גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פלמור: התבטאויות פרקליט מחוז חיפה מבססות עבירת משמעת

בהחלטה של מנכ"לית משרד המשפטים, שהתקבלה במסגרת שימוע שנעשה לעו"ד עמית איסמן, נקבע כי "מדובר בהתבטאויות וולגריות ולא ראויות שנאמרו ע"י מנהל לעובדות בדרג נמוך יותר" ● פלמור הסתפקה בעניינו של עו"ד איסמן בהתראה בלבד ● לאיסמן לא יוחס בשימוע חשד להטרדה מינית

עו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה / צילום: לשכת עורכי הדין
עו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה / צילום: לשכת עורכי הדין

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, קבעה היום (א') כי שתי התבטאויות של פרקליט מחוז חיפה, עו"ד עמית איסמן, שנאמרו לשתי עובדות בפרקליטות בדרך נמוך יותר, מהוות התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה.

קביעתה של פלמור ניתנה במסגרת שימוע שערך משרד המשפטים בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (משמעת) לאיסמן, ששימש עד לאחרונה כמשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים).

מנכ"לית משרד המשפטים הסתפקה בעניינו של הפרקליט הבכיר בהטלת עונש מסוג "התראה", כקבוע בסעיף 31 לחוק שירות המדינה.

תזכורת: נגד עו"ד איסמן נפתחה חקירה של אגף חקירות משמעת בנציבות שירות המדינה בחשד להטרדה מינית. במסגרת החקירה זומנו על-ידי אגף המשמעת בנציבות עדים רבים, ובהם פרקליטים מפרקליטות המדינה ופרקליטות המחוז, עובדי מינהלה וכן עובדים לשעבר בפרקליטות שפרשו מהמערכת.

בסך-הכול נגבו בפרשה כ-20 הודעות, ונחקרו כ-18 עדים, כאשר לאחר סיום שלב גביית העדויות, נחקר איסמן עצמו בנציבות בחשד להתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה - והכול, חשוב להדגיש, מבלי שמיוחס לאיסמן חשד להטרדה מינית.

בחודש פברואר השנה, ולאחר שהחקירה בעניינו של איסמן הסתיימה, החליט עו"ד גיא דוד, מנהל אגף בכיר משמעת בנציבות שירות המדינה, כי אין בהתבטאויות שיוחסו לאיסמן משום מעשים המהווים הטרדה מינית, וכי אין בסיס לטענה שהועלתה לקשר פסול בין העובד לפרקליטה הכפופה לו.

יחד עם זאת, בהמלצת הנציבות נקבע כי בנוגע לשתיים מההתבטאויות שיוחסו לפרקליט המחוז, גובשו ראיות במסגרת החקירה העולות לכאורה כדי התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה. לאור קביעה זו, הומלץ לקיים בעניינו של איסמן שימוע בנוגע להתבטאויות אלה. 

את השימוע לאיסמן ערכה כאמור מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, בהשתתפות נציגי הלשכה המשפטית של משרד המשפטים. עו"ד איסמן יוצג בהליך על-ידי עו"ד ארנה לין ובנוסף לכך נשא בעצמו דברים וכן השיב לשאלות המותב שדן בעניינו.

במהלך השימוע נדרש איסמן להגיב לשתי ההתבטאויות. ההתבטאות הראשונה מייחס לאיסמן כי בסביבות שנת 2008, בעת ששימש כמנהל מחלקה, פנה אל מתמחה (שמה שמור במערכת עקב צנעת הפרט). איסמן שוחח עם פרקליטה אחרת על תיק של עבירות מין, ובשלב מסוים הסתובב אל המתמחה פלונית ושאל אותה בקול, בנוכחות אותה פרקליטה, האם יש לה בארון חוטיני מנומר. המתמחה השיבה בשלילה לשאלתו של איסמן, אשר פנה לפרקליטה עמה שוחח ואמר לה: "את רואה, זאת בחורה נורמלית, היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון", כשהכוונה היא לעומת המתלוננת בתיק עבירות המין שבו טיפלה אותה פרקליטה.

ביחס לאמירה זו ציינה פלונית במסגרת עדותה כי הדבר הביך אותה והיה בוטה. אולם, פלונית הודתה כי היא לא חשבה שהייתה באמירתו של איסמן כוונה להטרידה מינית או לפגוע בה.

במסגרת השימוע נדרשו המותב המשמעתי להתבטאות נוספת המיוחסת לעו"ד איסמן שהופנתה על-ידו לכאורה כלפי פרקליטה אחרת, שתכונה "אלמונית" (שמה שמור במערכת עקב צנעת הפרט). מקרה זה התרחש לפני כ-3-4 שנים, עת כיהן איסמן כפרקליט מחוז. לפי הודעתה של אותה פרקליטה אלמונית, במסגרת עבודה על תיק המצוי בטיפולה היא ביקשה להתייעץ עם עו"ד איסמן, וזאת, בין השאר, בכל הנוגע ללחץ שהפעילה עליה הסנגוריה להביא לסיום התיק בעסקת טיעון.

על-פי גרסתה, אמר לה איסמן: "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון...? כי כשאת גבר, ומועכים לך את הביצים, אז יש תחושה של כאב, אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עושה לנו".

ביחס לאמירה זו ציינה הפרקליטה האלמונית כי המשפט האמור היה משתק, אך היא בחרה שלא להתלונן על כך באותה העת, מכיוון שמדובר היה במשפט אחד.

במהלך השימוע העלה עו"ד איסמן טענות שונות בנוגע להתנהלות הפרקליטה (אלמונית) והנסיבות שהביאו לפתיחתה של החקירה. לטענת איסמן, הסיבה האמיתית שעומדת מאחורי הגשת התלונה היא יחסים עכורים הקיימים בינו ובין אלמונית, בין השאר על רקע אי-קידומה של אלמונית וכן על רקע כוונתו של איסמן להעבירה לחדר אחר.

עוד טען איסמן במסגרת השימוע כי חודש לפני שהפרשה התפוצצה, אלמונית עצמה אמרה לעובדת אחרת בפרקליטות כי אם איסמן יוציא אותה מחדרה, היא תגיד נגדו תלונה בגין הטרדה מינית. טענה זו הוכחשה מכל וכל על-ידי אלמונית. עם זאת, קיומה של אמירה זו נתמך בהודעתה של פרקליטה אחרת שלה נאמרו הדברים ו-3 הודעות נוספות של פרקליטות ששמעו ממנה את הסיפור וסיפרו על כך אחת לשנייה.

לאחר שחומרי החקירה נבחנו על-ידי חברי המותב המשמעתי, וטענותיו של העובד נשמעו אף הן, החליטה מנכ"לית משרד המשפטים כי אמירותיו של העובד, כל אחת בנפרד והצטברותן יחד, מבססות עבירת משמעת מסוג "התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה".

בהחלטתה קבעה פלמור כי "מדובר בהתבטאויות וולגריות ולא ראויות, שנאמרו על-ידי מנהל לעובדות בדרג נמוך יותר". פלמור קבעה כי שתי האמירות של איסמן לא הופנו לחלל החדר, אלא כוונו באופן אישי לעובדות (פלונית ואלמונית) ונוסחו בצורת שאלה אינטימית ורגישה שאף אילצה את העובדות, בשני המקרים, להשיב להן.

פלמור הדגישה כי האמירות לא נאמרו במסגרת של שיחת חולין בין עובדים, אלא דווקא בהקשר של דיון מקצועי.

נוכח זאת, ובייחוד בשל העיסוק הרגיש בפרקליטות בעבירות מין קשות וחריגות מאין כמותן, התנהלות במסגרתה משתמש מנהל בפרקליטות בשיח המקצועי בדימויים גסים או בשאלות אינטימיות ישירות, שלא לצורך, ובאופן שניתן להימנע ממנו, היא התנהגות לא ראויה ולא הולמת, שאין לקבל אותה במסגרת היחסים הנהוגים במקומות עבודה בכלל ובמשרד ממשלתי בפרט.

פלמור לא הפחיתה בחומרת אמרותיו של איסמן, תוך שהיא מדגישה כי האמירות שהשמיע העובד הן פסולות, גם אם היו מושמעות על-ידי עובד זוטר יותר, אך יש לייחס להן חומרה יתרה, שעה שנאמרו על-ידי מנהל במעמדו של העובד כלפי עובדות זוטרות ממנו.

מכיוון שמדובר בפקיד בכיר במערכת התביעה, נדרשה פלמור במסגרת ההחלטה גם למספר סוגיות מערכתיות הקשורות לעניין או נובעות ממנו במישרין.

בין השאר הצביעה פלמור על בעייתיות בכל הקשור בטיפול גורמי הנציבות בפרשה מתחילתה. בהקשר זה פלמור הביאה כדוגמה את העובדה שלמשרד המשפטים לא הועבר תיעוד כלשהו של שיחת הטלפון שהתקיימה בין התובעת מנציבות שירות המדינה לבין אלמונית, שהובילה להתפוצצות הפרשה בתקשורת בקול תרועה, ותוכנה לא הועלה על הכתב ולא נכלל במסגרת חומרי החקירה.

פלמור מתחה ביקורת על כך שפרטי הפרשה נחפשו בתקשורת טרם נפתחה החקירה הרשמית, והדבר גרם לנזק במספר מישורים, ובכלל אלה לחקירה עצמה, אשר זוהמה באופן חמור ופגעה ביכולת של הנציבות לקיים תחילה חקירה יסודית וחשאית, כמקובל במקרים מעין אלה.

פלמור ציינה כי הפרסום המוקדם גרם נזק גם לאיסמן, זאת, בין היתר, לאור אי-הדיוקים שעלו בפרסום. עניין זה עלה במסגרת השימוע במסגרת טענותיו של איסמן, שציין במהלך השימוע כי הפרסום המוקדם קיבע נרטיב חמור שאינו תואם את תוצאות החקירה שהתנהלה בנציבות.

מנכ"לית משרד המשפטים ציינה כי הגיעה השעה לבחינה מחודשת של אופן הטיפול בתלונות במשרד המשפטים, וכן הגיעה השעה ליצור אווירה שתמתן את הקושי הכרוך בהגשת תלונה על-ידי מתלוננת נגד הגורם הממונה עליה, וזאת גם במצבים שאינם עולים כדי הטרדה מינית.

כמסקנה, פלמור ממליצה כי במשרד ממשלתי, דוגמת משרד המשפטים, המעסיק אלפי עובדים בפריסה גיאוגרפית נרחבת, יש למנות בכל מקרה מספר ממונים על טיפול בהטרדות מיניות וליצור מצב בו תלונות יטופלו על-ידי ממונים שאינם מועסקים ביחידות בהן מתבררת התלונה.

בכוונת מנכ"לית המשרד לבחון צעדים אפשריים לקידומה של תרבות ארגונית המאפשרת הצפה של תלונות על שיח בלתי הולם, ולא רק במצבים שעולים כדי הטרדה מינית.

בעניין זה, ציינה פלמור, נדרשת "חשיבה מחודשת", שתיעשה בשיתוף נציבות שירות המדינה, על מתן מענה למבנה הייחודי של המשרד. 

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר