גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על גדות הוולגה והדון כבר הייתם? הערים שיארחו את המונדיאל

חוץ ממוסקבה, סנט פטרסבורג וסוצ'י, מרבית הערים שבהן מתקיימים המשחקים אינן מוכרות במיוחד. חורים נידחים על נהרות הוולגה והדון, או הזדמנות לחוות ערים מדליקות ומיוחדות, שבדרך כלל לא מגיעים אליהן? גם וגם, כנראה ● סקירה מיוחדת

מוסקבה / צילום: GettyImages - Artyom Geodakyan
מוסקבה / צילום: GettyImages - Artyom Geodakyan

לפי המידע שמגיע מסוכנויות הנסיעות שמוכרות בישראל חבילות נופש וכרטיסים למונדיאל, מרבית ההזמנות אם לא כולן מתרכזות בשלוש ערים ברוסיה. מוסקבה הבירה - שבה גם יתקיימו המשחקים המרכזיים, סנט פטרסבורג - אחת הערים המפורסמות ביופיין ברוסיה ובעולם, וסוצ'י - עיר החוף על הים השחור, שנעשתה מוכרת אחרי שאירחה את אולימפיאדת החורף האחרונה ואחרי שהתגלתה כאתר הנופש החביב על הנשיא ולדימיר פוטין.

שמונה הערים האחרות שמארחות את המשחקים הן עלומות למדי לתייר הישראלי (והמערבי) הממוצע, אבל זה ממש לא אומר שמדובר בחורים נידחים ולא מעניינים. נהפוך הוא - זו הזדמנות להכיר מקומות חדשים, רבים מהם ערים מעניינות ויפות שבדרך כלל לא מגיעים אליהן תיירים מערביים, וחבל. שילוב של לפחות אחת מהן בחבילה השגרתית למוסקבה או סנט פטרסבורג יכול לשדרג נסיעה להרפתקה מסקרנת. כל הערים המארחות השתדרגו לקראת המשחקים, בנו או שיפצו תחנות רכבת, אצטדיונים חדשים וגדולים (חלקם יפים מאוד), בתי מלון ועוד.

הרוסים פיזרו את המשחקים על פני 11 ערים, לפי מפתח גיאוגרפי: מרכז (מוסקבה), צפון (סנט פטרסבורג וקלינינגרד), אזור הוולגה (קאזאן, סמרה, ניז'ני נובגורוד, וולגוגראד וסרנסק), דרום (סוצ'י, רוסטוב על הדון) ויקטרינבורג, למרגלות הרי אוראל. הרוסים כמובן מעוניינים שהתיירים לא יגיעו רק לשלוש הערים המתוירות ממילא אלא יתפזרו ברחבי המדינה, ולכן הם משווקים כרטיס מיוחד, המקנה בין היתר, נסיעות בחינם בתחבורה הציבורית בתקופת המונדיאל בכל רחבי רוסיה. הכרטיס FAN ID שמו, הוא מעין "תג אוהד", ובין היתר הוא משמש תחליף לוויזה וככלי נגד חוליגנים ממדינות זרות (ראו כתבה נפרדת), וככזה הוא אטרקטיבי במיוחד לאוהדים המגיעים ממדינות שאין להן הסדר כניסה לרוסיה ללא אשרה. לבעלי דרכון ישראלי, הפטורים מוויזה, זה פחות משמעותי. כדי לקבל את הכרטיס צריך להציג אישור רכישת כרטיסים מפיפ"א.

אם אתם לא בעניין של כדורגל, כנראה עדיף לכם להגיע לרוסיה רק מהשנה הבאה. התשתיות המשודרגות יישארו, אבל הצפיפות והמחירים הגבוהים של בתי המלון כבר לא. מצד שני, בכל זאת במונדיאל יש אווירה קרנבלית בינלאומית עליזה, שגם מי שאינו חובב כדורגל עשוי להיסחף וליהנות ממנה, וזו בכל זאת חוויה מיוחדת. לשיקולכם.

מרכז: מוסקבה

מוסקבה - אם הם צריכים לבחור רק עיר אחת, רוב הנוסעים למונדיאל בוחרים במוסקבה. גם בגלל שהגמר הגדול ייערך באצטדיון לוז'ניקי בעיר, וגם בגלל מעמדה המיתולוגי - מימי הצארים, הקומוניסטים ועד האוליגרכים - מרכז פוליטי, כלכלי ותרבותי, הדופק הפועם של רוסיה ואחת הערים העשירות בעולם. חוץ מזה, היא ידועה גם כיעד קולינרי עם מסעדות מסוגים שונים, חיי לילה תוססים, ברים ומועדונים. במונחים ישראליים נוהגים להקביל בין מוסקבה וסנט פטרסבורג לבין תל אביב וירושלים, כשמוסקבה בתפקיד תל אביב, העיר הבליינית יותר.

לא להחמיץ: מתחם הקרמלין - משכנם העיקרי של הצארים במשך מאות בשנים, מעוז השלטון הסובייטי בשעתו ומקום משכנו של הנשיא בימינו - משתרע על שטח עצום, ובו ארמונות, כנסיות ומבנים מרשימים. הכיכר האדומה על כנסיותיה (הידועה שבהן היא קתדרלת סנט בזיל, שרבים קוראים לה בטעות "הקרמלין") והמוזוליאום המפורסם של לנין, שם מונחת גופתו החנוטה; מדרחוב ארבאט הססגוני; תחנות הרכבת התחתית שנחשבת לאחת היפות בעולם, ממש מוזיאון תת-קרקעי; תיאטרון בולשוי, מוזיאון הק.ג.ב ועוד. אתרים יהודיים: בית הכנסת הגדול כוראל, שנפתח ב-1906 ושימש כמקום התכנסות ליהודים גם בתקופה שזה היה מעשה גבורה חתרני ומסוכן, ומוזיאון היהדות והסובלנות החדש יחסית (נחנך ב-2012).

מוסקבה / צילום: shutterstock א.ס.פ קריאייטיב

צפון: סנט פטרסבורג וקלינינגרד

סנט פטרסבורג - משחקים רבים יתקיימו בסנט פטרבורג, הנחשבת לאחת הערים היפות באירופה. העיר השנייה בגודלה ברוסיה (ובעבר עיר הבירה שלה) והלב התרבותי של המדינה.

אם מוסקבה מגלמת את תפקיד תל אביב במשוואה הרוסית-ישראלית, אז סנט פטרסבורג היא ירושלים. עיר יפהפייה, עשירה בהיסטוריה ובתרבות. נמצאים בה כמה מהמוזיאונים החשובים בעולם. ההרמיטאז' הוא הידוע שבהם, אבל בהחלט לא היחידי.

סנט פטרסבורג ממוקמת בשפך נהר הניבה, ומתפרסת על פני 42 איים. מהנהר יוצאות תעלות רבות, שהקנו לעיר את התואר "ונציה של הצפון". כדאי מאוד לשוט על התעלות ולזכות במבט ייחודי על העיר, במיוחד בלילה, כשהכול מואר.

העיר כולה גדושה בארכיטקטורה מרהיבה, ארמונות, אתרים היסטוריים, גנים ופארקים. למעשה, מרכז העיר ההיסטורי כולו והמונומנטים שבו הם אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. כדאי לצאת גם מתחומי העיר - במרחק של כ-30 ק"מ שוכן מתחם הגנים והארמונות פטרהוף, המעון הפחות-רשמי של פטר הגדול, מייסד העיר, התשובה הרוסית לוורסאי הצרפתית.

סנט פטרסבורג /GettyImages Peter-Kovalev

קלינינגרד - עיר נמל לחוף הים הבלטי ובירתו של מחוז באותו שם. למעשה זו מובלעת רוסית בין פולין לליטא, עם כחצי מיליון תושבים. העיר הייתה סגורה לתיירים עד 1989, ושימשה עיר אסטרטגית צבאית עקב קרבתה לנמל היחיד באזור שאינו קופא בחורף.

בימי הביניים הייתה קלינינגרד מבצר של האבירים הטבטוניים, אחר כך חלק מפולין, בהמשך חלק מגרמניה (פרוסיה) ונקראה קניגסברג. היא הייתה בשעתה גם אחת מברית ערי ההנזה, ברית של סוחרים בערי מדינה בצפון גרמניה ובאגן הים הבלטי, מהמבורג וברמן ועד קופנהגן וגדנסק - וכמו כל ערי ההנזה, גם היא דומה לאחיותיה, שכן הבנאים והאדריכלים עברו מעיר אחת לשנייה והציעו את שירותיהם.

לקראת סוף מלחמת העולם השנייה היא הופצצה קשות וחלקים גדולים ממנה הוחרבו. כשנכבשה על-ידי ברית המועצות בוצע בה טרנספר - האוכלוסייה הגרמנית-פרוסית, כחצי מיליון תושבים, הועברו לגרמניה המזרחית, ובמקומם יושבו כ-600 אלף רוסים. ב-1946, לאחר מותו של נשיא ברית המועצות מיכאיל קלינין, שונה שמה לקלינינגרד.

קלינינגרד/ צילום: shutterstock א.ס.פ קריאייטיב

לא להחמיץ: ביצורים, מוזיאון ימי, מוזיאון אוניות (ובו דגמים מעניינים של ספינות, צוללות ועוד), מוזיאון הענבר, קברו של הפילוסוף עמנואל קאנט באי קטן הנקרא על שמו, מרכז קניות חדש והקתדרלה הפרובוסלבית המרשימה. היא אפילו בדרך לאצטדיון.

אזור הוולגה: קאזאן, סמרה, ניז'ני נובגורוד, וולגוגרד וסרנסק

קאזאן - עיר הבירה של טטרסטן, הרפובליקה הטטרית, היא מיזוג מעניין של מזרח ומערב, ואחת הערים הגדולות ברוסיה (כמיליון ורבע תושבים). זוהי עיר נמל גדולה, השוכנת על מפגש הנהרות הוולגה והקזאנקה, ואחת מהערים המתוירות ביותר ברוסיה. היא נחשבת כמעט ל"בירה השלישית", אחרי מוסקבה וסנט פטרסבורג. קאזאן היא גם אחת הערים הרב-לאומיות ביותר בשטח רוסיה ומתגוררים בה בני למעלה מ-115 לאומים ועממים שונים.

קאזאן/ צילום: רויטרס Kai-Pfaffenbach

העיר נוסדה במאה ה-10 (ב-2005 חגגה אלף שנים להיווסדה) ושימשה כמרכז מסחרי על דרך המשי מאירופה לסין וסיביר. האומה הטטרית קיבלה עליה את האסלם במאה ה-10, ומאז כבש אותה הצאר איוואן האיום (במאה ה-16) והפך אותה לחלק מרוסיה, ניסו לנצר אותם בכוח שוב ושוב, ללא הצלחה. אפילו האיסור על בניית מסגדים (שהיה בתוקף עד המאה ה-18) לא הועיל. האסלאם שלהם נחשב מתון וסובלני.

הקרמלין של קאזאן הוא האתר המרכזי של העיר, והוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הבניין המרשים ביותר במתחם הוא המסגד הלבן והכחול של קול שריף (Kul Sharif), שיכול להכיל עד 6,000 איש. המסגד נבנה במקור במאה ה-16, אך נהרס ונבנה מחדש כעבור 500 שנה.

ניז'ני נובגורוד (Nizhny Novgorod) - עיר של כמיליון וחצי איש, שיושבת על גבעות במפגש הנהרות הוולגה והאוקה. למפגש הזה היא חייבת לא רק נוף מהמם אלא גם את עושרה ואת יופייה. בזכות המסחר שעבר דרכה והירידים המסחריים המפורסמים שהתקיימו בה, הפכה לעיר מסחר מרכזית.

היא הוקמה במאה ה-13, והחלק העתיק שלה יושב בתוך הקרמלין (בניגוד למה שחושבים רבים, קרמלין יש לא רק במוסקבה. פירוש המילה ברוסית "מצודה" או "טירה", והוא מתייחס לכל מתחם מבוצר וגדול הנמצא בערים רוסיות היסטוריות). הקרמלין, שנבנה במאה ה-16, מוקף חומת לבנים מבוצרת עם 13 מגדלי שמירה ותצפית אל הנוף היפה של הוולגה. לא סתם זכתה העיר להיכלל ברשימת אוצרות התרבות העולמיות של ארגון אונסק"ו. היא נחשבת לאחת הערים היפות והמסורתיות ברוסיה.

ניז'ני נובגורוד/ צילום: shutterstock א.ס.פ קריאייטיב

גם האצטדיון החדש שנבנה לכבוד המונדיאל נמצא ליד המרכז ההיסטורי, קרוב למפגש הנהרות המפורסם ולכיכר פוז'רסקי בלב העיר, שממנה יוצא המדרחוב הראשי של העיר, על בתי הקפה, התיאטראות, המוזיאונים והבתים היפים שלאורכו.

סמרה - על אף שרובנו בקושי שמענו עליה, סמרה היא העיר השישית בגודלה ברוסיה ובירת מחוז סמרה, והיא מרכז מוקד כלכלי, תעשייתי ותרבותי לא קטן. גרים בה כ-1,164,000 תושבים. זו עיר חוף יפה ומעניינת ויעד פופולרי לתיירות פנים ברוסיה. העיר העתיקה של סמרה בנויה בסגנון הרוסי האופייני לימי הביניים ומעניין להסתובב בה ולספוג את האווירה המיוחדת.

סמרה/ צילום: רויטרס

לא להחמיץ: הבונקר של סטאלין. (אפשר להיכנס אליו רק בקבוצות מאורגנות. מרכז המידע לתיירים של סמרה (TIC) מפעיל סיור מודרך של שלוש שעות טיול בסמרה (ברוסית) כל שבת אחר הצהריים, שכולל ביקור בבונקר. הטיול יוצא בשעת 13:00 מתחנת הרכבת של סמרה. כדאי לבקר גם ב"קוסמוס סמרה", מוזיאון חלל המספר את תולדות מרכז Kuibyshev כאחד ממרכזי תעשיית החלל והאווירונאוטיקה של רוסיה.

כיף גם לשוטט על טיילת לנינגרדסקאיה הנחמדה וב"רציף סמרה" (Samara Embankment) במרכז העיר - מתחם גדול להולכי רגל ולרוכבי אופניים באורך של יותר מחמישה ק"מ. נשקפים ממנו נופים מרשימים לעבר נהר הוולגה. אפשר גם לשוט על הנהר. בנוסף, בעיר מתקיימת גם סצנת חיי לילה לא רעה, עם הרבה מסעדות וברים.

וולגוגרד - העיר מוכרת יותר בשמה הקודם, סטלינגרד, שהתפרסם בזכות אחד הקרבות המכריעים במלחמת העולם השנייה. עד 1925 היא נקראה צאריצין, כמחווה לצאר, אבל בעקבות הכיבוש הסובייטי הוחלף שמה לסטלינגרד, כמחווה ליוזף סטלין. ב-1961, עם ההתנערות מהשלטון הסטליניסטי, הוחלף השם לוולגוגרד, עיר הוולגה. רבים חושבים שיש לחזור לשם הקודם, מתוך כבוד למורשת קרב הגבורה של סטלינגר. ב-2013 הגיעו לפשרה יצירתית: שם העיר יוחלף לסטלינגרד למשך שישה ימים בשנה, שבהם התחיל והסתיים הקרב המפורסם ותאריכים נוספים הקשורים למלחמת העולם השנייה.

העיר היא מרכז תעשייתי ותחבורתי חשוב ואוכלוסייתה מונה מעל מיליון תושבים. בעיר נמצאות חמש אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה נוספים. כאחת הערים הגדולות ביותר בדרום רוסיה, סמוך לחבלי צ'צ'ניה ודאגסטן, העיר מהווה יעד לארגוני טרור מוסלמיים, וסבלה מפיגועים והתקפות טרור, גם של מחבלים מתאבדים.

לא להחמיץ: תעלת הספנות וולגה-דון, גבעת מאמייב, שהייתה אזור קרבות עקוב מדם בקרב סטלינגרד וכיום ניצב בה הפסל "אמא מולדת", מוזיאון הקרב על סטלינגרד.

וולגוגרד /GettyImages MikhailTereshchenko

סרנסק - בירת רפובליקת מורדוביה שעל נהר אינסר, יובל של הוולגה, גרים בה כ-300,000 תושבים, והיא באמת עיר קטנה בלי יותר מדי אטרקציות. היא מפורסמת בכמות הפסלים שברחובותיה, בחיבה לתיאטרון ולאופרה (חמישה תיאטראות בעיר שדה קטנה זה לא מעט) ובכנסיות וקתדרלות, לחובבי הז'אנר. חובבי טבע וצפרות ייהנו מטיול פארקים מחוץ לעיר.

אחת האטרקציות יוצאות הדופן בעיר היא המסלול בעקבות השחקן הצרפתי ז'ראר דפרדייה. פוטין הציע לו כזכור אזרחות רוסית, והשחקן קפץ על המציאה ובחר מכל הערים שברוסיה דווקא את סרנסק. הוא גם בנה לתושבים מרכז תרבות, שנקרא על שמו.

סרנסק / צילום: רויטרס Maxim-Shemetov-

דרום: סוצ'י, רוסטוב על הדון

סוצ'י - השוכנת לחופי הים השחור שבדרום-מערב רוסיה, שימשה מאז ומעולם כעיר נופש פופולרית, והיא גם אחד היעדים המועדפים על הנשיא פוטין, שמרבה לבלות שם את חופשותיו. חופי הים, הטיילת, הפארקים הירוקים ומזג האוויר הסוב-טרופי הקנו לה את התואר "הריביירה של רוסיה". הוסיפו לכל אלה גם הרים מושלגים, אתרי סקי ומרכזי אטרקציות לכל המשפחה ותבינו למה העיר כה פופולרית.

סוצ'י/ צילום: shutterstock א.ס.פ קריאייטיב

לא להחמיץ: הפארק האולימפי הוא ללא ספק אחד ממוקדי התיירות האטרקטיביים ביותר ותוכלו ליהנות בו משלל אטרקציות כמו פארק גלגיליות, הופעות על הקרח (בתשלום), קארטינג ופארק שעשועים. בנוסף, מומלץ להגיע למתחם עם רדת החשכה, אז פועלת במקום מזרקה מפוארת המספקת לעוברים ושבים מופע ססגוני של מוזיקה ואורות.

חובבי האקסטרים ייהנו בסקיי פארק - שבו אפשר ללכת על הגשר התלוי הארוך בעולם וגם לעשות קפיצת בנג'י ואומגה. יש גם אפשרות להתנסות במסלול מרוצי מכוניות פורמולה 1, ואם כל זה לא מספיק, סוצ'י היא גם עיר קניות ובילויים מצטיינת.

יקטרינבורג, הרי אורל - יקטרינבורג היא בירת מחוז אורל (Urals) שברוסיה. עם אוכלוסייה שמונה 1.4 מיליון איש, יקטרינבורג היא העיר הרוסית הרביעית בגודלה מבחינת מניין האוכלוסין, לאחר מוסקבה, סנט פטרסבורג ונובוסיבירסק. העיר שוכנת ליד הרי אורל (Ural Mountains), ליד גבול אירופה ואסיה, וברחבי העיר פזורים מונומנטים סמליים רבים המסמנים את הגבול.

לא להחמיץ: כנסיית על הדם, נבנתה בשנת 2003 במקום שבו הוצאו להורג הצאר ניקולאי השני ומשפחתו. גם המקום שבו הושלכו גופותיהם ביער הפך לאתר דתי של עלייה לרגל, עם קפלות מעץ לזכר משפחת רומאנוב. למקום יוצאים סיורי אוטובוסים לתיירים המוצעים ממש לפני מבנה תחנת הרכבת המרכזית.

יקטרינבורג הרי אורל/ צילום: shutterstock א.ס.פ קריאייטיב

יש גם מוזיאון אמנות מומלץ ואופרה ובלט, כמו בכל עיר רוסית שמכבדת את עצמה, אבל האטרקציה המקורית ביותר היא בית הקברות - Shirokorechenskoye Kladbishche שהפך לאתר תיירות בזכות עשרות קברים מהודרים של מאפיונרים, ועליהם תמונות ענק חקוקות באבן של חברי מאפיה רוסית לשעבר.

רוסטוב על הדון - אחת הערים העתיקות ביותר בממלכה הרוסית, וכיום עיר נמל תוססת. שפך הנהר דון שימש החל מזמנים קדומים כמרכז תרבותי ומסחרי חשוב. יש גם קשר יהודי מסקרן: בחפירות באזור נמצאו מצבות יהודיות מלפני 2,000 שנה. אזור רוסטוב היה גם חלק מממלכת הכוזרים (ממלכה מקומית שקיבלה עליה את היהדות במאה ה-8). בימינו רוסטוב היא מרכז של תרבות, עם שפע של תיאטראות, מוזיאונים, גלריות, מסעדות ופארקים. עיר יפה, משובצת באגמים, בגשרים, בתעלות ובאדריכלות ארט-דקו וניאו קלאסית וכמובן בכנסיות.

לא להחמיץ: רחוב פושקינסקאיה בעיר העתיקה, שדרה רחבה שבה יושבים ציירים שישמחו לשרטט פורטרט שלכם, דוכני מזכרות וגלידה.

טיולים מחוץ לעיר: מבצר אזוב, שבנו העות'מנים במאה ה-15, שם אפשר להלך על החומות והביצורים (כ-30 דקות נסיעה מהעיר), או ביקור בביתו של הסופר אנטון צ'כוב בעיר הסמוכה Taganrog (כ-40 דקות נסיעה מהעיר).

רוסטוב על הדון / צילום: רויטרס Sergey Pivovarov

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו