גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבאזז דועך: ברשת נאבקים על הרלוונטיות של "האח הגדול"

העלויות הגבוהות לכל פרק שלא מותאמות לעידן הפיצול, הרייטינג הלא מספק, העזיבה המפתיעה של "האחות הגדולה" והבאזז שלא התעורר ● ברשת הימרו על כל הקופה כשהחליטו ללכת על הפורמט הגרנדיוזי ביותר של עידן ערוץ 2, וההשלכות במקרה של כישלון עשויות להיות דרמטיות

מנחי "האח הגדול", עופר שכטר, לירון וימן ואסי ישראלוב / צילום: :מיכה לובטון
מנחי "האח הגדול", עופר שכטר, לירון וימן ואסי ישראלוב / צילום: :מיכה לובטון

כשברשת החליטו ללכת על "האח הגדול" בעידן שאחרי הפיצול היה ברור שבמובנים רבים מדובר בהליכה על כל הקופה. בעידן שבו גם תוכניות ריאליטי קונבנציונליות יותר לא יכולות להיות רווחיות, ושלושת השחקנים הפועלים בשוק הטלוויזיה המסחרית, שאינו יכול לשאת אותם כלכלית, מקיזים דם ומפסידים סכומי-עתק - כניסה להרפתקה עם תוכניות הריאליטי היקרה ביותר והגרנדיוזית ביותר היא לא עניין של מה בכך.

ובכל זאת, הפיתוי היה גדול. האח הגדול היא לא סתם תוכנית הריאליטי המצליחה ביותר מעידן ערוץ 2 שחלף לבלי שוב, היא גם יהלום שלוטש במשך שנים אצל היריבה המרה קשת, ומה יכול להיות מענג יותר מלהכות את האויב באמצעות נשקו שלו. אם נוסיף לכך את העובדה שבתום חצי שנה קשת וערוץ 12 שלה הלכו והתבססו כאפיק ברירת המחדל של רוב הצופים, וקשת רושמת יתרון מובהק גם במשדרי החדשות המשותפים, אפשר בהחלט להבין את הרצון לשלוף את אותו נשק בלתי קונבנציונלי שיטלטל את המרקע ויחזיר את השחקנים לנקודת ההתחלה.

שמונה תוכניות חלפו ומוקדם עדיין לסכם את הניסוי, ובכל זאת כבר כעת ניתן לקבוע שמשהו בעסק לא דופק ושלא כך חלמו ברשת שתראה תחילת העונה. את האות הרשמי לכך נתנה כמובן עזיבתה המפתיעה של העורכת הראשית והאחות הגדולה, רווית ליאור-מנדל, בשבוע שעבר. אבל גם כך, אחרי שני פרקי הפתיחה שרשמו את נתוני הרייטינג הגבוהים ביותר בעידן שאחרי הפיצול, ברשת ראו איך התוכנית מתרחקת מאזור ה-20% רייטינג והיו נחושים שלא לתת לה לדעוך. את הנחישות הזאת ניתן בהחלט להבין על רקע העובדה שלא מדובר כאן בסתם עוד תוכנית גדולה, אלא במהלך שאם ייכשל עלול להשליך על המשך דרכה של רשת - לא פחות.

אין באזז, הרייטינג בדעיכה

1. העלויות: עד 1.5 מיליון שקל לפרק

האח הגדול הוא לא סתם עוד תוכנית מגה ריאליטי יקרה, אלא התוכנית היקרה ביותר שמשודרת על גבי המסך בישראל. גורמים בתעשיית הטלוויזיה מחלקים את הגורמים לעלויות הגבוהות לשלושה. ראשית, כמובן, עלות ההקמה. על-פי פרסומים בעבר קשת השקיעה כ-10 מיליון שקל בבניית הבית שלה שנבנה לפני כעשור והיה קטן יותר מהבית שהקימה רשת.

בקשת, כמו בקשת, החליטו עם העברת התוכנית לרשת שלא למכור לה את הבית - צעד שהיה חוסך מיליונים לשני הגופים שעמדו ערב הפסדי הפיצול - וברשת נאלצו לבנות את הכל מחדש. בשוק מעריכים את עלות בניית הבית החדש ב-15 עד 20 מיליון שקל - עלות שגם במצב אידיאלי ניתן להחזירה רק על-פני מספר לא קטן של עונות.

המרכיב השני של העלות נובע מהאינטנסיביות של ההפקה שמחייבת העסקת מאות עובדים, כשבכל רגע נתון נמצאים בבית יותר מ-100 עובדים - מה שמוביל לעלויות שכר גבוהות שאין להן מקבילה בתוכניות ריאליטי אחרות. המרכיב השלישי, שגם הוא ייחודי לאח הגדול, הוא השידור החי שגורר גם הוא הוצאות גבוהות.

לפני יציאת התוכנית לדרך דיברו בתעשייה על כך שברשת יכולים לשדר מדי שבוע שלוש ואולי אפילו ארבע תוכניות, באורכים שונים, עניין שיכול היה להקטין את העלות הממוצעת של כל תוכנית. בינתיים ברשת מתקשים להתמודד עם המורכבות של המשדרים, ולמעט שתי התוכניות השבועיות נרשמו כמה "פריצות" קצרות בימים אחרים.

כך או כך, על-פי הערכות בשוק, עלות כל פרק של האח הגדול עשויה להגיע (ללא עלויות ההקמה) ל-1.3 עד 1.5 מיליון שקל. המשמעות היא שעם רייטינג ממוצע של 15% (התשלום נעשה לפי הרייטינג בזמן הברייקים), ההפסד עלול להגיע למאות אלפי שקלים בכל פרק, ולמספר דו-ספרתי של מיליוני שקלים על פני עונה שלמה של 30 פרקים.

2. ההפקה: "אי-אפשר לעשות את האח הגדול יותר חינוכי"

המספרים המפחידים הללו יכולים ללמד מדוע ברשת לא היו מוכנים לשבת בשקט ולהביט ברייטינג של התוכנית הולך ודועך. עזיבתה של ליאור-מנדל בשבוע שעבר הגיעה לאחר שבקרב כל הצדדים שררה אי-שביעות רצון מהתוצאה. בתעשייה מזכירים בהקשר זה, שוב, כי בכל מה שנוגע לעריכה וניהול האח הגדול אינה דומה להתנהלות של שום ריאליטי גדול אחר.

ליאור-מנדל, עורכת מוערכת שעמדה מאחורי תוכניות כמו "המירוץ למיליון", נדרשה להתמודד בו-זמנית עם מספר גדול של משימות (גם העורכת הראשית של התוכנית, גם לבסס קשר אישי מול הדיירים כאחות גדולה ועוד), וכל זה כשמדי שבוע צריך לערוך בזמן אמת שני משדרים, בניגוד להתנהלות העניינים בתוכניות ריאליטי "רגילות" שבהן חוזרים עם החומר ואז מתחילים לערוך.

בהודעת וואטסאפ ששלחה למקורביה ופורסמה באתר ynet, היא כתבה: "הודעתי כי לא אוכל להמשיך לבד בלי פתרונות ארגוניים ראויים. לצערי לא צלחו הניסיונות ולא ראיתי איך אפשר להמשיך מקצועית ופיזית".

מלבד הקושי הגדול להשתלט על העריכה ועל הפורמט - עניין שגם בקשת לקח זמן והתפתח במהלך השנים - רשת גם הכניסה לעצמה מקל קטן בגלגלים כשהכריזה שאצלה הבית ייתנהל בצורה מהוגנת יותר ועם ערכים שמתאימים לכל המשפחה (למשל: ללא עישון בפומבי). זה צעד שכנראה נעשה גם על רקע העובדה שבעבר, כשהאח הגדול שודרה בקשת, מנכ"ל רשת, אבי צבי, התבטא נגד התוכנית ואמר שהתכנים בה מטרידים אותו כהורה. "אי-אפשר לעשות את האח הגדול יותר חינוכי. או שהולכים על זה או שלא - זה לא עובד ככה", אומר על כך גורם בתעשייה, כשעל-פי הערכות גם סביב העניינים הללו עלו חיכוכים בין צוות הפקה לבין אנשי רשת.

את ליאור-מנדל מחליף כעת רועי עוז, שהתנסה בפורמט בקשת, כשמעליו נמצא עמי גלאם, סמנכ"ל התוכן החדש, שאמור גם הוא להכיר היטיב את התורה מקשת. לשניים יש בהחלט סיכוי טוב לייצב את התוכנית ולשמור על הקהל שיש לה, אבל האתגר הגדול שיעמוד לפתחם הוא האם הם יוכלו ליצור סביבה באזז ולהחזיר את הקהל שאבד.

3. הבאזז: ירידה של 80% בהשוואה לעונות אחרות 

מנתונים שנאספו עבור "גלובס" על-ידי יפעת מחקרי מדיה, שבראשה עומד שחר גור, עולה כי העונה הנוכחית של האח הגדול אכן מעוררת פחות תהודה משתי העונות שקדמו לה ושודרו בקשת. מבדיקה של חברת יפעת בנגע לסיקור התוכנית בכלי התקשורת המסורתיים (עיתונות, אינטרנט, רדיו וטלוויזיה) בתקופות המקבילות - שבוע לפני העלייה ושלושה שבועות לתוך התוכנית - עולה כי העונה נרשמה ירידה בכמות האזכורים. אם לפני שתי עונות הניבה התוכנית 582 אייטמים ובעונה הקודמת היא הניבה 549 אייטמים, הרי שבעונה הנוכחית, בנטרול הידיעות על פרישת ליאור-מנדל, מדובר ב-484 אזכורים בלבד. ירידה של כ-17% ו-13.5%, בהתאמה.

ניתוח נוסף של חברת Vigo, המתמחה בניתוח השיח ברשתות החברתיות, בדק את העיסוק בתוכנית ברשת וגילה ירידה חדה אף יותר. לעומת 70 אלף אזכורים ברשתות לתוכנית לפני שתי עונות ו-30 אלף בעונה הקודמת, העונה הנוכחית הניבה 13 אלף אזכורים בלבד. כלומר, בבאזז ברשתות נרשמה ירידה של למעלה מ-80% בהשוואה ללפני שתי עונות, ושל 56% בהשוואה לעונה הקודמת.

לדברי רביב טל, מנכ"ל חברת VIGO: "היקף העניין באח הגדול ברשתות החברתיות יורד מעונה לעונה גם בלי קשר למהות הזכיינית, והתוכנית אינה מייצרת את היקף השיח שייצרה בעבר. יחד עם זאת, נראה שרשת משקיעה פחות בזירות שבעונות הקודמות היוו את מוקד השיח".

דבריו של טל משתלבים עם שני פרמטרים נוספים שצריך להזכיר בהקשר זה. בעוד שלרשות קשת עמד כלי עוצמתי כמו מאקו שאיפשר לה לקדם את התוכנית בצורה אינטנסיבית בדיגיטל וליצר סביבה עניין, לרשת אין כלי כזה בידיה. העניין הנוסף נוגע אכן לתוכנית עצמה. האח הגדול הוא פורמט שנולד בעולם ב-1997. קשת עצמה הספיקה כבר לשדר ממנו בארץ שמונה עונות רגילות ושתי עונות VIP. במצב כזה, וכמו שקורה לתוכנית גם בעולם, באופן טבעי הפורמט נשחק וקשה ליצור את הריגוש והעניין שיצרו העונות הראשונות.

4. הרייטינג: בקשת נערכו לקרב 

מלבד השחיקה הטבעית בפורמט, האח הגדול של רשת נאלץ להיאבק לראשונה בתחרות משמעותית מולו, עניין שכידוע לא היה קיים בעידן של ערוץ 2. בקשת נערכו לקרב ולאחר שתי תוכניות הפתיחה שובצו מול האח הגדול שתיים מהתוכניות היקרות וחזקות ביותר שלה - "ארץ נהדרת" והדרמה היקרה והמושקעת "בשבילה גיבורים עפים".

החל מהתוכנית הרביעית של האח הגדול הנתונים פחות או יותר התאזנו (ראו אינפו). האח הגדול עדיין רושם ברוב המקרים יתרון מסוים, וחשוב גם להדגיש כי מדובר בתוכנית ארוכה יותר מהתוכנית הראשונה שקשת משבצת מולה. ועדיין, הציפייה הייתה שגם אם התוכנית לא תהיה כלכלית בפני עצמה היא תנצח בצורה ברורה ובולטת מדי ערב שידור, ואולי אף תוכל למשוך יחד איתה את נתוני הצפייה במהדורת החדשות המרכזית, שכרגע משיגה באופן עקבי נתונים נמוכים מהמהדורה הזהה שמשודרת באפיק 12.

מהבחינה הזאת קרב הבלימה - היקר מאוד גם הוא - של קשת עבד עד כה, ומנע מהאח הגדול ליצור איזשהו אפקט של "גיים צ'יינג'ר". 

מרשת לא נמסרה תגובה לכתבה. 

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב