גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינוי ארגוני שמקדמת רמ"י מאיים על תוכניות של כחלון

מנהל רשות מקרקעי ישראל הודיע לעובדים כי המבנה בארגון ישתנה בהתאם לדוח של חברת מקינזי • העובדים מתנגדים וטוענים כי המהלך מנוגד לרפורמה שבעקבותיה הוקמה רמ"י ב–2009 • רמ"י: השינויים לא פוגעים במעמד העובדים או בשכרם; אנו מנהלים איתם שיח שוטף

ההבטחות של שר האוצר משה כחלון להגדיל את היצע הקרקעות למגורים כדי להוזיל את מחירי הדירות עלולות להיתקל בימים הקרובים במשוכה משמעותית, בשל סכסוך בין העובדים ובין ההנהלה במונופול הקרקעות של ישראל - רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הסכסוך נוצר בעקבות החלטת ההנהלה על שינוי מבני וייעול בתוך הארגון. במידה והצדדים לא יגיעו להבנות, עלולים העובדים לפתוח בשביתה שתעכב את הגדלת היצע הקרקעות לבנייה.

מנהל רמ"י עדיאל שמרון הכריז לאחרונה על שינוי ארגוני שבמרכזו חיזוק סמכויותיהם של מנהלי המרחבים על חשבון מנהלי החטיבות במטה המרכזי. שמרון מבקש לבצע את השינוי על סמך המלצות של חברת הייעוץ מקינזי ובעקבות מה שהוא הגדיר "סרבול וקושי בקבלת החלטות" בגלל ממשקי עבודה סבוכים, "המובילים בסופו של דבר לעיכוב בקידום נושאי הליבה של רמ"י".

בפועל, מדובר בהכפפת גורמי השרות וגורמי השמירה על הקרקע באופן ישיר למנהלי המרחבים העסקיים, במקום למנהלי החטיבות. השינוי אושר בהחלטת ממשלה המאפשרת לבצע "התאמות ארגוניות" במסגרת הרפורמה ברמ"י, והיישום שלו מתוכנן כבר ליום ראשון הקרוב.

הוועד ועובדים  ברמ"י פנו בימים האחרונים להנהלה ובקשו להתייחס לשינויים הללו במסגרת הסכם עבודה קיבוצי, שהחתימה עליו מתעכבת ותוקפו פג לפני שנתיים (ומאז ועד סוף 2017 הובטח שקט תעשייתי בהסכם מסגרת עם ההסתדרות). מחלוקת נוספת בין העובדים ובין ההנהלה נוגעת להחזרת המוקד הטלפוני החיצוני לפניות הציבור לתוך עבודת רמ"י והפעלתו על ידי העובדים, מהלך המתחייב מפסק דין שניתן לאחרונה לבקשת ועד העובדים הארצי וההסתדרות. יש עובדים המציעים לדחות את קיום פסק הדין לשנה לצורך היערכות וגיוס עובדים חדשים, ואילו הוועד הארצי, בתמיכת ההסתדרות, דורש יישום מיידי.

ברפורמה מ-2009 שבה הוקמה רמ"י, הוכפפו יחידות השרות והשמירה על הקרקע ישירות למנהלי חטיבות בדרג הנהלת רמ"י. ההנמקה לכך הייתה, שמנהלי המחוזות יוכלו להתפנות ממשימות צדדיות ולהתמקד בליבת הפעילות, שהיא שיווקי קרקע.

שני הבכירים ברמ"י שמעמדם ייפגע בעקבות השינוי הם מנהל חטיבת השמירה על הקרקע ישראל סקופ ומנהל חטיבת השירות נסים מאברהם.

בדיון שנערך בנושא אתמול בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת התנגדה היו"ר שלי יחימוביץ’ למהלך ואמרה כי "מתחת לאף ובמחשכים מתקיימת רפורמה נוספת ברשות מקרקעי ישראל". יו"ר ועד העובדים, גיל אייזנשטיין קנה אמרה בדיון כי "לוקחים את הרפורמה שהוכיחה את עצמה ומחזירים את הרשות לימים ולמבנה של מינהל מקרקעי ישראל. דו"ח מקינזי לא הוצג לעובדים, והכל נעשה מתחת לרדאר. קודם עושים שינוי ואז העובדים יבינו מה קורה איתם?".

עדיאל שמרון/ צילום: גיל יוחנן

סקופ אמר בדיון, כי "השינויים עומדים בסתירה לדו"ח מבקר המדינה, משבשים את שיווי המשקל במבנה רמ"י, והם יפגעו בחטיבת השמירה ובעבודתה". לדבריו, הדרג המקצועי לא שותף בעבודת המטה שקדמה להודעת המנהל.

מרמ"י נמסר בתגובה: "הניסיון המצטבר שנרכש באופן מעשי, מאז יישום הרפורמה לפני 5 שנים, ובמסגרת בדיקה שנערכה ברשות בדבר מימושה, עלה - באופן טבעי - הצורך בביצוע התאמות ותיקונים קלים לשינוי הארגוני המהותי שבוצע.

"במסגרת זו אף הוזמן דוח של חברת מקינזי, חברה חיצונית מומחית ובלתי-תלויה, שהצביע על השינויים וההתאמות הנדרשים. הללו הובאו לאישור הממשלה וזכו לאישורה. כל זאת במטרה לטייב ולייעל את עבודת רשות מקרקעי ישראל, לשפר את השירות לאזרחים, את השמירה על מקרקעי ישראל ואת הגדלת היצע יח"ד ולקדם את מטרות רמ"י.

"ההתאמות המדוברות אינן פוגעות במעמד העובדים ובשכרם ואנו מנהלים עימם שיח שוטף לרבות פגישה שהתקיימה בימים האחרונים. יחד עם זאת מדובר בפעולות במסגרת אחריות ההנהלה לפעילותה השוטפת של הרשות". 

בתוך כך, יו"ר ועד עובדי מטה רמ"י וירושלים, שלי ירמיהו, פנתה למבקר הפנימי של רמ"י עזרא גרינבאום ולבכירי הרשות, בבקשה לבדיקת ניגוד עניינים של יו"ר הוועד הארצי גיל איזנשטיין-קנה, המכהנת גם כסגנית המרחב העסקי מרכז. ירמיהו טוענת, כי כפל תפקידים כזה אינו מתיישב עם התקשי"ר, בו קיימת מגבלה על חברי ועד עובדים מלכהן בתפקיד "מנהל יחידה גיאוגרפית ברמת מחוז וסגנו". לדברי ירמיהו, "המצב לפיו סגנית מנהלת מרחב תשתתף במשא ומתן מול הנהלת הרשות תוך שהיא צריכה לייצג את העובדים, עלול להביא לקונפליקט ממשי".

איזנשטיין קנה אומרת בתגובה: "מדובר במיחזור תלונה שהוגשה לפני מספר שנים על ידי עובדת שהפסידה בבחירות. תלונות בנושא נבדקו על ידי גורמים מוסמכים ונדחו. לאחרונה ניתן פסק דין בהליך שניהלה ההסתדרות נגד ההנהלה אשר קבע כי האחרונה הפרה הסכם קיבוצי ואכף עליה קיום ההסכם. מיד לאחר מתן פסק הדין החלה ההנהלה לנקוט בצעדים חסרי אחריות אשר מדרדרים את האירגון. אין לי אלא להצטער כי להנהלה חברו גורמים בתוך הועד הפועלים ממניעים בלתי עניינים ומעצימים את הפגיעה בארגון בשעה רגישה זו. אלה לא ירפו את ידי ואני אמשיך לפעול לטובת העובדים והארגון".

 

עגלת הדיור עדיין מתבוססת בבוץ / דרור מרמור

בינואר 2015, רגע לפני חזרתו לפוליטיקה, הגיע משה כחלון לכנס איגוד השיווק הישראלי כדי להסביר כיצד הוא ינצח במהירות את משבר הדיור. "אני הולך לפרק את רשות מקרקעי ישראל", הכריז כחלון, "הרשות שולטת ב-94% מהקרקעות בישראל. חוץ מישראל, רק בקובה ובקוריאה זה ככה. יש לי תוכנית מסודרת ואני אהיה האשם אם הרשות לא תפורק".

תוכנית החירום שהציגה מפלגת כולנו ערב הבחירות פירטה את אותה תוכנית מסודרת לפירוק המונופול הוותיק: קרקעות רמ"י יימכרו בפטור ממכרז לרשויות המקומיות; קרן קיימת לישראל (12% מהקרקעות שמנהלת רמ"י) תתחיל לשווק את קרקעותיה בעצמה; נכסי 'רשות הפיתוח' (עוד 11% מקרקעות רמ"י) יעברו לניהול גופים פרטיים.

את מה שקרה בפועל כולנו מכירים. ארבעה חודשים לאחר מכן כחלון קיבל את המפתחות, והבין שבזמן שהשוק מצפה לפתרונות אינסטנט מהירים לצינון שוק הדיור שכבר עלה פי שניים מאז 2008, הוא לא יכול להסתכסך עם גוף מונופוליסטי, שגם מצויד כמובן בוועד חזק. כחלון ירד מהר מאוד מהעץ עם ציפור קטנטנה ביד: העברת הרשות ממשרד השיכון למשרד האוצר. 

במשך 3 שנים היה לו שקט ורמ"י אפילו עבדה כמו מכונה משומנת, יחסית לעצמה. דווקא שינוי המומנטום בשוק הדיור, שהביא להחזרת הצבע לפניו של שר האוצר בעקבות שישה חודשים רצופים של ירידת מחירים, החזירה גם את הצבע ואת הביטחון לעובדי הרשות. אבל במקביל, הקושי הגובר והולך לייצר שיווקים מוצלחים - ב-2017 חזרו ללא הצעות 37% מהמכרזים שהוציאה המדינה- וההתנגדות הרחבה של ראשי הרשויות המקומיות לתוכניות השיווק המאסיביות של המדינה, הבהירו להנהלת רמ"י שהעגלה עדיין מתבוססת בבוץ והכריחו את ההנהלה לבצע התאמות בגוף האנכרוניסטי, שנפלו כפרי בשל לחיקו של הוועד הלוחמני.

ואם הרפורמה בחברת חשמל יכולה ללמד אותנו משהו, זה שכנראה שוב יאלצו שם למעלה לוותר לעובדים על חשבון רפורמות מתבקשות. הפתרונות החשובים כל כך לטווח הבינוני והארוך יאלצו להמשיך לחכות.

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה