גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעם מדינות התאמצו להגיע לירח. היום אלו המיליארדרים

"מהארץ לירח", גרסת המאה ה-21 ● השבוע פרסם ג'ף בזוס את החזון שלו לגבי הקמת מרכזי תעשייה כבדה על הירח: תוך פחות ממאה שנים יבשילו התנאים להקמת תשתיות מתאימות ומפעלים שייצרו על אדמת הירח סחורות מסוגים שונים

אילון מאסק /צילום: מייק בלייק, רויטרס
אילון מאסק /צילום: מייק בלייק, רויטרס

בשנת 1865 פרסם הסופר הצרפתי ז'ול ורן את ספרו הנודע "מהארץ לירח". זה היה ספר מדע בדיוני שהפליא בתיאוריו המדויקים, כפי שהסתבר 103 שנים לאחר מכן, כשאפולו 8 שוגרה מכדור הארץ אל כיוון הירח ולראשונה בהיסטוריה האנושית הגיעו אסטרונאוטים בחללית למסלול ההקפה סביב הירח, בדיוק כמו האסטרונאוטים של ז'ול ורן. משימתה של אפולו 8 הייתה להוכיח את ישימות האפשרות להגיע לירח ולאסוף נתונים ובהתאם לתכנון של סוכנות החלל האמריקאית, רק שנה לאחר מכן - ב-20 ליולי 1969 - נחת צוות האפולו 11 על הירח. גם הצוות הדמיוני של ז'ול ורן מנה שלושה אסטרונאוטים, גם החללית שלהם המריאה (ליתר דיוק נורתה מתותח ענק שהגה הסופר במוחו הלא כל כך קודח) מפלורידה, ממדי הקליע אותו המציא ז'ול ורן היו דומים לממדי תא הפיקוד של אפולו 11 והתקציב של החללית בספר של ז'ול ורן, בהתאמה לערך הדולר בשנת 1968, היה נמוך רק בכ-15% יחסית לתקציב של אפולו 8 (שהיה כ-14 מיליארד דולר).

פעם היו אלו מדינות שמימנו את המסע הנועז לחלל. במועדון האקסקלוסיבי הזה התחרו ביניהן לבדן ארצות הברית ורוסיה בשנות השישים של המאה הקודמת, ובעשורים האחרונים הצטרפו אליהן עוד מספר מצומצם ביותר של מעצמות חלל, בעיקר על ידי שיתוף פעולה עם המעצמות הגדולות באמת. המסע לחלל היה במאה הקודמת שילוב של מאמצים אסטרטגיים ברמה הלאומית בתקציבי ענק, שרק מדינות עשירות מאוד יכלו להרשות לעצמן. והגורמים המניעים למסעות הללו לכיבוש החלל היו לאומיים, ביטחוניים ומדעיים, בטח שלא מסחריים. אבל, במאה ה-21, דומה שמי שנוטלים עליהם יותר ויותר הן את היוזמה והן את האחריות לפתיחת שערי החלל החיצון, הם יזמים פרטיים וחברות מסחריות שבבעלותם. והם עושים זאת בגדול, תוך גיוס משאבי ענק, הוצאה לפועל של ניסויים סנסציוניים המוכיחים יכולות אימתניות ואת כל אלה מניע חזון גדול עוד יותר.

השבוע פרסם ג'ף בזוס את החזון שלו לגבי הקמת מרכזי תעשייה כבדה על הירח. תוך פחות ממאה שנים, לפי בזוס, יבשילו התנאים להקמת תשתיות מתאימות ומפעלים שייצרו על אדמת הירח סחורות מסוגים שונים. יפקחו על תהליכי הייצור אנשים שיגורו כמובן על הירח ויחיו שם את חייהם. הציוד הנחוץ והאנשים ישוגרו לירח באמצעות חלליות מיוחדות שיוכלו לשאת עד 5 טון ציוד בכל טיסה. את החלליות הללו ואת כני השיגור והנחיתה שלהם תייצר החברה של ג'ף בזוס, Blue Origin. נשמע לכם דמיוני? תחשבו מה חשבו לעצמם הקוראים של ז'ול ורן כשקראו את הזיותיו על הטסת אנשים לירח באמצע המאה ה-19. אם ניקח בחשבון את התפתחות הטכנולוגיה באותן מאה שנים וקצת שעברו עד לטיסות של חלליות אפולו, הרי שמאה השנים שג'ף בזוס מדבר עליהן פתאום נשמעות פרק זמן סביר בהחלט להקמת מפעלים על הירח, ייצור סדרתי של סחורות ושינוען חזרה לצרכנים על גבי כדור הארץ.

הפרויקטים בכדור הארץ נגמרו?

ואולי בעצם הסחורות הללו ישונעו בכלל למאדים? הרי יזם סדרתי אחר, בעל חזון ענק לא פחות מזה של בזוס וז'ול ורן, כבר שוקד בימים אלה ממש על כני השיגור והחלליות שייקחו את המין האנושי אל המושבות החדשות שלו על מאדים. אם תשאלו את אילון מאסק זה ייקח הרבה פחות ממאה שנים להגיע למאדים וליישב שם בני אדם. דף הבית של אתר האינטרנט של SpaceX, חברת החלל של מאסק, מספר שהחברה "מתכננת, מייצרת ומשגרת טילים מתקדמים ורכבי חלל. החברה נוסדה בשנת 2002 על מנת לגרום למהפכה בטכנולוגיית החלל, כשמטרתה הסופית היא לאפשר לאנשים לחיות בכוכבים אחרים", לא פחות מזה. תוסיפו אל מאסק ואל בזוס את יוזמות החלל של גוגל, את טיסות החלל של Virgin Galactic, החברה של ריצ'ארד ברנסון, והתמונה מתבהרת והולכת: יזמים מוכשרים, מצליחים מאוד, עשירים כקורח ולא כל כך צנועים, מרשים לעצמם לחשוב באותם קווי מחשבה שרק שליטים כל יכולים, נשיאי מעצמות, או סופר מדע בדיוני יכלו לנקוט בהם במאה הקודמת.

מה מניע אותם להסתכל אל החלל החיצון? האם נגמרו כבר הפרויקטים השאפתניים במסגרת כדור הארץ? האם נפתרו כבר כל הבעיות? האם הם מוזנים מתוך הדאגה הכנה לדורות הבאים? ואולי הם רוצים שבעוד כמה מאות שנים ניזכר בהם, חוזי העתיד, בדיוק כמו שכיום אנחנו זוכרים בהערצה את ז'ול ורן ואת יכולתו לחזות את העתיד בדיוק מעורר התפעלות? כל הסיבות האלו נכונות מן הסתם ובנוסף להן, ייתכן שבהיותם אנשי חזון וממון בלתי מוגבל, הם כבר מתכוננים ליום בו יוארכו חייהם לנצח (בזוס מעורב אישית בחברה כזו, ראו הכתבה ב"גלובס" אמש) ומשאביו המידלדלים של כדור הארץ לא יהיה בהם די לספק את צרכיהם של מיליארדי תושביו, שתוחלת חייהם הולכת וגדלה. הימים האלה, של חיי נצח ומשאבי טבע מדולדלים, כבר קרובים היום יותר מאי פעם ובהינתן שמדינות וממשלים ברחבי העולם עסוקים יותר בסכסוכים של היום ואינם דואגים לאוכלוסיית העולם של מחר, ייתכן שגורל האנושות נתון בעצם בידיהם של קומץ יזמים החולמים את מסעי החלל כמציאות שרק ממתינה להתממשותה בעזרתם.

מי ישלם מסים על הירח?

הריצה לחלל מעלה גם שאלות מהותיות שיום אחד, וכנראה הוא לא רחוק מדי היום הזה, האנושות תצטרך לענות עליהן. למי שייכים אזורי הנחיתה עליהם ינחתו החלליות שייקחו מכאן אנשים למאדים? האם הייצור על הירח יהיה כפוף לפיקוח של ממשלה כלשהי? ומהם המיסים על סחורות שייובאו מהירח? האם החברות הפרטיות שינחיתו בני אדם על הירח ועל מאדים יהיו זכאיות ליהנות לבדן מכל הרווחים העצומים שיום אחד ינבעו מהיכולות הללו? מי אחראי על שמירת הסדר והחוק מחוץ לכדור הארץ, ועל איזה חוק אנחנו מדברים כאן בכלל? ואולי התשובות לכל אלה כבר נכתבו בספר מדע בדיוני כלשהו וכל מה שנותר לנו לעשות הוא לעיין בו בקפידה. אם נשאל את בזוס, מאסק, ברנסון ואחרים, אני משוכנע שהם כבר יודעים את התשובות. כי את העתיד הדמיוני הזה הם כותבים בעצמם, באמצעות הממון העצום שלהם ובעיקר באמצעות האומץ לחשוב מחוץ לגבולות, גם אם זה אומר לפרוץ את גבולות האטמוספירה שלנו ושל החלל החיצון. 

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין