גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התרגלתם לקבל הכול בחינם? בקרוב תשלמו על זה

מנטפליקס ועד לאמזון, ממיקרוסופט ועד לדרופבוקס, מאפל ועד לספוטיפיי - הרשת כבר מזמן אינה חינמית ● G בעקבות העולם הדיגיטלי שמאמץ את מודל המינויים המוכר מן העבר, ואיך גורמים לקהל שהתרגל לקבל הכול בחינם להזין את מספר כרטיס האשראי שלו ● דוח מיוחד

הרשת כבר מזמן אינה חינמית / איור: יזהר כהן
הרשת כבר מזמן אינה חינמית / איור: יזהר כהן

שלומית קוגלר משלמת מדי חודש 14 דולר לנטפליקס, 14.99 לאפל מיוזיק עבור מינוי משפחתי, וזו רק ההתחלה. לאמזון פריים היא משלמת 99 דולר בשנה, לאפליקציית החתימה הדיגיטלית sighn now היא מוסיפה עוד 6.99 דולר בחודש, בלינקדאין יש לה מינוי פרימיום, אז גם עליו היא משלמת 59 דולר בחודש, במאקו VOD היא משאירה מדי חודש 11.90 שקל ויש גם את המינויים הדיגיטליים לשירותי אחסון דאטה וגיבוי מידע כמו דרופבוקס ושירותי ענן. "אני רוצה להאמין שבעלי עוקב אחרי כל המינויים שלנו - אני פחות", היא צוחקת ומסבירה: "חזרנו לפני שנתיים מארצות הברית ושם כולם חיים עם חמישה או שישה מינויים שונים לפחות, בארץ זה רק עכשיו צובר תאוצה".

ארכאי ככל שזה יישמע, עולם העסקים הדיגיטלי מגלה בימים אלה מחדש את מודל המינויים המוכר (subscription business model) ומאמץ אותו לחיקו הטכנולוגי. בישראל הייתה זאת כניסתה של נטפליקס שהוכיחה את הבשלות של הצרכן הישראלי, שמוכן בחלקו להתחיל בהליך גמילה מהאתרים הפיראטיים ולשלם בשביל גישה חוקית לתוכן בינלאומי איכותי. קודם לכן הגיעה אפל מיוזיק ואחריה גם ספוטיפיי - ענקיות המוזיקה שהצטרפו לשוק המקומי והראו שגם בישראל יש קהל שמוכן לשלם 20 שקל מדי חודש כדי לקבל גישה לכל המוזיקה שבעולם.

"בחישוב מהיר, אני חושבת שאנחנו מוציאים מדי חודש 150-100 דולר רק על מינוי לתכנים דיגיטליים", אומרת קוגלר, "מעבר לכך שהתרגלתי לכך בחיים בארצות הברית, זה גם נושק לתחום העיסוק שלי. אני מנכ"לית חברת הסטארט-אפ MyCheck שעוסקת בדיגיטציה של תשלומים במובייל ומחזיקה גם מינויים עסקיים רבים, כמו למשל לאופיס 365. גם מיקרוסופט, בשונה מאשר בעבר, כבר לא מוכרים דיסק של תוכנות אלא המשתמשים עושים מינוי לכל התוכנות. פעם בשנה אני עושה ריוויו על כל המינויים שלי דרך האייפון ומוחקת את מה שלא רלוונטי, בדרך כלל זה קורה כשאני חוטפת עצבים על חיוב שקיבלתי ולא הבנתי מאיפה הוא צץ".

הנפקת דרופבוקס / צילום: רויטרס - Lucas Jackson

גם נאור נרקיס, מנהל צמיחה ומומחה לתוכן דיגיטלי, הוא משתמש כבד של מינוים דיגיטליים. "יש לי מינוי דיגיטלי לנטפליקס, דרופבוקס, אפל מיוזיק, ספוטיפיי, פנגו, מיקרוסופט, הארץ, לה מונד ועוד. אני משלם בחודש 300 שקל על המינויים. ברור לי שאני מהמגזימים, אבל זאת מגמה שיותר אנשים יצטרפו אליה".

אז העולם הדיגיטלי שוב משתנה?

"נכון, יותר חברות עוברות למודל של subscription ומבינות שהמודל העסקי המבוסס על פרסומות כבר לא מספיק טוב. זה קורה כי אנשים מעדיפים היום גישה על פני בעלות. אני כבר לא קונה רכב אלא משתמש באובר. אני לא קונה דיסק אלא מקבל בעשרים שקל גישה למוזיקה דרך ספוטיפיי או אפל מיוזיק. אני כבר לא קונה תוכנה אלא עושה מינוי שמאפשר גישה לתוכנה. אני לא קונה עיתון אלא קונה גישה לארכיונים שלו. הרבה חברות עוברות למודל הזה ויחד עמן גם הסכומים מתחילים להצטבר".

עברית קשה שפה

נרקיס, שמפעיל את אתר האינטרנט "תוכניסט" העוסק בעולם הדיגיטלי, ביצע לאחרונה סקר בין חברי הקהילה בפייסבוק שעסק בדיוק בנושא הזה. "שאלתי אותם למי יש מינוי לשירות או לתוכן - ענו על הסקר כמה עשרות חברים והסתבר שלחצי מהמשיבים היו יותר משלושה מינויים. הפופולריים ביותר היו שירותי מוזיקה כמו ספוטיפיי, אפל מיוזיק או דיזר הצרפתית ולרבים מהם היה גם נטפליקס וגם עיתונות בתשלום כמו הארץ".

זה טוב או רע? תעשה לנו סדר.

"זה טוב מאוד קודם כול לעולם התוכן. הרי אם נישאר רק עם תוכן חינם באינטרנט, נגיע למצב של תוכן מלא פרסומות או תוכן שיווקי. כבר היום רואים את זה קורה בהרבה אתרים ישראלים, שחצי מהתכנים שלהם הם בשיתוף גורמים מסחריים. אלא שהקהל פיתח מערכת חיסונית נגד זה.

"אם אנחנו רוצים תוכן שהוא לא רק שיווקי, אז כדאי שנשלם עליו כמה שקלים. זה מתחבר גם להצהרה של סמנכ"לית פייסבוק (שריל סנדברג) שאמרה בעקבות פרשיית קיימבריג' אנליטיקס שאם המשתמשים לא רוצים שיאספו מידע עליהם אז שישלמו. אפילו שאני לא חושב שפייסבוק תעבור אי פעם למודל בתשלום, כי היא לא צריכה - היא ענקית מדיה ולא שירות תוכן".

תגיד, זה לא קצת מנוגד לכל הרעיון שהאינטרנט הוא חינם? האג'נדה הזאת כבר לא רלוונטית?

"אחרי פרשיות הפייק ניוז של השנים האחרונות, אנחנו מחפשים דיווחים אמינים ואני חושב שיותר אנשים ישלמו בקלות על מינוי בשביל לקבל את זה. 'הניו יורק טיימס' נחשב למי שמוביל את המגמה וכיום יש לו 3.5 מיליון מנויים משלמים. הוא הראשון שעשה מינוי בתשלום, ואפילו שאמרו לו שזה לא יעבוד, האסטרטגיה הזאת הצילה את העיתון ורשמה לו רווחים. לאחר ההצלחה, עיתונים אחרים אימצו את האסטרטגיה.

"רואים את זה גם בעולם המוזיקה. בעבר, היו הרבה מאוד חברות תקליטים ואמנים עצמאים, והיום הולכים להתכנסות של כמה חברות שמובילות את השוק; לאפל מיוזיק יש 30 מיליון משתמשים משלמים, לספוטיפיי יש כ-60 מיליון משלמים ויש את דיזר הצרפתית שיש לה 6 מיליון משלמים".

והמינוי מייתר את המודל של הפרסומות?

"יש פרסומות, אבל הן מופחתות במרבית המקרים. לכן, מודל של מינוי זה צעד אמיץ ויש כל מיני ניסיונות איתו. אפל, למשל, מפתחת עכשיו מודל מעניין שתוכלי לעשות דרכם מינוי לכמה עיתונים שונים, והם יקבלו כסף לפי יחס המשתמשים שצפו בתכנים שלהם ביחס לנתח ההכנסות".

אתה רואה גם חסרונות למגמה הזאת?

"אני חושב שתהליך כזה יגרום להצטמצמות כמות המדיות הקיימות - ויש סכנה גדולה לתוכן מקורי מקומי ישראלי. בטווח הארוך, שירותי המינוי עלולים לגרום לכך שהטעם התרבותי יהיה יותר עולמי ממקומי, כי כדי שחברות יוכלו לחיות ממודל של מינוי, הן צריכות לפעול בסקייל של שווקים בינלאומיים ולא יוכלו להתבסס רק על השוק הישראלי".

ושוב, הדמוקרטיה של האינטרנט מתגלה כסיפור כיסוי.

"לא הייתי משתמש במונחים כמו דיקטטורה של תוכן, אבל יהיו אנשים שיגידו את זה. זה בהחלט יצמצם את הטעם ואת השפה של התכנים הכי פופולריים. כבר היום רואים שישנן שפות שנעלמות מהעולם בגלל האינטרנט. אנחנו נראה את המעצמות הדיגיטליות שולטות על עולם השירותים, התוכן והתרבות הפופולרית. במוזיקה זה אולי דווקא יביא לפריחה כי אמן חדש יכול לצמוח מהר מאוד גם אם הוא עושה מוזיקה אקזוטית".

למי המודל הזה מתאים?

"עסקים רבים יכולים וצריכים לשאול את עצמם אם הם יכולים להפוך תוך חמש שנים לחברה של מינויים בתשלום - והמגוון רב. אפילו בית קפה יכול לעשות מינוי לקפה ללא הגבלה, וגם ראיתי חברת עורכי דין שמציעה לעשות מינוי חודשי כדי לקדם הוצאת דרכון אירופי, אבל הראשונים שצריכים להסתכל על זה הם אתרי תוכן שלא גובים תשלום. זה משהו שיכול להציל אותם מבחינת מודל כלכלי, אם כמה גופי מדיה יתאגדו כדי ליצור מינוי משותף".

ריד הסטינגס, מנכ"ל נטפליקס / צילום: נטפליקס

בין החינם לבין הפרימיום

איך הופכים משתמש שהתרגל לא לשלם, למשתמש שהוא מנוי משלם - זאת שאלת השאלות, שמעסיקה את מיטב המוחות בעולם הדיגיטלי כיום. המתודה המובילה היא freemium - שילוב של free, תוכן נגיש וחינמי, ושל פרימיום משודרג. כלומר, תוכן או שירות שנגישים תמורת תשלום, בנוסף לתוכן או שירות שנגישים חינם.

"זאת מגמה שמתעצמת", אומר דוראל ישי, מנכ"ל AnyApp שעוסקת בפיתוח אפליקציות ומוצרים דיגיטליים. "אם בעבר, סטארט-אפים רצו להרוויח מפרסומות, כיום יזמים מבינים שהרווח שלהם יכול להיות דווקא מתשלומים של משתמשים. הסיבה לכך היא שמשתמשי קצה של האפליקציות לא מורידים את האפליקציה, אלא אם היא מספקת עבורם ערך. ברגע שמבינים את זה, מכוונים את האפליקציות להיות כאלה שמספקות ערך שהוא כל-כך טוב, שאפשר לגבות עליו כסף, ואז המודל הזה מתחזק".

הישראלים לא ידועים כקהל שממהר לשלם.

"נכון, אנחנו מפלחים תשלומים של משתמשים אצל לקוחות שלנו ורואים שאצל משתמשי קצה בארצות הברית, הרבה יותר קל לבצע את המכירות האלה. אבל בסופו של דבר, מצליחים לגרום לכך שגם משתמשים ישראליים ישלמו על מינוי".

איך עושים את זה?

"צריך לספק להם חוויית משתמש לא פחות ממדהימה. לא מזמן לקוח אמר לי, 'בוא ניתן לאנשים חוויית משתמש על הפנים ונגיד להם שרק אם הם יורידו פרימיום היא תשתנה'. לקח לי קצת זמן להסביר לו שאם בהתחלה החוויה לא טובה, אף אחד לא יעבור לפרימיום. לעומת זאת, אם תיתן חוויה טובה, אבל לא מושלמת, אתה כן מגרה את המשתמש לשלם.

"קחי לדוגמה את ספוטיפיי: היא מאפשרת שימוש חינם, אבל אם רוצים לדלג על שירים, בחינמי אפשר לדלג רק על שישה שירים, ואם רוצים יותר, צריך לשדרג בתשלום. לאפליקציות שמיועדות לעסקים קל משמעותית למכור מינוי, כי כבעל עסק אתה מבין מהר מאוד שאתה יכול לכמת לכסף את הערך שנותנים לך".

דוגמה לכך היא ישי עצמו, רק בן 26, העוסק בעולם האפליקציות שנים רבות על אף גילו הצעיר. "לי באופן אישי יש כעשרה מינוים דיגיטליים בחיים האישיים, ובעסקי אנחנו משלמים לארבעים או חמישים חברות אחרות", הוא מספר. "רק ברמה האישית, אני מעריך שאני מוציא בחודש כמאה דולר על מינויים, אבל הערך שלי מזה הוא פי עשרה יותר גבוה. וגם אם כל השירותים יכפילו מחר את המחיר שלהם, אני אמשיך לשלם".

מה כל-כך משתלם לך?

"יש לי, למשל, שירות לניהול המייל של ניוטון. אני משלם עליו 50 דולר בשנה כי יש לו כמה פיצ'רים ששווים לי מבחינת ערך עשרות אלפי שקלים בשנה. אני יכול לכתוב מייל בשלוש בבוקר, אבל לשלוח אותו בשמונה בבוקר; אם מישהו שלח לי מייל ואני לא יכול לענות לו, אז אני יכול לבקש שניוטון יזכיר לי מחר - או אם אני שולח מייל ולא ענו לי, אז הוא יקפיץ לי הודעה על כך. כבעל עסק הדברים האלה קריטיים. ניוטון, אגב, עשו טעויות באסטרטגיית המעבר שלהם ממנוי לא משלם, למשלם, שאפשר ללמוד מהן".

כמו מה?

"בתחילת הדרך הם נתנו הכול בחינם, ואז ביום בהיר אחד החליטו שעוברים למודל פרימיום ואם רוצים את כל הפונקציות שלהם צריך לשלם. זה עשה להם בלגן. מאות אלפי אנשים פשוט הסירו את השירות, כי הם לא הכינו את המשתמשים למעבר הזה. חשוב להבין שאם אתה עובר בין מודל מבוסס פרסומות למודל מבוסס מינויים, חשוב לעשות את זה בלי לעצבן את קהל היעד שלך. בניוטון הם הבינו את הטעות וחזרו אחורה, נתנו עוד כמה חודשים חינם, ורק לאחר מכן החלו לגבות דמי מינוי".

והיה והמודל הזה יצבור תאוצה, מה לגבי אבטחת התשלום? העולם הטכנולוגי מוכן לאימוץ מסיבי של מודל התשלום של המינויים?

"מבחינה טכנולוגית אנחנו יודעים איך להתמודד עם זה ובונים את התשלום בפרוטוקולי אבטחה מאוד מתקדמים. ובכל זאת, לפני שרוכשים מינוי מאפליקציה לא מוכרת, תמיד כדאי לעשות בדיקה עליהם בגוגל כדי לוודא שלאנשים לא נגנבו פרטי האשראי דרכה".

ומה לגבי מלכודות צרכנים? כאלו שאתה מסכים בהן לתשלום כלשהו, אבל מבלי לשים לב "חותם" גם על שירותים שבכלל אתה לא צריך, והופ, יורד לך עוד דולר או יותר, מדי חודש.

"בתחום האפליקציות זה פחות רווח מאשר בעולם המכירות הפיזי של ספקיות האינטרנט או הסלולר, כי המחיר ברוב המקרים לא משתנה. אי אפשר לדחוף עוד ממיר ולחייב בעוד כסף. בדרך כלל הדברים מאוד פשוטים, ובכלל - פשטות זה עיקרון מפתח בחוויית משתמש טובה. מה גם שבתחום האפליקציות, אם תעשה משחקים כאלה זה יכול להיות חמור, והאפליקציה עלולה להישרף, כי יש גם דירוגים שהמשתמשים מדרגים. למשל ניוטון - אחרי הטעות שהם עשו, ירדו מדירוג 4.8 לדירוג 4, ובשפל של המהלך הם דורגו 3.1".

הכסף רק כאילו וירטואלי

ד"ר לירז מרגלית, יועצת לארגונים וחוקרת קבלת החלטות והתנהגות של משתמשים בעולם הדיגיטלי בבית ספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, מפרטת את התהליכים שעובר המשתמש בדרך להסכמה לשלם על שירות. "בקבלת החלטות פיננסיות, הכסף במודל הזה כאילו לא הלך לשום מקום", היא אומרת. "זה קורה כי המוח שלנו לא התפתח באותו קצב שבו התפתחה הטכנולוגיה, והוא לא רגיל לכל השפע הזה. אם הוא לא רואה משהו פיזי בעיניים, מבחינתו זה לא קיים.

"המינוי בדיגיטל הוא וירטואלי, ואז גם הכסף הופך וירטואלי ולא נרשם בשום מקום. וכך, כשיש לנו אפליקציה בנייד, היא כבר שם וחלק מסט האסוציאציות שלנו - ומבחינתנו זה הופך לשירות שאנחנו מקבלים ואין חישוב מושכל כמה הולך על זה בחשבון החודשי. כשמדברים על חינוך השוק צריך לדבר על זה: על איך הצרכנים צריכים לשים לב לאן הולך הכסף ולשאול את עצמם אם ומה הם מפסידים כי הם שמים את הכסף במינוי דיגיטלי".

אולי לא שמים לב כי הסכומים קטנים. זה הקסם, לא?

"הסכומים קטנים, אבל רואים במחקרים שהם מצטברים. כשאת משלמת חניה עם אפליקציית פנגו את לא מסתכלת על הסכום, אבל אם היית צריכה ללכת למדחן ולהוציא כסף פיזית, היחס היה שונה לחלוטין. יש אפליקציות שברגע שאת מורידה אותן, את מתבקשת לתת פרטי אשראי, ומאז אין יותר מפגשים עם הכרטיס אשראי, והתחושה היא שאין תשלום על השירות. כביכול, הכי קל לבטל את המינוי, אבל מסתבר שזה לא פשוט ואנשים נשארים עם הרבה מינויים שהם בכלל לא מעוניינים בהם רק בגלל שנפלו למניפולציה בתפריט בלחיצה אחת".

איך נראות המניפולציות האלה בדיגיטל?

"מחקר מפורסם שנעשה הראה שלברירת המחדל יש חשיבות גדולה בקבלת ההחלטות בדיגיטל. רצו לבדוק באיזה ארצות באירופה יש הכי הרבה נכונות לתרומת איברים. חשבו שזה משהו אידיאולוגי או הומניטרי, אבל בסוף התברר שהיה הבדל אחד בלבד, וזאת התיבה שבה הגולש היה צריך לסמן V או לא לסמן כלום. כשלא היית צריכה לעשות V על תיבה שבה נשאלת אם את מעוניינת לתרום איברים, אלא על תיבה שבה את מסמנת שאת לא רוצה לתרום איברים, הייתה נכונות גדולה יותר, כי הדיפולט היה תרומת איברים. זה נכון גם לשירותי מינוי שאנחנו משלמים עליהם, ולפונקציות אחרות שעל הדרך אנחנו משלמים עליהן ואולי לא תמיד יודעים".

מאילו עוד מניפולציות צריך להיזהר?

"באחד המחקרים שעשיתי, בחנו מתי אנשים היו מוכנים לבחור בשירות מסוים. למשל, יש לאפליקציה שלוש תוכניות שירות - אחת חינם עם שירותים בסיסיים, אחת בינונית עם קצת יותר שירותים, ותוכנית הפרימיום הכי יקרה שמציעה הכי הרבה שירותים בתשלום. כשהיו רק שתי תוכניות - זולה ויקרה, הרוב המוחלט בחרו בזולה, וכשהיו שלוש תוכניות, פתאום הרוב בחר ביקרה.

"שאלנו מה קורה פה - והתשובה היא שזה קורה כי יש הטיות קונטיביות. אנשים אומרים לעצמם 'אני אשים עוד קצת כסף, אבל אז אקבל פרימיום וזה כבר שווה'. אנחנו קוראים לזה framing effect או בעברית: המסגור של הבעיה. זה תהליך שקורה גם בעולם הפיזי. ובאמת, בעולם הדיגיטלי לוקחים הרבה אנלוגיות מהעולם הפיזי ומיישמים אותן".

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס - Jason Redmond

מה למשל?

"אחד המחקרים המפורסמים שנעשה בעולם הפיזי ואני העברתי אותו לעולם הדיגיטלי, היה מחקר שבו סופרמרקט הציע לאנשים שתי תחנות של ריבות, פעם אחת של שש ריבות ופעם אחת של 24 ריבות. העניין הוא שרוב האנשים רואים הרבה והולכים לתחנה של ה-24, אבל בתחנה של השש ריבות קנו ב-60% יותר. עשיתי את אותו מחקר גם בעולם הדיגיטלי. נתתי לאנשים לבחור נעל מתוך היצע של תשע זוגות נעליים ופעם אחת נתתי את הנעל בהיצע של הרבה יותר. התוצאה הייתה שאותה נעל בתוך אפשרות הבחירה המועטה, נקנתה הרבה יותר כי אנשים לא מסוגלים לעמוד בפני כל ההחלטות. זה יותר מדי למוח שלנו, ואז נורא קל לעשות עלינו מניפולציות כאלה".

יש עוד מניפולציות שכדאי שנדע עליהן?

"יש את הנושא של העלויות השקועות שרלוונטיות מאוד למנויים. ברוב המינויים מאפשרים למשתמש לצבור סטטוס, ואם את רוצה להתנתק מהשירות, אומרים לך שאת תאבדי את כל הסטטוס שלך. במצב הזה אנשים לא חושבים רציונלית, ורק כדי להמשיך ולצבור את הסטטוס הזה או מפחד לאבד את הערכים הווירטואליים שלהם - הם ימשיכו לשלם את המינוי".

אפל מעודדת מינויים

סוגיה נוספת שמשתמשים צריכים לשים לב אליה כשהם מתקשרים כמינויים משלמים היא איסוף המידע עליהם, כפי שמסביר נאור נרקיס. "חברות טכנולוגיות אוגרות מידע על משתמשים פרטיים ומשתמשות בו כדי להגדיל מכירה וללמוד על המשתמש", הוא אומר. "יש עולם שלם שכל מטרתו היא ללמוד את המשתמשים. לדעת מתי להציג את ההודעות הרלוונטיות, לשלוח נוטיפיקציה בזמן הנכון, ואם מזהים משתמש מתלבט שמתנתק הרבה, אפשר להפציץ אותו ב'ערך' - בשביל שזה לא יעלה בדעתו שוב. פסיכולוגים יכולים ללמוד את המשתמשים ולהבין מה מניע אותם ובאמצעות בינה מלאכותית להעצים את זה כדי להשפיע על ההחלטות".

זה הצד הממכר של הטכנולוגיה.

"נכון. כל חברה בודקת איך את משתמשת בשירות שלה, ככה היא מטייבת אותו. קוראים לזה בצורה המקצועית פוזיטיב פידבק לופ (Positive feedback loops). בודקים על מה את לוחצת בפיד, על מה את מתעכבת ועוד, כדי להבין איזה תכנים להראות לך כדי שתישארי יותר זמן בשירות. לכן, תמיד כדאי להיות בעייתיים ומתלבטים גם במודל המינוי, כי אז המערכת באופן אוטומטי תציע לך הנחה משמעותית בשירות".

אז אני בעצם משלמת דמי מינוי גם כדי שיאספו עליי מידע ואתמכר לטכנולוגיה? קצת מבאס.

"יש שני סוגים של איסוף דאטה, אחד כדי למכור אותו הלאה למטרות פרסומיות, ושם נכנסת בימים האלו רגולציה בנושא באיחוד האירופי - וזה יתמתן. מה גם שעצם זה שאתה משלם על התוכן, מפחית את הרצון של החברות לאסוף את הדאטה כדי למכור לאחרים, כי הם הצליחו לבסס מודל כלכלי אחר שמכניס.

"אבל כן, יש סוג נוסף של איסוף דאטה וזה איך אנחנו משתמשים באפליקציות. אלה נתונים על חוויית המשתמש, וזה דווקא הולך להתעצם בשנים הקרובות, כי ברגע שמורידים את האפליקציה למכשיר, אז יש לחברה גישה לכל נתוני השימוש שלנו. בגלל זה חברות אוהבות מינויים כי זה מחייב הורדה של האפליקציה למכשיר והן יכולות לאסוף את המידע הזה".

מי שעוד מעודדת את המעבר למודל המינויים היא אפל, כפי שמסביר דביר כהן, מנכ"ל חברת StartPlan שעוסקת בתחום הייעוץ לגיוס הון ואסטרטגיית צמיחה לאפליקציות ולאתרים. "בחנות האפליקציות של אפל גובים עמלה מהמפתחים על כל מכירה וכך גם באנדרואיד: היחס עומד על 70% למפתח ו-30% לאפל או גוגל", הוא אומר. "אלא שמסוף 2016 אפל מציעה למפתחי אפליקציות שמוכרות מינויים יחס של 15% לאפל ו-85% למפתח. המשמעות היא שאפל מבינה שיש פוטנציאל גם עבורה, כי מודל מינויים מצליח לשמור משתמשים לזמן ארוך יותר".

כמו נרקיס וישי קודם לכן, גם כהן סבור כי השיטות להעביר את המשתמשים את החומה - מעולם החינם לזה שבתשלום, נשענות על הרבה פסיכולוגיה וחוויית משתמש. "מתן תקופת ניסיון בחינם", לדבריו, "הוא מודל שמאפשר למשתמש לנסות את השירות, ואם הוא מספק את הערך והמחיר נוח, הוא יתחיל לשלם. מודל נוסף הוא של הגבלת כמות, כפי שעושות חברות כמו דרופבוקס או גוגל דרייב. אצלן אפשר להשתמש בחינם במוצר עד 10 או 15 ג'יגה בייט, וכאשר עוברים את המגבלה והשימוש אינטנסיבי, מתחילים לשלם.

"עוד שיטה נפוצה להמיר משתמש למינוי, זה לתת הנחה למינוי שנתי", אומר כהן. "כלומר, להציע למשתמש לשלם על עשרה חודשים ולקבל מינוי שנתי. לקוחות מקבלים את השירות במחיר נוח יותר, ומהצד של החברה זה מאפשר לה להיות ממומנת על-ידי הלקוחות שלה, כשהיא יודעת שזה לקוח שיהיה איתה בשנה הקרובה, מה שגם נותן לה שריון חזק מפני מתחרים".

איך זה נראה במספרים?

"מנתונים שנאספו אצל הלקוחות שלי שפיתחו אפליקציות וממשקי ווב ומנתונים נוספים, אפשר לראות שחברות מבוססות מינויים מכניסות פר משתמש פי 2 ופי 3 יותר. במונחים של הכנסה בטוטאל של חברה מבוססת מודל מינויים, היא גבוהה ב-50% מחברות שמשתמשות במודל של מכירות חד-פעמיות. זה נתון מעניין וקריטי לחברת סטארט-אפ, וזאת גם הסיבה שאני מכוון את רוב הלקוחות שלי לממשקי ומודלי מינויים".

הפירמידה זקוקה לבסיס רחב

מי שעוד רואה בחזרתו של מודל המינוי מגמה חיובית היא פרופ' גל אסטרייכר זינגר, ראשת ההתמחות בניהול טכנולוגיה ומידע בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. "אנחנו חייבים לחזור למצב שאנשים משלמים עבור תוכן", היא אומרת, "מה שהיה נראה לנו נורא מובן מאליו בעבר".

אסטרייכר זינגר מנהלת משנת 2012 שורה של מחקרים בנושא סוגיית ההמרה של משתמשים למשלמים, ולאחרונה אף קיבלה מענק בסך 1.5 מיליון אירו מהאיחוד האירופי כדי להמשיך ולחקור את הנושא. "ההמרה לתשלום היא אתגר עצום", היא אומרת. "במחקר שעשינו ובחן את התנהגותם של משתמשים ברשתות חברתיות, עלו תובנות שמצביעות על האופן שבו משפיעים המסרים שהחברות מעבירות על הנכונות של משתמשים לשלם עבור השירותים המוצעים להם. התשלום אינו מושפע רק מצריכת התוכן, אלא מושפע מרמת המעורבות החברתית של המשתמשים באתר".

על-פי המחקר, שתי המגמות החזקות כיום: הקהילתיות הווירטואלית והמינוי הדיגיטלי שלובות אחת בשנייה: "ככל שהמשתמש מעורב יותר בקהילה, כך גדל הסיכוי שהוא יעבור למסלול המשודרג וישלם עבור מינוי. מצאנו שעידוד פעיל של השתתפות מעלה ב-63% את הסיכוי לרכישת מינוי".

זה קשור גם לגיל של המשתמשים?

"כל המחקרים מראים שהצעירים מוכנים לשלם יותר מהמבוגרים. בני 20 מרגישים הרבה יותר נוח לשלם. כלומר, מה שחשבנו על כך שהאינטרנט יוריד רצון לשלם על תכנים - לא נכון. נטפליקס מרוויחים מצוין וספוטיפיי מרוויחים נהדר - אחד מכל ארבע בוחר לשדרג בספוטיפיי את האפליקציה למינוי בתשלום. אנחנו רואים עולם שבו הגענו לסטטוס-קוו שבו הצרכנים מבינים שהם צריכים לשלם על מה שחשוב להם, זה מקום טוב גם לחברות".

זה מודל שמתאים לכל האפליקציות?

"פה בדיוק מגיע המחקר שלי שמראה שהמודל הזה עובד עם פירמידה. בבסיס שלה יש מאגר לקוחות גדול שלא משלם וכנראה לא ישלם, ואז אנחנו רוצים שיהיה אחוז מסוים שגם משלם, האחוזים הם נמוכים: 5% או 7% של משלמים זה נחשב להישג יפה. זה אומר שאתרים צריכים קבוצות גדולות של אוכלוסייה, לאתרים בעברית זה כמובן הרבה יותר מאתגר, כי הם צריכים להגיע לשני מיליון משתמשים כדי שאלפיים ישלמו וזה קשה".

איך את רואה את האסטרטגיה הטובה ביותר להמיר משתמש למשלם?

"המחקר שלי מראה שאחת הדרכים לעודד אנשים לעבור למסלול תשלום היא לאו דווקא למנוע מהם היבטים מסוימים של האתר, אלא לעודד את הקשר ואת המעורבות, לקחת חלק בקהילה מסביב למוצר. עשינו ניסוי גדול עם חברה של 80 מיליון משתמשים בעולם. פילחנו 100 אלף משתמשים וחצי מהם שאלנו מה דעתם על השירות ואם יש להם פידבק איך לבנות את האתר. ראינו אצלם עלייה של כמעט 15% בהמרה לתשלום, כלומר עצם המחשבה שדעתי מעניינת ואני חלק ממשהו, עודד אותי למעבר בתשלום. אותו דבר ראינו בניסויים עם אתרי תוכן שבהם מעודדים את המשתמש להרגיש שהוא חלק ממשהו דרך טוקבקים או עידוד ללייקים".

האתגר הוא שרובנו לא משתמשים פעילים.

"בפירמידה הזאת רוב האנשים נשארים למטה ולא כותבים טוקבקים, לא מגיבים ולא עושים לייק. אבל המחקרים מראים איך אפשר לעודד אנשים לפעילות. עם סבלנות ולאורך זמן רואים תוצאות בהמרה לתשלום, כי יש מרכיב של אמון. יש לנו הוכחות מדהימות מאתרים של מוזיקה וסרטונים, ועכשיו לאחרונה עשינו ניסוי עם חברת שירותים רגילה, ואפילו אצלם ראינו איך דרך בקשת פידבק ברגע הנכון ובניסוח הנכון אפשר לייצר קרבה בין המשתמש ובין האתר ולהפוך אותו ממשתמש חינם למשתמש משלם עם מינוי".

עוד כתבות

גירושים. שיתוף נכסים עשוי להיווצר גם בלי כוונה מפורשת / אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש הכריע: בעל ישלם לגרושתו 50 מיליון דולר - "אחד המקרים המקוממים"

סכסוך גירושים באלפיון העליון הוביל להכרעה דרמטית נגד מי שנקבע כי השתמש במומחיותו למקלטי מס ונאמנויות, כדי להסתיר רכוש משפחתי בהיקף של 75 מיליון דולר ● האישה צפויה לקבל כמחצית מהרכוש ומהבית, ובסך-הכול כ-50 מיליון דולר ● עורכי דינו של הבעל: "בפסק הדין נפלו טעויות חריפות, נערער"

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

רוב החברות הזרות לא יחזרו לנתב"ג בקיץ. לאן בכל זאת תמצאו טיסה בפחות מ-200 דולר

על אף המספר המצומצם של חברות התעופה שפועלות כיום מנתב"ג, עדיין ניתן למצוא כרטיסי טיסה ברגע האחרון במחירים יחסית זולים, בעיקר ליעדים קרובים כמו קפריסין ויוון ● ייתכן שפתיחתו מחדש של טרמינל 1 באוגוסט יזרז את חזרתן של חברות הלואו קוסט, מה שיגדיל את היצע הטיסות

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP

שמונה מניות עם הזדמנות ושתיים שכדאי להיזהר מהן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה ● הבורסה בתל אביב הפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ההצלחה של קת'י ווד ● וגם: האם יכול להיות שאחת הדרכים הכי יקרות להשקיע בשוק ההון היא גם הכי משתלמת?

נתב''ג / צילום: Shutterstock

חברות הלואו קוסט יחזרו? טרמינל 1 ייפתח באוגוסט

טרמינל 1 צפוי להיפתח מחדש בתחילת החודש הבא - מה שמעלה את הסיכוי שחברות הלואו קוסט יקדימו את חזרתן לארץ ● חזרתן של החברות עשויה לתרום משמעותית להגדלת היצע המושבים ולהורדת מחירי הטיסות, שהתייקרו מאוד מאז תחילת המלחמה

סא''ל איתי זמיר / צילום: פיקוד העורף

הקצין ששלח לנו התרעות של פיקוד העורף: "יש הבדל בין רקטה מעזה לבין מה שמגיע מאיראן"

עשרות אלפי התרעות שוגרו לציבור במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן, בעוד מוקד פיקוד העורף טיפל בכמיליון פניות אזרחים ● ההתמודדות, אומר סא"ל איתי זמיר, שאמון על מערך ההתרעה, הייתה מוצלחת - אך "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה" ● לאן נעלמה ההנחיה המקדימה, אילו לקחים הופקו מהמערכה - ומה מתוכנן לעשור הבא

שטפון בטקסס / צילום: ap, Eric Gay

יותר מ-20 הרוגים בשיטפונות בטקסס, עשרות ילדות נעדרות

כ-20 ילדות ממחנה קיץ על גדות נהר הגוואדלופה נעדרות בשל הצפה של הנהר • הרשויות במדינה ציינו כי "אנחנו לא יודעים מתי הגשם ייפסק" • מושל טקסס פרסם סרטון של חילוץ באמצעות מסוק: "מחלצים מסביב לשעון"

התחדשות עירונית בת''א. התחום תופס יותר משליש מהתחלות הבנייה / צילום: דיויד לוין

אופטימיות על סטרואידים: 13 חברות נדל"ן חדשות הגיעו לבורסה מאז ינואר

13 חברות נדל"ן הצטרפו לבורסת תל אביב במחצית הראשונה של השנה, חלקן אפילו לא מסרו פרויקט עדיין ● במקום שהריבית הגבוהה תנקה את השוק, רק צצים עוד ועוד יזמים - וההוצאות שלהם דווקא גדלות

חדשות ההייטק / צילום: ap, Michael Perez

החברה הישראלית שתספק נחילי רחפנים חמושים לארה"ב

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: Base44 של היזם מאור שלמה נמכרה לוויקס ב-80 מיליון דולר בעסקה יוצאת דופן, ענקית המחשוב שמאמינה בחברת הקוונטום הישראלית, חברת הרחפנים הישראלית, אקסטנד, זכתה במכרז לאספקת נחילי רחפנים חמושים משוטטים שפרסם משרד ההגנה האמריקאי בהיקף של 10 מיליון דולר, וגם סערה סביב מתכנת הודי שמואשם בהונאה סדרתית ● חדשות ההייטק

מייסדי רובינהוד. מימין: ולדימיר טנב, ובאיג'ו באט / צילום: ap, Mark Lennihan

וול סטריט סוף סוף מתגמלת את החברה של שני האאוטסיידרים שהפכו למיליארדרים

אפליקציית המסחר האמריקאית רובינהוד הגיעה לוול סטריט בסערה לפני כארבע שנים וספגה כישלון חרוץ ● סאגת מניות ה"מם" סיבכה את החברה עם הרגולטורים, היא נזקקה למיליארדי דולרים לערבויות ואף הגיעה לסף פשיטת רגל ● אבל מאז השפל ההוא, המניה זינקה ביותר מ־1,300%, הרווחים רק גדלים, והמוניטין השתקם

שלי הוד מויאל / צילום: חן מזרח

הכרישה החדשה: הדרך של היזמת שהייתה מעורבת כבר ב-27 אקזיטים

לפני 15 שנה אבא של שלי הוד מויאל נפטר בפתאומיות, והיא החליטה לעזוב את הקריירה בניו יורק ולחזור לארץ ● מאז היא הספיקה להקים קרן הון סיכון ובקרוב גם נראה אותה על המסכים בתוכנית "הכרישים": "במשך שנים הרגשתי שהיה לי הרבה מזל כשאנשים מסביבי העצימו אותי ודאגו לי - ורציתי לתת את זה גם לאחרים"

אנה וינטור בשבוע האופנה בפריז. תובענית / צילום: Reuters, Benoit Tessier

על המלכה הבלתי מעורערת של עולם האופנה שפרשה השבוע מווג

אחרי יותר משלושה עשורים הכוהנת הגדולה של עולם האופנה פורשת מעריכת ווג ● אבל לא צריך להספיד כל כך מהר את האישה שעל פיה יישק דבר, אנה וינטור מקבלת קידום ותמשיך להיות האורים והתומים של המסלול ● עכשיו נותרת השאלה מי יצליח להכנס לנעלי המנולו שלה?

לידיעת המתווכים / איור: Shutterstock

לידיעת המתווכים: חובת הדיווח החדשה שבדרך

הצעת חוק חדשה שהפיץ משרד המשפטים תחייב מתווכי מקרקעין לזהות את הלקוחות, לדווח ולנהל רישומים בכל העברת כספים ● לחוק יהיו כמה השלכות משמעותיות, בהן הפחתת היכולת לבצע עסקאות פיקטיביות או להסוות את זהות הנהנים האמיתיים בעסקאות נדל"ן

הדמיית מגדל הספירלה של קבוצת עזריאלי בתל אביב / צילום: KPF

עסקת ענק: משרד עורכי הדין שעובר למגדל הספירלה של עזריאלי

משרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר, ישכור 11,000 מ"ר במגדל הספירלה של עזריאלי ● על פי הערכות בשוק, המחיר לרמת מעטפת עומד על כ-130 שקל למ"ר, כך שהמשרד ישלם כ-17 מיליון שקל בשנה ● וגם: הריבית עוד לא ירדה - אבל היזמים מתנפלים על המכרזים: יותר מ־130 הצעות לארבעה מגרשים בת"א וביבנה ● חדשות השבוע בנדל"ן

טלי גוטליב, מהרן פרוזנפר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים. איך יגיבו העובדים?

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים ● הדיון בבג"ץ שלא היה אמור להתקיים ● ומחיר ההתחייבויות שמשרד החינוך שכח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית פוסט ברשת Truth, 26.6.25 / צילום: ap, Michael Perez

חנינה בלי הרשעה: האם הנשיא יכול לחלץ את נתניהו ממשפט?

הקריאה של הנשיא האמריקאי להפסיק את משפט נתניהו העלתה לשיח את האפשרות שהנשיא הרצוג יעניק לו חנינה ● אלא שנתניהו טרם הורשע בדבר, מה שמקשה על כניסה למסלול הזה ● וגם: מה חשב בזמן אמת אהרן ברק על הרעיון?

בובות לבובו מוצגות לראווה בחנות של פופ מארט / צילום: Reuters, Oriental Image via Reuters Connect

חיוך מטריד ששווה מיליארדים: בובת הפרווה שהפכה לטרנד וכבשה את העולם

לבובו, הבובה הפרוותית בעלת הבעת הפנים המעט קריפית, הפכה ללהיט גלובלי - ולפריט חובה אצל סלבריטאיות על, כמו ריהאנה וקים קרדשיאן ● היצרנית, חברת פופ מארט הסינית, הכפילה את הכנסותיה ב־2024 ובסין כבר הזהירו מהתמכרות לבובה המעוצבת

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהכפפת היועמ"שים במשרדי הממשלה למנכ"ל ולשר

הצעת החוק, שתעלה ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה, בראשות שר המשפטים יריב לוין, מבטלת את הכפיפות של היועמ"שים במשרדים ליועצת המשפטית לממשלה, וקובעת כי הם יידרשו לפרסם תזכירי חוק לפי דרישה ישירה של השר במשרד

דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו / צילום: יוסי שחר

בזמן המלחמה: בכמה נמכרה דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו?

בשכונת עג'מי ביפו נרכשה דירת 4.5 חדרים בשטח של 86 מ"ר עם ממ"ד ושתי מרפסות תמורת 3.18 מיליון שקל ● הנכס עמד פחות מחודשיים על המדף ● המוכרים הם משקיעים שלפי רשות המסים קנו את הדירה ב־2016 תמורת 2.2 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

הריסות ברצועת עזה, ארכיון / צילום: ap, Ariel Schalit

דיווח סעודי: "חמאס החל ליידע גורמים שבכוונתו להשיב הלילה באופן חיובי לעסקה"

מחצית מהחטופים, ב-5 פעימות: זו העסקה שנרקמת ● ארה"ב במגעים לחידוש המו"מ עם איראן - כבר בשבוע הבא ● כתב אישום הוגש נגד שני חשודים נוספים בריגול למען איראן ● מקורות מקורבים לחמאס: ארגון הטרור ימסור את תשובתו למתווכות לפני יום שישי ● הפנטגון: התקיפות על מתקני הגרעין האיראניים החזירו לאחור את תוכנית הגרעין בין שנה לשנתיים ● 50 חטופים - 636 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

שליח מזון רובוטי בארה''ב / צילום: ap, Carlos Osorio

רחובות אמריקה מתמלאים בשליחים רובוטיים - והאנשים מתעלמים ממצוקתם

השליחים האוטומטיים, שאפשר לראות בחלקים נרחבים של ארה"ב, נתקעים לעיתים בשלג או מתהפכים על גבם ● הציבור לפעמים מוצא אותם חביבים, אבל כשהם תקולים, התמונה ברורה: זה כל רובוט לעצמו