גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חזון הרפואה המותאמת אישית: בדיקות סקר וטיפול מונע לסרטן

הפרופסורים קרלו קרוצ'ה, ברט ווגלשטיין ומרי-קלייר קינג, שזכו לאחרונה בפרס דן דוד לרפואה מותאמת אישית, טוענים כי הרופאים לא מוכנים כיום לסוג רפואה כזה, משום שרבים מהם לא מבינים גנטיקה כלל ● "יותר ויותר אנחנו מבינים שסרטן הוא מחלה גנטית, והעובדה שאונקולוג היה יכול לעבור הכשרה בלי ללמוד גנטיקה היא מחרידה"

"הרופאים אינם ערוכים להתמודד עם רפואה מותאמת אישית", מסכימים שלושת הזוכים בפרס דן דוד בתחום זה "רופאים רבים לא מבינים גנטיקה בכלל", הם ממשיכים, "כי הם למדו לפני עשור ומעלה, ובעשור הזה התרחשה המהפכה בהבנת התחום. עבור רופאים רבים, גנטיקה כלל לא הייתה מקצוע חובה כשהם למדו רפואה".

השלושה הם קרלו קרוצ'ה, פרופ' מאוניברסיטת אוהיו, הידוע בחלקו בפיענוח מנגנונים גנטיים של סרטן; פרופ' ברט ווגלשטיין מבית הספר לרפואה של בית החולים ג'ון הופקינס, שהראה כיצד הצטברות של מוטציות גנטיות מובילה בסופו של דבר לסרטן; ופרופ' מרי-קלייר קינג, שגילתה כיצד מוטציות מולדות משפיעות על הסיכון לפתח סרטן וגילתה את גן ה-BRCA, שמוטציות מסוימות בו מעלות עשרות מונים את הסיכון ללקות בסרטן השד (הבדיקה שפותחה לאיתור BRCA כבר הצילה חיים של אלפי ואולי מאות אלפי נשים).

לפני כשבועיים הגיעו שלושת המומחים לישראל כדי לקבל את פרס דן דוד, שניתן בקטגוריות הווה, עבר ועתיד. קטגוריית העתיד הוקדשה השנה לרפואה מותאמת אישית. שלושת הזוכים מגיעים מתחום חקר הסרטן.

"יותר ויותר אנחנו מבינים שסרטן הוא מחלה גנטית", אומר קרוצ'ה. "והעובדה שאונקולוג היה יכול לעבור את הכשרתו בלי ללמוד גנטיקה היא מחרידה בעיניי". קרוצ'ה אינו מתכוון לכך שהסרטן הוא מחלה תורשתית בהכרח, אלא שהתא צובר עוד ועוד מוטציות כשהוא מתחלק. "בכל שכפול של תאים, נצברות בתא החדש בערך חמש מוטציות גנטיות לעומת התא המקורי. לרוב המוטציות הללו אין משמעות. לחלקן יש משמעות שאיננה קשורה לסרטן, אולם אם המוטציות מופיעות באחד משלושה גנים שנקראים 'דרייברים', גנים האחראים לבקרת קצב החלוקה של התא, הרי שהתא עלול להפוך לסרטני. זה קורה גם אם המוטציה מתרחשת בגן שהתפקיד שלו הוא לבקר את ה'דרייברים'".

והיכן נכנסת לפעולה הגנטיקה שאיתה נולדנו? לדברי פרופ' קינג, "לפעמים אנחנו נולדים עם גן שיש עליו מוטציה, אך בעת הלידה המוטציה הזאת אינה משנה את חיינו בשום דבר, אין לה השלכות התפתחותיות כלשהן. אולם אם אנחנו צוברים לאורך החיים עוד מוטציות בגן הזה, או בבן הזוג שלו שהגיע מההורה השני, פתאום יכולה לפרוץ המחלה. הסיכון לכך הוא גבוה יותר אם מלכתחילה אחד הגנים לא תקין"

טיפול מונע, כמו בקרדיולוגיה

הסיכונים הללו הם גם הזדמנות. תרופות מתאמות אישית לסרטן, שנכון יותר לקרוא להן תרופות "מותאמות גידול", יכולות לזהות את המוטציות שהתרחשו אך ורק בתא הסרטני, ולא בתא הבריא. אפשר למקד את החיפוש בגנים הקשורים לאחד הדרייברים. כמו כן אפשר לסרוק מראש אוכלוסיות כדי לגלות גנים שיכולים להעמיד אותם בסיכון מיוחד לסוגי סרטן מסוימים, וכך לאתר אותם בשלב הרבה יותר מוקדם.

"ל-15% מהסרטנים יש היום מוטציה שיכולה להיות מטרה לתרופות ביולוגיות ממוקדות", אומר פרופ' ווגלשטיין. "עוד כ-10% ממקרי הסרטן יגיבו היטב לאימונותרפיה (גישת טיפול שבה מעוררים את מערכת החיסון לאתר את הסרטן ולתקוף אותו - ג"ו). עוד תחום שהמעבדה שלנו עובדת עליו הוא מניעה. כשהתחלנו לעבוד על הגנטיקה של הסרטן, חשבנו בכיוון של ריפוי, אולם משום שאני רופא ילדים במקור, תמיד התעניינתי לא פחות במניעה, כי ראיתי מה החיסונים עשו במיגור מחלות הילדים. הערוצים הגנטיים שגילינו מסמנים מסלול מותאם אישית לא רק לטיפול אלא גם למניעה.

"כשאנחנו אומרים מניעה, אנחנו מתכוונים להגיע לגידולים קטנים, אפילו קדם גידולים. הדוגמאות שמעוררות אופטימיות הן סרטן צוואר הרחם וסרטן המעי הגס. במקרה של סרטן צוואר הרחם, נוסף על כך שניתן לחסן נגד הווירוס שיוצר את המוטציות הגורמות לסרטן זה, יש גם אפשרות לזהות מראש פוליפים טרום סרטניים. אם מסירים אותם בזמן, מונעים סרטן. במקרה של המעי הגס - אותו הדבר. אם מטפלים בפוליפ או במחלה שעדיין אינה אגרסיבית, אפשר לרפא 47% מהחולים באמצעות כימותרפיה. אם ממתינים עד השלב שבו אפשר לראות את הגידול ב- CT , רמת הריפוי היא אפס".

התקווה היא שבעתיד לא נזדקק לבדיקות חצי-פולשניות כדי לאתר את הפוליפים האלה, ובמקומן ניתן יהיה לאתר תאים שנשרו מהגידול, גם אם הוא זעיר, בבדיקת דם, שנקראת היום "ביופסיה נוזלית". היתכנותה של הבדיקה הזאת כבר הוכחה, אם כי הבדיקה עצמה אינה קיימת עדיין. התקדמות נוספת צפויה להתרחש כאשר שיטות הדמיה הרבה יותר מדויקות יאפשרו לאתר גידולים קטנים.

"אנחנו הולכים ומתקרבים לגישה של תחום הקרדיולוגיה, שתמיד הייתה מניעה", אומר ווגלשטיין, "התפיסה הייתה שאם כבר התרחש התקף לב, אי אפשר להחזיר את המצב לקדמותו. ואכן, גם היום אמנם אנשים חיים אחרי התקף לב, אבל את רקמת הלב שנפגעה אי אפשר להשיב. ההתקדמות הגדולה היא במניעה על ידי שינוי סגנון חיים, נטילת תרופות להורדת כולסטרול והחדרת סטנטים מניעתיים, שמגלים את הצורך בהם בבדיקות סקר".

"לצערנו, כ-50% מהסרטנים אי-אפשר למנוע אפילו אם מאמצים סגנון חיים מושלם", אומרת קינג. "חשוב מאוד לדעת את זה, כי ההאשמה העצמית היא מאוד טרגית. רגשות האשמה של הורים שילדיהם חלו כמעט תמיד בלתי מוצדקים. עבור אלה, אולי חיסונים או תרופות מניעתיות יוכלו לעזור, ובוודאי כבר הוכח שכריתות במקרים של BRCA ממש מצילות חיים. אנחנו יכולים לראות בעתיד מצב שבו גילוי מוקדם של נטייה לסרטן באיבר שאי-אפשר להסיר את כולו, כמו השד, יחייב התערבות ניתוחית חוזרת ונשנית לכל החיים ובקרה צמודה. זה לא קל, אבל יותר נעים מאשר למות.

"בעתיד, כל אישה או גבר ייבדקו סביב גיל 30 כדי לראות אם יש להם אחד מעשרות הגנים שמעמידים אותם בסיכון להתפתחות המחלה", אומרת קינג. וכל גידול שכבר נוצר, ייבדק כדי שניתן יהיה להחליט כיצד לטפל בו.

גישה נוחה למאגרים

ממשלת ישראל בונה בימים אלה בנק דגימות ובנק גנטי. איך צריך להיראות בנק כזה לדעתכם? איזה מידע כדאי לאסוף בו?

קינג: "למזלכם יש לכם מערכת בריאות הרבה היותר הגיונית משלנו. הרעיון של מאות אלפי מתנדבים שמציעים גם את המידע הגנטי שלהם וגם את הרשומה הרפואית שלהם לאורך זמן הוא מצוין. אני חושבת שכדאי לכם להתמקד בתת-אוכלוסיות שיש להן מחלות גנטיות נדירות. כך מגלים מוטציות שבסופו של דבר מתברר שמופיעות גם באנשים שאינם מאותה תת-קבוצה, אך אולי בשכיחות ובחומרה פחותים. לדעתי אם נסקור את כל המחלות הגנטיות הנדירות שמצויות בישראל ומשפיעות על התפתחות המוח, נעשה צעד חשוב לקראת הבנת התפתחות המול באדם הבריא.

ובתחום הסרטן?

"אידיאלית היינו רוצים ליצור מאגר שכולל מספיק חולים כך שניתן יהיה לזהות גידולים די דומים גנטית בחולים דומים, ולהבין מניסיונו של אחד לגבי הטיפול המומלץ לשני, וכן להבין מדוע לפעמים אצל אחד הטיפול עבד ואצל השני לא. המיקוד צריך להיות בגישה נוחה ויעילה למאגרים הללו, ולא רק לזרוק לתוכם את כל מה שידענו אי פעם על החולה".

כדי לאפשר טיפול מניעתי, דרושה טכנולוגיית ריצוף גנטית זולה ככל האפשר, והעולם אכן שועט בכיוון הזה בצעדי ענק. כמו כן, דרושים מחקרים שיאתרו כמה שיותר מהמוטציות הגורמות לסרטן ויקשרו ביניהן לבין האופן שבו מתפתחת המחלה.

בדיקות סקר גנטיות הן היום לא מאוד יקרות, אולם ווגלשטיין לא ממליץ לבצע ריצוף גנטי מלא לכל אדם. "זה מעלה יותר מדי שאלות", הוא אומר. "תבדקו נקודתית גנים שיש מה לעשות לגביהם, כמו ה- BRCA. אני מאמין שבדיקות אישיות כאלה, בדיקות סקר נקודתיות וממוקדות בגיל 30, יהפכו לנפוצות בעתיד הלא רחוק, ממש כמו בדיקות גנטיות להורים לפני כוונת התעברות או בדיקות סקר לעוברים לפני לידה".

"הישראלים מצוינים בבדיקות האלה. הורדתם משמעותית תחלואה בכמה מחלות קשות בזכותן", מוסיפה קינג.

באילו תחומים מלבד סרטן יכולה להתפתח הרפואה המותאמת אישית?

ווגלשטיין: "אנחנו מצפים למהפכה הגנטית באבחון מחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. כולם יודעים היום שה- DSM , האנציקלופדיה שלפיה אנחנו אמורים לאבחן את מחלות הנפש והמוח, היא די כושלת, במילים עדינות. התחום הזה זועק להבנה טובה יותר ברמה המולקולרית. היום התרופות למחלות הללו ניתנות בניסוי וטעייה. כאשר נבין את הכימיה של אותן מחלות, נוכל לפתח תרופות טובות יותר ולהבין מדוע תרופה מסוימת מועילה לחולה אחד ומזיקה לאחר".

קינג: "חייבת להיות השקעה ציבורית בכך. אני מרגיש שאנחנו על סף פיתוח של כלי מחקר מאוד מתוחכמים בביולוגיה, ויש רק לקוות שהמורכבות של המוח לא תעמוד בדרכנו".

קינג כבר היום חוקרת מוטציות גנטיות הבאות לידי ביטוי בסכיזופרניה - מוטציות שאינן תורשתיות אלא נוצרו, כמו בסרטן, בחלוקה של התאים. "אצל כל חולה המוטציה היא קצת אחרת", אומרת קינג. "אנחנו אומרים, כל התאים הבריאים דומים זה לזה, אבל תאים חולים הם מוטנטים כל אחד בדרכו הייחודית".

ווגלשטיין: "אני משוכנע שהמהפכה המולקולרית במדעי המוח תקרה, ולא עוד זמן רב. ישנה איזו נטייה לומר 'זה בלתי אפשרי', ואז בעוד 20 שנה יאמרו 'כולם הרי יודעים את זה'. ישנן בערך 20 דקות בחייו של מדען שבהן הקולגות שלו אומרים לו 'אה, באמת? זה מעניין מאוד'. מדען צריך להוקיר את הרגע הזה".

פרופ' מרי-קלייר קינג: "סרטן השד הוא מחלה של החיים הטובים"

מרי קלייר קינג, שגילתה את גן ה- BRCA, אומרת ששכיחות סרטן השד נמצאת בעלייה בעקבות השיפור במצבן של הנשים בעולם. "סרטן השד זו מחלה שנמצאת בקורלציה גבוהה עם רמות אסטרוגן, ואלה נמצאות בקורלציה עם שפע. נשים שלקו בסרטן השד הן אלה שאכלו מספיק בילדותן, ולכן קיבלו מחזור מוקדם יותר. הן משכילות, ולכן ילדו את הילד הראשון שלהן מאוחר יותר . ככל שמייצרים יותר אסטרוגן כך ישנו סיכוי גבוה יותר למוטציה באחד הגנים באחד התאים שיוצרים את החלב".

מהי משמעות דברייך לטיפול באסטרוגן אחרי גיל הבלות? אם מוטציות נצברות ממילא עם הגיל וסרטן השד נפוץ הרבה יותר בגיל מבוגר, נראה שנטילת אסטרוגן עשויה להיות בעייתית.

קינג: "בהחלט כל מה שמעלה את רמות האסטרוגן יעלה את רמות סרטן השד, ועכשיו השאלה היא מהו המינון. חשוב להתייעץ עם רופא, לעשות בדיקות מקדימות, ואז ליטול את הכמות המינימלית שחשובה לאיכות החיים. בעבר נטלו נשים בארה"ב רמות גבוהות מדי של אסטרוגן. ראינו באותה תקופה שיעורים גבוהים של סרטן הרחם, והיום הם בירידה".

חשוב לומר שהקשר בין האסטרוגן שנטלו אותן נשים לשיעורי סרטן השד והרחם באותן נשים, לא הוכח באופן חד-משמעי, אולם על פי מחקריה של קינג, הקשר הזה נשמע מתבקש.

מה לגבי גלולות למניעת הריון?

"נעשו שינויים בהרכב הגלולות ונראה שכיום הן אינן מעלות את הסיכון לסרטן".

וטיפולי פוריות?

"הייתי רוצה שכל אישה ישראלית שנכנסת לטיפולי פוריות תבצע בדיקה לאיתור מוטציה ב- BRCA. כיום זה לא נעשה. למעשה, אני חושבת שעם ההוזלה של הבדיקות הגנטיות, כדאי לכל ישראלית לעשות את הבדיקה (אולי אף לכל אישה בעולם).

"יש לי חברה שפיתחה סרטן שד בגיל 34, בעקבות מוטציה ב-BRCA ולאחר טיפולי פוריות. זו לא הייתה מוטציה חזקה, ולאמה הייתה אותה מוטציה והיא לא פיתחה את הסרטן. זה כמובן מקרה יחיד שאי אפשר ללמוד ממנו דבר, אבל המחקר שלי גורם לי לחשוב שהשילוב בין הדברים הוביל להתפרצות המחלה, ובישראל המוטציה בגן הזה היא חזקה יחסית".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?