גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמ"י מבקשת להתנתק מהשמאי הממשלתי ולהקים מאגר עצמאי

ברשות מקרקעי ישראל מביעים חוסר שביעות-רצון מתפקודו של השמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני, מ"האיחורים הגדולים בהכנת השומה" ומהתערבותו של השמאי הממשלתי בקביעת שומה מופחתת לארגון אכסניות הנוער, שבו עבד אחיו

אוהד עיני / צילום: תמר מצפי
אוהד עיני / צילום: תמר מצפי

משרד השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים עובר בימים אלה טלטלה. ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שוקלים להתנתק מקצועית מהשמאי הממשלתי הראשי ולהקים מנגנון עצמאי.

במסמך פנימי של משרד המשפטים שהגיע לידי "גלובס", נמסר על פגישה של בכירי מטה הדיור ומנכ"ל רמ"י עדיאל שמרון עם מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור (קרובת משפחה של עיני בדרגה רחוקה). בפגישה הובעה אי שביעות-רצון מתפקוד השמאי הממשלתי (שמ"ר), כולל בעיית האיחורים הגדולים בתהליך השומה. במסמך נאמר: "הקושי הביורוקרטי בצורך בבקרה וניהול של השמ"ר מקשה על הפעילות, לפיכך רמ"י מבקשת להתייעל באמצעות מאגר שמאים שלה וניהולם (ניהולי ומקצועי) עד לשלב ההשגה ובכפוף לקווים מנחים של השמ"ר".

"מתנהל שיח מקצועי"

בכיר במשרד המשפטים אמר ל"גלובס" כי "רמ"י דורשת בעיקר לקבל את האחריות הכוללת על השלב הראשון בתהליך בתהליך קביעת השומה, עם מאגר שמאים עצמאי, גם כדי להתגבר על האיחורים הגדולים בטיפול בתיקים. זה אפשרי, כי רמ"י הפכה לרשות עצמאית וככזו היא לא חייבת לקבל את השירות מהשמאי הממשלתי".

עם זאת, גורמים ברמ"י מציינים כי השמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני מנסה לאחרונה לשקם עימם את היחסים, ומשקיע מאמצים בולטים בשיפור הקשרים בין האגף שלו לבין השמאית הראשית של רמ"י, מירי רימון.

בתגובה להסתייגות מעבודתם, פירט עיני בפני המנכ"לית פלמור תוכנית "לטיוב עבודת האגף במטרה לשפר את השירות". פלמור הציעה "שרמ"י תפנה בכתב וטענותיה ייבדקו, ותינתן תשובה על ידי השמ"ר והמשרד".

מרמ"י נמסר בעניין: "מתנהלים דיונים מקצועיים בין הגורמים לייעול התהליך".

ממשרד המשפטים נמסר בעניין: "אכן מתנהל בימים אלה שיח מקצועי הקשור בהיבטים שונים הנוגעים לעבודת השמאי הממשלתי הראשי ורמ"י. בהקשר זה נבחנות הצעות שונות, בשים לב להחלטת הממשלה וכן הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, שלפיהן השמאי הממשלתי הראשי הוא הגורם המדינתי היחיד המוסמך בתחום שומת המקרקעין. הדיונים המקצועיים בנושא טרם מוצו, ומעורבים בהם מנכ"לית משרד המשפטים, מנהל רמ"י והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי). הניסיון לייחס לשיח המקצועי היבטים פרסונליים הוא רכילותי, חסר בסיס ולא ראוי".

ההיבטים הפרסונליים של הסיפור נוגעים לכך שעיני, תושב ההתנחלות אלעזר, היה בעבר שמאי ראשי ברמ"י ומנהל מחוז ירושלים לתקופה קצרה. בדוח ביקורת פנימית ברמ"י, שעסק בתפקודו של עיני במכרז קרקע ביישוב אלפי מנשה, התגלו ליקויים ובמהלכו הופחת מחיר הקרקע במחצית. את תפקידו כמנהל מחוז ירושלים ברמ"י עזב עיני כעבור חודשים אחדים, לאור מה שהוגדר כ"קשיים ניהוליים". במאבק על תפקיד השמאי הממשלתי הראשי הוא זכה לתמיכה של בכירים במפלגת הבית היהודי, ובחודש יוני 2017 החליטה שרת המשפטים איילת שקד למנות אותו לתפקיד השמאי הממשלתי.

חלק מהטענות כלפי עיני מקורן בטיפולו בנושא שקשור לארגון אכסניות נוער בישראל (אנ"א), שביקש מרמ"י קבלת אישור לתוספת זכויות, בין השאר באכסניית נוער כרי דשא, על שפת הכנרת, והנושא השמאי היה תוספת השווי שיש לייחס לקרקע.

משה עיני, אחיו של אוהד עיני, היה אחד הבכירים בארגון אכסניות הנוער וניהל את אכסניית אגרון הגדולה בירושלים.

בשלב הראשון, שמאי רמ"י העריך את ערך השבחת הקרקע ב-1.219 מיליון שקל. בשלב השני, ארגון האכסניות הגיש השגה על ההחלטה, שנדונה בפני הרכב בראשות איריס כפרי, ראש תחום שמאות של רמ"י בצפון. בקשת האכסניות להפחתת הערך נדחתה. ההחלטה בהשגה הזו נמסרה באוגוסט 2016, ונקבע בה כי ערך ההשבחה הוא 1.5 מיליון שקל.

הארגון ביקש שוב להפחית את ערך הקרקע, והפעם בפני הערכאה הגבוהה ביותר בתחום השמאות, ועדת ההשגות.

השמאי הממשלתי עיני הציב את עצמו בהרכב ועדת ההשגות, יחד עם עו"ד מיכל כהן ועם השמאית המכריעה שושי שרביט שפירא. הדיון בוועדת ההשגות נערך באמצע נובמבר 2017, ובפרוטוקול נרשם: "בפתח הדיון ולטובת גילוי נאות הצהיר חבר הוועדה, מר אוהד עיני, כי אחיו הוא מנהל אכסניית נוער אגרון בירושלים, אשר בסוף החודש מתעתד לפרוש מאנ"א". בפרוטוקול נרשם שאיריס כפרי מרמ"י ביקשה שלא להביע עמדה לכאן או לכאן, ולאור הסכמה של נציג נוסף של רמ"י, "החליטה הוועדה כי אין מניעה, אישית או אחרת, מלדון בתיק במותב הנוכחי וכי ניתן לקיים את הדיון".

האח והאכסנייה

ועדת ההשגות של עיני החליטה כי תוספת הערך בקרקע היא לא 1.2 מיליון שקל ולא 1.5 מיליון שקל, אלא רק 615 אלף שקל בלבד. על כך העירה לאחרונה כפרי בכינוס שמאים, כי "זה לא בסדר שאוהד ישב בהחלטה שקשורה לאח שלו, והוא היה צריך לפסול את עצמו בלי לשאול אף אחד".

תגובת משרד המשפטים: "בפתח הדיון בוועדת ההשגות הודיע השמאי הממשלתי הראשי על תפקידו של אחיו. משלא הוצגה התנגדות של מי מהצדדים, לרבות נציגת רמ"י, החליטה הוועדה שאין מניעה מלדון בתיק בהרכב שנקבע. הדברים משתקפים היטב בפרוטוקול. מר עיני הדגיש בנוסף כי לא קיים קשר בין תפקידו של אחיו, שניהל אכסניה בירושלים והודיע על פרישתו לפני הדיון בוועדה, לבין ההשגות שהוגשו שעניינן אכסניות בבית שאן ובכרי דשא. יש לתהות מדוע עולה הטענה כעת, רק לאחר פרסום החלטת הוועדה".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "בתחילת הדיון הודיע אוהד עיני שאחיו ממלא תפקיד ניהולי באנ"א, ואין לו קשר לנכס שעמד בבסיס ההשגה, ושאל אם יש התנגדות שיכהן כחבר ועדה הדנה בהשגה. איריס כפרי, שמאית מרחב צפון ברמ"י, בחרה שלא להתנגד, ואוהד עיני נשאר בדיון כחבר ועדה מטעם השמאי הממשלתי".

גל עזיבות במשרד השמאי הממשלתי: "הזדמנות לרענון השורות ולהזרמת דם חדש"

אגף השמאי הממשלתי הראשי ספג לאחרונה גם גל פרישות של בכירים, שלדברי בכירים באגף יש בו מימד של מחאה והבעת אי אמון.

אייל מידן, סגן השמאי הממשלתי הראשי, שראה את עצמו מועמד לתפקיד השמאי הראשי, הודיע על פרישה אחרי מינויו של עיני ועזב. אור לוי, סגן השמאי הממשלתי הראשי, הזוכה להערכה מקצועית גבוהה, הודיע לפני שבועות אחדים על עזיבתו, ולדברי גורמים המקורבים לנושא על רקע תחושה של פגיעה במעמדו.

אסף אשכנזי, שהיה סגן מנהל מחוז ירושלים בשמאי הממשלתי ומועמד לתפקיד מנהל המחוז, הודיע על פרישה במה שנראה למכריו כחוסר נכונות לעבוד בכפיפות לעיני. רועי בן יהודה, שהיה שמאי מחוזי בירושלים הודיע לאחרונה על פרישה, וכנראה ייקלט כיועץ ברשות מקרקעי ישראל.

ממשרד המשפטים נמסר בעניין כי "העובדים אשר הודיעו על פרישתם, פרשו כל אחד מסיבותיו, כאשר ברקע לדברים תוכנית פרישה מיטיבה או רצון לפתח קריירה בשוק הפרטי. משרד המשפטים רואה בתחלופת עובדים תהליך טבעי, ואף הזדמנות לרענון השורות ולהזרמת דם חדש למערכת".

עוד כתבות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-13%, שופיפיי מתרסקת ב-20%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● לידר: "אנו מתרשמים לחיוב מהביצועים של טבע" ● המסחר באירופה ננעל בעליות ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עקפו את ציפיות האנליסטים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי