גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעם מדינות התאמצו להגיע לירח. היום אלו המיליארדרים

"מהארץ לירח", גרסת המאה ה-21 ● השבוע פרסם ג'ף בזוס את החזון שלו לגבי הקמת מרכזי תעשייה כבדה על הירח: תוך פחות ממאה שנים יבשילו התנאים להקמת תשתיות מתאימות ומפעלים שייצרו על אדמת הירח סחורות מסוגים שונים

אילון מאסק /צילום: מייק בלייק, רויטרס
אילון מאסק /צילום: מייק בלייק, רויטרס

בשנת 1865 פרסם הסופר הצרפתי ז'ול ורן את ספרו הנודע "מהארץ לירח". זה היה ספר מדע בדיוני שהפליא בתיאוריו המדויקים, כפי שהסתבר 103 שנים לאחר מכן, כשאפולו 8 שוגרה מכדור הארץ אל כיוון הירח ולראשונה בהיסטוריה האנושית הגיעו אסטרונאוטים בחללית למסלול ההקפה סביב הירח, בדיוק כמו האסטרונאוטים של ז'ול ורן. משימתה של אפולו 8 הייתה להוכיח את ישימות האפשרות להגיע לירח ולאסוף נתונים ובהתאם לתכנון של סוכנות החלל האמריקאית, רק שנה לאחר מכן - ב-20 ליולי 1969 - נחת צוות האפולו 11 על הירח. גם הצוות הדמיוני של ז'ול ורן מנה שלושה אסטרונאוטים, גם החללית שלהם המריאה (ליתר דיוק נורתה מתותח ענק שהגה הסופר במוחו הלא כל כך קודח) מפלורידה, ממדי הקליע אותו המציא ז'ול ורן היו דומים לממדי תא הפיקוד של אפולו 11 והתקציב של החללית בספר של ז'ול ורן, בהתאמה לערך הדולר בשנת 1968, היה נמוך רק בכ-15% יחסית לתקציב של אפולו 8 (שהיה כ-14 מיליארד דולר).

פעם היו אלו מדינות שמימנו את המסע הנועז לחלל. במועדון האקסקלוסיבי הזה התחרו ביניהן לבדן ארצות הברית ורוסיה בשנות השישים של המאה הקודמת, ובעשורים האחרונים הצטרפו אליהן עוד מספר מצומצם ביותר של מעצמות חלל, בעיקר על ידי שיתוף פעולה עם המעצמות הגדולות באמת. המסע לחלל היה במאה הקודמת שילוב של מאמצים אסטרטגיים ברמה הלאומית בתקציבי ענק, שרק מדינות עשירות מאוד יכלו להרשות לעצמן. והגורמים המניעים למסעות הללו לכיבוש החלל היו לאומיים, ביטחוניים ומדעיים, בטח שלא מסחריים. אבל, במאה ה-21, דומה שמי שנוטלים עליהם יותר ויותר הן את היוזמה והן את האחריות לפתיחת שערי החלל החיצון, הם יזמים פרטיים וחברות מסחריות שבבעלותם. והם עושים זאת בגדול, תוך גיוס משאבי ענק, הוצאה לפועל של ניסויים סנסציוניים המוכיחים יכולות אימתניות ואת כל אלה מניע חזון גדול עוד יותר.

השבוע פרסם ג'ף בזוס את החזון שלו לגבי הקמת מרכזי תעשייה כבדה על הירח. תוך פחות ממאה שנים, לפי בזוס, יבשילו התנאים להקמת תשתיות מתאימות ומפעלים שייצרו על אדמת הירח סחורות מסוגים שונים. יפקחו על תהליכי הייצור אנשים שיגורו כמובן על הירח ויחיו שם את חייהם. הציוד הנחוץ והאנשים ישוגרו לירח באמצעות חלליות מיוחדות שיוכלו לשאת עד 5 טון ציוד בכל טיסה. את החלליות הללו ואת כני השיגור והנחיתה שלהם תייצר החברה של ג'ף בזוס, Blue Origin. נשמע לכם דמיוני? תחשבו מה חשבו לעצמם הקוראים של ז'ול ורן כשקראו את הזיותיו על הטסת אנשים לירח באמצע המאה ה-19. אם ניקח בחשבון את התפתחות הטכנולוגיה באותן מאה שנים וקצת שעברו עד לטיסות של חלליות אפולו, הרי שמאה השנים שג'ף בזוס מדבר עליהן פתאום נשמעות פרק זמן סביר בהחלט להקמת מפעלים על הירח, ייצור סדרתי של סחורות ושינוען חזרה לצרכנים על גבי כדור הארץ.

הפרויקטים בכדור הארץ נגמרו?

ואולי בעצם הסחורות הללו ישונעו בכלל למאדים? הרי יזם סדרתי אחר, בעל חזון ענק לא פחות מזה של בזוס וז'ול ורן, כבר שוקד בימים אלה ממש על כני השיגור והחלליות שייקחו את המין האנושי אל המושבות החדשות שלו על מאדים. אם תשאלו את אילון מאסק זה ייקח הרבה פחות ממאה שנים להגיע למאדים וליישב שם בני אדם. דף הבית של אתר האינטרנט של SpaceX, חברת החלל של מאסק, מספר שהחברה "מתכננת, מייצרת ומשגרת טילים מתקדמים ורכבי חלל. החברה נוסדה בשנת 2002 על מנת לגרום למהפכה בטכנולוגיית החלל, כשמטרתה הסופית היא לאפשר לאנשים לחיות בכוכבים אחרים", לא פחות מזה. תוסיפו אל מאסק ואל בזוס את יוזמות החלל של גוגל, את טיסות החלל של Virgin Galactic, החברה של ריצ'ארד ברנסון, והתמונה מתבהרת והולכת: יזמים מוכשרים, מצליחים מאוד, עשירים כקורח ולא כל כך צנועים, מרשים לעצמם לחשוב באותם קווי מחשבה שרק שליטים כל יכולים, נשיאי מעצמות, או סופר מדע בדיוני יכלו לנקוט בהם במאה הקודמת.

מה מניע אותם להסתכל אל החלל החיצון? האם נגמרו כבר הפרויקטים השאפתניים במסגרת כדור הארץ? האם נפתרו כבר כל הבעיות? האם הם מוזנים מתוך הדאגה הכנה לדורות הבאים? ואולי הם רוצים שבעוד כמה מאות שנים ניזכר בהם, חוזי העתיד, בדיוק כמו שכיום אנחנו זוכרים בהערצה את ז'ול ורן ואת יכולתו לחזות את העתיד בדיוק מעורר התפעלות? כל הסיבות האלו נכונות מן הסתם ובנוסף להן, ייתכן שבהיותם אנשי חזון וממון בלתי מוגבל, הם כבר מתכוננים ליום בו יוארכו חייהם לנצח (בזוס מעורב אישית בחברה כזו, ראו הכתבה ב"גלובס" אמש) ומשאביו המידלדלים של כדור הארץ לא יהיה בהם די לספק את צרכיהם של מיליארדי תושביו, שתוחלת חייהם הולכת וגדלה. הימים האלה, של חיי נצח ומשאבי טבע מדולדלים, כבר קרובים היום יותר מאי פעם ובהינתן שמדינות וממשלים ברחבי העולם עסוקים יותר בסכסוכים של היום ואינם דואגים לאוכלוסיית העולם של מחר, ייתכן שגורל האנושות נתון בעצם בידיהם של קומץ יזמים החולמים את מסעי החלל כמציאות שרק ממתינה להתממשותה בעזרתם.

מי ישלם מסים על הירח?

הריצה לחלל מעלה גם שאלות מהותיות שיום אחד, וכנראה הוא לא רחוק מדי היום הזה, האנושות תצטרך לענות עליהן. למי שייכים אזורי הנחיתה עליהם ינחתו החלליות שייקחו מכאן אנשים למאדים? האם הייצור על הירח יהיה כפוף לפיקוח של ממשלה כלשהי? ומהם המיסים על סחורות שייובאו מהירח? האם החברות הפרטיות שינחיתו בני אדם על הירח ועל מאדים יהיו זכאיות ליהנות לבדן מכל הרווחים העצומים שיום אחד ינבעו מהיכולות הללו? מי אחראי על שמירת הסדר והחוק מחוץ לכדור הארץ, ועל איזה חוק אנחנו מדברים כאן בכלל? ואולי התשובות לכל אלה כבר נכתבו בספר מדע בדיוני כלשהו וכל מה שנותר לנו לעשות הוא לעיין בו בקפידה. אם נשאל את בזוס, מאסק, ברנסון ואחרים, אני משוכנע שהם כבר יודעים את התשובות. כי את העתיד הדמיוני הזה הם כותבים בעצמם, באמצעות הממון העצום שלהם ובעיקר באמצעות האומץ לחשוב מחוץ לגבולות, גם אם זה אומר לפרוץ את גבולות האטמוספירה שלנו ושל החלל החיצון. 

עוד כתבות

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

"שינוי כיוון מרהיב של נתניהו": כך מסקרים בעולם את עסקת הגז עם מצרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את עסקת הגז הגדולה של ישראל ומצרים, שגריר ארה"ב בצרפת מדבר על האנטישמיות הגואה במדינה, איך משפיעה אסטרטגיית הביטחון של טראמפ על ישראל, ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר במאמר מאלף לאטלנטיק: "הפסקת התמיכה בישראל - טעות אסטרטגית" ● כותרות העיתונים בעולם

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"