גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים מאחורי התעשייה של "שבת תרבות" נחשפים

אירועי שבת תרבות של העיריות מספקים בשנים האחרונות כותרות מפוצצות - החל מהאולטימטום של ליברמן להנייה ועד לרובוט של איוב קרא שיכול לחסל את נסראללה ● מה יוצא לעיריות מהאירועים הללו, האם ההשקעה הכלכלית בהם היא מוצדקת וכמה מרוויחים העיתונאים שמנחים ● גלובס חושף את הנתונים

רינה מצליח/ צילום: אוריה תדמור
רינה מצליח/ צילום: אוריה תדמור

אירועי שבתות התרבות של העיריות הפכו בשנים האחרונות ליצרני כותרות מרכזיים עבור כלי התקשורת בסופי השבוע. הדלילות בהתרחשויות חדשותיות יחד עם הזמינות והקלות שבה מגיעים הציטוטים הללו למערכות, בטקסט או בצורה ויזואלית, יצרו ממש מוסד חדש, שגם הספיק להניב כבר כמה פנינים בלתי נשכחות כמו האולטימטום בן 48 השעות שקצב אביגדור ליברמן לפני שהתמנה שר ביטחון לאיסמעיל הנייה, או הרובוט שעל-פי הבטחתו של איוב קרא יוכל לחסל בקרוב את נסראללה (שני הציטוטים מתוך אירועי שבת תרבות של עיריית באר שבע).

מה עומד מבחינה כלכלית מאחורי האירועים הללו וכמה משקיעות בהן העיריות? נתונים שהתקבלו בעקבות בקשות חופש מידע של עמותת "הצלחה" ושל אתר "העין השביעית", רוכזו על-ידם ומתפרסמים כאן לראשונה חושפים כי שיאנית ההשקעות בתחום (מבין העיריות שנתוניהן התקבלו) היא דווקא עיריית רמת גן שהשקיעה כ-450 אלף שקל באירועים במהלך 2017. חצי מהסכום - כ-225 אלף שקל (לפי חישוב של 16 אלף שקל לפני מע"מ לאירוע עבור 12 אירועים בשנה) - הועבר לחברות ההפקות "יד" של יעקב (יענק'לה) מנדל, יו"ר אמ"י, וגם מי שעל התנהלותו בימי רשות השידור נמתחה ביקורת קשה בתחקיר "המקור" של ערוץ 10, ועל-פי דיווח בערוץ, בהמשך גם נפתחה בעניינו חקירת משטרה.

היקף ההוצאה של עיריית רמת גן הוא גבוה ביחס לעיריות אחרות שהעבירו אף הן את המידע. אחריה בשנת 2017 נמצאת עיריית יהוד מונסון שהקצתה סכום של כ-105 אלף שקל לאירועים, ועיריות כמו ראשון לציון, חולון או באר שבע שמשקיעות מדי שנה סביב 50 אלף שקל באירועים. רוב הסכום, או לפחות חלק גדול ממנו, מוקדש בדרך כלל לשכרו של המנחה, לעיתים אך לא תמיד לעיתונאי מוכר ששמו בלבד אמור למשוך חלק מהאנשים, כשסכומים נוספים מוקדשים להפקת האירוע, שכירת אולם, ובחלק מהעיריות גם התקשרות עם משרד יח"צ שדואג להפיץ את המידע ולעניין עיתונאים מראש באירוע הצפוי.

ההשקעה משתלמת כלכלית לעיריות?

בדיקה שביצעה בעבר חברת יפעת עבור עיריית באר שבע, עשויה להעיד כי התשובה היא חיובית. הבדיקה בחנה את הפולו-אפים התקשורתיים שהניבו האירועים בבאר שבע בין ספטמבר 2016 ליולי 2017, וגילתה כי אלה היו אחראים להם כ-630 אייטמים בכלי התקשורת השונים, שלהם אפשר להצמיד שווי חשיפה (נתון בעייתי בפני עצמו אך כזה שיכול לספק סדרי גודל) של לא פחות מ-22.5 מיליון שקל - רובו הגדול נובע מהאייטמים הטלוויזיוניים.

ומה לגבי התושבים עצמם? רועי כ"ץ, שמנחה את שבתות התרבות בבאר שבע בשמונה השנים האחרונות, מספר כי בכל אירוע מאכלסים את האולם 800 עד 900 איש (הכניסה חופשית) ולפי בדיקות שעשו בעירייה חתך הגילאים הוא בני 45 עד 75.

שלום ירושלמי ורועי כ"ץ / צילומים: יוסי זליגר ומאיר אזולאי

ומה קרה שבשניים האחרונות האירועים הללו חדרו כל-כך לתודעה? התשובה המתבקשת היא השינוי שעבר על כלי התקשורת שנדרשים כיום לעדכונים רבים יותר מבעבר באמצעים דלים מבעבר. כ"ץ תורם הסבר נוסף משלו ומזכיר את מותן של תוכניות האירוח בטלוויזיה. "פעם לפוליטיקאים היה את המעגל של דן שילון, יאיר לפיד וניסים משעל, אבל הטוק שואו מת, ומה שנשאר להם זה תוכניות הבוקר או שבתות תרבות".

לדבריו, "אנשים רוצים סוג כזה של עיתונות: ראיון אחד על אחד עם בנאדם, 40 דקות, בלי פרסומות, בלי שמונה אנשים בפאנל. המרואיין יכול להתבטא והתוצאה יותר איכותית". 

מי העיתונאים הבולטים שנוטלים חלק באירועים?

המנחים שבהם התמקדנו כאן הם רק כאלה שהנחו את האירועים ב-2017 (ולעיתים גם ב-2016), ורק בכאלה שעשו זאת עבור עיריות שהעבירו את הנתונים (העיתונאי בן כספית, למשל, מגיש שבת תרבות עבור "הבימה" שאינה מחויבת למסור נתונים). מהנתונים עולים כי שכרו של מנחה אירוע מן הסוג הזה נע בין 3,000 ל-7,000 שקל (ברוטו, ובדרך כלל גם כולל מע"מ).

כך, העיתונאי לשעבר אבי בטלהיים, כיום ראש אגף התקשורת של בית החולים שיבא, קיבל ב-2017 7,000 שקל עבור אירוע מעיריית יהוד מונסון, ובסך הכול כ-77 אלף שקל בשנה. עיתונאית חברת החדשות רינה מצליח קיבלה ב-2016 מעיריית כפר סבא למעלה מ-5,000 שקל עבור אירוע בודד, ובסך הכול כ-32 אלף שקל. נחמה דואק מערוץ הכנסת ומהמגזין "ליברל", קיבלה 5,000 שקל עבור הנחיית האירועים של עיריית חולון ב-2017 - סכום שהצטבר באותה שנה ל-40 אלף שקל.

רינה מצליח ומשה נסטלבאום / צילומים: דור מלכה ומשה שי

כ"ץ, סמנכ"ל ברדיו ת"א שכאמור מנחה את אירועי שבת תרבות בבאר שבע, מקבל כיום 3,800 שקל עבור כל אירוע, ובסך הכול קיבל מהעירייה ב-2017 45,600 שקל. העיתונאי שלום ירושלמי מגיש את אירועי שבת תרבות במבשרת ציון יחד עם רעייתו ורד, והשניים מקבלים 3,000 שקל לאירוע (לא כולל מע"מ), ובסך הכל 15 אלף שקל עבור חמישה אירועים ב-2017.

הנתונים שהועברו חושפים טפח מתופעה נוספת שמפרנסת חלק גדול מהעיתונאים הבכירים בארץ והיא הרצאות חד-פעמיות בתחום המומחיות שלהם. המועצה האזורית מטה אשר שבגליל המערבי העבירה נתונים על הרצאות שהתקיימו בתחומה במהלך 2016 עד 2018, ומהן עולה כי לפחות במסגרת זאת גם כאן מדובר בתשלום של כמה אלפי שקלים להרצאה.

בין העיתונאים שהרצו בשנים האחרונות בפני חברי המועצה ניתן למנות אוהד חמו מחברת "החדשות" שהעביר הרצאה בשם "מדאע"ש לחמאס" וקיבל עבורה 5,800 שקל (כאן כל הנתונים הם לפני מע"מ); כרמלה מנשה, כתבת תאגיד כאן, שקיבלה 6,000 שקל עבור הרצאה בנושא צה"ל והתקשורת; עומרי אסנהיים, עיתונאי התוכנית "עובדה" של קשת שקיבל 4,700 שקל עבור הרצאה בנושא "מאחורי הקלעים של עובדה"; ואורן נהרי, כיום ב"וואלה!", שהעביר ב-2016 הרצאה תמורת 4,700 שקל.

הקשרים הללו שבין עיתונאים לעיריות ורשויות מקומיות, בטח כשמדובר בקשר שנמשך לאורך זמן, יוצרים כמובן גם פתח לבעיות, בין אם כעניין של מראית עין ובין אם כעניין מהותי יותר. עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" שכאמור אספה את הנתונים, מגדיר זאת כ"חשש אפשרי לאפקט מצנן על החופש העיתונאי". לדבריו, "קשר מתמשך, בין אם כספי ובין אם לאו, עם גופים שיש להם פוטנציאל סיקור עלול להגביל את יכולתו של העיתונאי לסקר אותם ושל המערכת שלו לעסוק בהם באופן נקי מרעשי רקע". 

עומרי אסנהיים ואורן נהרי / צילומים: שלומי יוסף ותמר מצפי

עוד כתבות

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון