרואן C3 אייקרוס

מתחרות

שברולט טראקס

במחיר רשמי של 123 אלף שקל, לפני מבצעים למיניהם, מציעה הטראקס מנוע טורבו-בנזין חזק עם 140 כ"ס, תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות. היא ארוכה, רחבה וגבוהה מהאיירקרוס אם כי בסיס הגלגלים שלה מעט קצר יותר. העיצוב הוא SUV קלאסי

שברולט טראקס

רנו קפצ'ור

120 אלף שקל הוא המחיר של גרסת הבסיס האוטומטית של רנו קפצ'ור. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, שמייצר 120 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. הממדים דומים מאוד לאלה של הסיטרואן אם כי תא המטען קטן יותר משמעותית. קיימת גם גרסת טורבו-דיזל אוטומטית

רנו קפצ'ור / צילום: יחוצ

סוזוקי קרוס

במחיר של 125 אלף שקל לפני מבצעים, הקרוס של סוזוקי הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר בפלח שלו. הוא ארוך ורחב מהמתחרות הצרפתיות, אך ניצב על בסיס גלגלים דומה ומציע תא נוסעים מרווח. המנוע החדש מייצר 140 כ"ס ו-22 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות

סוזוקי קרוס

● הכותב היה אורח סיטרואן בצרפת

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

שני עורכי דין חשודים בתרמית של מאות מיליונים. כך עבדה השיטה

פרקליטות המדינה הגישה כתבי אישום חמורים נגד חמישה נאשמים, בהם שני עורכי־דין ומהנדס, בטענה כי פעלו במשך שנים לשיווק קרקעות ציבוריות באזור סכנין תוך זיוף מסמכים, הצגת מצגי שווא והלבנת הון בהיקף של כ־200 מיליון שקל ● יחד עם כתבי האישום הוגשה בקשה לתפיסת רכוש בשווי כ־55 מיליון שקל

רני צים / צילום: רמי זרנגר

היעד הבא? רני צים מתרחב למדינה חדשה

איש העסקים נכנס לפעילות משותפת עם רשת המרכולים מאס (MAS) מקפריסין ● חברת התוכנה אלעד מערכות פועלת להכשיר ולגייס 120 ג'וניורים ופונה במיוחד ללוחמי צה"ל ● חברת סופרגז משיקה שירות לאספקת גז המבוסס על בינה מלאכותית ● אירועים ומינויים

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

בנק הפועלים מחלק עוד מניות ללקוחות: מי זכאים

הבנק השיק מהלך נוסף של חלוקת מניות, כחלק מדרישות מתווה ההטבות של בנק ישראל ● לקוחות הבנק יוכלו לבחור בין 2 מניות לבין תשלום מזומן של 125 שקל עד אמצע החודש הבא

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

חברת המכשור הרפואי שגייסה מיליוני דולרים וחתמה על הסכם הפצה

חברת המכשור הרפואי Pathkeeper Surgical הודיעה על השלמת גיוס סיד בהשתתפות משקיעים בולטים ● לפני כמה חודשים חתמה החברה על הסכם הפצה בארה"ב עם חברת המכשור הרפואי Highridge Medical בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בתל אביב; שופרסל צונחת במעל 8%

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● וול סטריט סיכמה אתמול יום רביעי רצוף של עליות, אם כי לא ברור כמה זמן המגמה תימשך ● אנבידיה עלתה במסחר אתמול, ואלפאבית ירדה, אך עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● וגם: האנליסט שצופה לאורקל אפסייד של 90%

צביקה שווימר, מנכ''ל אלטקטרה צריכה / צילום: איל יצהר

קרפור מציגה שיפור ברווח, עיתוי החגים פגע בהכנסות הרשת

רשת הקמעונאות, שבשליטת אלקטרה צריכה, סבלה במהלך הרבעון השלישי מירידה של 6% במכירות בחנויות זהות, אך הצליחה לשפר את הרווח התפעולי ובשורה התחתונה רשמה רווח נקי של 5 מיליון שקל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

רבעון טוב לקרן קיסטון והמיזוג שהקפיץ את הרווח של להב

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● מימוש האופציה באגד יצר לקיסטון רווח חד פעמי של 98 מיליון שקל ● להב אל.אר: מיזוג בתחום האנרגיה הירוקה סייע לזינוק דרמטי של 300% ברווח הנקי

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

פעילויות הליבה והרווח הפיננסי העודף הקפיצו את הרווח הכולל של מגדל ב-47%

מגדל ביטוח מדווחת כי ברבעון השלישי זינק הרווח הכולל שלה בכ-47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם לכ-535 מיליון שקל ● בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הרווח הכולל הסתכם ב-1.36 מיליארד שקל, עלייה של 9.4% ביחס לתקופה המקבילה

סופר ספיר ו-A2Z חתמו על עסקת עגלות חכמות בהיקף 30 מיליון דולר

בעסקה ששווה 30 מיליון דולר, חברת A2Z חתמה על הסכם לאספקת 3,000 עגלות חכמות לרשת סופר ספיר ● "זה יאפשר לנו להגדיל ב–10% את סל הקנייה", אמר אורן ספיר, מנכ"ל הרשת

המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה / צילום: Shutterstock

האולטימטום והתגובה החריפה: המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה

מניות הביטוח צנחו בחדות אחרי שהמפקח דרש משמונה חברות בענף לעדכן עד פברואר את התעריפים שהן גובות על ביטוח מקיף וביטוח צד ג' ● בחברות זועמים, וטוענים כי המחירים ממילא יורדים, אבל גורמים בענף מסבירים כי האיום מצד הרגולטור עשוי להוריד אותם עוד יותר

עוצר הוטל על מעון הנשיא / צילום: ap, Mark Schiefelbein

שני אנשי המשמר הלאומי נורו מחוץ לבית הלבן, עוצר הוטל על מעון הנשיא

יריות בוושינגטון: חשוד אחד נעצר אחרי שפתח באש לעבר אנשי המשמר הלאומי • שני הנפגעים הובהלו לבתי חולים, אחד מהם במצב קריטי • היורה הוא אזרח אפגניסטן בן 29, שנכנס לארה"ב ב-2021, ולפי דיווח ב-CNN לא משתף פעולה בחקירה • הנשיא טראמפ נמצא בביתו שבפלורידה ושיתף ברשת החברתית שלו: "החיה שירתה באנשי המשמר הלאומי - תשלם על זה מחיר כבד"

מימין לשמאל: ערן בילסקי, יוני אושרוב, אבי אייל ורן אחיטוב / צילום: Entrée Capital

בתוך חצי שנה: אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר לקרנות AI ודיפטק

קרן ההון סיכון אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר להשקעה בסטארט-אפים בתחומי הבינה המלאכותית, דיפ-טק וקריפטו ● הודעת הגיוס אינה מסגירה את זהות המשקיעים, אך לגלובס נודע כי ביניהם גם גופים מוסדיים ישראלים וזרים ● הקרן המוצלחת ביותר של אנטרי השיגה למשקיעים תשואה של פי 30.2

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; פומה מזנקת בכ-14%

הניקיי עלה בכ-1.3% ● וול סטריט סיכמה אתמול יום רביעי רצוף של עליות, אם כי לא ברור כמה זמן המגמה תימשך ● אנבידיה טיפסה ואלפאבית נפלה, אך האחרונה עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● הביטקוין התאושש אתמול ונסחר הבוקר סביב 90 אלף דולר ● ירידות קלות במחירי הנפט

אף אחד לא קרא אותו, אבל הספר הכי אנטישמי הפך לרב מכר בעולם הערבי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ארה"ב הצליחה לצמצם את כוחה של ישראל במזרח התיכון, בחיזבאללה לא יודעים איך להגיב לחיסול הרמטכ"ל, ישראל ממשיכה להשפיע על בחירות בארה"ב, ואיך הפך "מיין קאמפף" לרב מכר בעולם הערבי ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן הנושא מצלמה של נקסט ויז'ן / צילום: נקסט ויז'ן

המדד הביטחוני החדש בבורסת ת"א לא מצליח להתרומם, ואיפה בכל זאת יש הזדמנות?

פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א מציג ירידות של כמעט 5% ● המו"מ להסכם בין אוקראינה לרוסיה, וסיום המלחמה בעזה, מעיבים לאחרונה על ביצועי המניות שכיכבו בשלוש השנים האחרונות ● האם בבורסה הצטרפו לחגיגה מאוחר מדי?

טנק ליאופרד עם מערכת מעיל רוח / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

המדינה שמבקרת את ישראל אבל רוכשת מוצרים של רפאל

למרות הביקורת על ישראל, נורבגיה רוכשת את טנקי ליאופרד החדשים שמצוידים במערכת מעיל רוח של רפאל ● שמונה חברות דיפנס-טק ישראליות הציגו בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה באסיה ● בריטניה קידמה חוזה לפיתוח מערכת דראגון פייר ● רוסיה החלה להשתמש בדגם איראני מתקדם של חימוש משוטט ● וגם: אוקראינה ויוון חותמות על הסכם לייצור כשב"מים משותף ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

מנכ"ל וויזאייר נחת בישראל. הצדדים יצליחו לגשר על הפערים?

מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית הגיע לישראל וצפוי להיפגש עם שרת התחבורה מירי רגב ● ברקע, התוכנית להקמת בסיס בישראל, והפערים המשמעותיים שנפערו ● הצדדים יצליחו לרדת מהעץ?

צמיד של פנדורה / צילום: שטארסטוק

תגובת שרשרת: שוק התכשיטים בישראל מתקשה להתרחב, וסמוטריץ' לא מסייע

בשנים האחרונות נדרש שוק התכשיטים להמציא את עצמו מחדש, בעיקר לאור העדפות דור ה־Z שהפך לכוח קנייה משמעותי ● עד כמה תשפיע החלטת שר האוצר להעלות את הפטור ממע"מ על יבוא מחו"ל, ומה נדרש מהשחקניות בענף

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

דוחות שופרסל: המכירות בחנויות זהות נפלו בחדות

הכנסות רשת המזון הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי, ירידה של 9% בתוך שנה ● הרווח הנקי של שופרסל ירד ברבעון השלישי ב-36% ל-168 מיליון שקל, אך בנטרול מכירת ההחזקה בפייבוקס ברבעון המקביל אשתקד, הרווח הנקי עלה בכ-4.5%