גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית הדין לעבודה חייב את המדינה לקלוט לשורותיה עובדי קבלן

16 מדריכים בפרויקט להב"ה (לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית) ייקלטו ע"י המדינה ● העסקת המדריכים התבצעה במסגרת מכרז לאספקת שירותי כוח-אדם במקצועות המחשוב לאזרחים הזקוקים לכך ברחבי הארץ

בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ
בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים חייב את המדינה לקלוט לשורותיה 16 מדריכים ומנהלים בפרויקט להב"ה (לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית), שסיפקו הדרכות במיומנויות מחשב מטעם המדינה לאזרחים הזקוקים לכך ברחבי הארץ, בתור עובדי קבלן.

העסקת המדריכים על-ידי המדינה התבצעה במסגרת מכרז לאספקת שירותי כוח-אדם במקצועות המחשוב, כאשר התובעים הועסקו באמצעות חברה פרטית, שהוכרה כ"ספקית מאושרת" של משרדי הממשלה במסגרת אותו מכרז.

התובעים הגישו את תביעתם בשנת 2015 באמצעות עו"ד עמי כהן, לאחר שהמדינה בחרה לסיים את המכרז אשר במסגרתו הועסקו. נודע להם כי על-מנת להמשיך את העסקתם באותו תפקיד בדיוק, יהיה עליהם לחתום על חוזה העסקה עם אחת החברות שזכו במכרז החדש, בכפוף לתנאי המכרז החדש.

השאלה המרכזית שעמדה בפני בית הדין לעבודה הייתה האם החברה הפרטית באמצעותה הועסקו המדריכים משמשת קבלנית כוח-אדם, באופן שהחוק אוסר העסקת העובדים שלה אצל מעסיק אחר לתקופה העולה על 9 חודשים רצופים. החוק קובע כי חריגה מאותם 9 חודשים מובילה לתוצאה שהעובדים נחשבים מאותו הרגע כעובדי המעסיק עצמו, במקרה הזה - המדינה.

המדינה טענה מנגד כי ההתקשרות שלה עם החברה בה עבדו המדריכים הייתה "התקשרות לרכישות שירותים במסגרת 'מיקור חוץ'", ולא העסקת עובדים מקבלנית כוח-אדם, ולכן אין תחולה של הוראת החוק המחייבת את קליטת העובדים לאחר 9 חודשים באופן אוטומטי.

קיבלו שי לחג מהמדינה

במסגרת בחינת מעמדה של החברה בה הועסקו המדריכים בטרם דרשו להיקלט כעובדי מדינה, הוגשו לבית הדין תצהירי עדות של בעלי תפקידים שונים באותה חברה וכן במשרד הממשלה הרלוונטיים, מהם עלה כי בין המדריכים למשרדי הממשלה התנהלו יחסים הדומים מאוד לכל יחסי עבודה רגילים:

המדריכים דיווחו על שעות העבודה שלהם באופן מקוון, לרבות חופשות, ימי מחלה, מילואים וכיו"ב, למנהלת של מערכת הנוכחות במטה להב"ה במשרד הממשלתי הרלוונטי (עד 2014 משרד האוצר, והחל מ-2014 משרד המדע). העובדים קיבלו שי לחגים מהמדינה ודיווחו על הנסיעות שלהם באמצעות מסמך עם לוגו של משרד האוצר, ואף הוזמנו להשתלמויות שאורגנו על-ידי יחידת הדרכה ופיתוח עובדים של משרד האוצר.

לאור כל זאת, הרכב השיפוט של בית הדין האזורי לעבודה - שכלל את השופט דניאל גולדברג, נציג העובדים יוסף קשי ונציג המעסיקים יוסף בנבנישתי - קבע כי מעסיקת המדריכים ומנהלי הפוריקטים הייתה קבלנית כוח-אדם, שסיפקה למדינה שירותי כוח-אדם.

"תוכן ההסכם שבין המדינה לבין הנתבעת 5 (חברת הקבלן שהעסיקה את המדריכים - ב.ש), כמו גם מהות השירות שניתן למדינה על-ידי הנתבעת 5, תומכים בעמדת התובעים, ולפיה הנתבעת 5 היא קבלן כוח-אדם שסיפקה למדינה שירותי כוח-אדם... המסקנה מן האמור היא שהתובעים היו עובדים של קבלן כוח-אדם, ושהמדינה הייתה המעסיק הפועל שלהם", נכתב בפסק הדין.

יחד עם זאת, בפסק הדין הודגש כי "אין בקבלת תביעת התובעים כדי להפוך את התובעים ל'עובד המדינה' כהגדרתו בחוק שירות המדינה מינויים, אלא אך למי שמועסק על-ידי המדינה".

לבסוף הורה בית הדין למדינה לקלוט את העובדים כך שהם ייחשבו עובדיה החל מ-21.5.15 ולשלם לכל אחד מהתובעים הוצאות בסך 3,000 שקל.

רק תחילת התהליך

בימים אלה מתנהלת תביעה נוספת שהוגשה על-ידי כ-80 עובדים נוספים בפרויקט להב"ה, אשר הועסקו בצורה דומה על-ידי המדינה, אך במסגרת מכרז מאוחר יותר. לאור ההכרעה בתיק זה, ניתן להניח כי ההכרעה בתיק הנוסף לא תהיה שונה, וייתכן כי בית הדין יכפה בקרוב על המדינה לקלוט גם את אותם עשרות עובדים נוספים של פרויקט להב"ה, כעובדי מדינה.

אך על אף הפסיקה המעודדת עבור עובדי להב"ה, יש לציין כי מעבר לעובדה שמדובר בפסק דין של בית הדין האזורי בלבד, עליו עוד יכולה המדינה לערער בפני בית הדין הארצי לעבודה, נציגי המדינה כבר ציינו במסגרת הדיון בתיק כי ככל שבית הדין יכפה עליהם לקלוט את העובדים, בכוונתם לפטר אותם מיד לאחר קליטתם - צעד שעלול כמובן להפוך גם הוא למושא של הליך משפטי חדש, ככל שיתקיים.

נועה כהן-אורלוב, נציגת עובדי פרויקט להב"ה, מסרה ל"גלובס": "אנו שמחים על החלטת בית הדין לעבודה לחייב את המדינה לקלוט אותנו, קבוצה של עובדי להב"ה שעד כה הועסקו כעובדי קבלן שנים ארוכות. קבוצה שנייה של עובדי להב"ה ממתינה לפסק דין בתביעה זהה שהוגשה בהמשך לקבוצה הראשונה, על-ידי אותו עורך דין (עמי כהן), בפני אותו שופט, באותו בית דין.

"אנו מקווים שהפסיקה תביא לפתרון המשבר בלהב"ה - לסיום הקפאת גיוס כוח-אדם, לביטול מכרז ההפרטה הפוגעני והרשלני המתוכנן ולהפעלת תוכנית להב"ה הממשלתית, החשובה והמצליחה במתכונת פנים-ממשלתית מלאה - כפי שהייתה עד היום, אבל בהבדל אחד - שגם העובדים יהיו מחר בלתי נפרד מהממשלה, ולא עובדי קבלן כפי שהיו עד כה".

פרויקט להב"ה - רקע

פרויקט להב"ה הוא מיזם ממשלתי הפועל משנת 2001 בפריסה של 30 מרכזים ברחבי הארץ, בהם מתקיימת פעילות הכשרה והעשרה ביישומי מחשב והעשרה טכנולוגית לציבור הרחב, ללא תשלום.

באתר של משרד המדע, תחתיו פועל הפרויקט כיום (עד שנת 2014 פעל תחת משרד האוצר), מוצג הפרויקט כך: "להב"ה היא מיזם ממשלתי באחריות משרד המדע והטכנולוגיה, שמטרתו לימודי טכנולוגיה בקהילה ללא תשלום. במסגרת התוכנית פועלים כיום 30 מרכזים בפרישה ארצית, ובהם פעילות הכשרה ביישומי מחשב, הכשרה והעשרה טכנולוגית לציבור הרחב - מהגיל הרך ועד הגיל השלישי. במרכזים עובדים מדריכים מומחים, בעלי ידע וניסיון בעבודה עם אוכלוסיות שונות. המדריכים מלווים את המבקרים ומסייעים להם להיכנס לעולם המחשבים והאינטרנט, להכיר יישומים נפוצים, להשתמש בשירותי קניות וממשל זמין, לשלוח דואר אלקטרוני ולהכיר יישומים משרדיים עיקריים". 

עוד כתבות

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"